Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563270 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

Je doet er verstandig aan om ook de router een IP adres binnen dat subnet te geven.

Onderstaand de instelling voor mijn IoT vlan.

 

@wjb 

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de voorbeelden die je stuurt.

Als ik deze menutjes bekijk in mijn router komt dat wel overeen.

Maar hoe bedoel je een Vlan voor IoT deze snap ik niet helemaal.

Reputatie 7

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de voorbeelden die je stuurt.

Als ik deze menutjes bekijk in mijn router komt dat wel overeen.

Maar hoe bedoel je een Vlan voor IoT deze snap ik niet helemaal.

Mijn screenshots dienen puur als voorbeeld voor jou.

Je ziet dat ik de router in de DHCP server een IP adres geef binnen het subnet 192.168.3.0/24.

Je ziet dat ik dat IP adres ook toegewezen heb aan het vlan. In mijn voorbeeld is dat het "IoT vlan" en in jouw situatie is dat het werk vlan.

Mijn IoT vlan staat op eth2 vif 3 (eth2.3) en ik heb deze dus ook in de DNS forwarder opgenomen.

Plaats eens screenshots van de overeenkomstige schermen.

 

@wjb Het enige wat niet overeen komt is dat jij iets bij Domein hebt ingevuld dat het ik niet.

 

Reputatie 7

Ik zie twee fouten.

  1. Het IP adres van de router heb je bij eth2.3 op 192.168.3.5/24 staan en dit moet 192.168.3.254/24 zijn.
  2. Bij de DHCP server voor jouw werk vlan heb je DNS 1 op 192.168.2.254 staan i.p.v. 192.168.3.254. In principe mag dat maar persoonlijk zou ik ook die binnen het subnet houden.

@wjb 

Ik heb het een gedeelte werkend, het was een wijze les vandaag maar morgen even verder kijken met de werk Vlan. 

 

thanks voor de support vandaag

Reputatie 4
Badge +1

Edgerouter sinds dit weekend actief. Draait super. Geen haperingen meer in beeld tv's en downloaden super stabiel en max snelheid. Komende tijd dus instellingen optimaliseren en mijn unifi accespoints ga ik aansturen met een cloud key gen2 plus en kijken of ik daar nog verbeteringen mee haal.

 

 

Reputatie 1

Ik probeer op mijn vandaag ontvangen Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite mijn glasvezel van KPN werkend te krijgen.

DHCP werkt niet en  PPOE krijg ik ook niet werkend.

Welke instellingen moet ik letterlijk hiervoor gebruiken?

Beste medestrijders,


Ik heb vandaag een poging ondernomen mijn KPN Glasvezelaansluiting rechtstreeks op mijn UDM Pro aan te sluiten maar dit is helaas mislukt. Wellicht dat 1 van jullie mijn kan helpen?

 

Ik heb mijn glasvezelaansluitpunt voorzien van onderstaande patch cover:

 

Daarna een FS SFP (https://www.fs.com/de-en/products/37930.html) in SFP poort 10 van de UDM Pro geplaatst:

Dan lijkt het er op dat de SFP wordt gezien en verbinding heeft maar toch krijg ik geen IP:


Ik heb de instellingen overgenomen van:

Unifi Dream Machine Pro (/SE) directe glasvezel verbinding KPN PON (EoF/GoF)

Als ik in de servicetool van KPN kijk zie ik:

Je aansluitingstype

GoF

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

KPN Box V12 F5359

Je huidige glasvezelaansluitpunt (FTU)

FTU_TK01

Eigen of een KPN glasvezel ONT

KPN ONT

Maar als ik dan op de knop ‘Eigen NT/ONT installeren’ kies krijg ik de mededeling: ‘Voor het omzetten naar een eigen ONT heeft u een glasvezelverbinding nodig.’

Ik zie vast iets simpels over het hoofd maar ik weet niet wat… Of moet ik het serienummer van mijn SFP nog ergens aan KPN doorgeven? 🤔

Reputatie 7

Met een AON verbinding voorzien van een TK01 FTU hoef je niets meer te doen in de servicetools.

Je moet gewoon jouw SFP module kunnen aansluiten.

Met een AON verbinding voorzien van een TK01 FTU hoef je niets meer te doen in de servicetools.

Je moet gewoon jouw SFP module kunnen aansluiten.

Ja dat dacht ik ook inderdaad… toch lijkt er iets niet goed te gaan aangezien ik geen ip krijg. Ik heb alles al 100 keer nagelopen maar kom er niet uit. Het zal vast wel iets lulligs zijn. 😑

Reputatie 6
Badge +5

@MaikelL 

weet je zeker dat het een AON verbinding is en geen PON netwerk?

heb je anders een foto van je huidige glas NT?

@MaikelL

weet je zeker dat het een AON verbinding is en geen PON netwerk?

heb je anders een foto van je huidige glas NT?

Jep, GoF… Maar heb het inmiddels gevonden.

Was een typische PEBKAC actie aangezien ik iets te fanatiek via SSH in de CLI had zitten klooien. Blijkbaar had ik een aantal services om zeep geholpen.

Uiteindelijk de firmware gerecovered waarna het zonder problemen werkt!

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Reputatie 1

Heeft er iemand voor mij alle benodigde netwerkinstellingen voor kpn-tv op een unify usg?

Alvast bedankt 

Reputatie 7

Heeft er iemand voor mij alle benodigde netwerkinstellingen voor kpn-tv op een unify usg?

In het startbericht van dit topic staat een link naar de site van van achterberg.

Reputatie 1

Heeft er iemand voor mij alle benodigde netwerkinstellingen voor kpn-tv op een unify usg?

In het startbericht van dit topic staat een link naar de site van van achterberg.

 

Ik heb de handleiding gevolgd, maar ik kom met geen enkele username en password via SSH in de controller om de KPN config te uplaoden.

Ik draai de laatste versie van de unifi software.

Volgens de handleiding moet er middels “element SSH authentication” een acccount aangemaakt worden. Maar waar zit dit in de laatste versie van de unifi-controller?

Reputatie 1

In de nieuwste versie van de unifi controller is de optie “provision” niet meer aanwezig.

Welke handeling is nu mogelijk om het script in de USG te activeren?

Goedemorgen,

 

Ik heb sinds de laatste update geen geluid meer op mijn TV bij spotify.

Dit is op te lossen door een ander DNS adres te gebruiken (64.225.68.86)

Kan ik gewoon de 2 die in de standaard configuratie staan verwijderen, en deze ervoor in de plaats zetten?

Systeem is edgerouter 4 icm TV+

 

Dank!

Reputatie 7

Ik heb sinds de laatste update geen geluid meer op mijn TV bij spotify.

Dit is op te lossen door een ander DNS adres te gebruiken (64.225.68.86)

Kan ik gewoon de 2 die in de standaard configuratie staan verwijderen, en deze ervoor in de plaats zetten?

Vreemd dat de oorzaak hiervan in een DNS server zou zitten.

Je kunt die DNS server gewoon als derde DNS server toevoegen en de DNS servers van KPN laten staan.

Dit kan je doen via Config Tree - service - dns - forwarding.

Op de website van spotify wordt dat vermeld, werkt soms wel, soms niet. Beetje grijs 

Ga t aanpassen. Dank!

 

Ik zie trouwens dat ik een wat verouderde configuratie op mijn ER4 heb staan. Is het advies om de laatste versie te gebruiken

Hallo iedereen,

 

Ik ben vrij nieuw op de forum. Ik heb verschillende webpagina's bezocht. Echter wordt mijn vraag niet beantwoord. Momenteel gebruik ik DECO M9 als AP binnen mijn huis. Echter wil ik graag de DECO M9 als router te gebruiken. Helaas lukt dit niet, omdat de Experiabox V12 geen bridge modus heeft. Op deze pagina las ik dat Ubiquiti routers als surrogaat kunnen dienen voor de Experiabox V12. Derhalve is dan de lijn: Glasvezelpunt → Edgerouter 4 (bridge mode) → DECO M9. Zal deze opstelling ervoor leiden dat ik de DECO systeem als router kan gebruiken en dan hierdoor ook hogere internetsnelheden behaal?

 

Indien er alternatieven zijn, dan hoor het ik ook graag.

 

Alvast Bedankt! 

Reputatie 7

Heb je televisie van KPN?

Op deze pagina las ik dat Ubiquiti routers als surrogaat kunnen dienen voor de Experiabox V12.

Dit vind ik een nogal denigrerende stelling. Met een surrogaat wordt vaak een vervangend product van mindere kwaliteit bedoeld maar geloof me, een EdgeRouter heeft veel meer in z'n mars dan een Experia/KPN Box.

Heb je televisie van KPN?

Op deze pagina las ik dat Ubiquiti routers als surrogaat kunnen dienen voor de Experiabox V12.

Dit vind ik een nogal denigrerende stelling. Met een surrogaat wordt vaak een vervangend product van mindere kwaliteit bedoeld maar geloof me, een EdgeRouter heeft veel meer in z'n mars dan een Experia/KPN Box.

Nee ik heb geen televisie via KPN. 
 

ik dacht altijd dat surrogaat een synoniem voor alternatief was, haha. Ik bedoelde alternatief voor experiabox. Veel forumsusers gebruiken de Edgderouter, derhalve neem ik aan dat het minimaal gelijkwaardig aan de experiabox is. Bedankt voor de correctie.

Reputatie 7

Als jij geen TV van KPN gebruikt dan kan je de Experia/KPN Box er eenvoudig tussenuit snijden.

Het enige is dat jouw eigen router een PPPoE verbinding op vlan 6 op moet zetten.

Heb je een glasvezelaansluiting of een VDSL aansluiting?

 

Als jij geen TV van KPN gebruikt dan kan je de Experia/KPN Box er eenvoudig tussenuit snijden.

Het enige is dat jouw eigen router een PPPoE verbinding op vlan 6 op moet zetten.

Heb je een glasvezelaansluiting of een VDSL aansluiting?

 

Ik heb glasvezel aansluiting. FTU Punt

Reageer