Beantwoord

packetloss/jitter

  • 23 April 2020
  • 308 reacties
  • 4792 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

308 reacties

Wij zien in de verbinding geen fouten. Als er een kabeltje niet goed is in een wijkcentrale dat zorgt dat voor hele andere storingen. 

Ik heb mijn collega gevraagd om naar de routering te kijken. Ik heb nog geen antwoord en het zou goed kunnen dat hij de afgelopen week vakantie heeft gehad. Ik kan het momenteel niet anders maken.

Als ik een update van hem heb, ben jij de eerste die het te weten komt.

 

Reputatie 7

Ik heb een vermoeden dat de netwerkkabel tussen Experia Box en KPN WiFi "versterker" van slechte kwaliteit is. Ik denk dat de electrische weerstand van die netwerkkabel te hoog is. De reden waarom ik dat zeg is omdat de PS4 geen verbinding kan maken als deze rechtstreeks op die kabel is aangesloten. Tevens zie ik in sommige metingen dat er packetlosses zijn op de 192.168.2.254 en dan ben je dus gewoon nog binnen je eigen thuisnetwerk.

 

Ik zou wel eens uitkomsten van metingen willen zien waarbij de PC waar pingplotter op draait rechtstreeks op die bewuste netwerkkabel aangesloten wordt en waarbij die PC via een andere netwerkkabel rechtstreeks op de Experia Box aangesloten is.

Daarnaast hoop ik dat je begrijpt, of me anders wilt geloven, dat er alleen een mogelijk probleem is met een hop als alle achterligende hops datzelfde probleem laten zien.

Als er dus een hop is waar een packetloss optreedt terwijl er op een achterliggende hop geen packetloss optreedt dan is die packetloss geen oorzaak van de problemen die je ervaart.

Dit plaatje duidt dus niet op een probleem…

...terwijl dit plaatje een mogelijk probleem met de 145.54.103.86 of 193.239.117.76 laat zien.

 

Heel fijn dat je meedenkt, @wjb .  Uiteraard kan ik zo een nieuwe netwerkkabel sturen, mocht je dit willen testen, @Serluir .

Reputatie 1
Badge

Uiteraard kan ik zo een nieuwe netwerkkabel sturen, mocht je dit willen testen, @Serluir .

ja dat zal wel fijn zijn maar dan zou er ook iemand moeten komen om die kabel door te trekken van de modem naar de versterker. sowieso zou het niet aan de kabel liggen want ik ervaar de zelfde hoeveelheid jitter op draadloos. maar de kabel hier te laten vervangen kan geen kwaad!

Reputatie 7

sowieso zou het niet aan de kabel liggen want ik ervaar de zelfde hoeveelheid jitter op draadloos.

Draadloos van de Experia Box of draadloos van de KPN WiFi "versterker"?

Reputatie 1
Badge

als het goed is de experia box maar dit weet ik niet zeker sinds ze dezelfde ssid hebben kan ik er maar een selecteren.

Reputatie 7

als het goed is de experia box maar dit weet ik niet zeker sinds ze dezelfde ssid hebben kan ik er maar een selecteren.

Dan weet je dus ook niet of die kabel er wel of niet bij betrokken is immers wifi via de KPN WiFi "versterker" loopt ook over die kabel.

Mag ik je vragen om twee tests te doen, het liefst gelijktijdig en het resultaat hier te delen.

1) Een ping -t www.google.com vanaf een computer die via een netwerkkabel met de KPN WiFi "versterker" verbonden is.

2) Een ping -t www.google.com vanaf een computer die via een netwerkkabel met de Experia Box verbonden is.

Reputatie 1
Badge

de geen met 6ms is de versterker en de een met 13 ms de modem

 

Reputatie 1
Badge

 

Links bovenin zie je bijvoorbeeld al 80%+ packetloss…. wat ik niet zou moeten zien als de verbinding goed is

de geen met 6ms is de versterker en de een met 13 ms de modem

 

Dat is bijzonder want beide gaan naar Google toe, vanaf hetzelfde adres? Dan kan het bijna niet anders dan dat je twee verschillende DNS servers en misschien ook wel DHCP scopes gebruikt.

Of is het normaal bij het de KPN versterkers dat ze deze hoeveelheid latency toevoegen?

 

Je zou eens kunnen testen met de gameconsole en dan op beide plaatsen in pluggen en kijken of je de 80%packetloss ook op beide plaatsen ervaart?

Reputatie 7

Apart dat je via de KPN WiFi "versterker" betere response hebt dan rechtstreeks via de Experia Box. Dus met een component meer een snellere verwerking.

Die pingtijden naar Google zijn overigens uitstekend en in die richting lijkt er dan ook geen enkel probleem te zijn met het netwerk.

Wat opvalt is dat je alleen upstream packetloss hebt.

De verbruikte bandbreedte is heel laag dus daar zie ik geen bottleneck.

Blijft een bijzondere usecase, een enorm lang topic welke ik niet helemaal heb doorgelezen.

 

Waar ik nog aan denk:

-WiFi verstoring van buiten af, heb ooit een klant gehad met een oude alarm bewegingsmelder die de hele 2Ghz band plat legde. Heeft weken geduurd voordat we de juiste spectrumscanner hadden om dit probleem te kunnen identificeren.

-WiFi airtime zit vol, bijvoorbeeld omdat je cameras, of je buren, hebben die continu streamen over WiFi.

 

Heb je al eens een screenshot van je DSL waardes gestuurd want wat @wjb zegt is een goede catch, het is alleen uitgaand volgens de PS4. Ik zou wel eens je modem waardes willen zien? Of de WiFi chip in je PS4 is defect.

 

Om het echt te gaan doorbreken zal je zelf denk ik meer moeten gaan veranderen @Serluir . Om hier juiste conclusies te trekken zal je de PS4 (hdmi monitor) misschien op een andere plaats moeten zetten, een verse UTP kabel bij kpn aanvragen. Advies is om verder te testen zonder WiFi omdat je nu nooit tot de conclusie kan komen of het WiFi (inhouse) of lijn (outside) gerelateeerd is.

Reputatie 7

Advies is om verder te testen zonder WiFi omdat je nu nooit tot de conclusie kan komen of het WiFi (inhouse) of lijn (outside) gerelateeerd is.

Volgens mij heeft @Serluir de PS4 ook nu al met een netwerkkabel aangesloten.

Reputatie 1
Badge

Ik vind het maar vaag ik heb de ps4 gewoon namelijk op de wifi versterker aangesloten en de versterker dan op het modem aangesloten en inderdaad ik heb veel problemen met upload want op de ps4 zie je die soms in een keer op 9 gaan als die gewoon op 50+ moet blijven staan 

 

voor kpn: het zou dus een oplossing zijn als er even een monteur al deze dingen kan nalopen en kijken wat er fout gaat want zo technisch ben ik ook weer niet. Ook zal er een nieuwe kabel door getrokken moeten worden

Ik heb je een lange netwerkkabel gestuurd om het mee te testen. Deze kabel is 10 meter lang. 

Ik moet toegeven dat het een complex verhaal is geworden. Ik kan alleen nog steeds geen issue in het KPN netwerk ontdekken. Zodra de corona maatregelen nog meer zijn versoepeld is het wellicht mogelijk om een betaalde monteur in te plannen. Deze kan de kabel dan netjes aanleggen.  Misschien eerst maar eens proberen of het een positief effect heeft. 

Reputatie 1
Badge

Ah top! En na welke datum kan de monteur dan komen?

Ik heb oprecht geen idee. Hier staat de actuele status aangaande het corona beleid van KPN te lezen: https://www.kpn.com/service/monteur.htm

Je kunt periodiek kijken of daar versoepeling wordt aangekondigd. Uiteraard hoop ik dat dat op korte termijn is. 

Reputatie 7

Ik zou zeggen: Eerst maar eens kijken of het probleem verholpen wordt door een andere kabel.

Reputatie 1
Badge

Ja laten we dat eerst maar doen

Reputatie 1
Badge

Ik heb de kabel binnen trouwens en deze getest maar er zijn helemaal geen verbeteringen te merken... 

Reputatie 7

Kan jouw PS4 wel rechtstreeks op die kabel aangesloten worden?

Dat kon immers niet met de oorspronkelijke kabel.

Heb je ook op die manier gemeten of de packetloss nog altijd zo hoog is?

Reputatie 1
Badge

Dit zou ik eventueel nog kunnen proberen maar dan nog kan ik dit niet zo laten sinds er in de andere kamer een gamepc staat en tv aangesloten op LAN

Reputatie 1
Badge


 

Dit krijg ik te zien met de nieuwe kabel in poort 1 

Reputatie 7

Dit zou ik eventueel nog kunnen proberen maar dan nog kan ik dit niet zo laten sinds er in de andere kamer een gamepc staat en tv aangesloten op LAN

Ik kan me voorstellen dat je dat niet zo kunt laten maar doelstelling is om dingen uit te kunnen sluiten als mogelijke oorzaak.

Stel je hebt dan geen of veel minder packetloss dan weet je dat de oorzaak zit in de KPN WiFi "versterker" of de netwerkkabels van de KPN WiFi "versterker" naar de Experia Box of PS4.

Heb je dan nog steeds last van packetloss dan weet je dat je vrijwel zeker de oorzaak hogerop in het netwerk moet zoeken.

Reputatie 7

Dit krijg ik te zien met de nieuwe kabel in poort 1 

Daar heb je zo te zien upstream geen last van packetloss?

Wel is de ping responsetijd heel slecht.

Bedoel je met poort 1 de gele poort van de KPN WiFi "versterker"?

Ligt de oorzaak dan toch in die netwerkkabel tussen Experia Box en de KPN WiFi "versterker"?