Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8590 reacties
  • 569052 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8590 reacties

Gisteren was het weer zowel: een software update voor mijn interactieve TV ontvanger. Elke keer heeft mijn Egderouter 10x daar problemen mee, en kan ik de update niet downloaden. Het TV beeld blijft stilstaan, zonder dat er een foutmelding op het scherm verschijnt

De enige oplossing is dan toch weer de Experiabox V10 aansluiten om de update binnen te halen. Het maakt voor de TV ontvanger dus nog uit of de Edgerouter of de Experiabox is aangesloten. De instellingen zijn kennelijk dus niet helemaal hetzelfde.

Ik gebruik geen VLANs, maar heb de TV ontvanger op eth1 aangesloten (eth1 zit niet op swicth0, maar op een apart subnet). Zou dat nog kunnen uitmaken? Ik hoop definitief van de Experiabox af te kunnen, maar in de praktijk heb ik hem regelmatig nog nodig om de boel vlot te trekken.

Als iemand daar een oplossing voor heeft dan hoor ik het graag.

Reputatie 7

Welke DNS server wordt gebruikt op dat subnet voor de TV ontvanger?

Heb je een Arris VIP 5202?

Als dat zo is, zorg er dan voor dat de DNS servers van KPN zelf gebruikt worden op dat subnet.

 

Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad een Arris VIP 5202.

Op het subnet voor eth1 (IPTV) gebruik ik volgens mij de DNS servers van KPN, eigenlijk gewoon zoals ze in je boot script staan in de start post. Dus 195.121.1.34 en 192.121.1.66

Reputatie 7

Dan zou je eigenlijk geen problemen mogen ondervinden met het updaten van de firmware.

Kan je hier eens de inhoud van jouw config.boot posten in een spoiler element.

Ik heb net de Edgerouter weer aangesloten. Wonderlijk genoeg wilde mijn Arris VIP 5202 weer updaten (had ie gisteren ook al gedaan met de Experiabox). Dat lukte dus weer niet. Ik zag dat de IP adressen in de DNS forwarding niet overeen kwamen met je config.boot. Dus die heb ik aangepast, en daarna zowel de router als de Arris gepower-cycled. Daarna werd de update wel gedownload, dus het probleem lijkt nu verholpen.

De DNS forwarding luistert volgens mij alleen naar interface switch0 en daar zit mijn IPTV (eth0) niet op. Ik begrijp daarom niet goed hoe dit het verschil heeft kunnen maken.

De komende tijd maar in de gaten houden of de boek stabiel blijft draaien. Voorlopig hou ik mijn Experiabox nog maar even bij de hand.

Reputatie 1

Ben de afgelopen dagen ook weer aan het ruziën met de configuratie van een edgerouter 4.

Jaren stabiel gedraaid.

Uiteindelijk from scratch begonnen, maar nog steeds loopt de ignp-proxy af en toe vast waardoor deze herstart moet worden om tv weer aan de praat te krijgen. 

Ik ben ong. tot pagina 37 gekomen, maar is daar nog ooit een oplossing voor gevonden?

(Een manier om goed door een topic te kunnen zoeken  zou ik ook al blij mee zijn.)

Reputatie 7

Ik ben ong. tot pagina 37 gekomen, maar is daar nog ooit een oplossing voor gevonden?

Mijn EdgeRouter 4 draait al jaren zeer stabiel waarbij de igmp proxy server misschien één keer per jaar een herstart nodig heeft.

​​​​​​Ik heb er daarom nooit echt aandacht aan besteed. De enige manier om dit te tackelen is door een watchdog te schrijven die continue monitort of de igmp proxy server nog up and running is.

Reputatie 1

@wjb 

Dankjewel voor het snelle antwoord. 

Die had ik rond pagina 22 gezien en heb die vanavond toegevoegd.

Nu maar weer eens afwachten dan.

@wjb hartelijk dank voor deze scripts. Ze draaien sinds jaar en dag stabiel op mijn Edgerouter 6p. Af en toe kijk ik voor updates in dit forum topic. 

Nu zie ik dat alle namen van de zip files iets bevatten van Edgerouter .... Via experiabox.... Maar het is de bedoeling toch dat de experiabox er tussen uit genomen wordt door dit script? Is er nog een reden te verzinnen (ik heb geen telefonie meer) dat de experiabox een voordeel biedt ? Buiten de plug n play tov Edgerouter.

Reputatie 7

De zip files met telefonie via de Experiabox mag je eigenlijk vergeten, die worden eigenlijk niet meer gebruikt.

De Experia/KPN Box blijft gewoon in z'n doos zitten.

Reputatie 2

Hoi allen,
Vandaag mijn 2e test Unifi UDM-Pro binnen gekregen.
Ik ga de komende tijd proberen om deze rechtstreeks aan de KPN Glasvezel NTU te koppelen (dus Glasvezel gaat in NTU, ik koppel op RJ45 Ethernet).
Ik heb alle 3 de diensten, Internet, iTV en bellen.
Ik ga geen gebruik maken van de Fabianishere script, maar probeer alles vanuit de GUI te configureren.
Unifi ondersteund tegenwoordig IGMP Proxy, ben benieuwd of dit gaat werken met iTV.
Alleen de 2 VLAN's op de WAN interface is lastig binnen Unifi, ik ga hiervoor een USW-Flex-Mini gebruiken voor de UDM-Pro om de 2 VLAN's te splitsen. Ik ben van plan om VLAN6 (internet) untagged aan te bieden op poort 9 als 1e WAN van de UDM-Pro en VLAN4 (iTV) untagged aan te bieden aan poort 8 als 2e WAN van de UDM-Pro. Op de 2e WAN zet ik dan IGMP-Proxy aan richting interne LAN.
Je kan dit VLAN splitsen mogelijk ook doen in de UDM-Pro zelf, maar ik wil later ook Unifi Shadow mode proberen, dan is een switchje voor de UDM-Pro voor nu en later makkelijker.
Voor bellen ga ik gebruik maken van de FritzBox 7590, deze staat nu als eerste router voor de UDM-Pro en heeft al alle SIP gegevens, ik ga deze dus straks achter de UDM-Pro zetten.
Mochten jullie nog tips en trics weten, laat deze dan weten. Of willen jullie bepaalde testjes gedaan willen hebben, laat dit dan ook even weten.

Geweldig artikel en mooi dat je de tijd hebt genomen deze scripts te ontwikkelen. Ik heb sinds vandaag de EdgeRouterX aan de praat. Opvallend is wel dat de upload snelheid lager lijkt te zijn dan met de ExperiaBox 12. Heb jij die ervaring ook? Waar zou dit aan kunnen liggen. Ik heb een 1GB glasvezelverbinding en haalde voordat ik de EdgeRouterX installeerde zowel up als down zo’n 900Mbit. Nu haal ik dat down nog steeds, maar up gaat het niet sneller dan 500Mbit. Ik was even benieuwd of er iemand is met een soortgelijke ervaring. 

Alvast bedankt voor de tijd en moeite. 

Groet,

Wouter

Reputatie 7

Ik heb eerder berichten gelezen van mensen die met een ER-X een lagere upload haalde.

Wat de oorzaak is weet ik helaas niet. Ik ben wel benieuwd of het iets uitmaakt als je IPv6 uitzet op de ER-X.

Ik heb eerder berichten gelezen van mensen die met een ER-X een lagere upload haalde.

Wat de oorzaak is weet ik helaas niet. Ik ben wel benieuwd of het iets uitmaakt als je IPv6 uitzet op de ER-X.

Ik ga dat eens proberen! Dank voor je snelle antwoord. Anders kan ik nog overwegen een andere router aan te schaffen. Heb je toevallig ervaring met de Unifi Cloud Gateway Ultra in combinatie met KPN? 

Reputatie 7

Ik heb geen ervaring met de Unifi Cloud Gateway Ultra maar ik weet dat er mensen zijn die deze in gebruik hebben en ook met TV van KPN zou dit moeten werken nadat je wat additionele configuraties hebt doorgevoerd. Zie dit topic op het Unifi forum.

Reageer