Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563316 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Ter info voor de Inifi UXG-Lite gebruikers.

SW Update UXG-Lite 3.1.16->3.2.11 geen TV meer!!!
KPN TV ontvanger in VLAN 0.xxx
Putty naar UXG
Logon admin/xxxxxxxxxxxxxxxx
Re-Install Fabiansoftware
For Info https://github.com/fabianishere/udm-iptv
sh -c "$(curl https://raw.githubusercontent.com/fabianishere/udm-iptv/master/install.sh -sSf)"
Gedurende de install select KPN als provider.
Edit VLAN-id (0.xxx) in config file (/etc/udm-iptv.conf) en save. ie IPTV_LAN_INTERFACES="eth0.xxx"
Power OFF KPN TV ontvanger
Reboot UXG Wacht lang genoeg (5-10 min), dan...
Power ON KPN TV ontvanger.
Men zou nu weer werkende IPTV moeten hebben.
Althans.. Bij mij werkt alles weer als vanouds.

Reputatie 4
Badge +3

Top om te horen dat het blijkt te werken!

Is er ook ergens een guide te vinden hoe je van situatie A naar B kunt gaan? Welke stappen moeten in welke volgorde doorlopen worden om de KPN Box 12 te vervangen door de Gateway Lite?

Ik heb de ervaringen van andere gebruikers gevolgd in de volgende thread:
Feature request: Add support for UXG-Lite · fabianishere/udm-iptv · Discussion #286 (github.com)
Enige kennis van networking is wel vereist.

Reputatie 4
Badge +3

SW Update UXG-Lite 3.1.16->3.2.11 geen TV meer!!!

Installation not persistent on UDR / UDM SE · Issue #120 · fabianishere/udm-iptv (github.com)

Met name de volgende opmerking:
“I'll keep it open so others can see, but I don't expect a fix unless Ubiquiti changes the firmware update process.”

Reputatie 4
Badge +3

SW Update UXG-Lite 3.1.16->3.2.11 geen TV meer!!!

Mijn ervaring is trouwens anders dan jouw ervaring. Na de (automatische) update viel mij op dat het zappen wat traag was, maar IPTV werkte zonder problemen (waarschijnlijk unicast i.p.v. multicast).
Ik zag dat er een nieuwe firmware beschikbaar was en wilde deze installeren. Toen viel me pas op dat de meest recente firmware al was geïnstalleerd en udm-iptv ontbrak. Na herinstallatie en configuratie van udm-iptv is multicast ondersteuning weer hersteld.

Reputatie 4
Badge +3

De Unify Gateway Lite lijkt problemen te hebben op XGS-PON aansluitingen waarbij de uploadsnelheid niet boven de 20Mbps komt.

Is dat niet vreemd, aangezien de UXG-Lite alleen over twee 1Gb ethernet poorten beschikt, en niet over een SFP poort? Ik zou verwachten dat het type glasvezel op deze manier sowieso onbekend is voor de UXG-Lite.

Reputatie 7

SW Update UXG-Lite 3.1.16->3.2.11 geen TV meer!!!

Mijn ervaring is trouwens anders dan jouw ervaring. Na de (automatische) update viel mij op dat het zappen wat traag was, maar IPTV werkte zonder problemen (waarschijnlijk unicast i.p.v. multicast).

Dat verschil is goed te verklaren. De "oude" TV ontvangers hebben absoluut een IGMP proxy server nodig omdat ze afhankelijk zijn van die multicasts. De TV+ Box kan, zonder IGMP proxy server, echter ook o.b.v. unicast werken al is de beeldkwaliteit dan wel wat minder.

Reputatie 7

De Unify Gateway Lite lijkt problemen te hebben op XGS-PON aansluitingen waarbij de uploadsnelheid niet boven de 20Mbps komt.

Is dat niet vreemd, aangezien de UXG-Lite alleen over twee 1Gb ethernet poorten beschikt, en niet over een SFP poort? Ik zou verwachten dat het type glasvezel op deze manier sowieso onbekend is voor de UXG-Lite.

Uiteraard is er ook gewoon communicatie tussen de router en de ONT en daar lijkt iets fout te gaan i.c.m. de XGS-PON ONT van KPN.

Reputatie 2

@wjb momenteel heb ik in mijn TV kast twee switches liggen die respectievelijk op de internet en iptv uitgang zijn aangesloten van de EdgeRouter.

Op switch 1 zijn wat game consoles en een TV aangesloten en op switch 2 een VIP5202 en een nieuwe DIW7022. Werkt allemaal prima.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is 1 switch in te zetten waarbij 3 van de 8 poorten gebruikt kunnen worden voor iptv en de overige 5 poorten voor regulier internet. Scheelt warmte, ruimte en ietwat minder electriciteitsverbruik. Het betreft een managed 8 poort switch van Netgear. 
Bijvoorkeur aan te sluiten met 1 netwerkkabel vanaf de edgeroute.

Is dit mogelijk? Raad je het af?

Reputatie 7

@wjb momenteel heb ik in mijn TV kast twee switches liggen die respectievelijk op de internet en iptv uitgang zijn aangesloten van de EdgeRouter.

Welk configuratiescript heb je dan gebruikt?

De TV ontvangers kunnen sowieso op dezelfde switch want ze kunnen ook op het LAN met de rest van de apparatuur.

Ook zou je ze op een apart vlan kunnen plaatsen mits jouw switch vlans ondersteunt. Dit heeft wat mij betreft de voorkeur.

Je moet dan natuurlijk wel het overeenkomstige configuratiescript gebruiken.

Reputatie 2

@wjb momenteel heb ik in mijn TV kast twee switches liggen die respectievelijk op de internet en iptv uitgang zijn aangesloten van de EdgeRouter.

Welk configuratiescript heb je dan gebruikt?

De TV ontvangers kunnen sowieso op dezelfde switch want ze kunnen ook op het LAN met de rest van de apparatuur.

Ook zou je ze op een apart vlan kunnen plaatsen mits jouw switch vlans ondersteunt. Dit heeft wat mij betreft de voorkeur.

Je moet dan natuurlijk wel het overeenkomstige configuratiescript gebruiken.

Edgerouter script met iptv op eth1 en internet op eth2. 

Heb weleens per ongeluk stb op internet switch aangesloten, dan geeft het een paar seconden beeld waarna het vastloopt.

Kun je toelichten waarom het je voorkeur heeft om een apart vlan te plaatsen.
Ben helaas geen netwerkexpert dat ik het zelf kan verzinnen 🙁, hoop dat je me een zetje in de goede richting kan geven met wat stap voor stap instructies 🙂

 

 

Reputatie 7

Winnieandbuzz schreef:

Heb weleens per ongeluk stb op internet switch aangesloten, dan geeft het een paar seconden beeld waarna het vastloopt.

Dat is logisch want je gebruikt het configuratiescript met eth1 en eth2 voor de TV ontvangers en dus niet de switch.

 

Winnieandbuzz schreef:

Kun je toelichten waarom het je voorkeur heeft om een apart vlan te plaatsen.

Soms kunnen Andere apparaten nog storend werken op een TV ontvanger. Zo kan een Windows update van een Windows PC soms leiden tot haperingen van het TV beeld en door de TV ontvangers op een apart vlan te plaatsen heb je daar geen last van.

Wel is het configureren van de switch iets complexer.

Reputatie 2

Stel, ik zou vanuit de iptv out van de edgerouter naar de switch gaan. Kan ik daarmee 5 internet poorten en 3 iptv poorten inregelen op de switch en zo ja, welke instellingen vergt dit in de switch danwel router?

Reputatie 7

Wat versta je nu onder "iptv out"?

Reputatie 2

Wat versta je nu onder "iptv out"?

Eth1 op de router. (Eth2 zit internet op)

Na een tijdje afwezig geweest te zijn door werk heb ik mijn project met mijn edgerouter weer op gepakt.

Maar ik blijf stoeien met IPTV dat wil maar niet werken.

Ik heb 2 TP-link TL-SG108E switches gekocht omdat deze igmp snooping  ondersteunen en ook managend zijn.

Ik heb het script geupload naar mijn router waarin IPTV op Vlan 4 heb zitten ik heb 2 kpn kastjes 1 in de woonkamer en 1 in de slaap kamer.

wat er gebeurt is dat ik steeds een paar sec beeld heb dan stopt het even krijg weer beeld en krijg dan de melding heeft geen verbinding met modem.

hieronder heb ik wat print screens en een korte uitleg wat ik met mijn setup wil.

Ik heb verschillende instellingen geprobeerd op de switch aan de hand van voorbeelden hier op het forum waar ook TP link switches gebruikt worden. 

de setup is als volgt:

NTU > Edgerouter

Edgerouter > TL-SG108E

TL-SG108E > Wifi router voor smart verlichting, gebruik kids en gamen 

Dit staat in de tv kast in de WK de NTU komt ook in de WK binnen.

Ik ga met een Trunk lijn poort 8 naar de werkkast waar mijn 2e TL-SG108E

vanuit hier ga ik bekabeld verder.

TL-SG108E > slk 2e IPTV

TL-SG108E > NAS 1

TL-SG108E > NAS 2

TL-SG108E > AC

TL-SG108E > werkkamer hier ligt een unmanagend switch ook van TP hier prik ik mijn werklaptop in en een PC draait erop

Ik heb een HP wifi printer die ik zowel via de vlan werk wil benaderen als via de prive vlan zodat iedereen kan printen.

Maar wil ook als ik op de wifi zit met mijn laptop bij mijn NAS kunnen maar die filtering wil ik dan enkel op MAC adres kunnen doen zodat ik er wel bij kan maar andere niet die daar geen toegang toe hebben.

 

hopelijk heb ik op deze manier wat duidelijkheid gegeven wat ik zou willen.

een aantal dingen wil ik zelf nog gaan uitdokteren maar tips zijn altijd welkom.

 

 

 

 

 

Reputatie 1

Ik wil mijn edgerouter vervangen door een ubiquiti uxg lite : https://tweakers.net/pricewatch/2005904/ubiquiti-next-gen-gateway-lite.html

Is dit een kwestie van inprikken op de WAN-poort en gaan i.c.m. van glasvezel van KPN?

Zijn er nog extra settings benodigd m.b.t. IP-TV?

 

Ik hoop dat iemand mij van info kan voorzien :-)

Reputatie 7

@Disco_Danny85, Op elke poort kan maar 1 vlan als untagged staan en dat is bij jou niet zo geconfigureerd. Alleen het vlan gelijk aan de pvid moet je als untagged zetten en alle ander vlans als tagged. Je kunt de printer dus ook niet op zowel jouw privé vlan als jouw werk vlan aansluiten.

Op welke poort is de EdgeRouter aangesloten?

Reputatie 7

Ik wil mijn edgerouter vervangen door een ubiquiti uxg lite : https://tweakers.net/pricewatch/2005904/ubiquiti-next-gen-gateway-lite.html

Is dit een kwestie van inprikken op de WAN-poort en gaan i.c.m. van glasvezel van KPN?

Zijn er nog extra settings benodigd m.b.t. IP-TV?

 

Ik hoop dat iemand mij van info kan voorzien :-)

Ook die zal voorzien moeten worden van een IGMP proxy server.

Het onderstaande bericht is wellicht interessant voor je.

 

Daarnaast lijken er problemen te zijn met de upload snelheid bij XGS-PON aansluitingen.

 

@wjb 

Op poort 7 van de switch, poort 8 gaat naar de 2e switch ook naar poort.

Poort 6 op beide switches wil ik gebruiken voor IPTV.

@wjb 

 

Het eerste deel werk met de IPTV in beide kamers na de aanpassingen die je had aangegeven werkte het vrijwel direct en nog steeds.

Mijn volgende stap is om de vlans werk en prive werkend te krijgen.

Deze heb ik ingesteld in mijn edgerouter en de switch.

Enkel stuurt de edgerouter geen internet door op deze vlans.

Ik heb 2 wifi routers Huawei WS7200 die wil ik gebruiken in het prive netwerk, voor de smart verlichting en het wifi gebruik in huis, 1 van de routers stel ik in als AC althans dat doet ie zelf omdat ie de zelfde router in het netwerk ziet. 

Het mooie aan deze routers vind ik dat je heel overzichtelijk tijd grenzen kunt instellen voor de kinderen met gamen. Dit doet ie op basis van MAC adres en is eindeloos qua aantal apparaten.

 

Wellicht kunnen we na de volgende stap kijken want het zal wel een nummertje of vinkje wat ik verkeerd heb staan.

 

Reputatie 7

Mijn volgende stap is om de vlans werk en prive werkend te krijgen.

Je doet er verstandig aan om geen vlan te gebruiken voor het privé netwerk en alleen voor het werk een apart vlan in te stellen.

Heb je voor het werk vlan wel een DHCP server aangemaakt op de EdgeRouter en heb je de DNS forwarder ook aangepast zodat deze op dat vlan actief is?

Reputatie 1

Ik wil mijn edgerouter vervangen door een ubiquiti uxg lite : https://tweakers.net/pricewatch/2005904/ubiquiti-next-gen-gateway-lite.html

Is dit een kwestie van inprikken op de WAN-poort en gaan i.c.m. van glasvezel van KPN?

Zijn er nog extra settings benodigd m.b.t. IP-TV?

 

Ik hoop dat iemand mij van info kan voorzien :-)

Ook die zal voorzien moeten worden van een IGMP proxy server.

Het onderstaande bericht is wellicht interessant voor je.

 

Daarnaast lijken er problemen te zijn met de upload snelheid bij XGS-PON aansluitingen.

 

 

Bedankt voor het delen.

Kan het configureren van IGMP proxy gewoon via de interface op de UXG? Dus ook geen script benodigd om de kpn-verbinding op zetten?


Wat zullen de verschillen zijn in de praktijk tussen de edgerouter en de UXG?

Wellicht zijn er ook mensen die de KPN App op de smart-tv gebruiken zodat het gehele verhaal met IGMP niet meer nodig is?

Reputatie 7

Mvd2021 schreef:

Kan het configureren van IGMP proxy gewoon via de interface op de UXG? Dus ook geen script benodigd om de kpn-verbinding op zetten?

Zoals je in het eerste bericht waar ik naar verwees hebt kunnen lezen is daar dus wel een script voor nodig. De IGMP proxy server is ook niet via de UI van de UXG Lite te configureren.

 

Mvd2021 schreef:

Wat zullen de verschillen zijn in de praktijk tussen de edgerouter en de UXG?

De EdgeRouter is rijker qua functionaliteit maar voor de meeste mensen zal dat niet echt veel uitmaken.

 

Mvd2021 schreef:

Wellicht zijn er ook mensen die de KPN App op de smart-tv gebruiken zodat het gehele verhaal met IGMP niet meer nodig is?

Het is erg onverstandig om die keuze te maken. Multicast heeft enorme voordelen en dat zal je absoluut merken in stabiliteit en beeldkwaliteit.

 

 

  

 

@wjb 

Dit is wat ik heb ingesteld.
 

 

Reageer