Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd

  • 25 July 2020
  • 997 reacties
  • 16162 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

997 reacties

Badge +19

Vanmorgen kreeg ik per sms spontaan een Netflix verificatiecode. Dat zal hier mee te maken hebben gok ik.

Reputatie 7
Badge +17

Dag @Elvis100 , @Handvat , @M.A.20​​, @RonnieA67 en @Wilcoram. Onze workaround is aangepast. Ik heb jullie cases direct doorgezet naar de afdeling die het in twee dagen oppakt. Jullie worden binnen 3 werkdagen teruggebeld door ons. Laten jullie het hier weten als we nog iets voor jullie kunnen betekenen? :blush:

Reputatie 7

Vanmorgen kreeg ik per sms spontaan een Netflix verificatiecode. Dat zal hier mee te maken hebben gok ik.

Als jij deze code vanmorgen kreeg dan gebruiken die fraudeurs blijkbaar een andere route dan https://netflix.kpn.com immers die is al enige tijd uit de lucht.

Dit issue begint hele vervelende proporties aan te nemen en noopt mijns inziens naar een grondig onderzoek hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Er zijn mijns inziens best een aantal indicaties dat de oorzaak bij de systemen van KPN zelf gezocht moet worden en niet buiten de deur. 

Er zijn slachtoffers die aangeven dat zij de combinatie emailadres en wachtwoord van hun KPN ID nergens anders gebruiken. Dit zou betekenen dat er

  • sprake is geweest van succesvolle phishing wat ik me niet kan voorstellen.
  • sprake is geweest van keyloggers op geinfecteerde apparaten.
  • sprake is geweest van diefstal van KPN ID's bij KPN zelf.
  • de fraudeurs een andere toegang hebben tot de administratieve systemen van KPN.

Al met al een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Reputatie 7
Badge +17

@Joep1965, Zie je in je MijnKPN ook Netflix terug als product? Heb je naast de verificatiecode ook een bevestiging ontvangen ‘van de bestelling’ in je mail? 

Reputatie 7

@Lisa, Wat bedoel je met..

Onze workaround is aangepast.

 

Reputatie 7
Badge +17

@wjb Voorheen meldden we de cases aan al storing, via een formulier. Dit is niet meer nodig. We kunnen direct de cases doorzetten, zodat er geen tussenpartij meer naar hoeft te kijken. Klanten worden nu binnen 3 dagen teruggebeld met de uitslag/oplossing terwijl het voorheen, zoals we lezen bij Elvis, langer duurde. 

Badge +19

@Joep1965, Zie je in je MijnKPN ook Netflix terug als product? Heb je naast de verificatiecode ook een bevestiging ontvangen ‘van de bestelling’ in je mail? 

Ik heb Netflix al via kpn. Ik heb geen extra account kunnen ontdekken en ook geen mail met een bevestiging. Geen idee waar die sms vandaan  komt.

Reputatie 7
Badge +24

Er zijn mijns inziens best een aantal indicaties dat de oorzaak bij de systemen van KPN zelf gezocht moet worden en niet buiten de deur. 

Al met al een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Zou je dit iets specifieker willen toelichten? Een oprechte vraag. Want mocht dit wel zo zijn, dan kunnen we hier werk van maken. 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

@Joep1965, Zie je in je MijnKPN ook Netflix terug als product? Heb je naast de verificatiecode ook een bevestiging ontvangen ‘van de bestelling’ in je mail? 

Ik heb Netflix al via kpn. Ik heb geen extra account kunnen ontdekken en ook geen mail met een bevestiging. Geen idee waar die sms vandaan  komt.


Joep, was het niet een sms ivm je wachtwoord kwijt? Zoals hier beschreven wordt op de website van Netflix

Ik vraag dat omdat het voor mij nieuw is dat Netflix een verificatie vraagt om in te loggen. 

Badge +19

@Anneke-Anna nee het kwam spontaan binnen.

 

Reputatie 7
Badge +10

@Anneke-Anna nee het kwam spontaan binnen.

 



Ok...ik zat me tevens af te vragen of dit  dan een (nieuwe) poging was om een account over te nemen via ‘wachtwoord  kwijt’.  
 

Akelig allemaal. :-( 

Badge +19

Goed opletten. Meer kan je niet doen. 

Reputatie 7

Er zijn mijns inziens best een aantal indicaties dat de oorzaak bij de systemen van KPN zelf gezocht moet worden en niet buiten de deur. 

Al met al een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Zou je dit iets specifieker willen toelichten? Een oprechte vraag. Want mocht dit wel zo zijn, dan kunnen we hier werk van maken. 

Ervan uitgaande dat de fraudeur https://netflix.kpn.com gebruikte om een bestaand Netflix abonnement aan een KPN abonnement te koppelen heeft die fraudeur dus de KPN login nodig.

Er zijn mensen die aangeven dat ze de combinatie van e-mailadres en wachtwoord die gebruikt wordt voor de KPN ID nergens anders voor gebruiken. Dat zou inhouden dat die combinatie ook niet elders bemachtigd kan zijn.

Blijft phishing, keylogging over maar, gezien het aantal slachtoffers, is dit absoluut niet het eerste waaraan ik zou denken. Als het phishing was geweest dan hadden we vast ook wel iemand gehad die dit door heeft gehad en het gemeld zou hebben. En keyloggers ... hmmm ... onwaarschijnlijk.

Diefstal van KPN ID gegevens bij KPN zelf vind ik eigenlijk ook onwaarschijnlijk immers je zou van KPN toch mogen verwachten dat het wachtwoord alleen als hash vastgelegd is en niet terug geconverteerd kan worden naar een leesbaar wachtwoord.

Daar komt bij dat https://netflix.kpn.com al een tijdje uit de lucht is terwijl er nog steeds nieuwe slachtoffers bij lijken te komen en dat kan dan eigenlijk alleen als de fraudeur zich een andere ingang tot de administratieve systemen van KPN heeft verworven.

Reputatie 7
Badge +22

Ik heb een Netflix account bij Netflix zelf, en daar gebeurd deze issues niet. Ik begrijp wel dat @wjb zegt dat het eventueel bij KPN kan liggen. Maar zeker weten doe ik het niet, wel vreemd dat het gebeurd als klanten via KPN Netflix hebben. Want ik heb het niet via KPN, en heb geen problemen. 🤔

Reputatie 7

...wel vreemd dat het gebeurd als klanten via KPN Netflix hebben. Want ik heb het niet via KPN, en heb geen problemen. 🤔

Het zijn tot nog toe juist abonnees die geen Netflix hebben die slachtoffer lijken te worden van deze fraude.

Reputatie 7
Badge +20

 @MarieWim Ik snap heel goed dat je het niet wilt. Ik wil dan ook graag melding voor je maken zodat het uitgezocht kan worden. Zou je nog jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer, klantnummer en telefoonnummer. We zien dan graag een reactie tegemoet als je dat gedaan hebt. 

 

@Leontine74 voor jou geldt hetzelfde. Wil je jouw profiel aanvullen en een reactie sturen als je dat gedaan hebt? 

 @MarieWim Ik snap heel goed dat je het niet wilt. Ik wil dan ook graag melding voor je maken zodat het uitgezocht kan worden. Zou je nog jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer, klantnummer en telefoonnummer. We zien dan graag een reactie tegemoet als je dat gedaan hebt. 

 

@Leontine74 voor jou geldt hetzelfde. Wil je jouw profiel aanvullen en een reactie sturen als je dat gedaan hebt? 

Hoi Bart,

bedankt voor jou reactie

mijn profiel is bijgewerkt. Ik kan alleen nergens mij telefoonnummer invullen. Hopelijk kan het nu uitgezocht worden.

mvg,

Marie

Je telefoonnummer kun je op de regel Pers. opmerkingen plaatsen, @MarieWim .

Ik heb mijn profiel ingevuld. Ik heb dit weekend ook al contact met de klantenservice gehad en zij zouden het corrigeren. 

Reputatie 7
Badge +21

@MarieWim en @Leontine74 ik heb het voor jullie doorgegeven! Binnen 5 werkdagen wordt er contact opgenomen.

Ik had zaterdag contact gehad met de klantenservice. Toen is het vinken uitgezet. En nu staat het vinkje weer aan. Ik heb vanmiddag mijn wachtwoord gewijzigd dus mogelijk hebben mensen voor die tijd mijn wachtwoord misbruikt. In ieder geval hebben ze hem bij de klantenservice nu weer uit gezet. Wat een geneuzel is dit zeg. 

...wel vreemd dat het gebeurd als klanten via KPN Netflix hebben. Want ik heb het niet via KPN, en heb geen problemen. 🤔

Het zijn tot nog toe juist abonnees die geen Netflix hebben die slachtoffer lijken te worden van deze fraude.

Nee hoor. Ik heb alleen Netflix via Netflix en niet via KPN en ik heb er ook last van. Of is dit ineens omdat ik ook via het menu van kpn naar Netflix kijk? Maar dat doe ik echt al jaren en ik ben gewoon met mijn eigen account ingelogd bij Netflix. 

Reputatie 7

Nee hoor. Ik heb alleen Netflix via Netflix en niet via KPN en ik heb er ook last van.

Dat bedoelde ik ook :open_mouth: , ook abonnees die geen Netflix via KPN hebben lijken slachtoffer te worden van deze fraude.

 

Of is dit ineens omdat ik ook via het menu van kpn naar Netflix kijk? Maar dat doe ik echt al jaren en ik ben gewoon met mijn eigen account ingelogd bij Netflix. 

Nee, daar heeft het niets mee te maken, dit is puur door frauduleus handelen van crimineeltjes.

@Wouterrrrrr, ik ben er mee aan de slag gegaan. Het is geregeld. 

Hoi Bart,

 

Zelfde probleem hier: opeens bevestiging dat Netflix wordt afgeschreven maar geen account via KPN geregeld. Al 3x gebeld met KPN Helpdesk, optie zou worden uitgezet, zelf ook al een aantal keer vinkje weggehaald maar blijft terug komen. € 7,99 is al afgeschreven. Netflix kan niets doen want zij zien geen account op ons email adres. Kun jij er voor zorgen dat de betaling niet meer via KPN loopt én de afgeschreven bedragen crediteren? Al vast bedankt!

 

Groeten,

Philip

 

Hallo,

Sinds een maand heb ik ongevraagd een Netflix account en staat Netflix op mijn factuur.
Ik heb geen Netflix aangevraagd en wil dat mijn account word verwijderd.
Ondertussen al gebeld met KPN en netflix maar geen oplossing.

Ik heb mijn KPN wachtwoord veranderd en mijn profiel ingevuld, hopelijk kan het nu opgelost worden.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,