Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563230 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Beste wjb,

kan je met de ER4 een meshing creeren van de unifi 6 access points? Als ik beide accespoint zelfde naam geef in huis Of heb ik daar een unifi gateway voor nodig

Reputatie 7

kan je met de ER4 een meshing creeren van de unifi 6 access points? Als ik beide accespoint zelfde naam geef in huis Of heb ik daar een unifi gateway voor nodig

De ER-4 heeft geen wifi en dus kan je er een wifi mesh netwerk van willekeurige makelij achter plaatsen, ook die van Unifi. Voor de Unifi accesspoints heb je ook geen Unifi gateway nodig.

kan je met de ER4 een meshing creeren van de unifi 6 access points? Als ik beide accespoint zelfde naam geef in huis Of heb ik daar een unifi gateway voor nodig

De ER-4 heeft geen wifi en dus kan je er een wifi mesh netwerk van willekeurige makelij achter plaatsen, ook die van Unifi. Voor de Unifi accesspoints heb je ook geen Unifi gateway nodig.

Ok want ik kreeg een melding overunifi gateway cloud ben de voordelen. Dus een mesh creeer ik doro de accespoint zelfde naam te geven?

Reputatie 7

Ik weet niet of je een Unifi Cloud Key nodig hebt of dat je die Unifi accesspoints ook gewoon handmatig kunt configureren. Ik neem dat je dat ook gewoon handmatig kunt doen.

Hoe je zorgt dat alle nodes onderling een mesh gaan vormen weet ik niet want ik heb geen Unifi producten.

Ik heb Unify-AP-Lite en kun je via de Unify-controler makkelijk tot Mesh-netwerk maken. Zonder unify-Gateway of cloud-met…

Ik weet niet of je een Unifi Cloud Key nodig hebt of dat je die Unifi accesspoints ook gewoon handmatig kunt configureren. Ik neem dat je dat ook gewoon handmatig kunt doen.

Hoe je zorgt dat alle nodes onderling een mesh gaan vormen weet ik niet want ik heb geen Unifi producten.

Ok thanks. Dan zoek ik dat even uit. Ik dacht dat jij ook ac6 pro units had. Dacht dat ergens te lezen

Reputatie 7
Badge +9

@Nick83 @wjb TP-Link kan wel VLAN toewijzen aan gast wifi

 

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 @wjb TP-Link kan wel VLAN toewijzen aan gast wifi

 

Ok, dat bied dan mogelijkheden. 

Is dit bij een Deco M4? En kun je ook andere WiFi netwerken aanmaken waarbij deze optie aanwezig is? Staat uw Deco in router mode of in accesspoint mode? 

Reputatie 7

@Nick83 @wjb TP-Link kan wel VLAN toewijzen aan gast wifi

 

Dat is het vlan dat voor het gastnetwerk gebruikt wordt tussen de nodes als je de andere nodes bekabeld op master node aansluit, niet het vlan waarmee het gastnetwerk van de master node op de bovenliggende router (in dit geval een EdgeRouter) aangesloten is. Zie deze pagina. Daarmee kan je op de bovenliggende router dus geen onderscheid maken tussen het gewone netwerk en het gastnetwerk.

Ook ik vraag me, net als @Nick83, af of deze functionaliteit beschikbaar is in accesspoint mode.

Daarnaast lijkt het ook niet mogelijk om meerdere gescheiden WiFi netwerken in te richten. Er is enkel een gewoon netwerk en een gastnetwerk terwijl je wellicht meerdere vlans wilt inrichten. Zo heb ik de onderstaande wifi netwerken actief:

  • Privé netwerk
  • Zakelijk netwerk
  • Gasten netwerk
  • IoT netwerk
  • TV netwerk (voor de TV+ Box)
Reputatie 7
Badge +9

@Nick83 @wjb Zoals geschreven, dat was mijn Deco m4 van 10 jaren geleden. Ik gebruik hem nou niet meer, maar Deco kunnen gast wifi alleen maken in router modus.

Toen heb ik de deco's achter een cisco switch en deze kan vlan taggen op de port van Main Deco. Op Deco's had de gast wifi andere VLAN, dan had ik 2 wlan met 2 verschillend VLAN. Op de  Deco's kan je weer VLAN instellen op de WAN en LAN port

Zo was dan prima VLANs te gebruiken zonder veel te betalen.

Reputatie 7

Zoals geschreven, dat was mijn Deco m4 van 10 jaren geleden. Ik gebruik hem nou niet meer, maar Deco kunnen gast wifi alleen maken in router modus.

Toen heb ik de deco's achter een cisco switch en deze kan vlan taggen op de port van Main Deco. Op Deco's had de gast wifi andere VLAN, dan had ik 2 wlan met 2 verschillend VLAN. Op de  Deco's kan je weer VLAN instellen op de WAN en LAN port

Zo was dan prima VLANs te gebruiken zonder veel te betalen.

Precies en dus volkomen ongeschikt om als mesh accesspoints achter bijvoorbeeld een EdgeRouter te gebruiken waarbij er meerdere vlans benodigd zijn. Er is dan immers geen gastnetwerk in te stellen en het is sowieso al niet mogelijk om meerdere vlans in te stellen, iets waar @Jockie wel behoefte aan heeft.

Zoals geschreven, dat was mijn Deco m4 van 10 jaren geleden. Ik gebruik hem nou niet meer, maar Deco kunnen gast wifi alleen maken in router modus.

Toen heb ik de deco's achter een cisco switch en deze kan vlan taggen op de port van Main Deco. Op Deco's had de gast wifi andere VLAN, dan had ik 2 wlan met 2 verschillend VLAN. Op de  Deco's kan je weer VLAN instellen op de WAN en LAN port

Zo was dan prima VLANs te gebruiken zonder veel te betalen.

Precies en dus volkomen ongeschikt om als mesh accesspoints achter bijvoorbeeld een EdgeRouter te gebruiken waarbij er meerdere vlans benodigd zijn. Er is dan immers geen gastnetwerk in te stellen en het is sowieso al niet mogelijk om meerdere vlans in te stellen, iets waar @Jockie wel behoefte aan heeft.

Klopt. Hopen dat deze Mesh APs wel werken wanneer ik ze aansluit straks. Ik kan ze dan ook alleen gebruiken voor mobielen/laptops en niet voor gasten. Er moet een aparte AP komen met het liefst 2.4Ghz wegens beter bereik voor de IoT op een AP op een managed port of VLAN tagging op de APs WiFi.

Een oplossing zou misschien zijn om de Box V12 wel te behouden maar achter de EdgeRouter te plaatsen om gasten-wifi nog wel mogelijk te maken op de Mesh. Maar of dat wel zo praktisch en mogelijk is qua instellingen is mij een raadsel.

Reputatie 7

Jockie schreef:

Een oplossing zou misschien zijn om de Box V12 wel te behouden maar achter de EdgeRouter te plaatsen …

Dat zal niet gaan.

Badge

Beste,

Weet niet of ik hier terecht kan/mag, maar wellicht dat iemand mij toch op de goede weg kan helpen want ik ben het spoor nu echt kwijt ;-(
****************************************************

Ik heb mijn Experia box al enige tijd vervangen voor een Edgerouter Lite 3, dit draait al een aantal jaren naar tevredenheid (Internet/IPTV/Voice) via KPN Glassvezel. Echter wil ik nu de Edgerouter Lite 3 vervangen voor een USG. Nu heb ik (natuurlijk) al diverse artikelen gelezen hier over en de aanwijzingen van o.a. basmeerman en Henk van achterberg gevolgd, maar Ik krijg maar niet de juiste configuratie geladen. (config.gateway.json wordt niet ingelezen/gevonden)

Ik heb voor als nog alleen maar internet en dat alleen maar door dat ik dit handmatig in de Unifi Controller heb aangezet.

Ik draai de Unifi Controller op een Synology NAS onder Container Manager (Voorheen Docker).
Maar op de een of andere manier krijg ik niet het bestand config.gateway.json niet geladen in de USG.

Ik zal vast ergens de verkeerde locatie gebruiken, maar heb inmiddels wel alle opties geprobeerd, maar op geen enkele manier lijkt het te lukken.

Heb alleen nog maar onderstaande config: (en dat is handmatig via de Unifi Controller ingevuld)


Iemand nog een suggestie ?

Alvast hartelijke dank…. voor het mee denken

goedemorgen allemaal (en @wjb)

Gisteren is er een glasvezelpunt gemonteerd in huis en heb ik KPN gebeld om de laatste spullen op te sturen zodat ik de glasvezelverbinding kan gaan gebruiken. (nu nog BVDSL)

Ik heb nu een eigen zyxel modem met daarachter de edgerouter x .

Mijn vraag, als ik straks het glasvezelkastje binnen heb en deze installeer op het glasvezelpunt: kan ik dan gewoon de ethernetkabel direct in de edgerouter gooien en zou alles dan moeten werken ? (misschien een reboot van de edgerouter maar dat is het dan denk ik?)

thanks alvast!

Reputatie 7

Ik heb nu een eigen zyxel modem met daarachter de edgerouter x .

Mijn vraag, als ik straks het glasvezelkastje binnen heb en deze installeer op het glasvezelpunt: kan ik dan gewoon de ethernetkabel direct in de edgerouter gooien en zou alles dan moeten werken ? (misschien een reboot van de edgerouter maar dat is het dan denk ik?)

Als jij nu een Zyxel VMG4005-B50A gebruikt dan is dat straks inderdaad een kwestie van de ER-X rechtstreeks op de NTU/ONT aansluiten, rebooten en doorgaan.

Ik heb nu een eigen zyxel modem met daarachter de edgerouter x .

Mijn vraag, als ik straks het glasvezelkastje binnen heb en deze installeer op het glasvezelpunt: kan ik dan gewoon de ethernetkabel direct in de edgerouter gooien en zou alles dan moeten werken ? (misschien een reboot van de edgerouter maar dat is het dan denk ik?)

Als jij nu een Zyxel VMG4005-B50A gebruikt dan is dat straks inderdaad een kwestie van de ER-X rechtstreeks op de NTU/ONT aansluiten, rebooten en doorgaan.

dat is awesome! 
ik ben benieuwd!

Reputatie 1

Goedemiddag,

Ik heb een paar vragen over KPN TV+

Klopt het als de TV+ decoder op unicast wordt ingesteld dat dan de TV stream van live TV kijken via het het internet, vlan6 WAN wordt gerouteerd, en als de TV+ decoder op multicast wordt ingesteld dat dan de TV stream van live TV via het het IPTV WAN (vlan4) via de igmp proxy wordt gerouteerd?

Verder heb ik nog een off-topic vraag. Hoe stabiel is de KPN TV+ decoder inmiddels t.o.v. de oude KPN IPTV decoder en is de beeldkwaliteit van de KPN TV+ decoder (muticast ingesteld op KPN TV+ decoder) inmiddels even goed of zelf beter als de oude IPTV decoder?

Reputatie 7

Klopt het als de TV+ decoder op unicast wordt ingesteld dat dan de TV stream van live TV kijken via het het internet, vlan6 WAN wordt gerouteerd, en als de TV+ decoder op multicast wordt ingesteld dat dan de TV stream van live TV via het het IPTV WAN (vlan4) via de igmp proxy wordt gerouteerd?

Dat klopt.

 

Verder heb ik nog een off-topic vraag. Hoe stabiel is de KPN TV+ decoder inmiddels t.o.v. de oude KPN IPTV decoder en is de beeldkwaliteit van de KPN TV+ decoder (muticast ingesteld op KPN TV+ decoder) inmiddels even goed of zelf beter als de oude IPTV decoder?

De beeldkwaliteit is hetzelfde als op de "oude" TV ontvanger en bij VDSL aansluitingen voor kanaal 1 t/m 10 zelfs beter omdat je op de TV+ Box dan wel de HD streams van 14,2Mbps zult ontvangen.

Ik zie helaas nog altijd veel nieuwe topics verschijnen van mensen die problemen met de TV+ Box ondervinden. Dat zegt natuurlijk wel iets over de stabiliteit van de TV+ Box.

Pakketje binnen voor de glasvezel, alles aangesloten. Edgerouter x een reboot gegeven maar niks. Blijkt: verbinding is pas actief op 15 maart en het kan niet eerder actief omdat er een monteur MOET komen. “Er moet nog iets gedaan worden binnen”. Nou, zeker niet binnen.

Ach ja, denk dat t maar een week wachten wordt dan :)

 

PS @wjb , weet jij of de ntu een gui heeft op een webadres? Ik kan nu naar mijn zyxel bvdsl modem navigeren. Vroeg mij af of de ntu dit ook heeft.

Thanks 

Reputatie 7

De NTU/ONT heeft naar mijn weten geen UI. Er valt ook bar weinig in te stellen op een NTU/ONT.

Reputatie 7
Badge +9

@rickdehoop De meeste NTU/ONT hebben toegang via telnet/ssh, sommige hebben web-ui. Immers moeten nieuwe firmware en instellingen kunnen toegepast worden.

Voor nokia ont is b.v. 192.168.100.1/admin/1234

 

Hi! 

zelf gebruik ik al enkele jaren het script op mijn edgerouter 4, ik gebruik de sfp module niet. eth0 is verbonden met de NTU en de eth0 is aangesloten op de switch. Telefonie gaat via IP en tv verloopt via het internet, geen apart vlan volgens mij (het is al even geleden).

Ik had / heb problemen met traffic analysis en was ingelogd op de edgerouter. E.a. nagekeken en per ongeluk op update (rechts bovenin) gedrukt. De edgerouter heeft dan ook een firmware update uitgevoerd, zonder nog opgestart te zijn.

Wordt er bij een herstart de oorspronkelijke firmware geinstalleerd? Kan iemand mij vertellen wat de impact zal zijn?

 

 

Reputatie 7

Je loopt al een stukje achter met de firmware. Firmware v2.0.9-hotfix.7 is de actuele firmware.

Je kunt de rustig upgraden.

Ook de boot image kan je het beste even upgraden.

Hi @wjb 

dank voor je snelle reactie. Zojuist de laatste versie gedownload die ik wil gaan installeren.

Klopt, ik loop achter onder het motto “don’t touch if it isn’t broken” 😀

 

Wat bedoel je precies met rustig upgraden? Kan ik zonder probleem de edgerouter nu rebooten zodat de firmware installatie afgerond wordt? Heb ik het juist dat de firmware van de edgerouter los staat van de door jouw geleverde scripts? Eerlijk gezegd was ik altijd in de veronderstelling (en dit was waarschijnlijk fout) dat het niet alleen om het script ging maar ook om de firmware.

Kortom, ik kan volgens mij het volgende doen:

  1. Edgerouter rebooten zodat de laatste orginele edgerouter firmware geinstalleerd wordt.
  2. Het volgende script installeren zoals ik dat eerder heb gedaan “Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).”

Dank je! Groeten awesterhoff

 

Reageer