Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 761799 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

@wjb 

Ik heb gisteren KPB glasvezel met KPN box 12 aangesloten na overstap vanuit Ziggo.

Ik heb een Asus RT-AX55 als router als DMZ host ingesteld. Op basis van dit forum ging ik er vanuit dat ik een extra kabel moest trekken van KPN box 12 naar TV ontvanger of dat ik een speciaal voor de tv de wifi van de kpn box moest aanzetten om een wifi6 verbinding te maken. Uit nieuwsgierigheid sloot ik echter de tv ontvanger aan op de Switch bij mijn TV (dus op het door de ASUS router beheerde netwerk).

Dit bleek meteen te werken. De tv ontvanger draait Android TV en het TV kijken is gewoon een android app, vrijwel dezelfde app als ik al werkend had gekregen op een Chromecast met GoogleTV op zolder.

Tot zo ver goed nieuws en duidelijk een flexibelere situatie dan eerder. Echter, na wat netflix te hebben gekeken (niet via de kpn tv onvanger) wilde ik weer wat TV proberen te kijken en kwam ik op een programma wat wel leuk was. Nadat ik dit programma vanaf het begin startte en een stuk vooruit wilde spoelen ging het mis. De stream bleef hangen. Als ik naar een andere zender zapte, startte de stream daar en bleef na een paar tellen ook hangen. Ook nadat ik de ontvanger een herstart gaf, bleef de stream bij elke zender weer hangen naar een 1-2 seconden.

Vandaag verder nog niet gekeken of ik de boel werkend kan krijgen. Mogelijk dat dit samenhangt met mijn netwerk configuratie (dus dat ik alsnog de extra kabel moet trekken of de wifi verbinding tot stand moet brengen), alhoewel ik dan zou verwachten dat de streams helemaal niet starten.

Reputatie 7

Een TV+ Box kan in unicast mode zonder probleem achter een tweede router gebruikt worden. In multicast mode kan dit alleen als die router een IGMP proxy server heeft en IGMP snooping ondersteunt.

Als je de TV+ Box in unicast instelt dan gooi je daarmee wel direct een stuk van de beeldkwaliteit in de prullenbak immers alleen in multicast mode worden de hoge bitrate streams (14,2Mbps) ondersteunt.

Reputatie 7
Badge +10

Uit nieuwsgierigheid sloot ik echter de tv ontvanger aan op de Switch bij mijn TV
(dus op het door de ASUS router beheerde netwerk).

Lijkt erop dat je mogelijk niet de juiste switch gebruikt (zonder IGMP Snooping functionaliteit).
 

 

Switch is wel goed, maar IGMP proxy (niet) op de router kan het probleem zijn. Ik hoop dat dit helpt:

En anders dus inderdaad direct op de KPN box.

Reputatie 7

Waar komt dat ISP profile KPN(Netherlands)vandaan?

Ik denk niet dat die juist is als je de Asus als een tweede router achter een Experia/KPN Box gebruikt.

Welke keuzen heb je daar nog meer?

Ook wordt IGMP V2 gebruikt door KPN TV.

Die profiel selectie zorgt er bij bepaalde opties voor dat velden er onder verdwijnen en verschijnen. Naast een aantal buitenlandse ISP's kun je ook op manual zetten. Keuze voor kpn zorgt er voor dat er geen port based vlan Id ingesteld kan worden, maar verder wordt niks ingevuld.

Ik kan voor DHCP route ook RFC 3442 of combi kiezen.

Igmp version kan ook op v2 worden gezet.

Reputatie 7
Badge +10

…..en Enable “Fast leave”  zou ik wel inschakelen.

Aanpassingen in asus router waren voldoende, met fast leave op enabled en Igmp op versie 3. Ik heb daarvoor niet de kpn profile gebruikt maar het generiekere "other". Verder niet geëxperimenteerd met andere opties want het werkt. Tv+ box staat ingesteld op multicast only, dus niet automatisch. Bedankt voor het meedenken en uitleggen. 

Werken de nieuwe Android TV boxes anders dan de oude qua instellingen?

Kan je de androids nu gewoon in een switch pluggen zonder igmp en allerlei andere zaken om in te stellen?

Zo ja hebben we wellicht een nieuwe script variant nodig misschien.

Heb nu nog beide varianten in huis dus kan een en ander testen :-)

 

Reputatie 7

Werken de nieuwe Android TV boxes anders dan de oude qua instellingen?

Kan je de androids nu gewoon in een switch pluggen zonder igmp en allerlei andere zaken om in te stellen?

Zo ja hebben we wellicht een nieuwe script variant nodig misschien.

Heb nu nog beide varianten in huis dus kan een en ander testen :-)

 

Als jij de best mogelijke beeldkwaliteit wilt dan zal je ze gewoon precies hetzelfde moeten aansluiten als de "oude'" TV ontvangers en op multicast moeten instellen. Ja, ze werken achter een tweede router maar dan draaien ze in unicast mode (ookal staat multicast ingesteld) en gooi je direct een deel van de beeldkwaliteit in de vuilnisbak.

 

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt. 

Hoe doe je dit? Waar staat dat in de modem instellingen, onder welk kopje etc?

 

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Hoe weet ik of ik dat moet? 

 

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken. 

Waar kan ik dit vinden? Waar staat dat in de modem instellingen, onder welk kopje etc?

 

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195. 

 

Waar kan ik dit vinden? Waar staat dat in de modem instellingen, onder welk kopje etc?

 

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box. 

 

Is het niet veel handiger voor de leek om er met screenshots naar te verwijzen? Of ben ik de enige die er niks van snapt?

Ik heb net als hierboven een tp link ax55 

Alles lijkt te werken maar ik heb niks aangepast in de modem instellingen van de Experia v12.

Verder vraag ik me af of ik nu de netwerknaam van de tp-link hetzelfde mag maken als de normale KPN verbinding? Ik wil alleen de 5G verbinding van de tp-link apart hebben zodat ik mijn Harman Kardon kan verbinden.

 

Reputatie 7

Laikos1 schreef:

Alles lijkt te werken maar ik heb niks aangepast in de modem instellingen van de Experia v12.

Ik neem aan dat je jouw AX55 in router mode gebruikt en niet in accesspoint mode. Klopt dat?

Zo ja, dan doe je er verstandig aan om op de V12 jouw AX55 nog in te stellen als DMZ Host.

De reden daarvoor is dat als eens een service achter jouw AX55 hebt staan die je vanaf Internet wilt kunnen benaderen dit eenvoudig te realiseren is met enkel een port-forwarding op de AX55.

 

Laikos1 schreef:

Verder vraag ik me af of ik nu de netwerknaam van de tp-link hetzelfde mag maken als de normale KPN verbinding? Ik wil alleen de 5G verbinding van de tp-link apart hebben zodat ik mijn Harman Kardon kan verbinden.

In a accesspoint mode wel maar in router mode is dat onverstandig omdat jouw apparaat dan telkens van netwerk switcht afhankelijk van met welke router hij verbonden is.

 

Laikos1 schreef:

Alles lijkt te werken maar ik heb niks aangepast in de modem instellingen van de Experia v12.

Ik neem aan dat je jouw AX55 in router mode gebruikt en niet in accesspoint mode. Klopt dat?

Zo ja, dan doe je er verstandig aan om op de V12 jouw AX55 nog in te stellen als DMZ Host.

De reden daarvoor is dat als eens een service achter jouw AX55 hebt staan die je vanaf Internet wilt kunnen benaderen dit eenvoudig te realiseren is met enkel een port-forwarding op de AX55.

 

Laikos1 schreef:

Verder vraag ik me af of ik nu de netwerknaam van de tp-link hetzelfde mag maken als de normale KPN verbinding? Ik wil alleen de 5G verbinding van de tp-link apart hebben zodat ik mijn Harman Kardon kan verbinden.

In a accesspoint mode wel maar in router mode is dat onverstandig omdat jouw apparaat dan telkens van netwerk switcht afhankelijk van met welke router hij verbonden is.

 

Ik denk het wel. Ik heb hem DMZ ingeschakeld, dat kon ik uiteindelijk vinden. 

Dus ik kan beter meerdere netwerknamen verzinnen. Op de doos staat wel dat hij mesh systeem aan kan. Dan zou hij toch zelf het juiste netwerk pakken?

Mijn Harman Kardon soundbar valt nog steeds de verbinding weg. Dan ligt het waarschijnlijk aan mijn soundbar zelf toch? Voor niks een router aangeschaft dus. Nja altijd handig om te hebben.

Kan vanuit apps in KPN TV+ box het locale netwerk niet bereiken

Reeds jaren lang werk ik met de methode van wjb zoals beschreven in zijn 1e post naar volle tevredenheid. 
Hardware:
1: KPN BOX 12 (192.168.2.254)
2: KPN TV+ box 1
3: KPN TV+ box 2
4: Asus RT AC86U (192.168.1.1 WAN IP: 192.168.2.250) "router mode"
5: PC1 (Windows 10 Pro) aangesloten op lanpoort eigen router (192.168.1.49)

2,3 en 4 zijn ieder met een eigen utp kabel op 3 lanpoorten van de KPN BOX 12 verbonden.
 
Nu heb ik een Android app (VLC for Android) op de KPN TV+ box 1 geinstaleerd met de bedoeling media die staat op PC-1 vanuit TV+ box 1 af te spelen. De VLC app kan echter het lokale netwerk (192.168.1.x) niet vinden. Een 2e test met een Android app genaamd "Network Browser" leid tot hetzelfde resultaat. Ik vrees dat het subnet 192.168.2.254 in de weg zit.
Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Reputatie 7

Vanaf het 192.168.1.x netwerk kan je apparaten op het 192.168.2.x netwerk benaderen maar andersom niet. Het 192.168.2.x netwerk is voor de Asus de boze buitenwereld aan de WAN zijde en dus zit de firewall er tussen. Als je weet welk poort nummer er gebruikt wordt door VLC dan kan je op de Asus een port-forwarding maken naar jouw PC en de dan kan je de PC op het WAN IP adres van de Asus benaderen.

Let wel op want als je de Asus ook als DMZ Host hebt ingesteld dan is die PC ook vanaf Internet te benaderen en ik denk niet dat dat erg verstandig is.

Dank wjb, DMZ Host is aleen de KPN BOX 12 (192.168.2.254)

VLC draait op de KPN TV+ box die rechtstreeks op de LAN port van de KPN BOX 12 verbonden is en zoekt daar met zijn netwerk detectie via die onbekende VLC naar een netwerk detectie. Zou de VLC port forwarding waarover je spreekt dan niet op de KPN BOX 12 gezet moeten worden en hoe verhoud zich dat met de DMZ setting op BOX 12? 

Reputatie 7

Nee, die port-forwarding zou dan op de Asus gemaakt moeten worden zodat de Asus dat verkeer doorstuurt naar die PC. Maar nogmaals, als jouw Asus als DMZ Host ingesteld is op de V12 wees je er dan van bewust dat die PC dan ook vanaf Internet bereikbaar is en dat is mijns inziens niet wenselijk.

Ik denk echter dat die netwerk detectie sowieso niet gaat werken immers die zal alleen apparaten binnen het eigen subnet vinden.

aha, duidelijk bedankt voor je info! 

Zou ik in mijn configuratie media (films) beschikbaar op een usb stick op de een of andere manier kunnen laten streamen binnen de TV+ box?

Reputatie 7

Je kunt een USB stick in de USB poort van de TV+ Box steken.

.

Beste @wjb,

ik had me in je andere post om je eigen router ipv de Experia-box te gebruiken al eens gemeld. Ik ga binnenkort op KPN over, maar kan mijn ER-X nog niet inzetten ipv de ExperiaBox, aangezien glasvezel nog gelegd moet worden.

Ik zat dus even te dubben hoe mijn huidige configuratie aan te passen zodat ik IPTV via mijn ER-X en TP-Link TL-SG105 (eth1 op ER-X; incl VLAN en IGMP-Snooping) door kan lussen naar de TV-box.

Ik ben in het toevallige bezit van een 2de ER-X en daar je configuratie op bekeken. En ook wetende dat de Experia-Box de IPTV via VLAN4 op elke poort wordt doorgegeven, is het dan voldoende om op mn ER-X alleen een VLAN 4 (ip-adres 192.168.4.254/24? Of juist 192.168.4.200?) aan te maken en die op switch0 op poort eth0 en eth1 te taggen (vid). Of moet ik net als bij jou een et0.4 interface aanmaken en DHCP instellen. Ik neem aan de IGMP-proxy server uit zetten.

Hoor graag.

 

mvg,

Bart.

Reputatie 7
Badge +24

@Katoen58 vlan 4 word alleen aan de buitenkant gebruikt. Op de verbinding tussen router en KPN.

Niet op het thuisnetwerk. Op uw thuisnetwerk is er geen vlan 4. Dat is gewoon 1 netwerk met maar 1 subnet. Zonder vlans. Uiteraard kunt u zelf vlans aanmaken. Maar dat heeft dan niets met tv te maken.

Beste @Nick83 ,

dank voor je snelle antwoord. Maar klopt het wel wat je zegt.

Niet op het thuisnetwerk. Op uw thuisnetwerk is er geen vlan 4. Dat is gewoon 1 netwerk met maar 1 subnet. Zonder vlans. Uiteraard kunt u zelf vlans aanmaken. Maar dat heeft dan niets met tv te maken.

 

Als ik in de configuratie kijk als je de ER-X zonder Experia-Box gebruikt, wordt er wel een VLAN4 op het thuisnetwerk meegestuurd op eth1, waar de TV-Box op zit. Vandaar mijn veronderstelling. Zie de afbeeldingen:

 

IPTV heeft een VLAN op switch0, switch0.4.

VLAN4 wordt tagged meegestuurd op eth0.

En VLAN4 is ook gekoppeld aan eth0, eth0.4:

Dus vandaar mijn veronderstelling dat ik VLAN4 gewoon door kan lussen, als in VLAN-aware switch..

Ik hoor wel.

Reputatie 7

Nee, je kunt vlan 4 niet doorlussen want er bestaat geen vlan 4 aan de LAN zijde van de Experia/KPN Box.

Ik denk dat je een configuratiescript van mij hebt gebruikt met de TV ontvangers op een apart vlan, klopt dat?

Dat levert het meest stabiele netwerk op omdat je daarmee broadcast verkeer dat niet voor de TV ontvangers bestemd is weghoudt van die TV ontvangers. Dat vlan is echter alleen actief aan de LAN zijde van de EdgeRouter. Het is de IGMP proxy server die de koppeling naar het TV netwerk verzorgt.

Waarom wil je die EdgeRouter nu eerst configureren voor gebruik achter een andere router.

Heb je nu al een aansluiting van KPN?

Reageer