Beantwoord

SuperWifi punt knippert om de paar dagen groen

  • 6 February 2023
  • 90 reacties
  • 3798 keer bekeken

Reputatie 2

Ik heb nog last van een superwifi punt dat om de paar dagen groen blijft knipperen. Ik heb alle voorgestelde oplossingen geprobeerd (loskoppelen, opnieuw aan modem verbinden en opnieuw installeren via reset). Wat ik nu doe als het superwifi punt groen knippert is het wifi punt uit en weer aan zetten, maar dan is het na een paar dagen weer raak. Het is altijd ‘s nachts ergens tussen 2 en 3 u (dat zie ik aan een apparaat dat dan off line gaat) en als ik dan ‘s ochtends beneden kom knippert ie weer groen en geen verbinding. Het 2e superwifi punt was ook een probleem maar deze heb ik nu bekabeld en doet het al 5 dagen zonder problemen, maar kan dat niet doen bij het andere superwifi punt. 

Zie graag een oplossing hiervoor.

Ik heb een experia v10a modem, deze heeft geen problemen.

 

Groet Harry

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 10 February 2023, 16:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

90 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @HFraset en welkom op het forum! Gek dat deze steeds blijft knipperen en super dat je het een en ander zelf al geprobeerd hebt. 

Als het lampje snel groen knippert, dan is het SuperWifi punt de verbinding aan het opbouwen. Als hij langzaam knippert is hij aan het opstarten. Welke van de twee is op jouw SuperWifi punt van toepassing? 

Heb je de reset van de SuperWifi volgens de juiste stappen uitgevoerd? Dan weet ik dat het op de juiste manier is gedaan. 

Neem daarnaast ook ons kennisartikel voor een constant groen knipperend lampje op het SuperWifi punt door: 

Ik ben benieuwd of de oplossing voor jou daar ook in staat. Zo niet, dan hoor ik het graag! 

Reputatie 2

Ik heb het wifi punt nogmaals gereset dit weekend, volgens de instructie. Nu afwachten of het werkt. Ik laat het weten.

het groen knipperen was snel knipperen overigens. En dat houdt niet vanzelf op. 
 

 

Reputatie 2

@Sanne_M helaas heeft het niet gewerkt, deze week alweer 2 x het modem groen knipperend gezien… wederom als ik ‘s ochtends beneden kom dus ergens in de nacht begint het. Is het een soort stand-by functie of zo waar die dan niet meer uit komt?

Reputatie 7
Badge +17

Als het lampje snel en groen knippert dan is het SuperWifi punt de verbinding aan het opbouwen. Dat betekent dus dat die ergens weggevallen is en het SuperWifi punt de verbinding dus weer opnieuw aan het zoeken is. 

Heb je de stappen uit het kennisartikel ook geprobeerd?

Voor de handigheid zet ik ze hier ook neer: 

Rood lampje of groen knipperend lampje

  1. Maak de SuperWifi stroomloos.
  2. Sluit hem rechtstreeks bekabeld aan op je modem
  3. Zet hem weer aan en wacht ongeveer 5 minuten.
    De SuperWIfi zal achter elkaar eerst groen knipperen, dan blauw knipperen en vervolgens eindigen met continu groen.
  4. Zodra hij continu groen brand, koppel de SuperWifi los van je modem en zet hem terug op de plek waar hij stond.

 

Rood lampje of groen knipperend lampje en de stappen hierboven hielpen niet

  1. Is de SuperWifi bekabeld aangesloten op je modem? Haal dan de kabel uit de SuperWifi
  2. Druk 10-12 seconden op het resetknopje achterop de SuperWifi tot hij 5x rood knippert
  3. De SuperWifi start nu opnieuw op en zal groen gaan knipperen. Zet dan de Superwifi uit met de aan/uitknop
  4. Sluit de SuperWifi (weer) rechtstreeks bekabeld aan op je modem.
  5. Zet hem weer aan en wacht ongeveer 5 minuten
    De SuperWifi zal achter elkaar eerst groen knipperen, paars branden, groen knipperen, dan blauw knipperen en vervolgens eindigen met continu groen
  6. Hierna is de SuperWifi weer werkzaam en kan, als je dat wilt, weer losgemaakt worden van het modem om ergens anders in huis neergezet te worden

 

Ik ben benieuwd of dit wel helpt! 

Reputatie 2

@Sanne_M Ik heb alles al tig keer geprobeerd wat je voorsteld. En ja het modem knippert snel groen naar blijft knipperen. En dan maak hem weer stroomloos en zet m weer aan en dan doet ie het weer. Paar dagen later weer hetzelfde. Ik heb andere locaties geprobeerd maar dat helpt ook niet. Als ik het punt opnieuw installeer krijg ik de melding dat waar ik het neerzet een goede verbinding heeft dus dat is het ook niet.

Reputatie 7
Badge +17

Check, zou je de punten dan eens van plek willen wisselen? Je hebt er nu één bekabeld aangesloten en één draadloos, wat als je ze omkeert? Geeft het punt dat eerst bekabeld aangesloten was dan hetzelfde probleem, of pakt die de verbinding nu wel goed op? 

Mocht het op dat punt ook niet goed gaan, zit er dan toevallig iets van een tijdschakelaar op het stroomnetwerk van je modem of de SuperWifi punten die ervoor zorgt dat het stroom er af gaat op een bepaald moment bijvoorbeeld? 

Reputatie 2

@Sanne_M Ik heb ze omgedraaid, maar probleem blijft. Het punt wat eerst bedraad was aangesloten knippert nu om de paar dagen groen. Het punt wat eerst knippert en nu bedraad is aangesloten diet het nu goed.

Ik heb er geen timers oid op zitten.

heb je iets aan de log files?

Ik heb precies hetzelfde probleem. Heb dat ook op het forum geplaatst. Ook telkens in de nacht wordt het signaal verbroken.

Bij mij nog steeds geen oplossing gevonden. Vervelend!

Reputatie 7
Badge +17

@HFraset Dan ligt het in elk geval niet aan het SuperWifi punt of timers, maar lijkt er iets te zijn wat de wifi verstoort waardoor het geen verbinding kan maken. Dat is voor mij op afstand lastig concreet te krijgen, maar je kunt de stappen op dit topic doorlopen: 

Kijk met name of er apparatuur tijdelijk even losgekoppeld kan worden om te zien of het dan wel stabiel blijft (dan heb je het ‘stoorzender’ gevonden) en of je de versterkers nog zo kunt plaatsen dat de verbinding wel stabiel blijft. 

Een andere optie is om een KPN monteur wilt bestellen via kpn.com/monteur, maar die zal niet gratis zijn tenzij het in onze apparatuur zit. Die zal wel de wifi doorlopen en het werkend achterlaten, dus ik geef het ook als optie mee. 

Reputatie 2

@Sanne_M zou er vanuit kpn hier toch nog eens nader naar gekeken kunnen worden? Er zijn blijkbaar meerdere gebruikers met hetzelfde probleem, met name dat zij ook ervaren dat de verbinding rond 3 uur ‘s nachts wegvalt blijft opmerkelijk. Zou het met de combinatie v10a te maken kunnen hebben? Graag een reactie.

Reputatie 7
Badge +17

Dat zou kunnen, maar dan zijn het nu de drie gebruikers die ook in dit topic en eerder genoemde topic actief zijn/waren. Collega's en ik hebben hier geen andere berichten over binnen zien komen, ook op andere afdeling kan ik hier geen meldingen over ontdekken. 

Vandaar dat ik een monteur adviseer. Mocht die constateren dat het toch aan onze apparatuur ligt, dan zijn er geen kosten. Mocht het dan toch een groter probleem zijn, dan kan die het doorgeven binnen de keten. 

Mocht het toch een individueel probleem zijn, dan zijn er wel kosten maar laat de monteur je ook weer met werkende diensten achter. 

Reputatie 2

Wij hebben hier ook al lang last van. Moet (ongeveer) om de nacht ‘s ochtends de superwifi 2 aan en uit zetten. Soms iedere ochtend. Precies zoals de andere gebruikers aangeven; internet valt ‘s nachts weg en dan schakelt (bijv) mijn telefoon over op 5G, terwijl hij nog wel verbinding heeft met Wifi. Maar dus geen verbinding met internet. Zou heel fijn zijn om een oplossing te krijgen! Iedere ochtend een krukje pakken om de versterker boven op de keukenkastjes te resetten is geen doen….

 

er zijn overigens veel meer mensen die hier last van hebben:


 

 

Reputatie 7
Badge +7


Ik heb zelf ook wat onderzoek gedaan en wat logs geanalyseerd. Ik heb exact hetzelfde probleem en inderdaad zijn er meerdere mensen die last hebben van dit fenomeen. Zie het topic hierboven.

 

Wat er aan de hand kan zijn is dat op de 5G band interferentie kan zijn van radar (weerradar, vliegveld/vliegverkeer, scheepvaart/haven). Radar maakt voor een groot deel gebruik van dezelfde frequenties als de thuisgebruikers op deze 5G band. Radar heeft prioriteit boven thuisgebruik, hierover zijn wettelijke afspraken gemaakt. WiFi apparatuur kan daardoor gedwongen worden om (tijdelijk) op een ander kanaal over te schakelen zodat de frequentie buiten bereik van radar ligt. Dit is de DFS functionaliteit. DFS client ondersteuning is niet altijd optimaal en mogelijk doet superwifi dit niet lekker.


De kanalen 52 t/m 140 zijn gevoelig voor interferentie met radar. De kanalen 36 t/m 48 zijn exclusief voor thuisgebruik.

 

Meer informatie:

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7530/1349_5GHz-Wi-Fi-netwerk-af-en-toe-uitgeschakeld-radarsignaal/

https://felton.nl/blog/wireless/wi-fi-5ghz-kanalen/

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels#5_GHz_or_5.8_GHz_(802.11a/h/j/n/ac/ax)

 

Mijn huis woont in een gebied met haven en scheepvaart in de buurt en er is een vliegveld en vliegverkeer met radar. Ik kan de klok gelijk zetten wanneer mijn superwifi er mee stopt. Vannacht is weer zo’n moment om 03:00. Ik kan me voorstellen dat er een bepaald patroon is waarbij radar stoort.

Ik heb nu mijn 5G band handmatig op kanaal 36 gezet. Stond op automatisch en kanaal 52 was toegewezen. De lage kanalen hebben volgens mij als nadeel dat de doorvoer wat minder gunstig is maar daar merk ik in de praktijk niets van (ik heb een 100mbps abo) over WiFi.

Ik hoop dat vannacht en de komende dagen mijn Superwifi in de lucht blijft. Het is het proberen waard. Ik zal mijn bevindingen posten. Voor de volledigheid: op de 2G band is dit niet van toepassing.

Wilt er iemand ook vast experimenteren en weet niet hoe dit in te stellen is: laat maar wat weten.

Reputatie 2

Je hebt flink onderzoek gedaan! Wij wonen 300m van de haven van Scheveningen. Hopelijk heb jij de oplossing, want KPN doet er duidelijk niets aan. Ik kan het vanaf morgen testen!

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Leines1234,

Mijn SuperWifi is in de lucht gebleven vannacht. Normaal was deze vannacht zeker onbeschikbaar geweest. De oorzaak kan nu Radar zijn of de auto setting kanaal (5G) die ik met de kanaalkeuze daarmee op handmatig gezet heb. Of beiden natuurlijk. Kijk hier ook even voor de onderbouwing van het laatste (mede dankzij @Radioman die wat extra inzichten gaf) en wat ik ga doen om dit verder te testen de komende dagen:


Ik zou gezien de locatie de 5G band op kanaal 36 zetten (om ook radar uit te sluiten) en dan deze topics de komende dagen even volgen. Vergeet niet om op te slaan na de wijziging 😅. Ik weet nagenoeg zeker dat dit voor jou voorlopig ook een workaround is. Afhankelijk van de definitieve vaststelling oorzaak zal KPN mogelijk ook nog wat te doen hebben.

@HFraset: dit zal voor jou ook een oplossing/workaround zijn. Wil jij dit ook testen?
 

Hulp nodig? Laat wat weten.

Reputatie 7
Badge +7

Hopelijk heb jij de oplossing, want KPN doet er duidelijk niets aan


Dat is niet helemaal waar want stiekem ben ik ook KPNer 😂. Compleet andere afdeling maar wel een technische functie. Ik schrijf hier overigens als klant van KPN op persoonlijke titel. Dit forum is voornamelijk voor hulp van klanten onderling maar ik weet zeker dat de moderators de juiste afdelingen inseinen en blij zijn met alle input. In het lab zijn nu eenmaal niet alle omstandigheden beschikbaar.

Reputatie 2

@Roy74 Dank voor de tips, ik ben nu nog op vakantie, ga er komende week eens naar kijken, hoop dat het werkt.
Ik woon overigens niet in de buurt van een haven of vliegveld maar misschien stoort er iets anders in de buurt. Blijf het raar vinden dat het alleen ‘s nachts rond 3 uur gebeurt, maar goed als het werkt…

Reputatie 7
Badge +7

@HFraset fijne vakantie dan. Lees mijn topics even als je terug bent. Mogelijk is radar niet de oorzaak maar is de oorzaak een auto channel keuze waarin een bug zit. Met het handmatig zetten van de niet radar frequentie heb ik daarmee ook de auto keuze uitgezet. Ik test de meest waarschijnlijke root cause momenteel uit met andere mensen op het forum en hopelijk bieden we een oplossing of workaround afhankelijk van de oorzaak. Bij mij werkt superwifi stabiel nu in ieder geval.

De verklaring voor de nachtelijke onderbreking is er mogelijk dus ook, zie mijn andere topic. We gaan dit oplossen want het is zeer ergerlijk voor de nodige mensen!

Reputatie 7
Badge +17

Zijn we zeker blij mee @Roy74 (hoi collega!) en dank voor het delen en alle hulp! 

Als je vaak onderbrekingen van 5Ghz wifi ondervindt in gebieden vlak bij een vliegveld, haven of legerbasis zal je beter uit zijn door de kanalen 36-48 te gebruiken, dus het kanaal vastzetten is dan inderdaad de oplossing. Fijn dat je dit gevonden hebt en super dat je benoemt dat je bij een vliegveld in de buurt zit. Ik denk ook dat het hem hierin zit en ben ook benieuwd of dit voor jullie gaat werken @HFraset (als je terug bent van vakantie) en @Leines1234

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Sanne_M,

Groene groet 😁

Ik laat mijn configuratie nog een nacht met rust. Morgen zet ik het kanaal handmatig op 52 en heb dan 48 uur nodig om mijn bevindingen te posten. Als dan nog steeds superwifi in de lucht is denk ik dat de oorzaak zit in de auto functie. Dat willen wij als klant natuurlijk ook gebruiken want dan wordt regelmatig het meest optimale kanaal gekozen. Er is dan mogelijk een update van de firmware nodig. Ik zal dat pogen te onderbouwen met logs. Ik zie na de verbroken verbinding geen OWL sync in de log en ik vermoed dat er ook in de superwifi firmware in de nachtelijke uren een proces start dat de auto kanaalkeuze triggert. Zie de post hieronder met onderbouwing hiervoor waar deze functionaliteit in de ExperiaWifi aangehaald wordt.

Ook als radar de oorzaak is dan wil je eigenlijk de auto optie gebruiken en de genoemde DFS functionaliteit zou er voor moeten zorgen dat er een ander kanaal gekozen wordt. Ik heb echter het vermoeden/aanwijzing dat het superwifi Mesh punt deze wijziging niet deelt met de master mesh (het modem). Gevolg is een dood mesh punt. Deze setup met de v10a is pas sinds enkele weken mogelijk en dan kan er nog wat over het hoofd gezien zijn.


Ik blijf posten tot we weten wat de oorzaak is en wat ik doe om te testen. Ik weet echter nu al zeker dat de genoemde klanten in iedere geval met de handmatige keus van kanaal 36 een workaround hebben. Opnieuw koppelen heeft hier zoals ze bevestigen helemaal geen zin. Hopelijk testen ze dit en krijgen we een bevestiging. Wellicht zou jij de radar interferentie ook kunnen benoemen in de kennisbank bij het artikel over wegvallende WiFi als mogelijke oorzaak van storingen in de 5G band. Zie de eerdere links voor wat onderbouwing en plaatjes.

Ik ga mijn superwifi aan het werk zetten voor draadloze  tv+ 😎

Reputatie 2

Dank @Roy74 ! Ik heb de 5G nu ook ingesteld op 36. Let’s see. Zal komende tijd dit topic in de gaten houden.

Reputatie 7
Badge +7

@Leines1234 

Hopelijk wel gedaan nadat superwifi gekoppeld was want dat is wel belangrijk omdat anders de superwifi deze wijziging niet krijgt van het modem. En natuurlijk opslaan 😅

Hier werkt het nog steeds prima en dat voelt erg goed 😀

Hopelijk heb je snel het trapje niet meer nodig. Laat weten wat je bevindingen zijn!

Reputatie 7
Badge +7

Superwifi blijft stabiel. Vervolgens een verdere test gedaan. Zie hier:

Hoe is het in Scheveningen met de Superwifi @Leines1234? Krukje kunnen laten staan?

Reputatie 2

Superwifi blijft stabiel. Vervolgens een verdere test gedaan. Zie hier:

Hoe is het in Scheveningen met de Superwifi @Leines1234? Krukje kunnen laten staan?

Haha nee 😅😅🙈

superwifi stond dus op rood vanochtend.

 

zojuist nogmaals 36 ingesteld, komende dagen maar weer testen. Ik blijf je andere post in de gaten houden

Reputatie 7
Badge +7

@Leines1234 , wat je wellicht wel nog even kunt doen is superwifi een verse reset geven en even met kabel aan de modem hangen zodat de superwifi en modem dezelfde configuratie hebben. Dan dwing je een owl sync af. In de kennisbank staat hoe.

edit: https://forum.kpn.com/wifi%2Dversterkers%2D124/wifipunten%2Dupdate%2Dexperia%2Dwifi%2Dv1%2D00%2D36v2%2Dsuperwifi%2D1%2Dv1%2D00%2D16v2%2Dsuperwifi%2D2%2Dv2%2D00%2D27v2%2D575241

hier staat hoe dat moet onder puntje 2. Dan heb je een verse start.

Voordat je de superwifi met de kabel aan de modem hangt eerst het kanaal handmatig op 36 zetten via je modem en dan opslaan. Even wachten en daarna de superwifi weer koppelen met de kabel conform punt 2. De superwifi moet nu op de hoogte zijn van je gemaakte configuratie. Zet ‘m dan weer draadloos neer maar niet meteen te ver. Je kunt nog vaak genoeg het krukje op en af 😁

Had je wel opgeslagen omdat je aangeeft dat je 36 opnieuw ingesteld hebt?


Ik test inmiddels verder en ik heb nog steeds een prima werkende mesh.