Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563272 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

Welk script heb je gebruikt om jouw EdgeRouter 4 te configureren?

Dat is blijkbaar niet het script waarbij de SFP poort als WAN poort geconfigureerd wordt.

Door een SFP RJ45 module in de SFP poort te plaatsen kan je er een gewone 4e ethernet poort van maken en die als WAN (of LAN) poort gebruiken. Het genoemde script configureert SFP poort (eth3) als WAN poort en eth2 als LAN poort voor het thuisnetwerk. eth0 en eth1 zijn door dat script ook geconfigureerd als aparte LAN poorten met een eigen subnet waardoor ze gescheiden zijn van jouw thuisnetwerk. Dan kan je eth0 of eth1 dus gebruiken voor de gaming router van jouw zoon.

dat heb ik in eerste instantie geprobeerd. maar dat werkt niet icm mijn glasvezel kastje. blijkbaar.
dus zoek ik een andere oplossing.

 

Reputatie 7

Ook met jouw Internet kastje moet dat prima werken mits je het overeenkomstige configuratiescript hebt gebruikt.

dan zal ik het nogmaals proberen. dan denk ik dat de fout zit in de module. dat is een sfp+ zie ik ipv een sfp module.  aansluiting van de edgerouter 4 is geen +

Reputatie 7

dan zal ik het nogmaals proberen. dan denk ik dat de fout zit in de module. dat is een sfp+ zie ik ipv een sfp module.  aansluiting van de edgerouter 4 is geen +

Je moet inderdaad een SFP module hebben en niet een SFP+ module.

Heb je nu dan wellicht een 10Gbps RJ45 SFP+ module gebruikt? (Merk en type)

ja klopt.

van unifi  SFP+ to RJ45 Adapter
UACC-CM-RJ45-MG

 

Reputatie 7

van unifi  SFP+ to RJ45 Adapter

UACC-CM-RJ45-MG

Ik hoop dat je die nog kunt retourneren want die gaat niet werken in de EdgeRouter 4.

De SFP module die ik eerder gelinkt heb wel.

ik heb alles nauwkeurig mee gelezen en gevolgd. ik zou graag mijn box12 aan de kant willen gooien en mijn deco m9 plus er neer zetten, maar kan toch niet vinden hoe. ik gebruik geen tv van kpn, dus puur enkel en alleen het internet (glasvezel) 

m9 al geinstalleerd achter de box, zowel als router als ap, maar beide manieren geven problemen ( trage verbindingen) en uiteraard met de wifi uit op de box12

normaal zou gateway modus werken, maar die optie zit niet bij de box. hoe kan ik de m9 zo configureren dat hij de box12 kan vervangen?

Reputatie 7

Je zult de pppoe verbinding op vlan 6 moeten opzetten, that's it.

dan zal ik het nogmaals proberen. dan denk ik dat de fout zit in de module. dat is een sfp+ zie ik ipv een sfp module.  aansluiting van de edgerouter 4 is geen +

Je moet inderdaad een SFP module hebben en niet een SFP+ module.

Heb je nu dan wellicht een 10Gbps RJ45 SFP+ module gebruikt? (Merk en type)

Dankjewel Wjb! Heb alles werkend gekregen. Super fijn.

is het ook mogelijk een command te geven in de ER om dagelijks of wekelijks eventueels de igmp te restarten? Of is dat niet nodig 

Reputatie 7

Tom44 schreef:​​​​​​

is het ook mogelijk een command te geven in de ER om dagelijks of wekelijks eventueels de igmp te restarten? Of is dat niet nodig 

Dat is nergens voor nodig en heeft ook geen zin.

Het herstarten van de IGMP proxy server is alleen nodig (en zinvol) als deze de geest gegeven heeft dat komt normaliter zelden voor. Ik denk dat ik in al die jaren drie of vier keer de igmp proxy server heb moeten herstarten.

Beste wjb,

aangezien ik binnenkort naar KPN overga en een EdgeRouterX achter mn internetrouter heb, kwam ik op jouw interessante en uitgebreide post terecht. Ik heb er wel een vraag over, geen idee of die al eens gesteld is, maar ik hoop dat je het me vergeeft dat ik niet alle 8400+ reacties naloop 😆. Ik heb een beetje kennis van netwerken en vlan’s, vind het leuk er mee te stoeien.

Mijn gewenste setup is:

Experiabox v12— ERX — TPLink SG105e switch (unmanaged)— TVBox KPN

192.168.2.254

ERX: 192.168.1.1 op VLAN1 als native lan. Daarnaast nog vlan10 voor RaspberryPi stuff en vlan20 als gast-netwerk.

Nu kan ik jouw scripts gebruiken, maar dat gooit mijn huidige setup overhoop, als ik het goed begrijp, dus ik dacht aan iets simpelers.

Als ik de info goed begrijp wordt IPTV via vlan4 vanuit de Experiabox aan de TVBox van KPN doorgegeven, tagged. Je kunt de TVBox nl in elke ethernet poort van de Experiabox pluggen.

Is het mogelijk de ERX als een vlan-aware switch voor vlan4 in te stellen? Dus in de ERX vlan4 aan te maken, die te als tagged (vid) aan eth0 te koppelen en aan eth2 (waar de TPLink switch op zit en die igmp doorgeeft)? Of maak ik nu in onwetendheid een te grote sprong 😎. Het is aannemelijk dat je die scripts niet voor niets gemaakt hebt, haha!

Ik hoor graag!

mvg,

Bart

Beste wjb,

aangezien ik binnenkort naar KPN overga en een EdgeRouterX achter mn internetrouter heb, kwam ik op jouw interessante en uitgebreide post terecht. Ik heb er wel een vraag over, geen idee of die al eens gesteld is, maar ik hoop dat je het me vergeeft dat ik niet alle 8400+ reacties naloop 😆. Ik heb een beetje kennis van netwerken en vlan’s, vind het leuk er mee te stoeien.

Mijn gewenste setup is:

Experiabox v12— ERX — TPLink SG105e switch (unmanaged)— TVBox KPN

192.168.2.254

ERX: 192.168.1.1 op VLAN1 als native lan. Daarnaast nog vlan10 voor RaspberryPi stuff en vlan20 als gast-netwerk.

Nu kan ik jouw scripts gebruiken, maar dat gooit mijn huidige setup overhoop, als ik het goed begrijp, dus ik dacht aan iets simpelers.

Als ik de info goed begrijp wordt IPTV via vlan4 vanuit de Experiabox aan de TVBox van KPN doorgegeven, tagged. Je kunt de TVBox nl in elke ethernet poort van de Experiabox pluggen.

Is het mogelijk de ERX als een vlan-aware switch voor vlan4 in te stellen? Dus in de ERX vlan4 aan te maken, die te als tagged (vid) aan eth0 te koppelen en aan eth2 (waar de TPLink switch op zit en die igmp doorgeeft)? Of maak ik nu in onwetendheid een te grote sprong 😎. Het is aannemelijk dat je die scripts niet voor niets gemaakt hebt, haha!

Ik hoor graag!

mvg,

Bart

ERX gebruiken ipv exeperia. Dan een swicth achter de erx

Reputatie 7
Badge +24

Mijn gewenste setup is:

Experiabox v12— ERX — TPLink SG105e switch (unmanaged)— TVBox KPN

Dan is dit het verkeerde topic voor u. Dit topic gaat over het vervangen van de KPN router door een eigen router. Dat wilt u niet. U zet hem er gewoon achter.

U moet hier zijn:

https://forum.kpn.com/modems-123/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

 

Mijn gewenste setup is:

Experiabox v12— ERX — TPLink SG105e switch (unmanaged)— TVBox KPN

Dan is dit het verkeerde topic voor u. Dit topic gaat over het vervangen van de KPN router door een eigen router. Dat wilt u niet. U zet hem er gewoon achter.

Ah, snap m. Had even niet door dat je met glasvezel geen experiabox meer nodig hebt. Heb op mn huidige dsl router nog een raspberry pi met portforwarding zitten om die buiten m’n gewone netwerk te houden en dat wil ik zo houden (misschien wat te angstig met portforwarding). Zal kijken naar de link die je stuurde. Had die wel al gezien maar zat met die bridge-mode. Tot later elders wellicht.

dank!

Reputatie 7

Heb op mn huidige dsl router nog een raspberry pi met portforwarding zitten om die buiten m’n gewone netwerk te houden en dat wil ik zo houden (misschien wat te angstig met portforwarding).

Ook dan is mijn advies om de Experia/KPN Box niet te gebruiken. Als je die rapsberry pi buiten jouw thuisnetwerk wilt houden dan kan je die eenvoudig op een apart vlan plaatsen.

Ook ik gebruik meerdere vlans om mijn thuisnetwerk te scheiden van mijn zakelijke netwerk, gastnetwerk en netwerk voor IoT apparaten.

Beste wjb (en anderen),

Recent ben ik begonnen met home-hosting/homelabbing en moet mijn netwerk op de schop zetten om VLANs te ondersteunen. Zo kan ik dan mijn netwerk scheiden en isoleren m.b.v. firewall. Na een beetje bestuderen van internet topology heb ik wat vraag tekens.

Ik heb nog geen apparatuur aangeschaft omdat ik nog niet zeker weet hoe het aangepakt moet worden. Ik weet namelijk nog niet veel over Networking. In de afbeelding hieronder is dan ook te zien hoe ik het ongeveer wil aansluiten nadat ik het apparatuur heb.

We hebben meerdere TVs en ze staan nogal verspreid door het huis wat IPTV op een dedicated port moeilijk maakt(?). We hebben ook de V12 wat er dus uitgaat omdat telefonie er niet doorheen kan.
 


Ik heb de volgende vragen:

  1. Kan een managed switch hier helpen om een VLAN te maken voor IoT omdat mijn APs geen VLAN opties hebben? Of is het handiger om mijn oude Linksys router met DD-WRT naar voren te halen met 2.4Ghz?
  2. Ik wil graag dat VoiP en IPTV priority heeft, is dat al ingesteld met de ER-X script?
  3. Als ik wil verbinden met 192.168.10.2 vanaf 192.168.2.22 bijvoorbeeld, moet al het data dan via de router of kan de unmanaged switch de data overbrengen naar de juiste VLAN?
Reputatie 7
Badge +9

@Jockie Om VLAN te gebruiken is een managed switch een eis. Je eindapparaat weet niet van VLAN, dus de managed switsch moet tagged VLAN omzetten naar untagged VLAN voor jouw apparaten.

Reputatie 7

@Jockie, Al jouw switches zijn vlan aware dus hoef je geen andere switches aan te schaffen.

Om TV met een hogere prioriteit op jouw netwerk te plaatsen zal je moeten kiezen voor een configuratiescript met TV via vlan 4. Dit configuratiescript zet IPTV op vlan 4 met een hogere prioriteit.

Het is niet echt nodig om telefonie ook een hogere prioriteit te geven.

Ik heb begrepen dat KPN haar gastnetwerk op vlan 1977 plaatst (bron). Dat zou betekenen dat dit ook zou moeten weken als jij op de ER-X een vlan 1977 opzet en deze tagged naar de "super"WiFi's brengt. Ik heb het zelf nooit getest maar theoretisch zou dat moeten werken.

Standaard kunnen verbindingen tussen apparaten op verschillende vlans zonder problemen gemaakt. Wil je dit beperken dan zal je op de ER-X firewall tussen de vlans in moeten richten.

Reputatie 7
Badge +24

Als je met 1 WiFi accespoint meerdere WiFi netwerken uit wilt zenden die op verschillende vlans zitten, dan zal je accespoints moeten hebben die dat ondersteunen. Dan kom je bij de semi-professionele apparatuur uit. Bijvoorbeeld TP-Link Omada.

Er zijn mogelijkheden met het gastennetwerk van de zwarte SuperWiFi’s. Zoals WJB schrijft. Maar dan moeten die wel de nieuwste KPN firmware hebben. Bij de oude firmware werkt dat volgens mij niet.

Reputatie 7

Er zijn mogelijkheden met het gastennetwerk van de zwarte SuperWiFi’s. Zoals WJB schrijft. Maar dan moeten die wel de nieuwste KPN firmware hebben. Bij de oude firmware werkt dat volgens mij niet.

Klopt.

Reputatie 7
Badge +9

Als je met 1 WiFi accespoint meerdere WiFi netwerken uit wilt zenden die op verschillende vlans zitten, dan zal je accespoints moeten hebben die dat ondersteunen. Dan kom je bij de semi-professionele apparatuur uit. Bijvoorbeeld TP-Link Omada.

 

Mijn deco M4 van meer dan 10 jaren geleden kan naast een reguliere WiFi ook een gast wifi uitzenden. Dus bij TP-Link hoef je geen enterprise product kopen om dat te realiseren.

Reputatie 7

Als je met 1 WiFi accespoint meerdere WiFi netwerken uit wilt zenden die op verschillende vlans zitten, dan zal je accespoints moeten hebben die dat ondersteunen. Dan kom je bij de semi-professionele apparatuur uit. Bijvoorbeeld TP-Link Omada.

Mijn deco M4 van meer dan 10 jaren geleden kan naast een reguliere WiFi ook een gast wifi uitzenden. Dus bij TP-Link hoef je geen enterprise product kopen om dat te realiseren.

Groot verschil is dat jouw Deco M4 in accesspoint mode geen apart vlan gebruikt voor het gastnetwerk maar cliënt isolation.

Reputatie 7
Badge +24

Mijn deco M4 van meer dan 10 jaren geleden kan naast een reguliere WiFi ook een gast wifi uitzenden. Dus bij TP-Link hoef je geen enterprise product kopen om dat te realiseren.

Daar kan je geen vlan id aan koppelen zoals bij TP-Link Omada.

Hier 75. Dat id gebruik je ook in de switchen. En met een router die vlans ondersteund kun je zo verschillende gescheiden netwerken maken.

Met firewall regels kan je dan vervolgens hele leuke dingen doen. Zo kan je gasten op het gastennetwerk toegang geven tot je WiFi printer op het normale netwerk zonder dat ze daarbij uiteraard toegang hebben tot de rest.

IOT apparaten op het gastennetwerk... het is de vraag of dat een optie is. Want deze apparaten hebben dan alleen toegang tot internet. Ze hebben geen toegang tot bijvoorbeeld je eigen Home Assistant of Domoticz.

Met vlans kun je een apart netwerk maken wat geen gastennetwerk is en waarbij alle IOT apparaten wel gewoon rechtstreeks met elkaar kunnen praten. Je kunt zo ook je laptop even tijdelijk verbinden met het WiFi van het IOT netwerk zo heb je dan toegang tot alle webinterfaces van alle IOT apparaten. 

Heb op mn huidige dsl router nog een raspberry pi met portforwarding zitten om die buiten m’n gewone netwerk te houden en dat wil ik zo houden (misschien wat te angstig met portforwarding).

Ook dan is mijn advies om de Experia/KPN Box niet te gebruiken. Als je die rapsberry pi buiten jouw thuisnetwerk wilt houden dan kan je die eenvoudig op een apart vlan plaatsen.

Ook ik gebruik meerdere vlans om mijn thuisnetwerk te scheiden van mijn zakelijke netwerk, gastnetwerk en netwerk voor IoT apparaten.

Beste wjb en anderen, ik zal jullie tips en adviezen ter harte nemen, zeker als ik tzt echt glasvezel heb en de experia-box niet meer nodig. Wellicht tot dan!

mvg,

Bart.

Reageer