Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235406 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Van jou......
Heel knap. Heb ik echt niet (zo) geschreven. (zegt iets over je gedachtengang lijkt me zo 😉 )

Hier staat niet dat die mensen persé dié ontvanger moeten hebben.

Als ja al de zxv7200 hebt dan hoef je natuurlijk niet weer te wisselen. Die melding is er vooral om die kijkers te bereiken die uitsluitend, zonder digitenne-abonement, naar de npo zenders kijken.
Reputatie 5
Badge +4
Even een heel andere vraag wat is eigenlijk de bitrate na de overgang? Vergeleken het signaal nu? Ik weet dat het VBR is en afhankelijk van het 1 en ander, maar is die gemiddeld gezien dan, lager, gelijk of hoger?
Reputatie 7
Badge +28
De bitrate varieert per bouquet, Op de kanalen met de NPO-zenders en de RTL-zenders zitten maar vijf zenders per kanaal. Daar is de bitrate hoger dan kanalen met 7 of 8 zenders.
De bitrate is ca. 4 Mb/s. Dat lijkt weinig maar heeft te maken met de HEVC codering. Daar is veel compressie mogelijk.

Het is dus ca. (afh. van aantal zenders in frequentie) ong. 4 Mb/s HEVC bij 1080p50.

Ook over het beeld: https://www.totaaltv.nl/nl/nieuws/kpn-verbetert-hdbeeld-digitenne/
Reputatie 7
Badge +16
Het beeld is perfect. Totdat er ineens veel bitrate wordt gevraagd, bijvoorbeeld natuurfilms met veel bewegende beelden. Dan is er ineens wel heel veel blur in het beeld.
Reputatie 5
Badge +4
Als je inderdaad blur bedoelt (blur is wazig) dan lijkt me dit geen relatie met de bitrate maar een ander probleem, als je artifacten bedoelt zou dit zeer goed kunnen.

@ Noordzee

Wat is dit voor vage reactie?, kan niemand nu een sluitende reactie geven?
Ten 1ste, hoe zijn deze boeketten, zitten dezelfde zenders bij mekaar als eerst?
Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar wat betreft de NPO/RPO , gaan opnames straks meer ruimte in beslag nemen, minder of gelijk?
Op dit moment zitten trouwens ook al meer zenders in het ene bouquet dan de ander.

Ten 1ste, hoe zijn deze boeketten, zitten dezelfde zenders bij mekaar als eerst?
Op dit moment zitten trouwens ook al meer zenders in het ene bouquet dan de ander.

Dat vind je op http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html .

gaan opnames straks meer ruimte in beslag nemen, minder of gelijk?

Wel iets meer denk ik.
Oud: mpeg2 , 3 Mb/s
Nieuw: mpeg4 hevc , 4 Mb/s
Reputatie 5
Badge +4
Daar staan niet de bouqueten, maar de plaatsen van de masten.
Blijven de bougueten wat betreft samenstelling nu gelijk?
Reputatie 7
Toch staan er 5 Bouquetten 🙂
Toch staan er 5 Bouquetten :)
Precies!

Blijven de bougueten wat betreft samenstelling nu gelijk?
Nee. Dat zal nog wijzigen. Per 2020 moeten de frequenties v.a. 700 Mhz verlaten worden t.b.v. 5G (waarmee ook lineaire tv uitgezonden kan worden ... ). Landelijk zijn er v.a. dat moment geen 5 maar nog 4 frequenties/bouquetten toegewezen.
Reputatie 5
Badge +4
Dus als ik het goed begrijp gaat de kwaliteit toekomstig ook weer zakken? (minder band breedte)
Dat zal wel meevallen. Heb blijft minimaal 3,5 Mb/s met HEVC compressie. Er is dan voldoende ruimte om alle zenders in 4 bouquetten te douwen in HD kwaliteit. En dat nog steeds 1080p. Alle andere providers geven door met 1080i.
Op dit moment worden de betaalzenders ook met die kwaliteit doorgegeven. De meest gekeken zenders zitten overigens inmiddels op 4 Mb/s. En de NPO (eigen bouquet) op 5 Mb/s met de HD uitzendingen; schijnt subliem te zijn.

Maar zo is 't nu ook al. NPO mpeg2 op 3,2 Mb/s. En onder Digitenne zijn sommige zenders maar 2,5 (o.a. Veronica) en dat zie je wel. Maar bij HD zal het wel minder opvallen denk ik zo.
Reputatie 5
Badge +4
En zou er dan ook nog ruimte voor extra zenders zijn? Vind het wel een beetje vreemd. Minder freq. ruimte hogere bitrate en toch hetzelfde aantal zenders?

Ik had laatst op mijn eigen PC een bestand omgezet naar HEVC met 2 Mb/s, dat zag er nog goed uit vond ik.
Reputatie 7
Badge +28
@adam88 Door de kerstdagen heb ik pas vandaag jouw reactie gelezen. Volgens mij ben je door PeterG al goed bijgepraat. Natuurlijk is het aantal bitrates mede afhankelijk van het aantal zenders op een frequentie/bouquet.

Ik ben er inmiddels achter dat de hoogte van de bitrates continu varieert. Voor NPO1 bijvoorbeeld ligt de hoogte tussen de 3 Mb/s en 5,5 Mb/s. Ik heb een site voor jou en @PeterG gevonden waarop je dagelijks de hoogte kan checken per kanaal. Daar vind je dus voor elk kanaal het antwoord op jouw vraag per dag!

http://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=RTS-BOUQUET1-DRENTHE&pid=740&live=11&sec=0&lang=en,

Veel plezier daarmee!

@Erik_ : PeterG beweert dat het aantal bouqetten gaat verminderen van vijf naar vier. (per juli 2019??) Ik kan dat verder nergens teruglezen. Kan jij daar wat meer over vertellen? En zo ja, blijft het NPO-bouquet dan ongewijzigd?
Reputatie 7
Badge +16
Ik ben er inmiddels achter dat de hoogte van de bitrates continu varieert. Voor NPO1 bijvoorbeeld ligt de hoogte tussen de 3 Mb/s en 5,5 Mb/s. Ik heb een site voor jou en @PeterG gevonden waarop je dagelijks de hoogte kan checken per kanaal. Daar vind je dus voor elk kanaal het antwoord op jouw vraag per dag!
VBR heet dat https://nl.wikipedia.org/wiki/Variabele_bitrate

@Erik_ : PeterG beweert dat het aantal bouqetten gaat verminderen van vijf naar vier. (per juli 2019??) Ik kan dat verder nergens teruglezen. Kan jij daar wat meer over vertellen? En zo ja, blijft het NPO-bouquet dan ongewijzigd?

Volgens mij blijft het aantal bouquetten hetzelfde, maar wordt er in de toekomst op andere frequenties uitgezonden.
Reputatie 7
Badge +16
Als je inderdaad blur bedoelt (blur is wazig) dan lijkt me dit geen relatie met de bitrate maar een ander probleem, als je artifacten bedoelt zou dit zeer goed kunnen.
Geen artifacten, het beeld loopt in elkaar over, blokvorming.
Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar wat betreft de NPO/RPO , gaan opnames straks meer ruimte in beslag nemen, minder of gelijk?

De ruimte blijft nagenoeg gelijk t.o.v. SD in DVB-T (maar dat was dan ook nog in Mpeg2, HEVC is al weer 2 stappen verder comprimeertechnisch gezien), wel zijn de substantieel kleiner dan HD van CanalD.
Giant2000 schreef:Noordzee schreef:

@Erik_ : PeterG beweert dat het aantal bouqetten gaat verminderen van vijf naar vier. (per juli 2019??) Ik kan dat verder nergens teruglezen. Kan jij daar wat meer over vertellen? En zo ja, blijft het NPO-bouquet dan ongewijzigd?
Volgens mij blijft het aantal bouquetten hetzelfde, maar wordt er in de toekomst op andere frequenties uitgezonden.


Na onderzoek op internet, met diverse uitgebreide zoekopdrachten via google, kom ik inmiddels ook tot deze conclusie. (maar ik weet zeker ½ jaar tot 1 jaar geleden gelezen te hebben dat het naar 4 ging, maar ja ... )

Wel dient Digitenne de frequenties boven 700 Mhz te verlaten. Dat is v.a. uhf-kanaal 50. De introductie van 5G zal Digitenne nog verder onder druk zetten. TV verspreiding via 5G bijvoorbeeld.
Reputatie 5
Badge +4
@PeterG

Even off topic, Top 2000 fan?, gezien die handtekening ineens. (ikzelf overigens precies het tegenovergestelde van dat, ik heb een gruwelijke hekel aan dat stomme gezever.)
Maarja zin om te vragen je handtekening weg te halen heeft het denk ik niet want dan vraag jij waarschijnlijk of die YouTube video uit mijn handtekening kan.
Gelukkig is die handtekening van jouw maar van tijdelijke toepassing laat ik maar zeggen.
Reputatie 7
Badge +16
Beste @adam88 dit topic gaat over Digitenne. Als je offtopic wilt gaan maak dan liever iets aan in https://forum.kpn.com/de-huiskamer-5.
Reputatie 5
Badge +4
Beste @adam88 dit topic gaat over Digitenne. Als je offtopic wilt gaan maak dan liever iets aan in https://forum.kpn.com/de-huiskamer-5.

1 Opmerking kan toch wel? Om nou meteen een apart topic hiervoor aan te maken.
Daarnaast heb ik zeker verder geen zin in een Top 2000 discussie (= gezever) topic. Dus het zal m.i. weer gauw on topic gaan. Aan mij zal het in ieder geval dan niet liggen.
Handtekening bedoeld voor diegenen die het wel willen zien. Kwamen zo veel vragen over waar. En nu staat het gelijk in/bij al m'n ca. 21000 berichten. Wordt na einde top 2000 idd weer aangepast. Gebruik onderschrift wel vaker voor actuele zaken.

En nu hier weer over DVB-T2 HEVC.
Reputatie 5
Badge +4
Handtekening bedoeld voor diegenen die het wel willen zien. Kwamen zo veel vragen over waar. En nu staat het gelijk in/bij al m'n ca. 21000 berichten. Wordt na einde top 2000 idd weer aangepast. Gebruik onderschrift wel vaker voor actuele zaken.

En nu hier weer over DVB-T2 HEVC.


Iemand die dat wilt zien kan zelf toch wel even zoeken? Of heeft degene dat er niet voor over soms? Wat zijn mensen toch lui tegenwoordig maar nu maar weer ontopic.

Wat was ook alweer het geluid van de vernieuwde DVB-T2, 5.1?? en in welke codec en bitrate?
Reputatie 7
Badge +16
Wat was ook alweer het geluid van de vernieuwde DVB-T2, 5.1?? en in welke codec en bitrate?

Iemand die dat wilt zien kan zelf toch wel even zoeken? Of heeft degene dat er niet voor over soms? Wat zijn mensen toch lui tegenwoordig.
Reputatie 5
Badge +4
Ik woon in Deventer en ben nog niet overgezet, dus dat gaat dan nogal lastig he?
Reputatie 7
Badge +28
Staat dat niet in mijn eerder genoemde link? Of geeft dat nog niet voldoende info?

http://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=RTS-BOUQUET1-DRENTHE&pid=740&live=11&sec=0&lang=en