Beantwoord

Doorschakeling vast KPN telefoonnummer


  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb een storing (lijn is dood door KPN geblunder) en probeer een vast nummer van KPN door te schakelen naar een ander vast nummer (niet van KPN).
Ik zat vijf uur aan de telefoon en werd van het kastje naar de muur doorverbonden en heb nog steeds geen oplossing. Hoe moeilijk kan het doorschakelen van een nummer zijn?

Mijn zakelijke lijn is keurig betaald en zonder enige aankondiging in een transitietraject (binnen KPN) er ineens uit gegooid: onbereikbaar dus. Daar moet dus met spoed een doorschakeling op naar een ander nummer van me (dat nummer werkt en is niet van KPN). Ik krijg steeds te horen dat iedere oplossing en zelfs doorschakelen van het nummer minstens drie weken gaat duren. Dat is onacceptabel.

Het is een zakelijk nummer met een bereikbaarheidsvereiste en er staat zakelijk op de KPN factuur. Het bedrijf is sinds vanochtend nu niet bereikbaar. Maar altijd als ik bel wordt ik vanwege een administratieve fout (die al 20 jaar niet aangepast kan worden door KPN) naar de privé afdeling doorverwezen. Privé aansluitingen kunnen via internet doorschakelen, ik niet want ik ben zakelijk. En daarom verwijst privé me weer naar zakelijk omdat ik volgens hun systeem ook niet bij privé hoor. Om gek van te worden!

De ervaren medewerkers komen er altijd uit, maar krijg die maar eens te pakken. Ik krijg de afgelopen vijf uur nu alleen jonge medewerkers aan de lijn die zeggen dat dit absoluut opgelost moet worden maar niet meer kunnen dan mij steeds doorverbinden naar een andere afdeling, die me weer doorverbindt met ….. Mij werd verzekerd dat men nu 24/7 bereikbaar via digitale media en ik naar huis kon om via de chat dit verder op te pakken, maar de zakelijke chat is maar tot 18:00 uur bereikbaar.

Ben je blij dat je bedrijf weer kan opstarten en dan krijg je zo een koude douche van KPN.
Hoe kom ik verder?

icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 25 June 2020, 14:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

193 reacties

Ik vermoed inmiddels ook dat het probleem bij KPN ligt.

Zo ver ben ik nog niet.

@DagobertDuck, heb je SIP ALG uit staan door voor de "Compability Mode" te kiezen.

Bron.


Ja die staat al een tijd op compatibility mode.

KPN heeft haar eigen VOIP telefoniedienst zodanig ingericht, dat die --normaal gesproken-- niet via een andere internet-aansluiting werkt, of via een andere internetdienst bij een andere provider is aan te roepen. Met een “verkeerde” achterliggende set-up bij KPN, zou het me niet verbazen als die functie nu wat “in de war is”, en het dan juist tegen je werkt met een “verwisseling” van die beperking?  En het om die reden juist niet lukt telefoongesprekken aan te roepen met andere KPN nummers??
(Binnen nog wel steeds dezelfde aansluiting thuis).

Als KPN de internet-aansluiting zou zien als "geen KPN aansluiting" dan gaat de SIP registratie al fout en dat is hier niet het geval immers de lijnen staan netjes "registered".

Is dat altijd een gedwongen 1:1 relatie?
Ik heb hier weinig ervaring mee maar weet dat bij sommige dingen meerdere parameters een rol kunnen spelen.
 

Als KPN de internet-aansluiting zou zien als "geen KPN aansluiting" dan gaat de SIP registratie al fout en dat is hier niet het geval immers de lijnen staan netjes "registrated".

Nee, dat hoeft niet. Het ligt genuanceerder reeds binnen de structuur van KPN / imscore.net
Bij mijn eerdere hulp aan een kennis om diens HT802 te installeren heb ik als test zijn KPN SIP-account in  de 3CX softphone applicatie ingetikt van mijn laptop, om er makkelijk mee te kunnen testen.
(Zie diens nog ingestelde “KPN” SIP-account bij het 3e plaatje bij een vorige reactie < HIER > ).
Bij hem thuis heb ik dan uiteraard connectie via zijn internetaansluiting.

Bij thuiskomst op mijn eigen adres (Telfort internetaansluiting - maar wel binnen het KPN segment),
en zijn SIP-account nog actief ingesteld, registreert zijn nummer zich hier wel.

Ik kan er alleen niet mee uitbellen of gesprekken op ontvangen.

Mijn vermoeden is dan ook dat er achterliggend iets vergelijkbaars zou kunnen spelen in de transitie van ISDN naar VOIP voor de aansluitingen van @DagobertDuck ??
Waar dat voor diens situatie het niet de bedoeling is dat het als zodanig uitpakt.

Maar dat lijkt me iets om door KPN uit te zoeken en er antwoord op te geven.


Als ik dit zo lees kan de hardware verkoper wel eens gelijk hebben dat de KPN sips regelmatig niet aan de praat te krijgen zijn en nieuwe SIP-codes nodig zijn met nieuwe instellingen op de KPN server.

We hebben het hier al dagen over. Waar blijft de reactie van KPN? KPN zakelijk… jullie verkopen HT802’s

Reputatie 7

Is dat altijd een gedwongen 1:1 relatie?

Het is geen 1:1 relatie in de zin dat het SIP account maar vanaf één locatie gebruikt kan worden. Wel is het zo dat er tegelijkertijd maar één apparaat met het SIP account verbonden kan zijn.

Reputatie 7

We hebben het hier al dagen over. Waar blijft de reactie van KPN? KPN zakelijk… jullie verkopen HT802’s

Je zult hier geen reactie van KPN zakelijk krijgen immers je bent hier op het consumenten forum.

De moderatoren van KPN zullen weinig anders kunnen doen dan jou doorverwijzen naar de Tech Desk, mits je daar een abonnement voor hebt afgesloten.

 

Als ik dit zo lees kan de hardware verkoper wel eens gelijk hebben dat de KPN sips regelmatig niet aan de praat te krijgen zijn en nieuwe SIP-codes nodig zijn met nieuwe instellingen op de KPN server.

Maar dat is dus niet zo. Ik heb al eerder aangegeven dat mijn SIP aansluiting sinds 23 december 2019 probleemloos functioneert zonder dat er "nieuwe SIP-codes nodig zijn met nieuwe instellingen op de KPN server".

 

We hebben het hier al dagen over. Waar blijft de reactie van KPN? KPN zakelijk… jullie verkopen HT802’s

Je zult hier geen reactie van KPN zakelijk krijgen immers je bent hier op het consumenten forum.

De moderatoren van KPN zullen weinig anders kunnen doen dan jou doorverwijzen naar de Tech Desk, mits je daar een abonnement voor hebt afgesloten.

KPN zakelijk moderatoren hebben op het zakelijke forum gereageerd dat ze ALLES in DIT onderwerp nauwlettend volgen. Ze overleggen van KPN zakelijk ook op de achtergrond met @Vikash en anderen deelde KPN zakelijk me mede. KPN zakelijk moderatoren zijn ook op de hoogte van privé berichten van moderatoren van de consumenten afdeling. Ze hebben de behandeling afgeschoven op particulier/consumentenforum maar het was een KPN zakelijk probleem en verantwoordelijkheid voor KPN zakelijk om op te lossen.

Daar op het zakelijke forum staat ook dat jij @wjb en @Babylonia meer weten dan de Tec desk, en die ook niet meer weet dan jullie. (zie mijn opmerking daarover enkele posts terug) En als de tech desk nodig is dan schakelt KPN zakelijk die maar direct in.

Dus waarom zouden we hierop geen reactie van KPN zakelijk krijgen?
Juist van hen verwacht ik iets.
 

 

Als ik dit zo lees kan de hardware verkoper wel eens gelijk hebben dat de KPN sips regelmatig niet aan de praat te krijgen zijn en nieuwe SIP-codes nodig zijn met nieuwe instellingen op de KPN server.

Maar dat is dus niet zo. Ik heb al eerder aangegeven dat mijn SIP aansluiting sinds 23 december 2019 probleemloos functioneert zonder dat er "nieuwe SIP-codes nodig zijn met nieuwe instellingen op de KPN server".

Dit is een onderwerp waar ik niet veel van weet maar is dat bewijs? Als het werkt, dan werkt het kennelijk,  zoals bij jou. Bij mij zat het vanaf het begin fout en werkt het niet.

Dat betekent in mijn opinie nog niet dat het onomstotelijk bewijs is dat de mening van de hardware verkoper niet zou kunnen kloppen dat soms gewoon SIP codes afgegeven worden waarvan de instellingen centraal niet goed staan en volgens hem dat bijzonder vaak voor komt bij KPN; zit het goed dan zit het goed en gaat centraal een instelling fout dan gaat het je niet lukken zonder nieuwe SIP codes.

Reputatie 7

Dat betekent in mijn opinie nog niet dat het onomstotelijk bewijs is dat de mening van de hardware verkoper niet zou kunnen kloppen dat soms gewoon SIP codes afgegeven worden waarvan de instellingen centraal niet goed staan en volgens hem dat bijzonder vaak voor komt bij KPN; zit het goed dan zit het goed en gaat centraal een instelling fout dan gaat het je niet lukken zonder nieuwe SIP codes.

Maar als de SIP codes niet goed zouden staan dan zou je je dus ook niet kunnen registreren op dat SIP account en dat lukt jou wel. Sterker nog, je kunt er zelfs mee bellen en gebeld worden alleen blijkbaar niet door andere KPN nummers.

Ik neem overigens aan dat je dat getest het met KPN nummers "buiten de deur". Klopt dat?

Maar als de SIP codes niet goed zouden staan dan zou je je dus ook niet kunnen registreren op dat SIP account en dat lukt jou wel. Sterker nog, je kunt er zelfs mee bellen en gebeld worden alleen blijkbaar niet door andere KPN nummers.

Ik neem overigens aan dat je dat getest het met KPN nummers "buiten de deur". Klopt dat?

Ja

Dat heb ik getest met een aansluiting van iemand die in de buurt woont (het is wel een eindje lopen) en van wie ik de factuur gezien heb dat die bij KPN zit en die een experiabox gebruikt. Die heb ik de laatste dagen met testen met telefoons op twee poorten na iedere instellingswijziging steeds gebeld, dat die er inmiddels niet compleet gek van geworden is valt me nog mee.

De andere niet-kpn aansluiting is ook in een ander gebouw verder weg.

Beide dus echt bestaande aansluitingen van echte personen elders.

Reputatie 7

Dat heb ik getest met een aansluiting van iemand die in de buurt woont

De andere niet-kpn aansluiting is ook in een ander gebouw verder weg.
Beide dus echt bestaande aansluitingen van echte personen elders.

Daar was ik stiekem ook wel vanuit gegaan en dat maakt dit topic des te intrigerender.

Het feit dat jouw KPN VoIP lijnen prima lijken te werken bij verbindingen met telefoonnummers van andere providers maar niet bij verbindingen met telefoonnummers van KPN is heel interessant.

Mijn gedachte is dan dat de verbinding eigenlijk helemaal goed is en dat er iets fout zou moeten gaan met de gekozen codec.

Kan jij de optie "Use First Matching Vocoder in 200OK SDP" eens op "yes" zetten.

Niet geschoten is altijd mis. :wink:

Reputatie 7
Badge +10

Bij thuiskomst op mijn eigen adres (Telfort internetaansluiting - maar wel binnen het KPN segment),
en zijn SIP-account nog actief ingesteld, registreert zijn nummer zich hier wel.

Ik kan er alleen niet mee uitbellen of gesprekken op ontvangen.

Een SIP account van KPN kan op elke aansluiting binnen het KPN netwerk gebruikt worden.

Tijdens de testfase van de SIP/VoIP functionaliteit in december vorig jaar heb ik mijn KPN SIP account ook gebruikt vanaf de KPN aansluiting van mijn hoogbejaarde ouders.

Tussen KPN en KPN is een andere situatie als tussen Telfort en KPN.
Ook al gaat het achterliggend om vergelijkbare VOIP van imscore.net

Ze zijn (tot nog toe) niet uitwisselbaar. En naar ik vermoed ook niet binnen alle KPN netwerksystemen.

Zoals aangehaald, vanuit mijn “Telfort” thuislocatie kan ik niet bellen met het KPN SIP-account van die kennis, en andersom vanuit de locatie van die kennis, kan ik niet bellen met mijn eigen SIP-account.

Via VPN naar mijn thuislocatie wel.  Maar inmiddels ook niet meer in alle gevallen.
KPN is achterliggend van alles aan het veranderen, niet alleen ISDN naar VOIP transitie, maar ook de overgang van Telfort naar volledige overgang ook systeem-technisch gezien naar KPN.

Daarmee wordt nogal wat “gerommeld”.  Zelfs de bij Telfort nog wel gebruikte Experia Box V8, welke al jarenlang geen firmware update heeft gehad, heeft nog niet zolang geleden alsnog een nieuwe update gekregen, waarbij met name de achterliggende registratie bij VOIP nu anders verloopt.

Al die zaken bij elkaar levert gewoon ook storingen en onbetrouwbare werking van diensten op.

Kon ik eerst zonder problemen nog met een softphone applicatie uitbellen met een “Telfort” SIP, ondanks dat een Experia Box is aangesloten en zich daar de Telfort” SIP zich heeft geregistreerd.
Nu gaat dat niet meer. Moet die Experia Box er echt tussenuit worden gehaald en een eigen router gebruiken, om dat mogelijk te maken.

 

Ik heb toen nog gepleit om de security nog één stapje te verhogen een SIP logins alleen toe te staan vanaf het eigen IP adres. Dat heeft het (helaas) niet gehaald.

Dan ben je IMO wel een bijzonder slechte representant als onderhandelaar voor “gebruikers” geweest.
Je bepleit daarmee alleen maar meer inperking en beknotting in het gebruik van VOIP.
Dat is totaal niet in het belang van klanten / gebruikers en een open internetstructuur.

Als het om veiligheid gaat en bescherming tegen verkeerd gebruik van VOIP, zijn daar zoveel andere middelen voor in te zetten. DIE zouden toegepast moeten worden.
Het was beter geweest als je DAT had bepleit. Daar heeft een gebruiker veel meer aan.
Nu blijft het steken in dit soort mallotige constructies.

Met die inperking geef je gebruikers juist reden hun zaakjes beter bij onafhankelijke VOIP-providers onder te brengen. Zit je niet vast aan een “KPN” (Telfort) internetaansluiting, en kan men het inzetten op elke plek waar men werkzaamheden verricht. (Zelf doe ik o.a. vrijwilligerswerk in het sociaal domein, wat nu door corona op een laag pitje staat).

Bedrijven die hun VOIP systemen NIET bij KPN hebben ondergebracht maar bij onafhankelijke VOIP providers, zullen de afgelopen “corona” periode waarschijnlijk wel heel blij zijn geweest dat ze niets met al die KPN VOIP beknotting te maken hebben gehad. Bij het naar huis sturen van hun medewerkers om in die situatie thuiswerk te kunnen doen. Waarbij ze vaak een VOIP-toestel van de zaak mee naar huis gaven, en men op die wijze meteen “vanuit huis” kunnen bellen, met de voor het bedrijf geldende telefoonnummers en belkosten ook rechtstreeks bij het bedrijf liggen.
Wat administratief ook nog eens een stuk handiger is.

Het beperken door KPN aan een "KPN” internetaansluiting om KPN VOIP te kunnen inzetten, zet ze IMO “jaren” achter op andere VOIP bedrijven in service, en dynamisch gebruik van VOIP.
Juist nu veel meer bedrijven dan voorheen merken dat "thuiswerk” ook hun voordelen heeft en dat veel meer in hun normale werkpatroon willen integreren. (Minder thuis- en werk verkeer, minder files, minder reiskosten, tijdbesparing, meer werkplezier “thuis”…..).

Reputatie 7

Je bepleit daarmee alleen maar meer inperking en beknotting in het gebruik van VOIP.

Precies en daar sta ik ook volledig achter, zowel vanuit beveiligingsoogpunt als vanuit commercieel belang alhoewel dat laatste anno 2020 minder waarde heeft. Let op, we hebben het hier over telefoon aansluitingen op de consumentenmarkt. Deze beperking is er bij zakelijke aansluitingen niet.

 

Ze zijn (tot nog toe) niet uitwisselbaar. En naar ik vermoed ook niet binnen alle KPN netwerksystemen.

Zoals ik je al aangegeven had zijn SIP accounts van KPN op alle KPN aansluitingen te gebruiken.

 

Via VPN naar mijn thuislocatie wel.  Maar inmiddels ook niet meer in alle gevallen.
KPN is achterliggend van alles aan het veranderen,

KPN kan niet verhinderen dat er via een VPN verbinding gebeld wordt immers KPN kan niet zien dat er via een VPN gebeld wordt. Dit werkt overigens ook gewoon.

Reputatie 7
Badge +10

Je bepleit daarmee alleen maar meer inperking en beknotting in het gebruik van VOIP.

Precies en daar sta ik ook volledig achter, zowel vanuit beveiligingsoogpunt als vanuit commercieel belang alhoewel dat laatste anno 2020 minder waarde heeft. Let op, we hebben het hier over telefoon aansluitingen op de consumentenmarkt. Deze beperking is er bij zakelijke aansluitingen niet.

Voor wie was je eigenlijk representant bij die onderhandelingen?
Als representant voor KPN of als lid vanuit een onafhankelijk “gebruikers” platform?

Reputatie 7

Voor wie was je eigenlijk representant bij die onderhandelingen?
Als representant voor KPN of als lid vanuit een onafhankelijk “gebruikers” platform?

Welke "onderhandelingen"?

Ik ben samen met één ander forumlid in juni 2019 door KPN uitgenodigd om mee te denken over de implementatie van de "vrije routerkeuze", iets waar ik me drie jaar tegenaan bemoeid heb en vele gesprekken over gevoerd heb met zowel het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat als de ACM.

De vrijgave van de SIP gegevens is daar een onderdeel van. In dat kader zijn wij met z'n tweeën in december dan ook betrokken geweest bij het testen van de SIP/VoIP functionaliteit. Dat heeft geresulteert in het feit dat ik op 23 december 2019 mijn Experia Box definitief aan de wilgen heb kunnen hangen.

De monteur is geweest.
Die wist niets van dit onderwerp en was dus verkeerd gestuurd, want hij doet nooit iets met SIP’s. Maar hij was wel bijzonder handig en wist desondanks vlot te traceren wat het probleem is. Waarvoor hulde!!
Waarom KPN zakelijk dat niet gelukt is ondanks alle telefoontjes, chat en forumberichten op het zakelijke forum is me een raadsel.

Een docent op dit vlak die bij KPN werkt zegt dat het eenduidig een vlaggetje is dat op de centrale server verkeerd staat ingesteld voor de SIP accounts. Een ander bevestigde dat ook. Dat vlaggetje blokkeert sommig verkeer, met als gevolg bijvoorbeeld niet van KPN naar KPN kunnen bellen. Fluitje van een cent om aan te passen, als je de juiste persoon te pakken krijgt.

De server die begint met “voip1-ext” wordt beheerd door een afdeling die hiërarchisch of qua computersysteem valt onder KPN zakelijk. Die hebben een computersysteem dat de monteursbon van deze monteur niet aankan. Administratieve ellende dus om een opdracht ergens naar te kijken op het juiste bureau te krijgen.  Iemand gaat er naar kijken, nu maar hopen dat het er door komt naar de juiste persoon. Als KPN zakelijk de on had ingediend had de boncode waarschijnlijk wel zo doorgezet kunnen worden.

KPN zakelijk kan dit zo doorzetten en oplossen werd meermaals duidelijk medegedeeld. Moderators en KPN zakelijk, kijkt u even mee naar een oplossing!! Met de contractuele “standaard 8 kantooruren oplostijd” die ik bij telefonie heb lijkt me dit toch vlot op te lossen hoop ik. Dan kan vervolgens een echte centrale gemonteerd worden.

Reputatie 7

Meld je dan nog even wanneer het vlaggetje omgezet is?

Je bepleit daarmee alleen maar meer inperking en beknotting in het gebruik van VOIP.

Precies en daar sta ik ook volledig achter, zowel vanuit beveiligingsoogpunt als vanuit commercieel belang alhoewel dat laatste anno 2020 minder waarde heeft. Let op, we hebben het hier over telefoon aansluitingen op de consumentenmarkt. Deze beperking is er bij zakelijke aansluitingen niet.

Banken laten ook grote beveiligingslekken gewoon open staan. Puur omdat het gemak verhoogt en de kans op schade slechts financieel is en die kosten nemen ze gewoon op zich. Anders is het natuurlijk als het om inbreuk in de privésfeer of privacy gaat of privé/berijfs gegevens op straat kunnen komen te liggen, dan moet je handelen en de boel dicht timmeren.

Het verschil consument/ zakelijk betwijfel ik. En al helemaal na wat ik diverse techneuten vandaag heb horen zeggen.
De splitsing particulier/zakelijk is achter de schermen zo warrig en volstrekt willekeurig dat je zowel als particulier als als zakelijke klant niet weet waar je mee te maken hebt. Van alles verschuift en verandert ook steeds. Zie mij; met een puur zakelijk telefoon abonnement werd ik ook verwezen naar het particuliere forum.

Meld je dan nog even wanneer het vlaggetje omgezet is?

Zeker, dat doe ik. Maar eerst moet de opdracht nog bij de juiste KPN medewerker terecht komen.

En voorlopig ben ik nog niet klaar want de HT802 kan geen vier nummers aan en de Panasonic werkt nog niet, omdat de SIP’s blijkbaar niet werken.
En het telefoonabonnement klopt ook nog niet want het ‘Nederland altijd’ wat ik eind vorige week afgesloten heb staat er niet meer (vrijdag stond het er nog wel) en ik kan het zelf niet selecteren bij mijn instellingen. Daar heb ik KPN zakelijk al op gewezen.

Een vlotte doorschakeling met SIP codes hoe werkt dat? Kan bij een SIP een telefoonnummer doorschakeling ook vlotter gebeuren dan via internet instelbaar, want dan moet een klant altijd minimaal twee keer overgaan voor niets wachten. Werkt *21*[doel-nummer]#  bij KPN SIP’s ?

Reputatie 7

Werkt *21*[doel-nummer]#  bij KPN SIP’s ?

Dat zou inderdaad zo moeten werken.

Reputatie 7
Badge +10

Voor wie was je eigenlijk representant bij die onderhandelingen?
Als representant voor KPN of als lid vanuit een onafhankelijk “gebruikers” platform?

Welke "onderhandelingen"?

Ik ben samen met één ander forumlid in juni 2019 door KPN uitgenodigd om mee te denken over de implementatie van de "vrije routerkeuze", iets waar ik me drie jaar tegenaan bemoeid heb en vele gesprekken over gevoerd heb met zowel het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat als de ACM.

Je pretendeert dus eigenlijk als “gebruiker” / klant die gesprekken te hebben gevoerd.
Hoe rijm je dat dan met:

Je bepleit daarmee alleen maar meer inperking en beknotting in het gebruik van VOIP.

Precies en daar sta ik ook volledig achter, zowel vanuit beveiligingsoogpunt
als vanuit commercieel belang

Als jij persoonlijk commerciële belangen hebt met KPN, praat je feitelijke met een dubbele agenda en spreek je je hiermee openlijk uit in een belangenverstrengeling met KPN.

Als je een open en neutrale behartiger zou zijn voor “gebruikers”, zouden er van jou uit gezien helemaal geen “commerciële belangen” mogen meespelen in het aanreiken van adviezen aan Ministerie en ACM.

Dat KPN als bedrijf haar eigen commerciële belangen heeft staat daar helemaal los van.
En dat zij hun eigen belangen behartigen, prima uiteraard. Daar hebben ze hun eigen lobbyisten voor.

Je gaat alleen wel op de verkeerde stoel zitten als je je uitspreekt voor commerciële belangen “van KPN” en/of van jezelf in relatie tot KPN, en verdergaande inperkingen m.b.t. VOIP diensten bepleit, die niet in het belang zijn van gebruikers, en nota bene zelfs verder gaan dan wat KPN zelf heeft uitgewerkt.

Ik heb toen nog gepleit om de security nog één stapje te verhogen een SIP logins alleen toe te staan vanaf het eigen IP adres. Dat heeft het (helaas) niet gehaald.

Dat is absoluut niet te rijmen. En daar ga je dan ook prat op, ook nog.
In welk belang is dat?  Toch niet in het belang van de gebruikers?  Alleen voor KPN is dat handig.

Geen wonder dat die gesprekken zo moeizaam verliepen. Het lijkt er sterk op dat je zolang mogelijk hebt geprobeerd belangen “van gebruikers” doelbewust te traineren. Een “KPN” wolf in schaapskleren als je het mij vraagt.  Wat heeft KPN je onderhands financieel toegeschoven?

Reputatie 7

 

Voor wie was je eigenlijk representant bij die onderhandelingen?
Als representant voor KPN of als lid vanuit een onafhankelijk “gebruikers” platform?

Welke "onderhandelingen"?

Ik ben samen met één ander forumlid in juni 2019 door KPN uitgenodigd om mee te denken over de implementatie van de "vrije routerkeuze", iets waar ik me drie jaar tegenaan bemoeid heb en vele gesprekken over gevoerd heb met zowel het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat als de ACM.

Je pretendeert dus eigenlijk als “gebruiker” / klant die gesprekken te hebben gevoerd.

Ik heb die gesprekken gevoerd als consument met als doel de "vrije routerkeuze" op het netvlies van de bewindvoerders en toezichthouder te houden. De functionaliteit t.a.v. SIP/VoIP is daarbij helemaal geen gespreksonderwerp geweest. Overigens moet je ook even een verschil maken tussen het uitgenodigd worden door KPN voor de implementatie van de "vrije routerkeuze" en mijn gespekken met genoemde partijen die toen al ruim twee jaar gaande waren.

Iets met "oorzaak en gevolg"? :thinking:

 

​Hoe rijm je dat dan met:

Je bepleit daarmee alleen maar meer inperking en beknotting in het gebruik van VOIP.

Precies en daar sta ik ook volledig achter, zowel vanuit beveiligingsoogpunt
als vanuit commercieel belang

Als jij persoonlijk commerciële belangen hebt met KPN, praat je feitelijke met een dubbele agenda en spreek je je hiermee openlijk uit in een belangenverstrengeling met KPN.

Waar haal jij vandaan dat ik commerciële belangen zou hebben met KPN. Ik ben gewoon een klant van KPN en lid van dit forum. Wel ben ik ondernemer en dat betekent dat ik heel goed begrijp welke commerciële belangen er spelen.

 

Ik heb toen nog gepleit om de security nog één stapje te verhogen een SIP logins alleen toe te staan vanaf het eigen IP adres. Dat heeft het (helaas) niet gehaald.

In welk belang is dat? 

In mijn belang want ik wil, vanuit beveiligingsoogpunt, niet dat mijn SIP account vanaf een andere locatie gebruikt kan worden. Ik denk ook dat (waarschijnlijk) 95% van de abonnees er hetzelfde over denkt.

 

Even een update:
Er gebeurt iets. De telefoon die het altijd deed bij “Niet KPN nummers” doet het nu ook met hen niet meer: ik kan niemand meer bellen. En de doorschakeling van het zakelijke nummer (ingesteld via de website) doet het ook niet meer. Blijkbaar wordt ergens aan gewerkt maar of dit progressie is weet ik op dit moment nog niet.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @DagobertDuck. Wat jammer dat het probleem nog niet is verholpen. Ik zie dat de monteur een notitie heeft achtergelaten in het openstaande ticket. Ik ben het op dit moment samen met mijn collega van het zakelijke forum en wat technische specialisten aan het uitzoeken. We weten ongeveer wat er moet gebeuren, maar moeten nog uitzoeken wie dit precies kan aanpassen.

Reputatie 7
Badge +21

Mijn collega's van een achterliggende afdeling zeggen: “De ExperiaBox moet worden aangesloten zodat jouw telefoonnummers actief worden.” Ik begrijp uit jouw verhaal dat je dit liever niet doet vanwege de straling die daar vanaf komt, maar helaas is er geen andere manier. Misschien kan je om hulp vragen van een vriend of kennis? Nadat jouw ExperiaBox online is kan het weer loskoppelen en jouw eigen modem weer aansluiten. Zou je dit willen doen? Ik hoop dat het probleem hiermee eindelijk verholpen wordt.

Reputatie 7

Mijn collega's van een achterliggende afdeling zeggen: “De ExperiaBox moet worden aangesloten zodat jouw telefoonnummers actief worden.” 

Hoe gaat dit dan als een abonnee kiest voor een FRITZ!Box i.p.v. een Experia Box?

Die abonnee krijgt dan immers geen Experia Box geleverd.

Beste @Vikash 
Ik heb geen experia box. De monteur had er voor zover mij bekend ook geen bij zich. En de KPN specialisten zeiden (met typenummers en al exact wetende welke apparatuur hier staat) dat dat overbodig is en alleen in de centrale computer ingesteld moet worden. Hoe ga je drie of meer SIP nummers in een experiabox activeren waar maar één of met geluk hooguit twee SIP’s in kunnen? Dat gaat dan toch niets oplossen?

Hoe doen we dat dan nu de monteur weg is?

De monteur weet welke afdeling er over gaat. Kan je die benaderen? Ik begreep dat de afdeling bepaald wordt door het adres van de Proxy Server, in mijn geval (en diverse anderen hier) voip1-ext.kpn.net   Wat begint met “voip1” moet naar een bepaalde afdeling die valt onder zakelijk begreep ik. Ik begreep afdeling opib [of zoiets] , geen route IT.
Die zouden dat in een paar seconden kunnen omzetten zei de ervaren instructeur. Die was echter bezig een cursus te geven en kon het dus niet zelf.

Om via het systeem een melding of opdracht door te zetten zou een opdracht van zakelijk nodig zijn want opdrachten van privé passen niet in de computer bij zakelijk die deze proxy server beheert. Vandaar mijn eerdere bericht aan zakelijk dat zij eindelijk eens hun verantwoordelijkheid moeten nemen en eens de leiding moeten nemen hierin.

Die monteur kwam in een paar minuten verder met diagnose én oplossing dan KPN in dagen. Dus hier moet toch een mouw aan te passen zijn.

Hoe gaan we nu verder?

Om bestellingen te kunnen doen (dat moet als bedrijf ook af en toe) hebben we een leverancier gevonden die geen telefonie van KPN afneemt. Waar we als KPN abonnee geen KPN abonnees kunnen bellen lukte dat bij dit bedrijf gelukkig wel. Je moet wat maar dit is natuurlijk geen doen zo. Over privé contacten nog maar te zwijgen.

Mijn collega's van een achterliggende afdeling zeggen: “De ExperiaBox moet worden aangesloten zodat jouw telefoonnummers actief worden.” 

Hoe gaat dit dan als een abonnee kiest voor een FRITZ!Box i.p.v. een Experia Box?

Die abonnee krijgt dan immers geen Experia Box geleverd.


Precies !!
Ik begreep overigens dat ALLES wat via een experiabox geactiveerd kan worden ook met een druk op de knop bij KPN geactiveerd kan worden. Ik vrees dat ze intern bij KPN nu moderators van het kastje naar de muur aan het sturen zijn.

Ik hoorde vanuit KPN dat de onterecht vernielde ISDN-lijnen best nog hersteld kunnen worden. Dat lijkt me inmiddels ook een uitermate goede oplossing.