Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563319 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

Winnieandbuzz schreef:

Heb je enig idee of de oude modellen STB (2952 en 5202) actief worden gedeactiveerd als je TV+ afneemt?

Die worden proactief gedeactiveerd na een bepaalde periode. Hoe snel dat is weet ik niet.

Sinds vorige week heb ik KPN Glasvezel Internet met Telefonie. Zodra alles werkend was opgeleverd heb ik op basis van de hier beschikbare scripts mijn EdgeRouter weer in gebruik genomen. Met wat kleine aanpassingen omdat ik net iets ander type EdgeRouter heb, werkte dat vrij snel weer. Maar de vaste telefoon werkt nog niet. Hiervoor heb ik de Experia box zoals bedoeld in het gebruikte script, achter de router aangesloten. In het artikel van wjb lees ik: “Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.” Ik heb een V12 en dat lijkt dus te kloppen. Is er bekend waarom dit niet werkt? Wat zijn de verschillen met de eerdere versies Experia boxen? Voor de langere termijn wil ik een andere VoIP oplossing zoeken maar het zou leuk zijn als hij het nu gewoon even doet.

Met vriendelijke groet,

Henk

Reputatie 7

In het artikel van wjb lees ik: “Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.” Ik heb een V12 en dat lijkt dus te kloppen. Is er bekend waarom dit niet werkt? Wat zijn de verschillen met de eerdere versies Experia boxen?

De oudere Experia Boxen gebruiken vlan 7 voor telefonie. Bij de nieuwere KPN Boxen (V12 en V14) loopt telefonie gewoon over Internet en daarmee moet deze dus een pppoe verbinding hebben richting Internet en dat gaat niet omdat de EdgeRouter die al heeft.

Reputatie 7
Badge +8

Dag Menno,

Ik krijg de UXG lite deze week binnen. Ben blij met jouw instructie zodat ik snel de boel aan de praat heb, maar heb nog wel vragen vooraf. Uiteraard kan ik wachten totdat hij binnenkomt en zelf proberen/ervaren, maar wellicht ben je bereid te helpen (en anderen daarmee). 

  • Je maakt een VLAN661 aan, mag dit ook een ander nummer zijn? 
  • Je noemt “start het script”, welk commando gebruik je hiervoor? Of volg ik gewoon de instructie van Fabian voor het ophalen van de conf?
  • Welke variabele moet je aanpassen met de juiste VLAN tag?
  • ​​

Dank alvast voor je antwoord! Hopelijk komt hij snel binnen en kan ik aan de slag.
 

gr. Chris  

Ja je kan ook andere pakken maar die moet je dan wel IPTV noemen in je netwerk instellingen in de controller.

Start script is inderdaad het commando via Fabian ze script pagina : sh -c "$(curl https://raw.githubusercontent.com/fabianishere/udm-iptv/master/install.sh -sSf)"

variable is eth0.661 (Lan is eth0 en wan is eth1 bij de UXG Lite) 661 kan je eventueel vervangen door eentje van je zelf ik gebruikte 661 omdat ik die al had op me USG

OK, bedankt voor je respons! Dan maar voorlopig teruggrijpen op mijn Gigaset IP basisstation. Eens kijken of ik die nog aan de praat krijg.

 

Grtz, Henk

Reputatie 7

Dan maar voorlopig teruggrijpen op mijn Gigaset IP basisstation.

Welke Gigaset gebruik je? Zelf heb ik al jaren naar alle tevredenheid een Gigaset N300A IP in gebruik.

Ik zat ook al te kijken om evt. een N510 PRO te kopen maar ik herinnerde me dat ik nog ergens een S450 IP moest hebben liggen dus die ga ik eerst aan de praat zien te krijgen. Ook een btje afhankelijk van hoe mijn handsets hier op werken. Ik heb een paar SL910 handsets en niet alle functies schijnen op elk basis station te werken. Maar dat zien we dan wel weer, eerst maar eens kijken of ik die SIP configuratie er in krijg en weer kan bellen.

Reputatie 7

Ik zat ook al te kijken om evt. een N510 PRO te kopen maar ik herinnerde me dat ik nog ergens een S450 IP moest hebben liggen dus die ga ik eerst aan de praat zien te krijgen. Ook een btje afhankelijk van hoe mijn handsets hier op werken. Ik heb een paar SL910 handsets en niet alle functies schijnen op elk basis station te werken. Maar dat zien we dan wel weer, eerst maar eens kijken of ik die SIP configuratie er in krijg en weer kan bellen.

Ik gebruik ook SL910 handsets en die worden formeel ook niet ondersteund door de N300A IP.

Ze werken overigens uitstekend i.c.m. met mijn N300A IP.

​​​​​​Ondertaand een link naar de instellingen van mijn KPN aansluiting.

 

De Gigaset S450IP werkt inmiddels, geen problemen ondervonden om dat aan de praat te krijgen (wel mede dankzij de info hier op het forum natuurlijk). De SL910 handsets lijken ook gewoon te werken iig tot nu toe nog geen functionaliteit gemist.

Reputatie 2

https://community.ui.com/releases/UISP-Router-5-0-0-preview-9/40f1ddd1-1fbd-40b8-8abb-79ef6fabedb3

Mogelijke opvolger Edgerouter?

Met name het Ipv6 gedeelte ziet er interessant uit.

Reputatie 7

Met name het Ipv6 gedeelte ziet er interessant uit.

Wat voor een issues ervaar je dan met IPv6 op jouw EdgeRouter?

Reputatie 2

Met name het Ipv6 gedeelte ziet er interessant uit.

Wat voor een issues ervaar je dan met IPv6 op jouw EdgeRouter?

Op de Edgerouter4 valt het wat mee. De inrichting van de firewall-rules vwbt subnetten vond ik lastig. Je ziet dat het toch een soort ondergeschoven kindje is. Na het lezen van de info op ui.com wordt er in het algemeen meer aandacht aan besteed lijkt het. Even afwachten hoe het allemaal uitpakt.

De instel mogelijkheden op de UDM-pro zijn nog beperkter vwbt Ipv6. 

Reputatie 2

Met name het Ipv6 gedeelte ziet er interessant uit.

Wat voor een issues ervaar je dan met IPv6 op jouw EdgeRouter?

Op de Edgerouter4 valt het wat mee. De inrichting van de firewall-rules vwbt subnetten vond ik lastig. Je ziet dat het toch een soort ondergeschoven kindje is. Na het lezen van de info op ui.com wordt er in het algemeen meer aandacht aan besteed lijkt het. Even afwachten hoe het allemaal uitpakt.

De instel mogelijkheden op de UDM-pro zijn nog beperkter vwbt Ipv6. 

Of dat ER 3.0.0 in de toekomst naar UISP 5.0.0 toe groeit?

Reputatie 7

Met name het Ipv6 gedeelte ziet er interessant uit.

Wat voor een issues ervaar je dan met IPv6 op jouw EdgeRouter?

Op de Edgerouter4 valt het wat mee. De inrichting van de firewall-rules vwbt subnetten vond ik lastig. Je ziet dat het toch een soort ondergeschoven kindje is. Na het lezen van de info op ui.com wordt er in het algemeen meer aandacht aan besteed lijkt het. Even afwachten hoe het allemaal uitpakt.

De instel mogelijkheden op de UDM-pro zijn nog beperkter vwbt Ipv6. 

Of dat ER 3.0.0 in de toekomst naar UISP 5.0.0 toe groeit?

ER 3.0.0 is niets anders dan een "modern" jasje voor de user interface met een paar extra functies zoals het kunnen beheren van WireGuard VPN's. Ik heb hem draaien op mijn EdgeRouter 3 Lite die ik als spare heb liggen.

Reputatie 4
Badge +3

Hoi,

Ik kan bevestigen dat de UniFi Gateway Lite met firmware 3.1.16 in combinatie met het meest recente udm-iptv script van Fabian Mastenbroek zonder problemen werkt.

Reputatie 2
Badge

Hoi,

Ik kan bevestigen dat de UniFi Gateway Lite met firmware 3.1.16 in combinatie met het meest recente udm-iptv script van Fabian Mastenbroek zonder problemen werkt.

Top om te horen dat het blijkt te werken!

Is er ook ergens een guide te vinden hoe je van situatie A naar B kunt gaan? Welke stappen moeten in welke volgorde doorlopen worden om de KPN Box 12 te vervangen door de Gateway Lite?

Reputatie 7

De Unify Gateway Lite lijkt problemen te hebben op XGS-PON aansluitingen waarbij de uploadsnelheid niet boven de 20Mbps komt.

Reputatie 2
Badge

De Unify Gateway Lite lijkt problemen te hebben op XGS-PON aansluitingen waarbij de uploadsnelheid niet boven de 20Mbps komt.

Hoe kan ik controleren of ik een XGS-PON aansluiting heb?

Op Eigen apparatuur aansluiten en gebruiken (kpn.com) staat dat ik hier moet kijken maar op mijn V12 kan ik deze optie helemaal niet vinden.

 

Reputatie 7

Via de KPN Servicetool (Inloggen met KPN ID).

 

Reputatie 2
Badge

Thanks, ik heb net als jij een GoF dus dat zou geen probleem mogen zijn. Nu nog een goede guide vinden waarin de stappen staan om de Unify Gateway Lite aan mijn huidige Unifi netwerk toe te voegen.

 

Reputatie 4
Badge +1

Ik zou graag mijn edgerouter 4 via SFP aansluiten.
Is mijn aansluiting daarvoor geschikt en wat moet ik exact bestellen? (kabellengte 5 meter)?
(en kan KPN de aansluiting fatsoeneren? er ontbreekt een kap en in verleden met vorige provider is dat verdwenen.

 

 

Reputatie 7

Als ik je een advies mag geven, laat dan de NTU van KPN gewoon z'n werk doen en plaats een RJ45 SFP module in de SFP poort van jouw EdgeRouter 4. Ook ik heb zo'n RJ45 SFP module in mijn EdgeRouter 4 waarop de Genexis NTU aangesloten is.

Geen gezeur met het reinigen van de galsvezel (met een dure one-click reinigingspen) bij het aansluiten en mocht onverhoopt de Experia/KPN Box een keer aangesloten moeten worden om support te krijgen van KPN dan hoef je ook niet jouw NTU van KPN weer terug te plaatsen.

 

In jouw geval zal overigens door KPN eerst de FTU en NTU vervangen moeten worden mocht je toch een eigen SFP fiber module willen gaan gebruiken.

Reputatie 4
Badge +1

Als ik je een advies mag geven, laat dan de NTU van KPN gewoon z'n werk doen en plaats een RJ45 SFP module in de SFP poort van jouw EdgeRouter 4. Ook ik heb zo'n RJ45 SFP module in mijn EdgeRouter 4 waarop de Genexis NTU aangesloten is.

Geen gezeur met het reinigen van de galsvezel (met een dure one-click reinigingspen) bij het aansluiten en mocht onverhoopt de Experia/KPN Box een keer aangesloten moeten worden om support te krijgen van KPN dan hoef je ook niet jouw NTU van KPN weer terug te plaatsen.

 

In jouw geval zal overigens door KPN eerst de FTU en NTU vervangen moeten worden mocht je toch een eigen SFP fiber module willen gaan gebruiken.

Okay duidelijk.
En dan kan ik dit script gebruiken:
Zonder telefonie via Experia Box en eth0/1 voor TV ontvangers (zip 21 december 2021 17:22).
(ik wil de beide decoders namelijk zonderf vlan gebruiken zoals jij idd aangeeft als er iets is ik de kpn modem kan terugplaatsen.

Dan kan ik gewoon de cat6 kabel (blauw/rood) gewoon blijven gebruiken en hoef ik niks door kpn te laten vervangen?

 

Reputatie 7

Als ik je een advies mag geven, laat dan de NTU van KPN gewoon z'n werk doen en plaats een RJ45 SFP module in de SFP poort van jouw EdgeRouter 4. Ook ik heb zo'n RJ45 SFP module in mijn EdgeRouter 4 waarop de Genexis NTU aangesloten is.

Geen gezeur met het reinigen van de galsvezel (met een dure one-click reinigingspen) bij het aansluiten en mocht onverhoopt de Experia/KPN Box een keer aangesloten moeten worden om support te krijgen van KPN dan hoef je ook niet jouw NTU van KPN weer terug te plaatsen.

 

In jouw geval zal overigens door KPN eerst de FTU en NTU vervangen moeten worden mocht je toch een eigen SFP fiber module willen gaan gebruiken.

Okay duidelijk.
En dan kan ik dit script gebruiken:
Zonder telefonie via Experia Box en eth0/1 voor TV ontvangers (zip 21 december 2021 17:22).
(ik wil de beide decoders namelijk zonderf vlan gebruiken zoals jij idd aangeeft als er iets is ik de kpn modem kan terugplaatsen.

Dan kan ik gewoon de cat6 kabel (blauw/rood) gewoon blijven gebruiken en hoef ik niks door kpn te laten vervangen?

Je kunt dan inderdaad dat script gebruiken. Er hoeft door KPN ook helemaal niets aangepast te worden en je kunt gewoon de bestaande netwerkkabels gebruiken.

Reputatie 4
Badge +1

Als ik je een advies mag geven, laat dan de NTU van KPN gewoon z'n werk doen en plaats een RJ45 SFP module in de SFP poort van jouw EdgeRouter 4. Ook ik heb zo'n RJ45 SFP module in mijn EdgeRouter 4 waarop de Genexis NTU aangesloten is.

Geen gezeur met het reinigen van de galsvezel (met een dure one-click reinigingspen) bij het aansluiten en mocht onverhoopt de Experia/KPN Box een keer aangesloten moeten worden om support te krijgen van KPN dan hoef je ook niet jouw NTU van KPN weer terug te plaatsen.

 

In jouw geval zal overigens door KPN eerst de FTU en NTU vervangen moeten worden mocht je toch een eigen SFP fiber module willen gaan gebruiken.

Okay duidelijk.
En dan kan ik dit script gebruiken:
Zonder telefonie via Experia Box en eth0/1 voor TV ontvangers (zip 21 december 2021 17:22).
(ik wil de beide decoders namelijk zonderf vlan gebruiken zoals jij idd aangeeft als er iets is ik de kpn modem kan terugplaatsen.

Dan kan ik gewoon de cat6 kabel (blauw/rood) gewoon blijven gebruiken en hoef ik niks door kpn te laten vervangen?

Je kunt dan inderdaad dat script gebruiken. Er hoeft door KPN ook helemaal niets aangepast te worden en je kunt gewoon de bestaande netwerkkabels gebruiken.

Weer bedankt voor je advies.
Besteld :)

Fijn weekend en nogmaals bedankt.

 

Reageer