Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563280 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Kan je eens een screenshot plaatsen?

En had je de instellingen van eth1 wel eerst gelijk gemaakt aan die van eth3?

 

Yep, en eth2 ook zelfde instellingen en daar werkt het wel.

Of heb je van een anders scherm een screendump nodig?

Reputatie 7

Harmpie21 schreef:

Of heb je van een anders scherm een screendump nodig?

Ja, van het scherm waarop je die foutmelding krijgt.

Harmpie21 schreef:

Of heb je van een anders scherm een screendump nodig?

Ja, van het scherm waarop je die foutmelding krijgt.

Excuus.

Deze heb ik hier toegevoegd (eth1):

 

Reputatie 7

Hmmm, dit zou gewoon moeten werken.

Hmmm, dit zou gewoon moeten werken.

Ach ja, dan schakel ik deze wel uit. Opzich geen probleem!

Reputatie 2

@wjb zou graag je advies willen over het gebruik van een eigen router in combinatie met de TV+ STB (set top box).

1) De oude STB heb ik vanmorgen 1:1 vervangen met de TV+ STB. Dit levert beeld/geluid op maar o.a. zappen naar een andere zender gaat traag met 1-3 seconden zwart beeld tussendoor. Ik heb gezocht naar officiële KPN informatie maar niets terug kunnen vinden hierover.

Weet jij wellicht of er andere router instellingen nodig zijn voor het aansluiten van de TV+ STB op een EdgeRouter?

 

2) Aangezien ik gebruik maak van een programmeerbare remote die een integratie heeft met Android TV heb ik dat geprobeerd wat in eerste instantie niet werkte. Hoog waarschijnlijk omdat de VLAN afwijkt. Dus heb de TV+ STB even als test aangesloten op een reguliere netwerkpoort waarna de TV+ STB direct wordt herkend als Android TV en kan bediend worden (op wat functies, bijv. Gids na, zie feature request draadje). 
Maar, nu is het zappen nog trager dan in het eerstgenoemde scenario.

Ik ben geen netwerk expert maar is een manier om toch tussen de twee vlans te communiceren om zo toch gebruik te kunnen maken van de Android TV integratie?

 

 

Reputatie 7

Er is geen enkel verschil tussen het aansluiten van een "oude" TV ontvanger en een TV+ Box.

Ik heb mijn TV+ Box ook op een apart vlan staan en kan deze gewoon benaderen.

Als je de mDNS repeater aanzet op beide vlans dan zou de TV+ Box zichtbaar moeten worden op de (v)lans die je opgegeven hebt.

 

wat een mooi topic en wat een mooie ontwikkelingen! Ik draai nu een Fritzbox icm met KPN, maar wil graag upgraden naar een Unify Dream Router (UDM Pro of SE).

Ik snap het meeste wel, echter 1 ding niet helemaal. Ik heb vanaf de meterkast waar de Fritzbox nu hangt, 4 ETH kabels naar verschillende delen van het huis.

Kan ik gewoon op alle ETH poorten die IPTV door laten sturen of, of kan op een ETH poort dan alleen maar een tv ontvanger worden aangesloten? (ben niet zo bekend met VLANS).

Reputatie 7

Kan ik gewoon op alle ETH poorten die IPTV door laten sturen of, of kan op een ETH poort dan alleen maar een tv ontvanger worden aangesloten? (ben niet zo bekend met VLANS).

Elk vlan is een eigen netwerk en je kan meerdere vlans over één netwerkkabel sturen. Als je aan de andere kant dan ook een vlan aware switch hebt staan dan splits je daar de vlans naar de verschillende LAN poorten van die switch afhankelijk an of je daar een TV ontvanger of een computer aansluit.

Overigens is het niet noodzakelijk om oor de TV ontvangers een apart vlan te gebruiken.

Dank! Ik dacht dat je met KPN ITV juist Vlan4 moest inschakelen op de WAN poort. En dat je switchtes IGMP snooping moesten ondersteunen.

 

Dit is dan bij een Fritzbox niet nodig? Want ik heb nu een tv ontvanger als volgt:

Fritzbox → Netgear GS105 (ondersteunt geen IMGP snooping) → Fritzbox Repeater 3000 → TV ontvanger

Reputatie 7

Ik dacht dat je met KPN ITV juist Vlan4 moest inschakelen op de WAN poort. En dat je switchtes IGMP snooping moesten ondersteunen.

Dat klopt allemaal, maar dat vlan is alleen aan de WAN zijde, niet aan de LAN zijde.

 

Dit is dan bij een Fritzbox niet nodig? Want ik heb nu een tv ontvanger als volgt:


Fritzbox → Netgear GS105 (ondersteunt geen IMGP snooping) → Fritzbox Repeater 3000 → TV ontvanger

Ook bij een FRITZ!Box zullen switches IGMP snooping moeten ondersteunen, wat dat betreft is er helemaal geen verschil tussen het gebruik van een FRITZ!Box of een andere router.

Maar wat raar dat het dan bij gewoon werkt, terwijl er een switch tussen hangt die geen IGMP snooping ondersteund… 

 

Enfin, als ik je goed begrijp hoef ik aleen maar aan de WAN kant de VLAN in te stellen en verder niets?

Reputatie 7

Maar wat raar dat het dan bij gewoon werkt, terwijl er een switch tussen hangt die geen IGMP snooping ondersteund… 

Als er geen apparaten aangesloten zijn wiens netwerkkaart in standby teruggeschakeld wordt naar 10Mbps dan hoeft er ook niets mis te gaan en die FRITZ!Box Repeater ondersteunt Multicast to Unicast waardoor deze ook niet overbelast zal raken als er een multicast signaal op dat accesspoint aangeboden wordt.

IGMP snooping is dan ook niet een absolute must voor ongehinderd televisie kijken maar in heel veel omgevingen wel omdat daar wel andere apparatuur op zo'n switch aangesloten kan zijn die roet in het eten gooit. Vandaar het (bijna dwingende) advies om switches met IGMP snooping te gebruiken.

 

Enfin, als ik je goed begrijp hoef ik aleen maar aan de WAN kant de VLAN in te stellen en verder niets?

En uiteraard de IGMP proxy server goed configureren.

Ontzettend bedankt! Helder! Ik ga me in die instellingen verdiepen (doe dit graag voordat ik een apparaat koop zodat ik niet met downtime zit).

Reputatie 7
Badge +9

Dank! Ik dacht dat je met KPN ITV juist Vlan4 moest inschakelen op de WAN poort. En dat je switchtes IGMP snooping moesten ondersteunen.

 

Dit is dan bij een Fritzbox niet nodig? Want ik heb nu een tv ontvanger als volgt:

Fritzbox → Netgear GS105 (ondersteunt geen IMGP snooping) → Fritzbox Repeater 3000 → TV ontvanger

Dus ik begrijp dat een tv-ontvanger ook achter een Fritz-repeater kan worden geplaatst? Ik heb hier een Fritz!WLAN Repeater 1750E.

Piet. 

Dat weet ik niet, ik gebruik de 3000...die heeft een tweede LAN aansluiting. Ik weet niet of een wireless brigde gaat weken met IPTV

 

Goeiedag,

ben ook aan het proberen KPN te laten werken met edgerouter X. 
 

Alle stapjes gevolgd. Wel verbinding maar geen internet. Wat gaat er mis?

Reputatie 7

Dat weet ik niet, ik gebruik de 3000...die heeft een tweede LAN aansluiting. Ik weet niet of een wireless brigde gaat weken met IPTV

Dat zou geen enkel probleem mogen zijn.

Reputatie 7

Alle stapjes gevolgd. Wel verbinding maar geen internet. Wat gaat er mis?

Welke stapjes heb je gevolgd?

Welk installatiescript heb je gebruikt?

Heb je de ER-X na de installatie nog een keer opnieuw opgestart?

Installatie nog een keer gedaan. Nu heb ik wel internet, maar kan de router niet vinden om in te loggen :-)

Reputatie 7

Installatie nog een keer gedaan. Nu heb ik wel internet, maar kan de router niet vinden om in te loggen :-)

Standaard zou dit http://192.168.2.254 moeten zijn.

 

 

Yes, super bedankt

Reputatie 7
Badge +9

Dank! Ik dacht dat je met KPN ITV juist Vlan4 moest inschakelen op de WAN poort. En dat je switchtes IGMP snooping moesten ondersteunen.

 

Dit is dan bij een Fritzbox niet nodig? Want ik heb nu een tv ontvanger als volgt:

Fritzbox → Netgear GS105 (ondersteunt geen IMGP snooping) → Fritzbox Repeater 3000 → TV ontvanger

Dus ik begrijp dat een tv-ontvanger ook achter een Fritz-repeater kan worden geplaatst? Ik heb hier een Fritz!WLAN Repeater 1750E.

Piet. 

Mijn opstelling: Fritz!Box 7490 >>> Fritz!Box-repeater 1750E met LAN-aansluiting.

Misschien dat @wjb het antwoord weet?

Piet.

Goeiemorgen,

na eergister alels werkende hebben gekregen, edgerouter X met 3x Deco x20 accespoint, KPN Itv via accespoint, deed gister het Itv kastje via accespoint het niet meer. Een dag eerder hele avond fijn kunnen kijken zonder probleem. Wat kan er aan de hand zijn?

Reputatie 7

De Deco X20's zijn allemaal als accesspoint geconfigureerd, ook de "master"?

Reageer