FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN

Toon eerste bericht

1377 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@Eric van Uden

Ik heb de versie 7.80 op mijn 7590AX geïnstalleerd. Ik krijg alleen niet dit overzicht te zien. :(

 

 

 

Dat kan ook wel kloppen, want dit is het overzicht wat je krijgt als je de glasvezel rechtstreeks in je Fritz!Box kan steken. Dat is een ander model (de Fiber modellen), dat dezelfde update heeft gekregen.

@Eric van Uden

Dank voor je terugkoppeling. Jammer dat deze informatie bij de beschrijving van de versie 7.80 ontbreekt. Het is toch geen kleinigheid.

Reputatie 5
Badge +4

@Eric van Uden

Ik heb de versie 7.80 op mijn 7590AX geïnstalleerd. Ik krijg alleen niet dit overzicht te zien. :(

 

 

 

Dat kan ook wel kloppen, want dit is het overzicht wat je krijgt als je de glasvezel rechtstreeks in je Fritz!Box kan steken. Dat is een ander model (de Fiber modellen), dat dezelfde update heeft gekregen.

Niet helemaal juist. Het overzicht is er ook bij xDSL

Zie hieronder:

 

Als je het niet te zien krijgt dan is het vermoedelijk Cache issue (Ctrl+F5)

Reputatie 7
Badge +9

@Eric van Uden

Ik heb de versie 7.80 op mijn 7590AX geïnstalleerd. Ik krijg alleen niet dit overzicht te zien. :(

 

 

 

Dat kan ook wel kloppen, want dit is het overzicht wat je krijgt als je de glasvezel rechtstreeks in je Fritz!Box kan steken. Dat is een ander model (de Fiber modellen), dat dezelfde update heeft gekregen.

Niet helemaal juist. Het overzicht is er ook bij xDSL

Zie hieronder:

 

Als je het niet te zien krijgt dan is het vermoedelijk Cache issue (Ctrl+F5)

Of je zit op de LAN-poort van je glaskastje aangesloten. Dat kan ook.

Reputatie 5
Badge +4

@Eric van Uden

Dank voor je terugkoppeling. Jammer dat deze informatie bij de beschrijving van de versie 7.80 ontbreekt. Het is toch geen kleinigheid.

Zie: https://nl.avm.de/producten/fritzos/fritzos-780/

@Eric van Uden

Dank voor je terugkoppeling. Ik zal de volgende keer beter lezen. 😏

 

@XS4-Arjan

Dank je voor je reactie.  Het glas kastje van KPN heeft alleen maar één ethernet poort. Op de Fritzbox moet de ingang op de WAN-poort.  crtl-f5 geeft niets,

 

Reputatie 7
Badge +9

@Eric van Uden

Dank voor je terugkoppeling. Ik zal de volgende keer beter lezen. 😏

 

@XS4-Arjan

Dank je voor je reactie.  Het glas kastje van KPN heeft alleen maar één ethernet poort. Op de Fritzbox moet de ingang op de WAN-poort.  crtl-f5 geeft niets,

Dat klopt dan. De Fritzbox kan lijnstatiestieken meten over een DSL-verbinding of over een glasverbinding, waarbij voor beide geldt dat die verbinding rechtstreeks op je Fritzbox moet zijn aangesloten.

Over een verbinding via de ethernet-WAN-poort kan de Fritzbox geen lijnstatistieken maken. Jouw verbinding (WAN van de Fritzbox naar LAN-poortje in de glaskast) kan dus geen lijnstatistieken laten zien en dan krijg je de door jou getoonde afbeelding.

 

@XS4-Arjan

Bedankt voor je verklaring. Daar moeten we het dan maar mee doen. 😒

Reputatie 5
Badge +4

@XS4-Arjan

Bedankt voor je verklaring. Daar moeten we het dan maar mee doen. 😒

Als je lijnstatistieken fiber wilt zien, dan heb je idd. een andere een andere FRITZ!Box nodig. Deze vervangt dan de bestaande ONT. Bij KPN is dit dan deze voor XGS.Pon: https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5590-fiber-xgs-pon/  of deze voor Active (AON) (p2p) https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5590-fiber-aon/

Bij AON zie je dan bijvoorbeeld dit:

 

@Eric van Uden

 

Dank voor je terugkoppeling. Ik vind het wel mooi zo.  😅  Ik het net een 7590AX gekocht om de huur KPN 7590 te vervangen. Dan maar geen overzicht.

Reputatie 2

Ik kreeg vandaag bericht over de omruilactie

FRITZ!Box Fon WLAN 7360  gaat weg en

FRITZ!Box 7590 AX  komt

 

Hieperdehoi, dacht ik nog, tot ik vast liep op de bestelpagina

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modemcheck.htm

bij de vraag wie neemt de apparatuur in ontvangst zit een verplicht veld voor een mobiel nummer.

Laat ik dat (een mobiel nummer) nou net niet hebben. Het vaste nummer waaronder ik bereikbaar ben, wordt geweigerd, en dus kan ik de bestelling niet verzenden.
Althans zo kom ik niet verder. Dus de digichat geprobeerd. Die stelt voor dat ik inlog, want dan kan klantenservice contact met mij opnemen. Maar ik ben allang ingelogd, en daar zit dus ook nog een steekje los. Beginnerspech?

 

Reputatie 7
Badge +19

Het mobiele nummer is nodig omdat de bevestiging van de omruilactie per sms gestuurd wordt. Je kunt nog proberen contact op te nemen met de klantenservice. Medewerkers hebben wel de mogelijkheid om een vast nummer in te vullen bij het contact telefoonnummer. Je ontvangt dan wel geen sms bevestiging. 

Reputatie 2

Dat klopte, gelukkig. Dus nu gelukkig, via een soort track&trace systeem  in het bezit van het nieuwe en werkende modem in bruikleen.

Overigens krijg ik bij digitale overheidsdiensten standaard een gesproken SMS, dus dat kan kennelijk wel anders benut worden.

Reputatie 5
Badge +1

Wat mooi dat de FRITZ!Box ook gehuurd kan worden.

Maar wel erg duur als je gaat rekenen met drie jaar verplichting. Je kunt beter zelf zo'n apparaat aanschaffen en wanneer die dan na drie jaar is afgeschreven weer een moderne kopen en je bent dan weer wat meer op de toekomst voorbereid.

Provider geven na drie jaar echt geen nieuwe FRITZ!Box omdat die dan allang niet meer up-to-date meer is en klanten blijven aanmodderen met verouderde apparatuur.

Reputatie 7
Badge +9

Wat mooi dat de FRITZ!Box ook gehuurd kan worden.

Maar wel erg duur als je gaat rekenen met drie jaar verplichting. Je kunt beter zelf zo'n apparaat aanschaffen en wanneer die dan na drie jaar is afgeschreven weer een moderne kopen en je bent dan weer wat meer op de toekomst voorbereid.

Provider geven na drie jaar echt geen nieuwe FRITZ!Box omdat die dan allang niet meer up-to-date meer is en klanten blijven aanmodderen met verouderde apparatuur.

De huurperiode van een Fritzbox is niet drie jaar, maar minimaal een jaar.

De gemiddelde duur dat een Fritzbox ondersteund wordt en van updates wordt voorzien is zo'n tien jaar.

Reputatie 5
Badge +1

Wat mooi dat de FRITZ!Box ook gehuurd kan worden.

Maar wel erg duur als je gaat rekenen met drie jaar verplichting. Je kunt beter zelf zo'n apparaat aanschaffen en wanneer die dan na drie jaar is afgeschreven weer een moderne kopen en je bent dan weer wat meer op de toekomst voorbereid.

Provider geven na drie jaar echt geen nieuwe FRITZ!Box omdat die dan allang niet meer up-to-date meer is en klanten blijven aanmodderen met verouderde apparatuur.

De huurperiode van een Fritzbox is niet drie jaar, maar minimaal een jaar.

De gemiddelde duur dat een Fritzbox ondersteund wordt en van updates wordt voorzien is zo'n tien jaar.

Nou dat zal dan allemaal wel zo zijn, maar na één jaar vragen de meeste mensen geen nieuw apparaat omdat dit dan nog goed werkt, maar dan wel sterk verouderd is. Die blijven dan aanmodderen met een “oud” apparaat. Ik ken genoeg mensen waar het zo gaat die eigenlijk allang een nieuw FRITZ!Box hadden moeten hebben om goede wifi te hebben.

Er is inderdaad een lange ondersteuning van AVM maar wanneer een apparaat niet meer de gangbare wifi ondersteund heb je niets aan die updates cq ondersteuning…...

Reputatie 7

gensnet schreef:

Ik ken genoeg mensen waar het zo gaat die eigenlijk allang een nieuw FRITZ!Box hadden moeten hebben om goede wifi te hebben.

Wat versta jij dan onder goede wifi?

Mijn Edimax CAP1200's en CAP1300 zijn toch al heel wat jaartjes oud maar ik heb nog steeds uitstekende wifi.

Reputatie 5
Badge +1

gensnet schreef:

Ik ken genoeg mensen waar het zo gaat die eigenlijk allang een nieuw FRITZ!Box hadden moeten hebben om goede wifi te hebben.

Wat versta jij dan onder goede wifi?

Mijn Edimax CAP1200's en CAP1300 zijn toch al heel wat jaartjes oud maar ik heb nog steeds uitstekende wifi.

> Wat versta jij dan onder goede wifi?

Nou dat je in een huis met tenminste vier verdiepingen op de bovenste verdieping nog een goede wifi verbinding hebt of dat je minstens in een tuin van 50 meter ook nog goede wifi hebt.

Reputatie 2

Zijn er andere Fritzbox (7590) gebruikers die dit ook ervaren:

Ik gebruik de DNS proxy van de Fritzbox.
De fritzbox zelf gebruikt de DNS servers van KPN.
DHCP is verder helemaal standaard.
Ik krijg als DNS server het IPv4 en IPv6 adres van de Fritzbox op de client.
Zodra ik binnen de browser (Chrome of Edge) Secure DNS (DOH) aanzet en laat verwijzen naar Cloudflare ( https://developers.cloudflare.com/1.1.1.1/encryption/dns-over-https/encrypted-dns-browsers/ ) dan duurt het tot 10 seconden voordat de browser iets doet bij het opstarten.
Dit is ongeacht het aantal geopende tabbladen. Zodra de resolutie in eerste instantie is voltooid, werkt alles soepel totdat ik de browser opnieuw start.
Dit probleem beperkt zich niet tot Cloudflare ook met andere publieke DOH DNS providers heb ik dit probleem.
Als ik geen gebruik maak van secure DNS start de browser wel normaal.
Als ik binnen Windows een publieke DNS server opvoer b.v. 1.1.1.1 en ik check naam resolutie via nslookup dan wordt achter elke naam die ik wil opzoeken fritz.box geplakt:

> nslookup reddit.com

Server: one.one.one.one
Address: 1.1.1.1

Non-authoritative answer:

Name: reddit.com.fritz.box

Addresses:  2001:19f0:6c00:1b0e:5400:4ff:fecd:7828          45.76.93.104

Dit probleem is spontaan ontstaan.

Reputatie 7
Badge +9

@Romul Domain fritz.box was niet in gebruik en is de intern naam voor web interface van fritzbox, maar sinds 21-01-2024 is deze domain bij NameSilo ondergebracht en sindsdien beginnen problemen met fritzbox

Domain Name: fritz.box
Registry Domain ID: D426926400-CNIC
Registrar WHOIS Server: whois.namesilo.com
Registrar URL: https://www.namesilo.com
Updated Date: 2024-03-05T15:27:59+00:00
Creation Date: 2024-01-22T23:06:20+00:00
Registrar Registration Expiration Date: 2025-01-22T23:59:59+00:00
Registrar: NameSilo, LLC

Reputatie 5
Badge +1

@Romul Domain fritz.box was niet in gebruik en is de intern naam voor web interface van fritzbox, maar sinds 21-01-2024 is deze domain bij NameSilo ondergebracht en sindsdien beginnen problemen met fritzbox

Domain Name: fritz.box
Registry Domain ID: D426926400-CNIC
Registrar WHOIS Server: whois.namesilo.com
Registrar URL: https://www.namesilo.com
Updated Date: 2024-03-05T15:27:59+00:00
Creation Date: 2024-01-22T23:06:20+00:00
Registrar Registration Expiration Date: 2025-01-22T23:59:59+00:00
Registrar: NameSilo, LLC

> NameSilo…...

Niet echt een provider om naar huis te schrijven. Zit in Amerika en nu kan ik me best voorstellen dat de Amerikanen dat ietsepiets anders doen met bijv. de DNS dan providers hier in Europa. Maar daar zal dat ook wel een ander prijskaartje hebben. Zelf heb ik een klein jaar bij een Belgische provider gezeten die erg duur is met alleen domeinregistratie maar een prima service had. Omwille van de wel heel hoge prijs van één domeinregistratie ben ik daar dus weer weg gegaan en zit nu bij een Nederlandse provider met alleen domeinen die ik zelf beheer via de DNS-tabel. Tot op het is de service goed.

Zelf heb ik een FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op glasvezel aangesloten. Een NAS gebruik ik voor websites en e-mail.

> sindsdien beginnen problemen met fritzbox

Ik ga echt niet beweren dat een FRITZ!Boxen niet zijn "probleempjes” heeft. Wanneer een probleem niet van dien mate is dat je er niet ongestoord mee kunt internetten, wordt er weinig tot niets aan gedaan door de maker AVM.

Als je een FRITZ!Box gewoon als doorsnee gebruiker gebruikt (en bijna niets in het apparaat veranderd) voldoet een FRITZ!Box prima…….

Ik heb een Fritz!box 7590. Hierop zit mijn TV rechtstreeks aangesloten. Moet volgens handleiding KPN. De TV krijgt daarmee een IP adres in de .178 reeks. (192.168.178.x) Standaard DHCP  reeks Fritzbox.

Op poort 3 zit mijn primaire DECO aangesloten die het mesh netwerk en ook WiFi netwerk in huis verzorgt. De DECO's kunnen niet in het mesh netwerk van de Fritzbox worden opgenomen. De primaire DECO geeft middels DHCP IP adressen uit in het .68 netwerk. (192.168.68.x).

Als ik nu via mijn telefoon of tablet de TV wil aansturen krijg ik geen verbinding tussen TV en tablet. Logisch, ander netwerk.

Waar en hoe kan ik op de Fritzbox de route instellen zodat mijn tablet/gsm mijn TV ziet?

Reputatie 6
Badge +7

Ik heb een Fritz!box 7590. Hierop zit mijn TV rechtstreeks aangesloten. Moet volgens handleiding KPN. De TV krijgt daarmee een IP adres in de .178 reeks. (192.168.178.x) Standaard DHCP  reeks Fritzbox.

Op poort 3 zit mijn primaire DECO aangesloten die het mesh netwerk en ook WiFi netwerk in huis verzorgt. De DECO's kunnen niet in het mesh netwerk van de Fritzbox worden opgenomen. De primaire DECO geeft middels DHCP IP adressen uit in het .68 netwerk. (192.168.68.x).

Als ik nu via mijn telefoon of tablet de TV wil aansturen krijg ik geen verbinding tussen TV en tablet. Logisch, ander netwerk.

Waar en hoe kan ik op de Fritzbox de route instellen zodat mijn tablet/gsm mijn TV ziet?

Op de deco de dhcp server van de fritzbox instellen zodat de fritzbox alle ip adressen uitdeelt en alle apparaten dus in hetzelfde netwerk zitten 

Reputatie 7
Badge +9

@Joost5361 kan je de Deco’s in AP-modus zetten?

Zie hier een toelichting van TP-link: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb een Fritz!box 7590. Hierop zit mijn TV rechtstreeks aangesloten. Moet volgens handleiding KPN. De TV krijgt daarmee een IP adres in de .178 reeks. (192.168.178.x) Standaard DHCP  reeks Fritzbox.

Op poort 3 zit mijn primaire DECO aangesloten die het mesh netwerk en ook WiFi netwerk in huis verzorgt. De DECO's kunnen niet in het mesh netwerk van de Fritzbox worden opgenomen. De primaire DECO geeft middels DHCP IP adressen uit in het .68 netwerk. (192.168.68.x).

Als ik nu via mijn telefoon of tablet de TV wil aansturen krijg ik geen verbinding tussen TV en tablet. Logisch, ander netwerk.

Waar en hoe kan ik op de Fritzbox de route instellen zodat mijn tablet/gsm mijn TV ziet?

Tsja alle Fritz!Boxen werken standaard met een voor computers e.d. ip-adres 192.168.178.1. Dat doen meer fabrikanten met hetzelfde ip-adres wat ik “ongemakkelijk” vind en dat dan altijd verander naar een wat gangbare ip-adres 192.168.1.1 of 192.168.0.1.

Je zou eens kunnen proberen om de ip-reeks naar 192.168.68.(*) te veranderen. Dat zit wat “verstopt” in het apparaat:

  • Overzicht
  • Netwerk
  • Meer instellingen, (naar beneden scrollen!)
  • IPv4-instellingen
  • DHCP bij “van” en “tot” ip-reeks veranderen in bijv. 192.168.68.100 tot 192.168.68.200

Je moet dan wel FRITZ!Box 7590 even uitzetten en weer aanzetten en ook moeten de diverse apparaten in de nieuwe reeks een ip-adres te verkrijgen. Anders werkt dat nog niet.

 

Reageer