FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN

Toon eerste bericht

1377 reacties

( wellicht te overvloede ) Je kan de instellingen/gegevens exporteren en weer importeren op een andere fritzbox.

Als ik nu zou kiezen voor de FRITZ!Box 7590 ontvang ik dan de FRITZ!Box 7590 of de FRITZ!Box 7590AX

Ik heb sinds een aantal dagen een nieuwe verbinding qua snelheid en TV+ helaas kunnen deze TV+ alleen verbonden worden via Wi-Fi 6 dit heeft mijn huidige V10 niet dus ik dacht dat ik dan wel een anders type modem zou ontvangen maar blijkbaar moet je hier niet vanuit gaan dus wellicht iemand een reactie op mijn vraag en of advies wat te doen!

Hallo @RePaRaQu , zie onderstaande link inzake de te leveren modems:

https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm

 helaas kunnen deze TV+ alleen verbonden worden via Wi-Fi 6

Hier maak je een denkfout. 

Zo goed als alle wifi-apparatuur is downwards compatible, dus geschikt voor wifi 1 t.e.m. wifi 6 in jouw geval.

Onderstaand een link voor optimale aansluiting bij een V10, dat is dus op de 1e plaats bekabeld, of draadloos met tussenkomst van een Wifi2-versterker:

 

Hallo @RePaRaQu , zie onderstaande link inzake de te leveren modems:

https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm

 helaas kunnen deze TV+ alleen verbonden worden via Wi-Fi 6

Hier maak je een denkfout. 

Zo goed als alle wifi-apparatuur is downwards compatible, dus geschikt voor wifi 1 t.e.m. wifi 6 in jouw geval.

Onderstaand een link voor optimale aansluiting bij een V10, dat is dus op de 1e plaats bekabeld, of draadloos met tussenkomst van een Wifi2-versterker:

 

Ik maak geen denk fout, ik dacht (ben er vanuit gegaan) dat ik de nieuwe TV+ ontvangers alles wel kon aansluiten via Wi-Fi maar gezien ik geen ander modem heb ontvangen moet ik dus alles wel bekabeld aansluiten, ik vermeld daarom ook dat deze dus alleen via Wi-Fi 6 gekoppeld kunnen worden als je deze dus draadloos wil verbinden, gezien ik een bestaande klant ben kan ik deze dus niet kosteloos ontvangen maar moet ik deze aanschaffen, gezien ik dan nog met een verouderd type modem zit lijkt mij dit dus overbodig.

 

Daarom dacht ik als ik nu kies voor de FRITZ!Box 7590 en dit is dan de AX variant kan ik beter zelf een enkele FRITZ!Repeater AX variant aanschaffen, heb ik zelf het beheer en ben ik ook gelijk voorzien van Wi-Fi 6

 

Maar toch bedankt voor de reactie, ik wacht even af of dat iemand van KPN wil reageren wellicht kunnen die mij nog iets bieden van een oplossing.

 ik vermeld daarom ook dat deze dus alleen via Wi-Fi 6 gekoppeld kunnen worden als je deze dus draadloos wil verbinden

Hallo @RePaRaQu 

Zoals ik in eerder genoemde link liet zien, is dat de voorkeursaansluiting die door KPN ondersteund wordt. 

Maar de decoder kan technisch gesproken via wifi op ieder modem/router aangesloten worden, wordt alleen niet ondersteund door KPN bij storingen.

@JanD ik denk dat wij ergens elkaar niet begrijpen of wij praten door een andere denk wijze telkens langs elkaar.

 

Ik begrijp dat KPN bepaalde voorkeuraansluitingen ondersteund maar daar gaat die niet over.

Ik heb zoals gezegd recentelijk mijn verbinding laten upgraden en ben toen ook direct overgestapt naar de nieuwe TV+ dienst, deze TV+ ontvangers kunnen zeker aangesloten worden via kabel maar ik wilde deze graag draadloos aansluiten, dit gaat dus niet daar KPN vereist dat je dus minimaal voor deze TV+ ontvangers Wi-Fi 6 hebt/gebruikt om ze draadloos te koppelen.

 

Mijn huidige V10 ondersteund geen Wi-Fi 6, en mijn oude KPN Wi-Fi versterker ook niet.

Dus het koppelen van deze nieuwe TV+ ontvangers lukt dus niet vanwege de beperking dat dit toch echt minimaal Wi-Fi 6 moet zijn, ik moet dus een wijziging doorvoeren door een Wi-Fi2 versterker te nemen daar het omruilen van een modem V10 naar V12 niet zomaar wordt gedaan, maar je moet dan minimaal 2x een Wi-Fi2 versterker afnemen kosten zijn €109

Daarom dacht ik als ik dan toch iets moet wijzigen is het wellicht qua beheer handiger om maandelijks te betalen voor de FRITZ!Box 7590 als dit dan ook de AX variant betreft dan kan ik zelf wel een AX repeater aanschaffen en koppelen daar ik er daar maar 1 van nodig heb dit is dan goedkoper dan via KPN Wi-Fi2 te kopen.

Maar dan hebben wij nog een 2e punt, de combinatie van FRITZ!Box 7590 (AX) i.c.m. Wi-Fi2 versterker van KPN zelf werkt niet optimaal met elkaar en dan is het beter een FRITZ!Repeater te nemen, maar KPN heeft deze niet in de AX variant beschikbaar ofwel blijft mijn vraag wat te doen.

Waar het mij omgaat is dat KPN mij niet heeft geadviseerd iets te wijzigen, alles was goed en de nieuwe TV+ ontvangers werden opgestuurd, maar nu blijkt dat de hardware welk ik hiervoor nodig heb (als ik het draadloos wil verbinden) niet aan de veriesten voldoet en kan dit dus niet.

 

Is het dan zo dat ik KPN had moeten wijzen op deze vereisten of had KPN mij hier op moeten wijzen en ben ik nu iets aan het uitzoeken wat KPN tijdens het wijzigen had moeten bespreken?

 

Reputatie 6
Badge +7

@RePaRaQu je hebt helemaal geen wifi6 nodig voor de tvbox+. Wat je nodig hebt is een router die wifi multicast to unicast ondersteund. 

Hallo @RePaRaQu om een lang gesprek kort te houden: technisch kan de 7022 decoder ook op wifi van wifi 1 t.e.m. wifi 6, zie de uitleg daarvoor in mijn eerdere reactie.

Fijne dag verder.

 

Hallo @RePaRaQu om een lang gesprek kort te houden: technisch kan de 7022 decoder ook op wifi van wifi 1 t.e.m. wifi 6, zie de uitleg daarvoor in mijn eerdere reactie.

Fijne dag verder.

 

@JanD dat heb ik dus geprobeerd zonder succes, inmiddels heb ik met KPN contact gezocht en gaat het niet werken met mijn de KPN apparatuur, iets met verouderd wat ook wel mag na 8 jaar.

Na overleg en deze verwijzing nogmaals te hebben gelezen en overleg met de KPN klantenservice (super goed geholpen) is alles wel duidelijk geworden: 

 

KPN heeft daarom voor mij nu geregeld dat ik het V10 modem kan omruilen naar een V12 en met een klein beetje extra kosten (eenmalig) 2 SuperWi-Fi2 punten kan aanschaffen waardoor ik van Wi-Fi 1 t.e.m. Wi-Fi 6 straks alles weer kan koppelen.

Naast dit alles ben ik dan na 8 jaar weer helemaal up to date qua apparatuur.

Reputatie 2

er komen eerdaags nieuwe fritzbox modems uit . 

Technical details of the four new FRITZ! products at MWC 23 | AVM International

 

“ Met de FRITZ!Box 5690 XGS presenteert AVM een ultrasnelle FRITZ!Box voor glasvezel.  Dit model haalt snelheden tot 10 gigabit/s in glasvezelnetwerken met de XGS-PON-standaard. Met krachtige Wi-Fi 7 en Wi-Fi 6, een 10 gigabit WAN/LAN-poort en de volledige reeks telefonie-, smarthome- en netwerkfuncties die bekend zijn van FRITZ!Box, fungeert het apparaat als de glasvezeltoegang voor alle digitale toepassingen thuis. Naast DECT ULE ondersteunt hij ook Zigbee en is hij Matter-compatibel. 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb op dit moment de FRITZ!Box 7590 via KPN, is het mogelijk om deze over te kopen? Dan hoef ik de bestaande fritzbox niet van de muur af te halen en te vervangen voor een exemplaar die ik zelf koop. Of eventueel zelf een nieuwe FRITZ!Box kopen en dan op sturen naar KPN wanneer ik de extra optie uit KPN verwijder. Wil graag even weten wat de mogelijkheden daarin zijn. Alvast bedankt voor de info.

Hallo @Lukas_, nee, dat kan niet, bij KPN huur je de FB, wil je hem niet meer, dan kun je na minimaal een ½ jaar huur weer terug naar je standaard modem/router.

 

Ja dat snap ik, heb de box al ongeveer 2jaar maar wil graag de nieuwprijs betalen zodat ik de huidige Fritz!Box kan laten hangen en niet exact dezelfde hoef te kopen en alles weer opnieuw moeten installeren in de meterkast. Dan ben ik van het maandelijkse bedrag af als het ware :)

 Is inderdaad niet mogelijk, @Lukas_. Maar volgens mij heeft Kees de tip voor je: 

( wellicht te overvloede ) Je kan de instellingen/gegevens exporteren en weer importeren op een andere fritzbox.

 

 

 

@RePaRaQu, om vanuit KPN nog even terug te komen op het via wifi aansluiten van de TV+ Box. De manieren van aansluiten waar wij ondersteuning op geven zijn allemaal manieren met WIfi 6. Dit ook omdat dit nu eenmaal de beste kwaliteit geeft. Maar het is ook zeker mogelijk om de TV+ Box via WIfi 5 te verbinden. De belangrijkste punten voor eigen apparatuur zijn deze:

Gebruik je eigen apparatuur, bijvoorbeeld een wifirouter of access points van een andere fabrikant? Zorg er dan voor dat het apparaat in ieder geval IGMP snooping heeft. Ook moet het protocol ‘multicast to unicast’ ondersteund worden.

Zolang dat het geval is, dan zou het met Wifi 5 ook moeten werken. Maar, wel is het dan zo, als je toch problemen ervaart, wij niet kunnen helpen want eigen apparatuur. Uitzondering is als je een FRITZ!Box gebruikt die je via ons huurt. Daar zit Service Plus bij, en die collega's zullen je dan wel proberen te helpen.

Reputatie 1

Een vraag over de Fritz repeater 3000AX.

Mijn settopbox van KPN TV is direct bedraad verbonden met mijn Fritzbox 7590. Kan ik hier zonder problemen een Fritz repeater 3000AX tussen plaatsen, dus met gebruikmaking van beide LAN-poorten van de repeater 3000AX? Ik denk hierbij aan eventuele IGMP snooping-problemen.

De wifi van de 3000AX is bedoeld voor andere eindapparaten, niet voor de settopbox van KPN TV. De settopbox blijft dus, via de 3000AX, bedraad verbonden met de 7590.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Reputatie 5
Badge +4

Een vraag over de Fritz repeater 3000AX.

Mijn settopbox van KPN TV is direct bedraad verbonden met mijn Fritzbox 7590. Kan ik hier zonder problemen een Fritz repeater 3000AX tussen plaatsen, dus met gebruikmaking van beide LAN-poorten van de repeater 3000AX? Ik denk hierbij aan eventuele IGMP snooping-problemen.

De wifi van de 3000AX is bedoeld voor andere eindapparaten, niet voor de settopbox van KPN TV. De settopbox blijft dus, via de 3000AX, bedraad verbonden met de 7590.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Met andere FRITZ!Repeaters dit getest, werkte zonder enige problemen. Uiteraard dient de repeater wel een goede verbinding te hebben met de FRITZ!Box.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Reputatie 1

Een vraag over de Fritz repeater 3000AX.

Mijn settopbox van KPN TV is direct bedraad verbonden met mijn Fritzbox 7590. Kan ik hier zonder problemen een Fritz repeater 3000AX tussen plaatsen, dus met gebruikmaking van beide LAN-poorten van de repeater 3000AX? Ik denk hierbij aan eventuele IGMP snooping-problemen.

De wifi van de 3000AX is bedoeld voor andere eindapparaten, niet voor de settopbox van KPN TV. De settopbox blijft dus, via de 3000AX, bedraad verbonden met de 7590.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Met andere FRITZ!Repeaters dit getest, werkte zonder enige problemen. Uiteraard dient de repeater wel een goede verbinding te hebben met de FRITZ!Box.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Dank je wel voor je reactie.

Zou AVM niet een switch kunnen uitbrengen die goed aansluit bij de FRITZ!boxen? Nu gebruik ik daarvoor een FRITZ!box 4040. Komt er nog een 4040AX?

Badge +12

Dank je wel voor je reactie.

Zou AVM niet een switch kunnen uitbrengen die goed aansluit bij de FRITZ!boxen? Nu gebruik ik daarvoor een FRITZ!box 4040. Komt er nog een 4040AX?

Wat zou dat toevoegen (oprechte vraag)? Er zijn genoeg switches die prima aansluiten. Ik gebruik zelf switches van Netgear (bijv. GS105E, GS108E, GC110, GS908E). Als ze maar igmp-snooping ondersteunen (t.b.v. interactieve tv) is het goed. 

Reputatie 1

Wat zou dat toevoegen (oprechte vraag)? Er zijn genoeg switches die prima aansluiten. Ik gebruik zelf switches van Netgear (bijv. GS105E, GS108E, GC110, GS908E). Als ze maar igmp-snooping ondersteunen (t.b.v. interactieve tv) is het goed. 

Je hebt helemaal gelijk. Echter worden switches van andere merken niet correct weergegeven in het mesh overzicht van de FRITZ!box en dat vind ik jammer.

Badge +12

Je hebt helemaal gelijk. Echter worden switches van andere merken niet correct weergegeven in het mesh overzicht van de FRITZ!box en dat vind ik jammer.

Klopt. Het overzicht geeft het niet goed weer. Ook niet met gebruik van alleen Netgears. Ik heb hier 5 Netgear switches in het netwerk. Eentje wordt helemaal niet weergegeven en de rest staat vaak op een verkeerde plek. Ook de repeaters staan niet helemaal juist. Dat is inderdaad jammer maar het werkt verder 100% en dat is het belangrijkste. 

Reputatie 1

Je hebt helemaal gelijk. Echter worden switches van andere merken niet correct weergegeven in het mesh overzicht van de FRITZ!box en dat vind ik jammer.

Klopt. Het overzicht geeft het niet goed weer. Ook niet met gebruik van alleen Netgears. Ik heb hier 5 Netgear switches in het netwerk. Eentje wordt helemaal niet weergegeven en de rest staat vaak op een verkeerde plek. Ook de repeaters staan niet helemaal juist. Dat is inderdaad jammer maar het werkt verder 100% en dat is het belangrijkste. 

Dank je wel voor het meedenken.

Vanmorgen werd glasvezel bij mij binnengebracht. Mooi klein onopvallend kastje. Ik heb een Fritzbox 7590 binnen van KPN en een monteur komt alles aansluiten op 26 april. Maar nou mijn vraag. Ik heb een studio kamer boven waar ik veel product reviews maak en upload. Vandaar mijn gigabit abbonement. Fritzbox zit beneden voor, en mijn studio is boven achter. Ik mag vd zaak twee Fritz 6000 repeaters bestellen van de Fritzshop. Tot zover de informatie voor de duidelijkheid. En nu mijn vraag. Kan ik een kabel van de Fritzbox trekken naar de UTP poort van repeater 1 en nog een kabel daarvandaan naar repeater 2 in mijn studio? En mijn computer daarop aansluiten? De gaten in plafond en muren zitten er en ik heb al cat 7 kabels gekregen van iemand. Dus als ik alles ga pairen eerst en daarna de kabels aansluit, heb ik  überhaupt wat aan de bekabeling? 

Hallo @Scotscloggie ,begin maar vast met die cat7 kabels terug te geven, troep en niet gecertificeerd,  CAT5e of CAT6 is meer dan voldoende.

 

Reputatie 7
Badge +9

Persoonlijk zou ik gewoon een netwerkkabel door leggen naar je studio, draadloos netwerk geeft altijd storing en vertraging 

Hallo @Scotscloggie ,begin maar vast met die cat7 kabels terug te geven, troep en niet gecertificeerd,  CAT5e of CAT6 is meer dan voldoende.

 

Ok thanks

Persoonlijk zou ik gewoon een netwerkkabel door leggen naar je studio, draadloos netwerk geeft altijd storing en vertraging 

Ja, maar ik vroeg me af of ik door de repeaters heen kon bekabelen. Dat ze als een switch konden fungeren. De extra wifi punten is ook handig omdat we vaak producenten uit buitenland vaak te logeren hebben en die willen graag werken vanuit onze zolder met hun laptop. Mijn vrouw werkt ook via wifi. De extra upload heb ik nodig voor mijn films. 

Reputatie 3
Badge

Persoonlijk zou ik gewoon een netwerkkabel door leggen naar je studio, draadloos netwerk geeft altijd storing en vertraging 

Ja, maar ik vroeg me af of ik door de repeaters heen kon bekabelen. Dat ze als een switch konden fungeren. De extra wifi punten is ook handig omdat we vaak producenten uit buitenland vaak te logeren hebben en die willen graag werken vanuit onze zolder met hun laptop. Mijn vrouw werkt ook via wifi. De extra upload heb ik nodig voor mijn films. 

Ja dat doorlussen kan: FB7590 → LAN 1 FR3000 LAN 2 → (optionele switch ->) LAN 1 FR3000.

@hkoster1 . Ik heb alles aangesloten nu. Maar als ik de FB direct op de repeater 6000 verbind (cat6 kabel) en de volgende met repeater nr 2 ook FR 6000 dan stoort het. Mijn wifi valt dan uit. De FB moet ik loskoppelen en dan kan ik de twee repeaters met elkaar verbinden met kabel. Dan werkt het prima. Denk je dat ik een switch beter kan gebruiken? 

Reageer