Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563200 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

De Deco X20's zijn allemaal als accesspoint geconfigureerd, ook de "master"?

Ja, lijkt ook weer opgelost nadat ik alles weer opnieuw opgestart heb.

Reputatie 4
Badge +3

Is inderdaad erkend zit foutje in de software

Inmiddels is “IGMP Proxy” ook verwijderd bij de specificaties op de productpagina van de Ubiquiti UX en UXG-Lite.

Reputatie 7
Badge +8

Is inderdaad erkend zit foutje in de software

Inmiddels is “IGMP Proxy” ook verwijderd bij de specificaties op de productpagina van de Ubiquiti UX en UXG-Lite.

Inmiddels is er een update uit (early access) voor de UXG Lite en deze is een must.

Alles werkt nu zoals het hoort en zappen gaat als een speer meteen op Multicast.

Moest alleen na de update wel het script van Fabianishere weer opnieuw erop zetten. (was op de USG3 nooit maar wellicht is dat met deze devices wel nodig)

Maar daarna werkte het meteen als een speer.

Diagnose ziet er ook meteen anders uit.

root@UniFiNext-GenGatewayLite:~# udm-iptv diagnose
Please share the following output with the developers:
=== Configuration ===
WAN Interface: eth1
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 213.75.0.0/16  217.166.0.0/16
LAN Interfaces: eth0.661
IGMP Proxy quickleave disabled: true
IGMP Proxy debug: true
=== IP Link and Route ===
17: iptv@eth1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
    inet 10.215.120.3/22 brd 10.215.123.255 scope global iptv
       valid_lft forever preferred_lft forever
10.215.120.0/22 proto kernel scope link src 10.215.120.3
213.75.112.0/21 via 10.215.120.1 metric 217
=== Service Logs ===
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[mcast_recv_igmp@721]: add MFC:src -- 217.166.225.136 group -- 224.0.251.136
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[k_add_ip4_mfc@192]: upif_index = 17
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[main@653]: Data arrive
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[mcast_recv_igmp@748]: src addr = 192.168.2.13
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: received interface  14
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[imp_input_report_v1v2@289]: group address 239.255.255.250
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: INFO[imp_verify_multicast_addr@262]: Group address 239.255.255.250 belongs to IPv4 Local Scope.
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[main@655]: timeout
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[general_queries_timer_handler@810]: Enter
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[send_igmp_mld_query@101]: src = 192.168.2.1 dst = 224.0.0.1
 

Is inderdaad erkend zit foutje in de software

Inmiddels is “IGMP Proxy” ook verwijderd bij de specificaties op de productpagina van de Ubiquiti UX en UXG-Lite.

Inmiddels is er een update uit (early access) voor de UXG Lite en deze is een must.

Alles werkt nu zoals het hoort en zappen gaat als een speer meteen op Multicast.

Moest alleen na de update wel het script van Fabianishere weer opnieuw erop zetten. (was op de USG3 nooit maar wellicht is dat met deze devices wel nodig)

Maar daarna werkte het meteen als een speer.

Diagnose ziet er ook meteen anders uit.

root@UniFiNext-GenGatewayLite:~# udm-iptv diagnose
Please share the following output with the developers:
=== Configuration ===
WAN Interface: eth1
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 213.75.0.0/16  217.166.0.0/16
LAN Interfaces: eth0.661
IGMP Proxy quickleave disabled: true
IGMP Proxy debug: true
=== IP Link and Route ===
17: iptv@eth1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
    inet 10.215.120.3/22 brd 10.215.123.255 scope global iptv
       valid_lft forever preferred_lft forever
10.215.120.0/22 proto kernel scope link src 10.215.120.3
213.75.112.0/21 via 10.215.120.1 metric 217
=== Service Logs ===
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[mcast_recv_igmp@721]: add MFC:src -- 217.166.225.136 group -- 224.0.251.136
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[k_add_ip4_mfc@192]: upif_index = 17
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[main@653]: Data arrive
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[mcast_recv_igmp@748]: src addr = 192.168.2.13
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: received interface  14
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[imp_input_report_v1v2@289]: group address 239.255.255.250
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: INFO[imp_verify_multicast_addr@262]: Group address 239.255.255.250 belongs to IPv4 Local Scope.
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[main@655]: timeout
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[general_queries_timer_handler@810]: Enter
Dec 07 22:53:16 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[3028]: DEBUG[send_igmp_mld_query@101]: src = 192.168.2.1 dst = 224.0.0.1
 

Hi Menno,

ben al twee weken aan het stoeien hoe eea aan de praat te krijgen. (Ibv UXG-Lite en CK2+).

Nu ik lees dat het inderdaad kan werken…… Ben geïnterresseerd. How did you do it ?.

Wat doe ik, waar, (cq Key/UXG) welke settings. Install Fabian SW done (op beide UXG en Key) (maar is eigenlijk voor UDM). Kun je (ik ben geen leek) een duidelijke instructie online zetten hoe eea op te zeten. Bij voorbaat DANK, Edzard.

Reputatie 7
Badge +8

Hi Menno,

ben al twee weken aan het stoeien hoe eea aan de praat te krijgen. (Ibv UXG-Lite en CK2+).

Nu ik lees dat het inderdaad kan werken…… Ben geïnterresseerd. How did you do it ?.

Wat doe ik, waar, (cq Key/UXG) welke settings. Install Fabian SW done (op beide UXG en Key) (maar is eigenlijk voor UDM). Kun je (ik ben geen leek) een duidelijke instructie online zetten hoe eea op te zeten. Bij voorbaat DANK, Edzard.

 

Gewoon de stappen volgen die op https://github.com/fabianishere/udm-iptv staan dat is alles wat ik gevolgd heb.

UXG draait ook op Unifo OS dus daarom kan ook het script hierop.

Ik heb niks op met cloudkey geinstalleerd trouwens alleen op de UXG.

WAN eth natuurlijk wel even goed zetten in de config file. want dit staat wel op de UDM ingesteld op eth8 en moet op eth1

Ik zelf maak gebruik van een iptv vlan op 661

dus deze moet je ook in de config zetten. voor lan eth0.661

Gebruik je geen eigen vlan voor tv dan gewoon eth0 invoeren.

Menno many thx, blijkt dus dat ik toch op de goede weg ben uiteindelijk. Config file reeds gevonden en aangepast. Werkt nog steeds niet, maar zie nu wel goede adressen terug met udm-iptv-diag in het Configuration gedeelte. Ga eerst eens proberen zonder VLAN.

Stapje voor stapje lijk ik er dus wel te komen.

Lijk er bijna te zijn. Any hints anybody ???

Config file :
IPTV_WAN_INTERFACE="eth1"
IPTV_WAN_VLAN="4"
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="IPTV"
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16"
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
IPTV_LAN_INTERFACES="eth0.661"
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="igmpproxy"
IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

Result met “udm-iptv diagnose”
Please share the following output with the developers:
=== Configuration ===
WAN Interface: eth1
WAN VLAN: 4 (dev IPTV)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 213.75.0.0/16  217.166.0.0/16
LAN Interfaces: eth0.661
IGMP Proxy quickleave disabled: false
IGMP Proxy debug: true
=== IP Link and Route ===
=== Service Logs ===
Dec 10 02:43:19 UXG-Lite udm-iptvd[10179]: udhcpc: lease of 10.231.195.227 obtained, lease time 3600
Dec 10 02:43:19 UXG-Lite udm-iptvd[10163]: NATing IPTV network ranges (if necessary)
Dec 10 02:43:19 UXG-Lite udm-iptvd[10163]: Creating static routes (if necessary)
Dec 10 02:43:19 UXG-Lite udm-iptvd[10163]: Setting up IGMP Proxy
Dec 10 02:43:19 UXG-Lite udm-iptvd[10163]: Using igmpproxy...
Dec 10 02:43:19 UXG-Lite udm-iptvd[10163]: Starting IGMP Proxy
Dec 10 02:43:19 UXG-Lite udm-iptvd[10163]: error: igmpproxy not installed...
Dec 10 02:43:19 UXG-Lite systemd[1]: udm-iptv.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
Dec 10 02:43:19 UXG-Lite systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.
Dec 10 02:43:24 UXG-Lite systemd[1]: Stopped IPTV support for the UniFi Dream Machine.

Reputatie 7
Badge +8

Je zou igmpproxy nog los kunnen installeren hij heeft aan dat hij niet geïnstalleerd is.

Eerst

apt update

en daarna

apt install igmpproxy

dit allemaal op de UXG

 

quickleave moet trouwens ook op true 

 

 

Menno,

Many, many thanks. Nu werkt het dus.

Soms zie ik quickleave uit, soms aan (ook in dit topic). Maar staat nu op “true”.

1 Stapje nog, USX-Lite moet nog herstart worden na igmpproxy installatie.

Nogmaals veel dank. Gr Edzard.

Goedenavond,
 

Ik gebruik al jaren de edgerouter X met de scripts.
Ik maak gebruik van het script, zonder telefonie en tv op eth1.
 

Sinds een dag of 10 heb ik een nieuw tv kastje van KPN gekregen. Dat is het TV kastje op android, de sagemcom DIW7022.

 

Bij aansluiten heb ik eerst mijn edgerouter afgekoppeld en alles (internet en tv) via het kpn modem laten lopen om het kastje te koppelen.

 

Sinds in de edgerouter weer aangesloten heb valt elke keer de verbinding weg. In de edgerouter X log zie ik het volgende elke keer staan:

Dec 11 23:12:07

Thuis kernel: ESW: Link Status Changed - Port1 Link UP

Dec 11 23:12:02

Thuis kernel: ESW: Link Status Changed - Port1 Link Down

 

Heb de boel al gereset, KPN modem nogmaals aangesloten. Maar zodra ik dan weer de edgerouter aansluit ontstaat het probleem weer?

 

Heeft iemand hier ook last van of heeft iemand een oplossing?

 

Op andere forums las ik iets over Apple TV die dit zou veroorzaken, maar die heb ik niet.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Reputatie 7

Heb je de oude TV ontvanger al ingeleverd?

Zo nee, sluit die dan eens aan op eth1.

Doet die het wel goed?

Hoi Wjb,

 

De oude heb ik helaas al ingeleverd. Maar bij de oude had ik het probleem nooit.

Reputatie 7

De oude heb ik helaas al ingeleverd. Maar bij de oude had ik het probleem nooit.

Dat is jammer.

Als je een computer op erh1 aansluit met dezelfde netwerkkabel, werkt die dan wel langere tijd zonder dergelijke meldingen?

Zal dat vandaag gaan testen, mits dat gaat werken. Heb dit config script gebruikt:

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

 

Reputatie 7

Met dat script is niets mis, ik verdenk eerder de netwerkkabel of de TV+ Box.

Die logmeldingen geven feitelijk aan dat de kabel losgekoppeld werd en vijf seconden later weer aangekoppeld.

Reputatie 2

@wjb zou graag weer gebruik maken van je kennis 🙂

Ik heb een Edgerouter 3 Lite met IPTV op eth1 met daarop rechtstreeks aangesloten een VIP5202 wat prima werkt.

Nu wil een TV+ STB aansluiten wat prima werkt als ik de netwerkkabel uit de VIP5202 haal en in de TV+ box stop.

 

Wat ik graag wil is zowel de TV+ als VIP5202 aansluiten zodat we nog kunnen terugvallen op de 5202 maar ook enigszins kunnen wennen aan de TV+.

Ik dacht dat het een kwestie zou zijn van managed switch op eth1 aan te sluiten en zowel de 5202 als de TV+ box ook op de switch aan te sluiten. IMGP staat aan maar toch stopt het beeld na ca. 3 seconden. De switch wordt gescheiden van poort eth2 (internet verkeer) ingezet, dus puur vlan4 van eth1.

Mijn vragen:

  • kan het zijn dat de TV+ box en 5202 niet samen kunnen op 1 switch?
  • Welke instellingen zou ik moeten doen op de switch om dit werkend te krijgen? 
Reputatie 7
Badge +8

Voordegene die geintereseert zijn hoe je Unifi UXG Lite (opvolger USG3) aan de praat krijgt voor KPN TV+

Ik heb de volgende stappen gedaan.

- UXG adopten
- KPN PPPoE verbinding opzetten met VLAN6
- VLAN661 maken voor IPTV, noem dit VLAN ook IPTV en zet hier je tv kastje in (Eigen vlan voor me zelf gedaan dit doe je overgens in de controller software)
- SSH naar de UXG en doe alleen apt update
- Start nu het udm-iptv script van fabian (Versie 3.0.4 ondersteund nu ook UXG lite bij de oudere versie moest je nog de poorten aan passen eth1 is WAN en eth0 is lan)
- udm-iptv.conf bestand aanpassen zodat eth0.661 wordt gebruikt en zet IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"
- rebooten UXG

Ps let wel op sla het script wat je aanpast op de UXG wel op na elke software update van de UXG moet je het script opnieuw installeren (gebeurd gelukkig niet veel voor de gateway)

Url van Fabian : https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Vandaag mijn EdgeRouter X SFP v2.0.9-hotfix.7 geconfigureerd conform de juiste config.

Bij het bekijken van televisie treedt er direct een stb-nmc-400 foutmelding op. Ook bij het veranderen van zender treedt de foutmelding op. Zodra ik de tv kortstondig pauzeer voor enkele seconden en vervolgens verder laat gaan dan treedt de foutmelding niet meer op.

Zijn er meerderen die dit probleem hebben ondervonden en hoe hebben jullie dit verholpen?

Reputatie 7

Vandaag mijn EdgeRouter X SFP v2.0.9-hotfix.7 geconfigureerd conform de juiste config.

Bij het bekijken van televisie treedt er direct een stb-nmc-400 foutmelding op. Ook bij het veranderen van zender treedt de foutmelding op. Zodra ik de tv kortstondig pauzeer voor enkele seconden en vervolgens verder laat gaan dan treedt de foutmelding niet meer op.

Zijn er meerderen die dit probleem hebben ondervonden en hoe hebben jullie dit verholpen?

Even de EdgeRouter herstarten of in de cli het commando restart igmp-proxy uitvoeren.

Reputatie 7

Mijn vragen:

  • kan het zijn dat de TV+ box en 5202 niet samen kunnen op 1 switch?
  • Welke instellingen zou ik moeten doen op de switch om dit werkend te krijgen? 

Ik neem aan dat je het script voor de EdgeRouter 4 zonder telefonie en met eth1 voor de TV ontvanger hebt gebruikt.

Het zou dan geen enkel probleem mogen zijn om een switch (met IGMP snooping) aan eth1 te hangen en daar zowel de 5202 als de TV+ Box op aan te sluiten,

Er hoeft ook niets speciaals op die switch ingesteld te worden anders dan IGMP snooping.

Wat is het merk en type van jouw switch?

Vandaag mijn EdgeRouter X SFP v2.0.9-hotfix.7 geconfigureerd conform de juiste config.

Bij het bekijken van televisie treedt er direct een stb-nmc-400 foutmelding op. Ook bij het veranderen van zender treedt de foutmelding op. Zodra ik de tv kortstondig pauzeer voor enkele seconden en vervolgens verder laat gaan dan treedt de foutmelding niet meer op.

Zijn er meerderen die dit probleem hebben ondervonden en hoe hebben jullie dit verholpen?

Even de EdgeRouter herstarten of in de cli het commando restart igmp-proxy uitvoeren.

Zowel de EdgeRouter als het commando heb ik al enkele keren uitgevoerd, helaas zonder succes.

Reputatie 7

Welk configuratiescript heb je gebruikt?

Kan jij eens screenshots van de instellingen van de switch delen?

Wat is er allemaal aangesloten op die switch?

Zojuist heb ik de configuratie nogmaals vanaf 0 ingelezen en aangepast aan mijn huis netwerk. De TV staat nu al ruim 1 uur aan, zonder haperingen of foutmeldingen.

 

Geen idee waardoor hij gisteren wel stoorde maar het lijkt dus opgelost te zijn.

Voordegene die geintereseert zijn hoe je Unifi UXG Lite (opvolger USG3) aan de praat krijgt voor KPN TV+

Ik heb de volgende stappen gedaan.

- UXG adopten
- KPN PPPoE verbinding opzetten met VLAN6
- VLAN661 maken voor IPTV, noem dit VLAN ook IPTV en zet hier je tv kastje in (Eigen vlan voor me zelf gedaan dit doe je overgens in de controller software)
- SSH naar de UXG en doe alleen apt update
- Start nu het udm-iptv script van fabian (Versie 3.0.4 ondersteund nu ook UXG lite bij de oudere versie moest je nog de poorten aan passen eth1 is WAN en eth0 is lan)
- udm-iptv.conf bestand aanpassen zodat eth0.661 wordt gebruikt en zet IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"
- rebooten UXG

Ps let wel op sla het script wat je aanpast op de UXG wel op na elke software update van de UXG moet je het script opnieuw installeren (gebeurd gelukkig niet veel voor de gateway)

Url van Fabian : https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Dag Menno,

Ik krijg de UXG lite deze week binnen. Ben blij met jouw instructie zodat ik snel de boel aan de praat heb, maar heb nog wel vragen vooraf. Uiteraard kan ik wachten totdat hij binnenkomt en zelf proberen/ervaren, maar wellicht ben je bereid te helpen (en anderen daarmee). 

  • Je maakt een VLAN661 aan, mag dit ook een ander nummer zijn? 
  • Je noemt “start het script”, welk commando gebruik je hiervoor? Of volg ik gewoon de instructie van Fabian voor het ophalen van de conf?
  • Welke variabele moet je aanpassen met de juiste VLAN tag?
  • ​​

Dank alvast voor je antwoord! Hopelijk komt hij snel binnen en kan ik aan de slag.
 

gr. Chris  

Reputatie 2

Mijn vragen:

  • kan het zijn dat de TV+ box en 5202 niet samen kunnen op 1 switch?
  • Welke instellingen zou ik moeten doen op de switch om dit werkend te krijgen? 

Ik neem aan dat je het script voor de EdgeRouter 4 zonder telefonie en met eth1 voor de TV ontvanger hebt gebruikt.

Het zou dan geen enkel probleem mogen zijn om een switch (met IGMP snooping) aan eth1 te hangen en daar zowel de 5202 als de TV+ Box op aan te sluiten,

Er hoeft ook niets speciaals op die switch ingesteld te worden anders dan IGMP snooping.

Wat is het merk en type van jouw switch?

Betreft een Netgear GS108e, managed switch. Had er nog een ander van liggen, harde reset gegeven en die werkt in 1 keer. Ga de eerste nog maar eens op mijn gemak qua settings vergelijken met de werkende.

Heb je enig idee of de oude modellen STB (2952 en 5202) actief worden gedeactiveerd als je TV+ afneemt?

Reageer