Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563200 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

Die firmware staat los van mijn scripts. Mijn scripts "overleven" een firmware update en hoeven dus ook niet opnieuw geïnstalleerd te worden.

Het is puur een kwestie van upgraden van de boot image en de firmware en achteraf wellicht de EdgeRouter een extra keer rebooten.

glasvezel verbinding is opgeleverd en met je setup was het idd een kwestie van kabeltjes wisselen.

Ik heb echter dat mijn edgerouter x bij upload een erg hoog CPU load heeft.

Ik haal ook slechts 500mbs upload. 

Voor download heb ik netjes 930 mbs en geen hoge cpu load. 

Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

 

Thanks!

glasvezel verbinding is opgeleverd en met je setup was het idd een kwestie van kabeltjes wisselen.

Ik heb echter dat mijn edgerouter x bij upload een erg hoog CPU load heeft.

Ik haal ook slechts 500mbs upload. 

mijn experiabox werkt trouwens gewoon goed, dus de lijn is oke .

 

nog een interessante finding, t is alleen ipv6 upload...

Reputatie 7
Badge +9

@rickdehoop Logisch dat bij upload (encrypten) CPU load hoger is dan download (decrypten) voor PPPoE. Is hardware offload actief? PPPoE is single threaded dus ook niet erg goed om te verdelen over CPU cores.

ik heb t werkend met mss-clamp op 1448 en mss-clamp6 op 1428. beide op pppoe.

Ik weet niet waarom dit opeens nodig is maar ik ben blij dat t werkt :)

Reputatie 7
Badge +9

@rickdehoop KPN laat maximaal MTU 1500 toe op glasvezel. Dus plus overhead is MTU max 1492 en MSS 1452

ik heb gegluurd op de freedom internet pagina.

https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/algemene-instellingen-eigen-modem
daar stond onderin 

1500 - 4 - 8 - 40 = 1448(MTU - 802.1q - PPPoE - IPv4)

 

Kan ik die 802.1q dan negeren als ik een abbo heb bij KPN ? 

ik heb nu mijn modem 1512

vlan 6 1508

pppoe 1500

switch 1500

 

en dan zou ik bij mss-clamp 1452 en mss-clamp6 1432 moeten invullen op de pppoe interface, right?

Reputatie 7
Badge +9

@rickdehoop 4 bits overhead is VLAN overhead, deze moet je idd mee berekenen bij KPN

@TDN, 

mss-clamp 1452 en mss-clamp6 1432  ingesteld. Dat gaat inderdaad gewoon goed .
Zonder clamp en zonder clampipv6 wordt de upload dus niet offloaded.

Verder nu gewoon netjes 910 / 910 

LS,

ik heb een jaar of drie geleden de switch gemaakt van Experia Box naar Ubiquiti ER-X router, en met de configuratie van wjb was dat al die tijd zonder noemenswaardige problemen.

 

Heel af en toe gaf de settop-box een probleem, en dat bleek elke keer aan een gecrashte igmp-proxy op de ER-X te liggen. Herstarten en door, geen écht probleem dus.

 

Maar: sinds een paar dagen (denk ik) doet IPTV het niet meer. Ik heb recent geen config wijzigingen gemaakt. Ik heb alle hardware in de keten (modem, ER-X, netgear GS108PE switch, settop, TV, ethernet bedrading) herstart, en de configs van de ER-X en de switch nagelopen (tegen de versies die ik in git heb) en volgens mij is alles goed (dwz zoals het was).

Settop box (Arris VIP5202) zegt “fout 562: opvragen instellingen mislukt” of “fout 843: geen IP-Adres van uw modem”

 

Toch werkt het niet.  Iemand een suggestie? Heeft KPN iets veranderd recent, wellicht?

 

Dank alvast!

 

Reputatie 7

Welke config draai je?

Welk type TV ontvanger heb je?

Wat krijg je te zien op de TV ontvanger?

wjb: zojuist ge-edit en ontvanger-info en fout-info toegevoegd. 

Welke config: omdat ie al zo lang stabiel is/was en ik er de laatste jaren weinig mee bezig was moet ik even graven in mijn geheugen. Hij is in ieder geval opgezet volgens jouw stramien; en ik denk dat ik voor t laatst in 2022 ge-edit heb. Sorry dat ik t dit moment niet concreter kan maken.

In ieder geval zonder “telefonie over experiabox”; ik gebruik een Grandstream ATA.

Reputatie 7

Toch is het wel essentieel om vast te stellen welk configuratiescript jij gebruikt.

Als je bijvoorbeeld het script gebruikt met een apart vlan voor TV dan moet de switch daar ook op ingericht zijn.

Er is overigens niets veranderd door KPN.

Ik snap het. Ik ga mijn huidige config eens diffen met de configs uit de sticky post aan het begin van deze thread

De basis was https://kpn.wjb4all.nl/EdgeRouter-4-KPN-zonder-VoIP-met-vlan4-voor-TV.zip maar ik zie flink wat changes.

Morgen s even met frisse energie wat zaken afpellen en uitsluiten, switch er tussen uit etc. (De switch heeft overigens IGMP snooping aan, geen validate van IGMPv3 header en geen blocks van unknown multicast addressen)

Wel goed te weten dat er geen KPN changes zijn. 

Ik zal hier posten zodra ik wat progress heb.

wjb: dank voor nu!

Reputatie 7

Kijk ook goed naar de vlan configuratie van de switch.

Mijn IPTV problemen zijn opgelost.

Zonder netgear GS108PE switch er tussen werkt IPTV. Switch config was echter correct, dwz wat ie de afgelopen paar jaar altijd al was. Switch herstarten loste het probleem niet op.

Andere poort kiezen wél!  Testje gedaan: op 2 van 8 poorten doet IPTV het niet, de andere 6 geven geen problemen…

Apart.

Reputatie 7

Switch herstarten loste het probleem niet op.

Andere poort kiezen wél!  Testje gedaan: op 2 van 8 poorten doet IPTV het niet, de andere 6 geven geen problemen…

Apart.

Dat script dat jij gebruikt distribueert TV op vlan 4 en als jouw switch niet goed geconfigureerd is dan kan ik heel goed begrijpen dat de éne poort wel werkt en een andere niet.

Kan jij hier eens screenshots plaatsen van de vlan instellingen op jouw GS108PE?

In het onderstaande voorbeeld is de EdgeRouter via LAN poort 1 aangesloten en de TV ontvanger via LAN poort 5.

 

Hier zijn de screenshots, ER-X op 7, TV ontvanger op 5

Echter dit werkt niet :-( 

Vanmiddag rapporteerde ik dat de boel gefixed was maar dat was te vroeg gejuichd. Bij de volgende herstart van de TV ontvanger was het weer “fout 843: geen IP-Adres van uw modem” en die is ondanks verwoede pogingen niet meer weggegaan

Reputatie 7

Haal vlan 1 weg op poort 5. Daar moet dus alleen vlan 4 op actief staan.

Op alle andere poorten moet vlan 1 untagged staan.

Zet de pvid van poort 7 op 1.

 

Reputatie 7
Badge +9

@wjb Is een reden om vlan4 te gebruiken voor TV ontvanger? Voor IoT-apparaten vind ik wel nuttig om deze extra te isoleren, maar voor me vind ik juist fijn mijn TV+ontvanger zonder extra routing of firewall regels snel te bereiken. Ieder routing/firewall regel betekent toch prestatieverlies?

Reputatie 7

@wjb Is een reden om vlan4 te gebruiken voor TV ontvanger?

TV ontvangers zijn helaas nogal gevoelig voor andere communicatie op het LAN. Zo heb ik ervaren dat een Windows update van een computer al kan leiden tot haperingen op de TV ontvanger en dat zelfs zonder dat het netwerk zwaar belast wordt.

Door een apart vlan te gebruiken kan je zeer eenvoudig al het verkeer op dat vlan voorrang geven op verkeer van andere vlans en er daarmee dus voor zorgen dat die haperingen tot het verleden behoren.

Daarbij zijn de TV ontvangers ook afgeschermd van het broadcast/multicast verkeer van andere bronnen dan het TV platform van KPN en ook dat komt de stabiliteit ten goede.

 

Daarnaast heeft de 5202 problemen met uncompressed DNS responses en dat betekent dat de DNS servers van Cloudflare roet in het eten gooien. Nu gebruik ik op mijn LAN de anti-malware DNS servers van Cloudflare terwijl op vlan "gewoon" de DNS servers van KPN actief zijn.

 

Ieder routing/firewall regel betekent toch prestatieverlies?

Dat is echt te verwaarlozen.

@wjb na een druk familie-weekend vanavond nog weer met de ER-X en GS108PE bezig geweest.

Switch screenshots:  ER-X(eth1) komt binnen op poort 7, uitgaand naar TV-ontvanger op poort 7

NB: er is slechts 1 TV ontvanger in het netwerk

 

Reageer