KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134510 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Ik zie dat ik ook nogsteeds op 312 zit. Wat is de reden dat er toch een aantal niet worden geupdate en is er een schema voor wanneer dit toch nog gaat gebeuren?

 

Ik wil het niet via de reset doen omdat ik nogal aardig wat instellingen heb staan die ik niet opnieuw wil ingeven.

Reputatie 7
Badge +20

@M H, jouw Box 12 krijgt nog een keer een update. Ik kan je alleen niet vertellen wanneer. 

En ja, je kan de update forceren door een reset. Je kan overwegen om screenshots te maken van jouw instellingen, dan kun je die zo weer overnemen. 

Ik weet niet wanneer ik de meest recente firmware heb gekregen, maar sinds eergisteren herstart mijn modem om het kwartier. 

Het modem lijkt te crashen, de internet verbinding verbreekt dan 5 minuten waarna ik weer 10 minuten internet heb.

Ik heb firmware versie 516 (laatste 3 digits), het modem is nauwelijks toegankelijk via de interface, het is ontzettend traag.

Ik heb een hardreset gedaan, modem uitgezet voor een paar minuten, modem normaal herstart (gebeurd om het kwartier vanzelf) en via het menu een reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Niets helpt.

Het is al niet het meest stabiele product, maar zo is het totaal onwerkbaar.

Reputatie 7

Mijn ouders hebben sinds twee weken een V12 (firmware 516) en (afkloppen) alles werkt probleemloos.

Mijn ouders hebben sinds twee weken een V12 (firmware 516) en (afkloppen) alles werkt probleemloos.

Dat is mooi wjb, maar niet alle ouders hebben positieve kinderen met veel kennis. En ook geen afgeklopte V12/516 waarmee alles probleemloos werkt. Maar alle gekheid...

Wat ik tot nu toe mis, is een duidelijke uitspraak van KPN dat problemen met 516 zoals hier vlak boven beschreven door TheTeek en veel anderen voor hem, worden onderkend en opgelost. Of heb ik het mis?

Wat ik wel zie en wat me verbaast, is dat steeds weer de nadruk wordt gelegd op het feit dat je de 516 update zelf kunt forceren. Dat geeft misschien wel verbetering als je 448 met problemen hebt, maar waarom zou je dat doen als je nog op 312 zit en geen problemen hebt?

Reputatie 7

Mijn ouders hebben sinds twee weken een V12 (firmware 516) en (afkloppen) alles werkt probleemloos.

Dat is mooi wjb, maar niet alle ouders hebben positieve kinderen met veel kennis. En ook geen afgeklopte V12/516 waarmee alles probleemloos werkt. Maar alle gekheid...

Wat ik tot nu toe mis, is een duidelijke uitspraak van KPN dat problemen met 516 zoals hier vlak boven beschreven door TheTeek en veel anderen voor hem, worden onderkend en opgelost. Of heb ik het mis?

 

Het is bekend dat er bij de 516 ook verbrekingen kunnen optreden. Wordt aan gewerkt. Meer informatie hebben we op het moment niet.

 

Wat ik wel zie en wat me verbaast, is dat steeds weer de nadruk wordt gelegd op het feit dat je de 516 update zelf kunt forceren. Dat geeft misschien wel verbetering als je 448 met problemen hebt, maar waarom zou je dat doen als je nog op 312 zit en geen problemen hebt?

Omdat bij de 312 óók verbrekingen kunnen optreden, maar dan door een andere oorzaak. En dat wordt juist weer verholpen door de 516. Dus als je nu de 312 hebt, en je hebt last van verbrekingen, dan kun je beter de update forceren.

Ik zit ook nog op 312. Beide superwifi punten zijn bekabeld aangesloten. Heb weinig trek om fabrieksinstellingen toe te passen omdat ik dan al mijn poorten en IP bindings opnieuw moet instellen. Jammer dat er nog steeds geen optie is om een backup te maken van je instellingen. Zoiets basic zou toch niet mogen ontbreken op een router? Kan deze update niet gepusht worden vanuit de servicedesk?

Reputatie 7
Badge +17

Wij kunnen de update niet pushen. Je kunt dit alleen zelf forceren door een fabrieksreset, @Lep3lt.

Reputatie 7

Wij kunnen de update niet pushen. Je kunt dit alleen zelf forceren door een fabrieksreset, @Lep3lt.

Toch iets om te overwegen:

Een knop om een update door te kunnen voeren zonder een fabrieksreset.

Wat kpn vergeet is dat een febrieksreset best wat werk met zich mee kan brengen aangezien DHCP reservations en port-forwardings verloren gaan en er ook geen backup functionaliteit is waarmee deze eenvoudig teruggezet kunnen worden.

Reputatie 3

Sinds box op software 516 draaid erg onstabiel, erg traag met inloggen , cq niet werkbaar, wifi accesspoint bedraad valt regelmatig uit.  Ik hoop dat KPN er iets aan gaat doen gezien de vele problemen op het forum.

Ik heb nu een V10 aangesloten , nog geen probleem ervaren

Reputatie 7

Sinds box op software 516 draaid erg onstabiel, erg traag met inloggen ...

Dit fenomeen heb ik ook ervaren met het inrichten van het netwerk bij mijn hoogbejaarde ouders. Na drie factory resets reageerde de V12 wel snel.

Reputatie 1

Met softwareversie *516 gaat het inloggen bij mij wel vlot. Maar nog niet eens een paar minuten rondkijken in de instellingen waar wat staat, bevriest opeens het scherm. De logout knop werkt dan nog wel en kun je opnieuw inloggen. Beetje irritant. Wel fijn is dat ik geen last meer heb van een certificaat fout, maar dat zou ook aan updates van de Edge browser kunnen liggen. Na zo'n update had ik er opeens geen last meer van. Heb Edge zo ingesteld dat geschiedenis en cookies worden gewist bij afsluiten.

Reputatie 1

Wij kunnen de update niet pushen. Je kunt dit alleen zelf forceren door een fabrieksreset, @Lep3lt.

Toch iets om te overwegen:

Een knop om een update door te kunnen voeren zonder een fabrieksreset.

Wat kpn vergeet is dat een febrieksreset best wat werk met zich mee kan brengen aangezien DHCP reservations en port-forwardings verloren gaan en er ook geen backup functionaliteit is waarmee deze eenvoudig teruggezet kunnen worden.

Helemaal mee eens, een optie om je config op te slaan is toch wel een basis functionaliteit, maar blijkbaar sloopt KPN deze functie eruit. De V10 die ik hiervoor had (weet niet zeker of het een 10a was) had de functie ook al niet.

Wij kunnen de update niet pushen. Je kunt dit alleen zelf forceren door een fabrieksreset, @Lep3lt.

Wat me dan weer verbaast omdat op pagina 1 van deze draad (in het groen) staat:

"Vanaf dinsdag 1 februari gaan we deze nieuwe versie bij iedereen uitrollen."

En alle communicatie die daar vervolgens over geweest is...

Reputatie 7

Sinds box op software 516 draaid erg onstabiel, erg traag met inloggen , cq niet werkbaar, wifi accesspoint bedraad valt regelmatig uit.  Ik hoop dat KPN er iets aan gaat doen gezien de vele problemen op het forum.

Ik heb nu een V10 aangesloten , nog geen probleem ervaren

Met softwareversie *516 gaat het inloggen bij mij wel vlot. Maar nog niet eens een paar minuten rondkijken in de instellingen waar wat staat, bevriest opeens het scherm. De logout knop werkt dan nog wel en kun je opnieuw inloggen. Beetje irritant. Wel fijn is dat ik geen last meer heb van een certificaat fout, maar dat zou ook aan updates van de Edge browser kunnen liggen. Na zo'n update had ik er opeens geen last meer van. Heb Edge zo ingesteld dat geschiedenis en cookies worden gewist bij afsluiten.

Traagheid met inloggen en/of bevriezen van de webinterface zien we af en toe. Een reset van de Box 12 zou dit in principe moeten verhelpen. Hoewel het, zoals wjb al aangeeft, soms nodig kan zijn dit een keer of twee extra te doen. Zorg dat je na een reset de Box voldoende tijd geeft om alles weer op orde te krijgen, minuutje of 30, voordat je weer probeert in te loggen op de webinterface.

 

Wij kunnen de update niet pushen. Je kunt dit alleen zelf forceren door een fabrieksreset, @Lep3lt.

Toch iets om te overwegen:

Een knop om een update door te kunnen voeren zonder een fabrieksreset.

Wat kpn vergeet is dat een febrieksreset best wat werk met zich mee kan brengen aangezien DHCP reservations en port-forwardings verloren gaan en er ook geen backup functionaliteit is waarmee deze eenvoudig teruggezet kunnen worden.

Helemaal mee eens, een optie om je config op te slaan is toch wel een basis functionaliteit, maar blijkbaar sloopt KPN deze functie eruit. De V10 die ik hiervoor had (weet niet zeker of het een 10a was) had de functie ook al niet.

Het kunnen updaten zonder reset is wel iets waar door het team naar gekeken wordt. Maar of dit dan ook gaat komen, en of dit dan ook iets is wat de klant zelf kan gebruiken, is op het moment niets over bekend.

Wat betreft back-up van instellingen, de V10A heeft deze optie. De overige modems niet. Zal ook niet meer gaan komen op de V10. Ik verwacht ook niet dat het op de Box 12 komt. 'k zal het eens bij het team navragen.

 

Wij kunnen de update niet pushen. Je kunt dit alleen zelf forceren door een fabrieksreset, @Lep3lt.

Wat me dan weer verbaast omdat op pagina 1 van deze draad (in het groen) staat:

"Vanaf dinsdag 1 februari gaan we deze nieuwe versie bij iedereen uitrollen."

En alle communicatie die daar vervolgens over geweest is...

We zijn in februari begonnen met de uitrol maar dit is niet helemaal volledig afgerond. Het grootste deel van de klanten heeft de update gekregen. Toen was het tijd voor de Olympische Spelen en tijdens zoiets mogen we geen software uitrollen. Daarna was er niet direct ruimte om de laatste groep ook nog te doen én waren we al bezig met de volgende versie van de firmware. En het plan is nu om dan niet meer actief de 516 uit te rollen bij de mensen die hem nog niet hebben, maar gelijk naar de volgende firmware te springen en die bij iedereen uit te rollen. Wanneer dit precies gaat gebeuren heb ik op dit moment nog geen data voor. We hopen wel op korte termijn. Zodra er verder nieuws is, laten we dit weten.

In de tussentijd kunnen mensen met lagere versies zelf updaten naar 516 door een reset. 

Reputatie 3

Wanneer komt KPN met een structurele oplossining voor Box 12 ( softw. 516) ??

Verbreken wifi accesspoints ( bedraad ) .  zeer trage of niet kunnen inloggen in modem.

Op forum veel dezelfde problemen.

Reset en terug naar default instellingen helpt ook maar tijdelijk.

Ik heb nu een V10 geregeld , ervaar totaal geen problemen meer.

Admin: Reactie samengevoegd met algemeen topic over KPN Box 12 updates

Helaas hier ook spontaan uitvallen van wifi/router. Zonder dat ik op de hoogte was dat er een update zat aan te komen.  Ik kan mn werk nu niet meer doen om dat de router om de paar minuten uitvalt…

Helaas heeft Kpn ook geen telefoon nummer om te bellen voor deze storing hoe op te lossen. Alleen wat standaard handleidingen over instellen en resetten... Maar ik ben opzoek naar een oplossing om te kunnen werken.

 

Wat nu? 🤷

Ik heb ook last van wegvallende WiFi. Ik (en andere bewoners) merken dan dat de telefoon terugspringt op 4G. De telefoon verbindt dan na ongeveer 1-2 minuten automatisch weer met de WiFi. Ik zie in mijn mobiele data verbruik ook terug dat ik mobiele data heb gebruikt op dagen waarop ik helemaal het huis niet uit ben geweest.

Daarnaast heb ik een Extra WiFi 5GH netwerk ingesteld. Deze heb ik een aparte SSID gegeven (dus niet [StandaardSSID]_ExtraWiFi5G, maar een heel andere naam. Dit reset ongeveer 1x per week. Dan merk ik opeens dat dat WiFi netwerk uit de lucht is, en dat [StandaardSSID]_ExtraWiFi5G opeens terug is. Ik moet dan inloggen en het weer terugveranderen en dan gaat het een paar dagen goed, maar het gaat altijd terug naar de standaard. De modem staat dan gewoon aan de hele tijd en wordt niet herstart en uiteraard ook niet gereset.

Daarnaast heb ik last van een zeer trage web interface en wordt ik ook steeds uitgelogd uit de webinterface. Ik log dan in, druk op een van de knopjes - bijvoorbeeld ‘WiFi settings’ en dan vervolgens op een tabblad bijvoorbeeld ‘extra WiFi’ maar dan wordt ik er uit gegooid en kom ik terug op de inlog pagina. Dit gebeurt ook met allerlei andere knoppen en pagina’s in de webinterface. Het is echt heel irritant omdat het echt altijd gebeurt en dat ik vaak 3-4 keer opnieuw moet inloggen en de stappen opnieuw doorlopen voordat ik ik ‘ver genoeg’ kom in de webinterface om te veranderen wat ik wilde veranderen.

Ik heb de nieuwste software al en ik heb ook al een fabrieksrest geprobeerd maar dezelfde problemen blijven terugkomen. Het lijkt er echt op dat dit software problemen zijn en dat een fabrieskreset daarom ook niet zal helpen.

Ik heb ook last van wegvallende WiFi. Ik (en andere bewoners) merken dan dat de telefoon terugspringt op 4G. De telefoon verbindt dan na ongeveer 1-2 minuten automatisch weer met de WiFi. Ik zie in mijn mobiele data verbruik ook terug dat ik mobiele data heb gebruikt op dagen waarop ik helemaal het huis niet uit ben geweest.

Daarnaast heb ik een Extra WiFi 5GH netwerk ingesteld. Deze heb ik een aparte SSID gegeven (dus niet [StandaardSSID]_ExtraWiFi5G, maar een heel andere naam. Dit reset ongeveer 1x per week. Dan merk ik opeens dat dat WiFi netwerk uit de lucht is, en dat [StandaardSSID]_ExtraWiFi5G opeens terug is. Ik moet dan inloggen en het weer terugveranderen en dan gaat het een paar dagen goed, maar het gaat altijd terug naar de standaard. De modem staat dan gewoon aan de hele tijd en wordt niet herstart en uiteraard ook niet gereset.

Daarnaast heb ik last van een zeer trage web interface en wordt ik ook steeds uitgelogd uit de webinterface. Ik log dan in, druk op een van de knopjes - bijvoorbeeld ‘WiFi settings’ en dan vervolgens op een tabblad bijvoorbeeld ‘extra WiFi’ maar dan wordt ik er uit gegooid en kom ik terug op de inlog pagina. Dit gebeurt ook met allerlei andere knoppen en pagina’s in de webinterface. Het is echt heel irritant omdat het echt altijd gebeurt en dat ik vaak 3-4 keer opnieuw moet inloggen en de stappen opnieuw doorlopen voordat ik ik ‘ver genoeg’ kom in de webinterface om te veranderen wat ik wilde veranderen.

Ik heb de nieuwste software al en ik heb ook al een fabrieksrest geprobeerd maar dezelfde problemen blijven terugkomen. Het lijkt er echt op dat dit software problemen zijn en dat een fabrieskreset daarom ook niet zal helpen.

 

Update: ik had net voor het maken van dit bericht het probleem met dat de WiFi naam van de Extra WiFi terug ging naar [StandaardSSID]_ExtraWiFi5G. Ik had het toen weer veranderd naar mijn eigen WiFi naam. Vanmiddag merkte ik echter alweer dat die weer ‘uit de lucht is’ en dat [StandaardSSID]_ExtraWiFi5G weer terug is. Wat is hier aan de hand?

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb ook last van wegvallende WiFi. Ik (en andere bewoners) merken dan dat de telefoon terugspringt op 4G. De telefoon verbindt dan na ongeveer 1-2 minuten automatisch weer met de WiFi. Ik zie in mijn mobiele data verbruik ook terug dat ik mobiele data heb gebruikt op dagen waarop ik helemaal het huis niet uit ben geweest.

Daarnaast heb ik een Extra WiFi 5GH netwerk ingesteld. Deze heb ik een aparte SSID gegeven (dus niet [StandaardSSID]_ExtraWiFi5G, maar een heel andere naam. Dit reset ongeveer 1x per week. Dan merk ik opeens dat dat WiFi netwerk uit de lucht is, en dat [StandaardSSID]_ExtraWiFi5G opeens terug is. Ik moet dan inloggen en het weer terugveranderen en dan gaat het een paar dagen goed, maar het gaat altijd terug naar de standaard. De modem staat dan gewoon aan de hele tijd en wordt niet herstart en uiteraard ook niet gereset.

Daarnaast heb ik last van een zeer trage web interface en wordt ik ook steeds uitgelogd uit de webinterface. Ik log dan in, druk op een van de knopjes - bijvoorbeeld ‘WiFi settings’ en dan vervolgens op een tabblad bijvoorbeeld ‘extra WiFi’ maar dan wordt ik er uit gegooid en kom ik terug op de inlog pagina. Dit gebeurt ook met allerlei andere knoppen en pagina’s in de webinterface. Het is echt heel irritant omdat het echt altijd gebeurt en dat ik vaak 3-4 keer opnieuw moet inloggen en de stappen opnieuw doorlopen voordat ik ik ‘ver genoeg’ kom in de webinterface om te veranderen wat ik wilde veranderen.

Ik heb de nieuwste software al en ik heb ook al een fabrieksrest geprobeerd maar dezelfde problemen blijven terugkomen. Het lijkt er echt op dat dit software problemen zijn en dat een fabrieskreset daarom ook niet zal helpen.

 

Update: ik had net voor het maken van dit bericht het probleem met dat de WiFi naam van de Extra WiFi terug ging naar [StandaardSSID]_ExtraWiFi5G. Ik had het toen weer veranderd naar mijn eigen WiFi naam. Vanmiddag merkte ik echter alweer dat die weer ‘uit de lucht is’ en dat [StandaardSSID]_ExtraWiFi5G weer terug is. Wat is hier aan de hand?

Software bug in deze versie 516. Staat op de lijst op te lossen problemen  die door andere klanten al eerder zijn aangebracht aantal maanden terug. 

Bij elke herstart van de V12 worden de namen onterecht omgegooid. En de V12 die herstart bij sommigen nog wel eens spontaan uit zichzelf.

Andere genoemde problemen in de tekst zijn ook al eerder aangemerkt als op te lossen problemen.

Hallo @Freighter , heb je, zoals het dringend adviseert wèl je toegangswachtwoord van het modem gewijzigd en de basis wifinaam (SSID)?

Zo nee, dan valt de extra wifi en de gastwifi weer terug naar de standaard wifinaam+toevoeging.

Als je de basis SSID wijzigt, wordt ook de naam van de extrawifi en gastwifi + toevoegingen aangepast aan de basis wifi.

Stel ik heb als basis wifinaam ‘draadloos’, dan wordt de wifiextra wifinaam draadloos+toevoeging en de gast wifinaam wordt ook draadloos+toevoeging.

 

Reputatie 7

Als je de basis SSID wijzigt, wordt ook de naam van de extrawifi en gastwifi + toevoegingen aangepast aan de basis wifi.

Maar blijft dat ook zo als vervolgens de V12 een keer uit en weer aan gezet wordt?

Volgens mij is (was?) dit in ieder geval een bug in de firmware.

Hallo @Freighter , heb je, zoals het dringend adviseert wèl je toegangswachtwoord van het modem gewijzigd en de basis wifinaam (SSID)?

Zo nee, dan valt de extra wifi en de gastwifi weer terug naar de standaard wifinaam+toevoeging.

Als je de basis SSID wijzigt, wordt ook de naam van de extrawifi en gastwifi + toevoegingen aangepast aan de basis wifi.

Stel ik heb als basis wifinaam ‘draadloos’, dan wordt de wifiextra wifinaam draadloos+toevoeging en de gast wifinaam wordt ook draadloos+toevoeging.

 

Jazeker, mijn ‘normale’ 2.4ghz+5ghz gezamenlijke WiFi netwerk heeft een eigen bedachte SSID+wachtwoord. (Dus niet wat op de sticker staat). De extra wifi krijgt dan inderdaad steeds [MijnWiFiNaam]_ExtraWifi5G. Ik wil dat echter niet als toevoeging maar wil daarvoor een andere toevoeging. Maar dat wordt dus steeds weer automatisch terug gezet.

Hallo @Freighter , heb je, zoals het dringend adviseert wèl je toegangswachtwoord van het modem gewijzigd en de basis wifinaam (SSID)?

Zo nee, dan valt de extra wifi en de gastwifi weer terug naar de standaard wifinaam+toevoeging.

Als je de basis SSID wijzigt, wordt ook de naam van de extrawifi en gastwifi + toevoegingen aangepast aan de basis wifi.

Stel ik heb als basis wifinaam ‘draadloos’, dan wordt de wifiextra wifinaam draadloos+toevoeging en de gast wifinaam wordt ook draadloos+toevoeging.

 

Jazeker, mijn ‘normale’ 2.4ghz+5ghz gezamenlijke WiFi netwerk heeft een eigen bedachte SSID+wachtwoord. (Dus niet wat op de sticker staat). De extra wifi krijgt dan inderdaad steeds [MijnWiFiNaam]_ExtraWifi5G. Ik wil dat echter niet als toevoeging maar wil daarvoor een andere toevoeging. Maar dat wordt dus steeds weer automatisch terug gezet.

Hallo @Freighter , dat wordt dan blijkbaar niet geaccepteerd door het systeem. Ik kan echter niet beoordelen of dat een fout is.

Laat een moderator hier zijn/haar licht eens over schijnen.

 

Hallo @Freighter , heb je, zoals het dringend adviseert wèl je toegangswachtwoord van het modem gewijzigd en de basis wifinaam (SSID)?

Zo nee, dan valt de extra wifi en de gastwifi weer terug naar de standaard wifinaam+toevoeging.

Als je de basis SSID wijzigt, wordt ook de naam van de extrawifi en gastwifi + toevoegingen aangepast aan de basis wifi.

Stel ik heb als basis wifinaam ‘draadloos’, dan wordt de wifiextra wifinaam draadloos+toevoeging en de gast wifinaam wordt ook draadloos+toevoeging.

 

Jazeker, mijn ‘normale’ 2.4ghz+5ghz gezamenlijke WiFi netwerk heeft een eigen bedachte SSID+wachtwoord. (Dus niet wat op de sticker staat). De extra wifi krijgt dan inderdaad steeds [MijnWiFiNaam]_ExtraWifi5G. Ik wil dat echter niet als toevoeging maar wil daarvoor een andere toevoeging. Maar dat wordt dus steeds weer automatisch terug gezet.

Hallo @Freighter , dat wordt dan blijkbaar niet geaccepteerd door het systeem. Ik kan echter niet beoordelen of dat een fout is.

Laat een moderator hier zijn/haar licht eens over schijnen.

 

Ik bedacht me inderdaad ook dat het wellicht zo ontworpen is dat het ‘_ExtraWiFi5G’ MOET hebben als toevoeging… Maar aan de andere kant, als dat het geval zou zijn, waarom kunnen we het dan überhaupt wijzigen? Als het zo ontworpen is moeten ze de mogelijkheid om de SSID van het ExtraWiFi netwerk te wijzigen gewoon geheel uit zetten. Of het moet wel kunnen en dan moet de Box 12 het SSID niet automatisch terugveranderen, of het kan niet - maar dan moet de optie om het te wijzigen ook niet beschikbaar zijn.

Reageer