Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 762126 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

Reputatie 7

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? 

Ik heb wel een vermoeden hoe je dit op kunt lossen. :wink:

Reputatie 2

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? 

Ik heb wel een vermoeden hoe je dit op kunt lossen. :wink:

En dat is?

Reputatie 7

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? 

Ik heb wel een vermoeden hoe je dit op kunt lossen. :wink:

En dat is?

Zie het openingsbericht van dit topic.

Reputatie 2

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? 

Ik heb wel een vermoeden hoe je dit op kunt lossen. :wink:

En dat is?

Zie het openingsbericht van dit topic.

Dat mag best wat concreter. Bedoel je dat het toch niet zou werken?

Reputatie 7

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? 

Ik heb wel een vermoeden hoe je dit op kunt lossen. :wink:

En dat is?

Zie het openingsbericht van dit topic.

Dat mag best wat concreter. Bedoel je dat het toch niet zou werken?

Het is niet voor niets dat ik sommige uitspraken doe.

Ik heb het te vaak fout zien gaan met IPTV via een tweede router en daarom blijf ik bij mijn advies en dat is de TV ontvangers op het netwerk van de primaire router (in jouw geval de Experia Box) aan te sluiten.

Reputatie 2

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Airplay vanaf mijn ipad naar de LG televisie werkt namelijk ook ineens niet meer helaas.

Reputatie 7

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Airplay vanaf mijn ipad naar de LG televisie werkt namelijk ook ineens niet meer helaas.

Om Airplay te laten werken moeten beide apparaten op hetzelfde subnet aangesloten zijn en moet mDNS operationeel zijn en niet geblokkeerd worden door de IGMP snooping functionaliteit.

 

Reputatie 7
Badge +10

Hmmm, ik loop nu toch tegen een foutmelding op bij beide kastjes. Als ik via de groene knop terug wil naar het begin van een programma krijg ik de foutmelding STB-zap-03/3-HAL layer.

Jammer dat je toch tegen problemen aanloopt.
Dat kan hem evengoed nog in aanvullende zaken zitten?
Omdat TV-onvangers in een ander sub-net zijn aangesloten dan die van de Experia Box,
haal die TV-ontvangers eens een keer van de stroom af, en schakel die erna weer in.

Zelf heb ik de TV-ontvanger ook een vast IP-adres gegeven.

Verder zou het best kunnen dat de ene of de andere router daar net iets anders op reageert?
Tenslotte wordt voor die TP-Link Deco set niets in de handleiding genoemd over die functies. Alleen bij toeval in een support bericht. Er is ook geen verschil te maken voor de IGMP versie V2 of V3, functies, en in- of uit schakelen.

Misschien zit er ook nog verschil in netwerkstructuur.
VDSL (en mogelijk nog beperkte snelheid daarin (?) versus glasvezel?

 

Het is niet voor niets dat ik sommige uitspraken doe.

Met pakweg 2660 hits als je een Google zoekactie doet op die STB-zap-03/3-HAL melding, zou wel een heel kromme gedachte zijn om te veronderstellen dat die meldingen het gevolg zouden zijn van deze “NAT achter NAT” en IGMP Proxy / IGMP Snooping set-up. Die instelling wordt (nog) slechts door een handjevol gebruikers toegepast.

Een correcte werking ervan is juist een van de eerste zaken die ik zelf in dat soort aangereikte opties controleer. Ben zelf geen problemen tegengekomen, ook niet bij het terugkijken van programma's.

Heb opnieuw de gegeven situatie van een NAT achter NAT opstelling met twee routers opgezet.

Een Synology router RT1900ac als 1e router direct achter het NT-glasvezelkastje, met daarin een specifieke configuratie opgenomen met ondersteuning van internet en KPN IPTV routed mode.
Feitelijk dezelfde functionaliteit als een Experia Box met IPTV routed mode.
(De aansluiting achter een Experia Box komt later in dit bericht ook nog aan de orde).

Daarachter een 2e Synology router RT2600ac, als „gewone“ router ingesteld:
Automatisch een WAN IP-adres verkrijgen vanuit DHCP.

De set-up van die 2e router:

 

Het gebruikte sub-net van het „lokale netwerk“ van die 2e router:


IGMP Snooping en IGMP Proxy instelling:

 

De TV-ontvanger aangesloten achter die 2e router.
Aan de TV-ontvanger is een vast IP-adres toegekend van 192.168.10.25

Status pagina van de 2e router, met weergave WAN IP-adres (vanuit die NAT achter NAT set-up).
Eronder de actieve verbindingen met aangesloten apparaten.
In de status een „terugkijk“ stream van de TV-ontvanger.
(ruim 1,5 MegaBYTE p/s  =  ruim 12 Megabit p/s).

 


IP-adres TV-ontvanger zoals te controleren / op te roepen in het menu van de TV-ontvanger:

De firmware versie is bij mij nog net niet bijgewerkt tot de laatste versie,
die net zo’n beetje dezer dagen wordt bijgewerkt naar versie:

Menu TV-ontvanger (ingesteld in de „niet blauwe“ donkere menu mode):

 

Terugkijken 4 mei dodenherdenking:

 

 

Terugkijken 5 mei viering:

 

 

Het zal duidelijk zijn dat de gegeven set-up, met IGMP Proxy en IGMP Snooping in een 2e router gewoon functioneert. Maar is uiteraard wel afhankelijk of je die twee functies kunt instellen.
Bij o.a. een TP-Link Archer C6 functioneert het precies zo (als zodanig uitgetest).
Blz. 61 PDF-handleiding bovenaan.
Zelfde functie wordt ook aangehaald voor Archer AX50, maar persoonlijk geen ervaring mee.
Blz. 64 PDF handleiding bovenaan.
 

Airplay is binnen de functies bij mij ook actief en functioneel:

 

 


Set-up met als eerste router de Experia Box V10 aangesloten,
en daarachter de RT2600ac als 2e router:

Maakt allemaal geen verschil in functionaliteit.  Ook dat werkt gewoon.

Het sub-net van de Experia Box in mijn situatie aangepast in het bereik 192.168.22.xx
(Zoals ik dat eerder altijd al gebruikte). Gateway en IP-adres van Experia Box = 192.168.22.254

Twee plaatjes.  Een met “terugkijken stream”, de ander als „Live TV“.

 

Let op de verschillen van de weergave van de download stream.

Opvallend is dat een “LIVE TV” multicast stream niet in de weergave terugkomt.
(Mogelijk omdat het in een ander VLAN wordt afgewerkt ??)

Is geen verschil dan wanneer een Synology router als 1e router is aangesloten.

 

Reputatie 7

Prima @Babylonia, toch leiden dergelijke opstellingen zo vaak tot teleurstellingen dat ik het niet zal adviseren. 

Reputatie 7
Badge +10

Tja, als ik het "dossier" / onderwerp van de KPN TV-ontvanger  doorneem.
Meer dan 345 pagina's / 8650 reacties / 420.000x gelezen.

En onderwerpen m.b.t. bijv. de  stb-nmc-400  foutmelding, (en nog vele aanverwante onderwerpen) zou ik bijna denken dat je beter helemaal geen KPN zou moeten nemen voor hun diensten? :nerd::scream:

Als de instelling m.b.t. die IGMP Proxy / Snooping niet voldoet, kun je altijd meer moeilijke set-ups gaan opzetten. Juist omdat het zo simpel en eenvoudig is in te stellen, is dat in “een vloek en zucht” uitgetest.  Als het werkt, werkt het, en heeft een gebruiker er baat bij.

Reputatie 2

Het klopt dat het ergens anders door kan komen. TV-kastjes heb ik al opnieuw geinstalleerd zelfs, maar dat hielp niet. Ik vermoed dat het toch door de deco's komt. Ik kan daarbij wel kiezen voor IPTV en dan kiezen voor welke poort hij daaraan moet verbinden. Als ik dat doe, dan kan er uit die poort geen internet meer komen geeft de app aan en moet de rest dus via wifi. Voor mijn systeem ongewenst, maar wellicht werkt het wel met een normale andere router. Die heb ik echter niet.

Reputatie 7

Ik kan daarbij wel kiezen voor IPTV en dan kiezen voor welke poort hij daaraan moet verbinden.

Hoe heb jij dan op de Deco X20 de IGMP proxy server en IGMP snooping aan gezet?

Reputatie 2

Ik kan daarbij wel kiezen voor IPTV en dan kiezen voor welke poort hij daaraan moet verbinden.

Hoe heb jij dan op de Deco X20 de IGMP proxy server en IGMP snooping aan gezet?


Volgens de website van TP-Link staat dit in de Deco standaard aan.

Reputatie 7

Ik kan daarbij wel kiezen voor IPTV en dan kiezen voor welke poort hij daaraan moet verbinden.

Hoe heb jij dan op de Deco X20 de IGMP proxy server en IGMP snooping aan gezet?

Volgens de website van TP-Link staat dit in de Deco standaard aan.

Heb je een bronverwijzing?

Reputatie 2

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/175168

Reputatie 7

Daar wordt alleen iets gezegd t.a.v. IGMP snooping maar niet t.a.v. een IGMP proxy server.

Selecteer bij IPTV eens het profile "Custom" en laat Internet VLAN en IPTV VLAN leeg.

Sluit vervolgens eens een TV ontvanger aan op die Deco X20 en herstart de TV ontvanger

Wat is nu het IP adres van die TV ontvanger?

Reputatie 2

Dat heeft geen zin. Als ik dat doe ben ik dus mijn internet kwijt via de bekabelde verbinding.

Reputatie 7
Badge +10

Ik kan daarbij wel kiezen voor IPTV en dan kiezen voor welke poort hij daaraan moet verbinden.

Aan een poort verbinden is nu net “niet” datgene wat er als instelling gekozen zou moeten worden.
Alleen IGMP Snooping actief is ook niet genoeg. Er hoort echt ook IGMP Proxy bij.

Dus het lijkt er dan helaas op, dat de combinatie van die twee instellingen niet voorhanden is voor je TP-Link Deco-set.


Voor de duidelijkheid;
--ook voor andere gebruikers die mogelijk naar vergelijkbare instellingen zoeken in de door hen gebruikte router modellen--,   die ze achter de Experia Box willen inzetten. (NAT achter NAT).

Bij o.a. een TP-Link Archer C6    -    Blz. 61 PDF-handleiding bovenaan. (Zelf getest).



TP-Link Archer AX50   -   Blz. 64 PDF handleiding bovenaan.

 

Nog eens zoals het bij Synology wordt ingesteld (vergelijkbaar in die set-up alleen die beide opties):

 

 

Het gaat dus echt om de combinatie van enkel die twee instellingen. IGMP Proxy en IGMP Snooping.
Verder beslist “niet” koppelen aan ethernetpoorten, VLAN instellingen of wat al dies meer zij.

Met wat ik bijvoorbeeld wel eens ben tegen gekomen als instelling voor een Asus router, en het daar “nu” (heden ten dage) “verkeerd” mee gaat. Terwijl men er bij de instellingen bijna “wel” is uitgekomen.

Vond dit plaatje met Asus Merlin firmware erin gepusht.
(Kennelijk eerder voor een “Telfort”set-up gebruikt als ik zie dat VLAN 34 wordt gebruikt).
Waar een rood kruis door staat niet instellen. Alleen de opties waar een gele pijl bij staat.


Een dergelijke instelling, zonder de koppeling met die LAN-poorten is me door een gebruiker eerder wel eens als functioneel werkend bevestigd.
Met een slag om de arm, want kan dat bericht niet meer terugvinden, en daarmee verifiëren.
Een set-up met een Asus router heb ikzelf nooit getest of ervaring mee opgedaan.

Reputatie 7

Dat heeft geen zin. Als ik dat doe ben ik dus mijn internet kwijt via de bekabelde verbinding.

Is dat ook zo als je geen vlans opgeeft?

Als dat zo is, dan gaat het dus echt niet lukken met die Deco X20's.

Reputatie 2

Dat heeft geen zin. Als ik dat doe ben ik dus mijn internet kwijt via de bekabelde verbinding.

Is dat ook zo als je geen vlans opgeeft?

Als dat zo is, dan gaat het dus echt niet lukken met die Deco X20's.


Nee helaas.

 

De deco x20 heeft volgens de specificaties overigens wel ook IGMP proxy, zie https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-x20/#specifications. Het staat wel specifiek bij IPTV, dus ik denk dat je daarvoor echt dat IPTV aan moet zetten, waardoor je dus geen internet meer hebt via de bekabelde verbinding. Zie voor dat laatste ook: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2421/ de tekst onderaan.

Reputatie 7

De deco x20 heeft volgens de specificaties overigens wel ook IGMP proxy, zie https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-x20/#specifications. Het staat wel specifiek bij IPTV, dus ik denk dat je daarvoor echt dat IPTV aan moet zetten, waardoor je dus geen internet meer hebt via de bekabelde verbinding.

Maar als je geen vlan opgeeft dan zou ik verwachten dat Internet ook beschikbaar blijft op de bekabelde verbinding. En als dat niet zo is, doe dan verder geen moeite en sluit de TV ontvangers op de Experia Box aan.

Reputatie 2

Ja, ik heb nu alles eigenlijk alweer teruggedraaid. Ik heb namelijk geen mogelijkheid om een apart netwerk aan te leggen puur voor de TV-ontvangers. Ik kon het proberen met de Deco, maar helaas dus zonder succes. Helaas blijf ik zo ook wel afhankelijk van de ‘deskundigheid’ van de klantenservice van KPN met het gevolg dat ik tot nu toe ten onrechte al 2 keer al mijn instellingen zoals port forwards opnieuw in mocht voeren. Het zou erg fijn zijn als er een soort van backup mogelijkheid komt voor deze instellingen. Fritzbox heeft dit wel heb ik begrepen. Maar om alleen daarvoor nou € 7,50 per maand extra te gaan betalen...

Reputatie 7
Badge +10

Zie voor dat laatste ook: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2421/ de tekst onderaan.

Met wat ik daaruit haal wordt IPTV dan gekoppeld aan de enige poort die er dan fysiek aanwezig is.
Ofwel een “bridged port” instelling expliciet voor IPTV.  Dat is een andere benadering dan met hun gewone TP-Link router modellen. Daar kun je de keus “voor een poort” achterwege laten.

Hallo,

Nieuw hier en ik hoop dat mijn vraag beantwoord kan worden.
Ben al wat door dit topic aan het scrollen geweest en ik denk dat het wel mogelijk is, maar voor de zekerheid;
Wij willen graag overstappen naar glasvezel van KPN. Nu wil ik wel graag mijn eigen router blijven houden, dus achter het modem (Experiabox?) van KPN. Dit is toch gewoon mogelijk als ik mij maar houd aan de voorwaarden in het begin van dit topic?

Ik heb een Synology RT1900ac router. 

Reputatie 7
Badge +10

Wij willen graag overstappen naar glasvezel van KPN. Nu wil ik wel graag mijn eigen router blijven houden, dus achter het modem (Experiabox?) van KPN.

Ik heb een Synology RT1900ac router. 

Je zou die Synology router (nog steeds) als 2e router achter de Experia Box kunnen aansluiten.

Maar met de laatste firmware van Synology  versie  1.2.5-8225  zou ik zeggen, hang die RT1900ac beter meteen direct achter de media-converter van glasvezel. Dus zonder gebruik van de Experia Box.

Die laatste firmware wordt mogelijk nog niet automatisch aangemeld?  (Dat gaat in batches).
Maar je kunt het wel handmatig installeren. Meer info op Synology forum < HIER >

Handleiding hoe in te stellen als vervanging van de Experia Box (bij glasvezel),
compleet met IPTV routed mode ondersteuning, zie onderwerp op Synology forum < HIER >

Doe er je voordeel mee.

Reageer