KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Reputatie 7
Badge +7

@Paul_  ik wil niet muggeziften (of is het muggenziften :grinning: ) maar volgens mij zit er een taalfout in het menu.

Als je in de gids op een programma (van een serie) klikt, zie je “Plan serie opname”. Volgens mij is dat taalkundig niet juist. En moet het zijn “serie-opname” of “serieopname”. Welke van de twee juist is, daar mag een neerlandicus zich over uitspreken. Misschien kan het allebei. Als jullie dit dilemma willen omzeilen, kun je er ook van maken “Plan serie”. Dat zou ik zelfs logischer vinden.

Het is maar een detail maar het viel mij net op toen ik wjb antwoordde.

Reputatie 7

Met “softwarematig inplannen” bedoel ik:

-ga via de gids naar het programma dat je wilt opnemen. Klik op OK.

-vervolgens kun je meteen kiezen voor “Plan opname” of “Plan serie opname” (overigens niet de juiste schrijfwijze. Ik zal dat dadelijk bij een moderator neerleggen).

Als ik het mij goed herinner moest ik vroeg eerst kiezen voor “Opnemen” en had je vervolgens de keuze uit opnemen aflevering of opnemen serie. Dus 1 klik meer.

In het oude menu ging je met de OK knop direct naar de uitzending en dat is precies waar zoveel over te doen is. Die functionaliteit zou ik dolgraag weer terug zien want dat extra scherm is mijns inziens rampzalig. In 100% van de gevallen dat ik in de gids op de OK knop druk wil ik gewoon naar die uitzending kijken en ben ik absoluut niet geïnteresseerd in de programma-info of de mogelijkheid om een opname in te plannen want dan had ik wel op de rec knop gedrukt.

Reputatie 7
Badge +7

Met “softwarematig inplannen” bedoel ik:

-ga via de gids naar het programma dat je wilt opnemen. Klik op OK.

-vervolgens kun je meteen kiezen voor “Plan opname” of “Plan serie opname” (overigens niet de juiste schrijfwijze. Ik zal dat dadelijk bij een moderator neerleggen).

Als ik het mij goed herinner moest ik vroeg eerst kiezen voor “Opnemen” en had je vervolgens de keuze uit opnemen aflevering of opnemen serie. Dus 1 klik meer.

In het oude menu ging je met de OK knop direct naar de uitzending en dat is precies waar zoveel over te doen is. Die functionaliteit zou ik dolgraag weer terug zien want dat extra scherm is mijns inziens rampzalig. In 100% van de gevallen dat ik in de gids op de OK knop druk wil ik gewoon naar die uitzending kijken en ben ik absoluut niet geïnteresseerd in de programma-info of de mogelijkheid om een opname in te plannen want dan had ik wel op de rec knop gedrukt.

Ik begrijp jouw punt, al ben ik het er persoonlijk niet mee eens.

Maar, ik heb het niet over het programma dat nu wordt uitgezonden. Ik heb het over een programma in de toekomst dat je wilt opnemen. 

@Katana321 

Het is serieopname want er is geen botsing van klinkers tussen serie en opname.

Reputatie 7

Ik heb het over een programma in de toekomst dat je wilt opnemen. 

Prima, maar dan graag alleen bij een programma in de toekomst.

Dat maakt het dan direct ook weer complex voor velen want hoe leg je uit dat je met de OK knop bij een lopende uitzending direct naar die uitzending gaat en bij een programma in de toekomst naar dat tussenscherm.

Waarom heeft de afstandsbediening een rode rec knop? Juist, om een opname te starten.

Gebruik die knop dan ook altijd voor die functionaliteit, hij is er immers voor.

Breidt desnoods het schermpje "Opname opties" uit met de programma-info.

@Paul_

 

Het ontwikkeltopic is dicht… maar mag ik mijn enorme dank uitspreken voor het toevoegen van de afleveringsnummers aan de opnames? Uiteraard niet alleen aan jou gericht, maar zou jij onze dank willen overbrengen? Wat een genot… afleveringsnummers in de titel zien staan. Je ziet nu direct of je al iets gezien hebt of niet. Echt zo’n enorme stap voorwaarts!!! Ik was heel blij gisteravond :grin:

Reputatie 7
Badge +7

 

Maar heb jij dan voor mij een tip wat ik moet doen als KPN jouw/jullie wens (OK-knop = naar die zender schakelen) doorvoert?  Want als ik een leuk/interessant programma aan het zoeken ben, wil ik wel graag even de info zien. Daarom ben ik juist wel blij met zoals het nu is. Ook net nog:

Even in de gids naar National Geographic gaan, op het huidige programma om te kijken of het de moeite waard is en waarover het gaat, ja dat is het geval, dan naar de zender.

Zo doe ik het op het moment. En is voor mij hartstikke logisch.

Op die momenten dat ik al weet waar een programma over gaat, druk ik op de Play-knop.

Reputatie 5
Badge +2

Hier nog een door traagheid van de nieuwe firmware geplaagde gebruiker met arris 2952v2 achter glasvezel.

Even voor mijn begrip,
De 'oude' gids haalde eenmalig alle gegevens op van de server, en de rest van de avond kon die uit de in de settopbox opgeslagen informatie putten.
De 'nieuwe' gids moet voor elke actie zijn informatie van een server halen.

Als dit klopt, denk ik dat het toevoegen van het plaatje in de gids een rampzalige beslissing is geweest.
Door dat plaatje past de complete gids niet meer in het locale geheugen.
Door dat plaatje heeft men besloten het 'PiP' te laten vervallen.
Door dat plaatje is de lijst met programma's samengeperst in de onderste helft van het beeld.

Bedenk wel dat het plaatje geen functionaliteit maar franje is, waar ik niet op zat te wachten, en ook niet op wil wachten elke keer totdat het ingeladen is.
Die PiP in de gids vond ik juist erg prettig.
En als je het lettertype verkleint zodat je 8 regels in de onderste schermhelft kwijt kunt, zie ik liever nog meer programma regels in de bovenste helft. Meer regels is een beter overzicht (zolang het leesbar blijft).

Afgezien van de traagheid veroorzaakt door de gids, is de nieuwe firmware ook op andere plekken minder 'responsive'.
Bijvoorbeel zappen met 'plussen' en 'minnen' met de kanalen toetsen.
Voorheen drukte ik als ik een paar kanalen verder ging (van ned1 naar ned3 bijvoorbeeld) twee keer op P+.
Nu eindig ik meestal op ned2, kortom ik moet trager op de P+ drukken anders ziet het kastje het niet.
Extra storend daar ik nu dat zappen meer en over grotere kanalen afstand gebruik nu de gids onbruikbaar traag is.

Maar er is ook onbegrijpelijke traagheid op allerlei andere punten, een voorbeeld:
Als je een programma kijkt, en je roept de gids op, duurt het bijna een seconde voordat het blauwe gidsscherm opkomt.
En als dat scherm er staat duurt het nog zo'n 2 a 3 seconden voordat die alles opgehaald en in het scherm heeft gezet (en dan heb ik nog glasvezel).
Doe je verder niets in de gids, maar ga je meteen weer terug naar het tv programma, duurt dat weer bijna een seconde voordat het blauwe gids scherm weg is.

Kortom, deze nieuwe firmware had nog niet uitgerold mogen worden, daar kan denk ik geen discussie over zijn.

Ja ik weet dat er updates komen, maar het zou me verbazen als die de traagheid en stroperigheid oplossen, ik zie alleen maar secundaire probleemjes in de planning, geen fundamentele.
De oorzaak van de traagheid lijkt mij een verkeerde design/platform/architectuur, dus in het begin van het project zijn er verkeerde keuzes gemaakt, dat 'fix' je niet snel.

Nu is het hopen dat er iemand binnen KPN de moed heeft om de beslissing te nemen deze uitrol te stoppen, en voor de klanten die geplaagd worden door deze nieuwe firmware, de oude te laten terugzetten.
Vervolgens de nieuwe firmware op minstens hetzelfde functionele en performance niveau te laten brengen als de 'oude', voordat die weer uitgerold wordt.
Mocht de nieuwe firmware te zwaar zijn voor de huidige infrastructuur en in het veld staande kastjes, lijkt het me de juiste volgorde om eerst die een 'upgrade' te geven voordat je het nieuwe ITV platform uitrolt voor iedereen.

Sorry, maar dit moest ik even kwijt.
En als dit niet de plaats is om dit soort terugkoppeling te geven, waar moet ik dan zijn ?

 

Reputatie 5
Badge +5

Sinds gisteren op beide Arris VIP2952 V2 ontvangers de nieuwe software. Veel al in deze topic gelezen. Dus ik werd op voorhand al niet blij van deze update.

Heb nu inmiddels zelf wat rond gekeken en ik vind het eigenlijk best meevallen. Gids laden, duurt bij mij geen 4 maar 2 seconden. Kan er mee leven maar dit kan zeker nog verbetert worden. 

Het beeld in beeld in de gids vond ik zelf erg fijn. Dát is echt wel voor mij een gemis. Verder, het is net als bv met een andere Windows versie…. Weer wennen en even wat uitzoeken. 

Ik mopper graag, nu dus toch maar niet :wink:  Snelheid gids wel graag nog aandacht geven.
 

Reputatie 7

Maar heb jij dan voor mij een tip wat ik moet doen als KPN jouw/jullie wens (OK-knop = naar die zender schakelen) doorvoert?  Want als ik een leuk/interessant programma aan het zoeken ben, wil ik wel graag even de info zien.

In het oude menu is het, geloof ik, de blauwe knop om programma info te zien, maar ik zou het veel logischer vinden om de info knop of de teletekst knop te gebruiken om programma-info op te vragen.

 

Ook net nog:

Even in de gids naar National Geographic gaan, op het huidige programma om te kijken of het de moeite waard is en waarover het gaat, ja dat is het geval, dan naar de zender.

Zo doe ik het op het moment. En is voor mij hartstikke logisch.

Op die momenten dat ik al weet waar een programma over gaat, druk ik op de Play-knop.

Voor jou mag dat dan logisch zijn maar voor mij niet want in bijna 100% van de gevallen hoef ik die programma-info niet te zien, die info is voor mij volstrekt overbodig.

De play-knop zit overigens veel te ver weg op de afstandsbediening (ZXV8001) om ergonomisch te zijn.

Hier nog een door traagheid van de nieuwe firmware geplaagde gebruiker met arris 2952v2 achter glasvezel.

Even voor mijn begrip,
De 'oude' gids haalde eenmalig alle gegevens op van de server, en de rest van de avond kon die uit de in de settopbox opgeslagen informatie putten.
De 'nieuwe' gids moet voor elke actie zijn informatie van een server halen.

Als dit klopt, denk ik dat het toevoegen van het plaatje in de gids een rampzalige beslissing is geweest.
Door dat plaatje past de complete gids niet meer in het locale geheugen.
Door dat plaatje heeft men besloten het 'PiP' te laten vervallen.
Door dat plaatje is de lijst met programma's samengeperst in de onderste helft van het beeld.

Bedenk wel dat het plaatje geen functionaliteit maar franje is, waar ik niet op zat te wachten, en ook niet op wil wachten elke keer totdat het ingeladen is.
Die PiP in de gids vond ik juist erg prettig.
En als je het lettertype verkleint zodat je 8 regels in de onderste schermhelft kwijt kunt, zie ik liever nog meer programma regels in de bovenste helft. Meer regels is een beter overzicht (zolang het leesbar blijft).

Afgezien van de traagheid veroorzaakt door de gids, is de nieuwe firmware ook op andere plekken minder 'responsive'.
Bijvoorbeel zappen met 'plussen' en 'minnen' met de kanalen toetsen.
Voorheen drukte ik als ik een paar kanalen verder ging (van ned1 naar ned3 bijvoorbeeld) twee keer op P+.
Nu eindig ik meestal op ned2, kortom ik moet trager op de P+ drukken anders ziet het kastje het niet.
Extra storend daar ik nu dat zappen meer en over grotere kanalen afstand gebruik nu de gids onbruikbaar traag is.

Maar er is ook onbegrijpelijke traagheid op allerlei andere punten, een voorbeeld:
Als je een programma kijkt, en je roept de gids op, duurt het bijna een seconde voordat het blauwe gidsscherm opkomt.
En als dat scherm er staat duurt het nog zo'n 2 a 3 seconden voordat die alles opgehaald en in het scherm heeft gezet (en dan heb ik nog glasvezel).
Doe je verder niets in de gids, maar ga je meteen weer terug naar het tv programma, duurt dat weer bijna een seconde voordat het blauwe gids scherm weg is.

Kortom, deze nieuwe firmware had nog niet uitgerold mogen worden, daar kan denk ik geen discussie over zijn.

Ja ik weet dat er updates komen, maar het zou me verbazen als die de traagheid en stroperigheid oplossen, ik zie alleen maar secundaire probleemjes in de planning, geen fundamentele.
De oorzaak van de traagheid lijkt mij een verkeerde design/platform/architectuur, dus in het begin van het project zijn er verkeerde keuzes gemaakt, dat 'fix' je niet snel.

Nu is het hopen dat er iemand binnen KPN de moed heeft om de beslissing te nemen deze uitrol te stoppen, en voor de klanten die geplaagd worden door deze nieuwe firmware, de oude te laten terugzetten.
Vervolgens de nieuwe firmware op minstens hetzelfde functionele en performance niveau te laten brengen als de 'oude', voordat die weer uitgerold wordt.
Mocht de nieuwe firmware te zwaar zijn voor de huidige infrastructuur en in het veld staande kastjes, lijkt het me de juiste volgorde om eerst die een 'upgrade' te geven voordat je het nieuwe ITV platform uitrolt voor iedereen.

Sorry, maar dit moest ik even kwijt.
En als dit niet de plaats is om dit soort terugkoppeling te geven, waar moet ik dan zijn ?

 

Ik ben het op bijna alle punten met gdf eens, behalve het verkleinen van de letters op de onderste schermhelft. De leesbaarheid daarvan is, zeker op wat kleinere schermen dramatisch verslechterd. Dat moet wat mij betreft terug naar de oude grootte, op de leuke achtergrondplaatjes zit ik niet te wachten, het gaat om de functionaliteit van de informatie.

Wat een afschuwelijk nieuw menu:

  1. minder zenders zichtbaar op het TV-scherm;
  2. meer handelingen nodig (vaker klikken);
  3. stuk trager;
  4. en helaas het radiodeel er direct achteraan zodat als je door de TV-zenderlijst scrollt plots ook nog bij de radiozenders beland, waar je helemaal niet wilt wezen.

Ik hoop dat het oude, betere en snellere menu gauw weer terugkomt!

Reputatie 7
  1. minder zenders zichtbaar op het TV-scherm;

Dat klopt niet, voorheen stonden er acht zenders op een pagina en nu ook.

 

De andere drie punten kan ik me volledig in vinden alhoewel wij zelf geen last hebben van een trage gids op onze ZTE ZXV8001 en Arcadyan HMB2260's.

Het oude menu zal niet terug gaan komen maar ik hoop wel dat KPN de feedback heel serieus neemt.

Wat een afschuwelijk nieuw menu:

  1. minder zenders zichtbaar op het TV-scherm;
  2. meer handelingen nodig (vaker klikken);
  3. stuk trager;
  4. en helaas het radiodeel er direct achteraan zodat als je door de TV-zenderlijst scrollt plots ook nog bij de radiozenders beland, waar je helemaal niet wilt wezen.

Ik hoop dat het oude, betere en snellere menu gauw weer terugkomt!

Sinds gisteren staat bij ons ook de nieuwe firmware erop.

En, zoals zo velen zeggen, vind ik het geen verbetering.

Het werkt inderdaad te traag. Bij gids opvragen begint beeld te haperen en duurt 3 a 4 seconden alvorens de gids bruikbaar is. En ook 2 sec om de gids af te sluiten.

De traagheid is al te merken bij het aanzetten van de ontvanger. Het duurt 5 seconden voor het beeld er is.

De foto ipv PiP is een ook geen toevoeging. Werkt alleen maar vertragend. En de PiP was een nuttige toegevoegde waarde.

 

 

Reputatie 5
Badge +5

Wat een afschuwelijk nieuw menu:

  1. minder zenders zichtbaar op het TV-scherm;
  2. meer handelingen nodig (vaker klikken);
  3. stuk trager;
  4. en helaas het radiodeel er direct achteraan zodat als je door de TV-zenderlijst scrollt plots ook nog bij de radiozenders beland, waar je helemaal niet wilt wezen.

Ik hoop dat het oude, betere en snellere menu gauw weer terugkomt!

Ik heb altijd een eigen favorieten lijst in gebruik gehad. 
Bij mij waren de radio zenders ook ineens toegevoegd. Door update wellicht. Eenmalige actie, ik heb ze even verwijderd. 
Aantal zenders in beeld was trouwens altijd al 8, en nu ook nog 8. 

Reputatie 7
Badge +7

Sinds gisteren staat bij ons ook de nieuwe firmware erop.

En, zoals zo velen zeggen, vind ik het geen verbetering.

Het werkt inderdaad te traag. Bij gids opvragen begint beeld te haperen en duurt 3 a 4 seconden alvorens de gids bruikbaar is. En ook 2 sec om de gids af te sluiten.

De traagheid is al te merken bij het aanzetten van de ontvanger. Het duurt 5 seconden voor het beeld er is.

De foto ipv PiP is een ook geen toevoeging. Werkt alleen maar vertragend. En de PiP was een nuttige toegevoegde waarde.

@Marcosp Er zit in elk geval een verbetering op de achtergrond: de overstap naar een ander tv-platform. Die heeft meer mogelijkheden in de toekomst en heeft in elk geval het probleem van de synchronisatie opgelost. 

Badge

Kan de vorige versie van het updated tv menu teruggezet worden? De nieuwe is bijzonder slecht!

Reputatie 7
Badge +9

Goede morgen beste jacquesAlpehen dat is helaas niet meer mogelijk. dat is het nieuwe platvorm. de oude is al 13jaar oud. ze zijn er mee bezig om als weer goed op de rit te krijgen. het is even moelijk maar u went er wel weer aan het komt zeker goed 😎😉

Reputatie 3

Hier ook sinds 2 dagen de nieuwe software erop. Het ziet er allemaal wat ‘flitsender’ uit, maar dat is niet waar het om gaat. Hier wordt de PIP in de gids gemist en de traagheid is echt een probleem. Het lijkt alsof we weer terug zijn op de Motorola VIP1960 met de firmware uit 2008. Het zou mooi zijn als je kon kiezen tussen ‘fancy’ en ‘functioneel’;
’fancy’: mooie plaatjes, grafische foefjes, traag

‘functioneel’: alleen tekst, simpele kleuren, veel overzicht, vlot
 

Ik heb een HMB2260 van Arcadyan. Is er een ander type ontvanger dat wel vlot en soepel werkt met de nieuwe software?

Reputatie 7

Ik heb een HMB2260 van Arcadyan. Is er een ander type ontvanger dat wel vlot en soepel werkt met de nieuwe software?

Hoe lang duurt het dan op jouw HMB2260 voor de gids om te laden?

Op onze HMB2260's staat die gids er binnen een seconde.

Inderdaad ontzettend traag. Ook in opname menu  meer handelingen. Zo goeie oplossing zijn als je zelf kon kiezen inderdaad.  Laden duurt ongeveer 3 sec

Reputatie 7

Inderdaad ontzettend traag. ...  Laden duurt ongeveer 3 sec

Wat voor een TV ontvanger heb je?

Wat is de snelheid van jouw Internet verbinding?

 

Ook in opname menu  meer handelingen.

Welke handelingen moet je dan extra doen in het opname menu?

Reputatie 3

Ik heb een HMB2260 van Arcadyan. Is er een ander type ontvanger dat wel vlot en soepel werkt met de nieuwe software?

Hoe lang duurt het dan op jouw HMB2260 voor de gids om te laden?

Op onze HMB2260's staat die gids er binnen een seconde.

De tekst ’Gids wordt geladen’ staat er vrij vlot, maar dan komt er een plaatje bovenin en de inhoud van de tekstvakken komt later. Al met al een seconde of 4. Ik weet het, een luxe probleem, maar het oude menu werkte veel vlotter. 

Reputatie 7

Ik heb een HMB2260 van Arcadyan. Is er een ander type ontvanger dat wel vlot en soepel werkt met de nieuwe software?

Hoe lang duurt het dan op jouw HMB2260 voor de gids om te laden?

Op onze HMB2260's staat die gids er binnen een seconde.

De tekst ’Gids wordt geladen’ staat er vrij vlot, maar dan komt er een plaatje bovenin en de inhoud van de tekstvakken komt later. Al met al een seconde of 4. Ik weet het, een luxe probleem, maar het oude menu werkte veel vlotter. 

En dat vind ik dus zo frappant, waarom duurt dat laden bij jou een seconde of vier terwijl deze bij ons in een seconde geladen is.

Onderstaand een filmpje van het laden van de gids op onze HMB2260 in de tuinkamer.

Ergens in seconde vijf hoor je de klik van de afstandsbediening.

Overigens zie je dat bij ons het plaatje als laatste komt.

Dit is natuurlijk geen "luxe probleem" want vier seconden moeten wachten op de gids is mijns inziens veel te lang.