Beantwoord

Internet in de avond extreem traag, hoge ping

  • 15 December 2022
  • 126 reacties
  • 3403 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

126 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Latency gaat richting de 2000 ms… 2 volle seconde voor elke request… totaal onbruikbaar internet.

 

Reputatie 2

Zelfde verhaal als de avonden hiervoor,

speedtest van 20:45

 

Reputatie 7
Badge +7

Wat moet je nou doen om te zorgen dat dit landelijke probleem aandacht krijgt? Je abonnement opzeggen? Schietgebedjes doen? Kruisjes slaan? 

Kom op, KPN… dit is belachelijk!

@Marcia_ ?

 

Hier hetzelfde probleem sinds Woensdag na 17:00 uur. Sneller internet buitengebied via 4G modem, met een v10 experiabox, en twee kpn wifi extenders.

Hoge ping van rond de 1800 ms en traag internet. Na 23:00 uur meestal weer normaal.

Het lijkt wel alsof er iets niet klopt met het 4g netwerk.

beeld nu in helvoirt buitengebied, drama, en dat al een paar avonden nu deze week.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hier hetzelfde probleem sinds Woensdag na 17:00 uur. Sneller internet buitengebied via 4G modem, met een v10 experiabox, en twee kpn wifi extenders.

Hoge ping van rond de 1800 ms en traag internet. Na 23:00 uur meestal weer normaal.

Het lijkt wel alsof er iets niet klopt met het 4g netwerk.

Met 4G is niets mis. Ik kan gewoon richting dezelfde mast met mijn Smartphone internet op.

Het is de VDSL en 4G combinatie die Sneller Internet Buitengebied gebruikt, multipath TCP genaamd, die in de soep loopt. Ergens op een (core?) router van KPN draait de software die de twee verkeersstromen, VDSL en 4G, weer combineert. De pakketjes informatie moeten nl. zeg maar in de goede volgorde het internet op. 
In die software, die router of een verbinding daarnaartoe gaat iets goed fout. Landelijk zelfs. Ik gok, gezien het feit dat het steeds op hetzelfde moment gebeurt en eindigt, op een DDOS attack. Maar dan zou KPN Security of het NOC toch in drie dagen wel een oplossing moeten kunnen bieden.

En moderators reageren niet. Op een landelijk probleem. Bij klanten die SIBG hard nodig hebben om enige snelheid te halen in buitengebied.

Zucht.

Reputatie 7
Badge +7

@Joep1965 … had jij niet altijd een manier om een moderator te pingen?

@Marcia_  reageert niet, hoewel ze er wel is… ik zie een post van haar 18 minuten geleden. Klaarblijkelijk is een landelijk probleem niet belangrijk?

Badge +19

@Ernst-Jan Waarschijnlijk heeft ze dan (nog) niets te melden. Het onderzoek loopt. 

Reputatie 7
Badge +7

@Ernst-Jan Waarschijnlijk heeft ze dan (nog) niets te melden. Het onderzoek loopt. 

Dat hoop ik. Zit zelf in de ICT en ken geen grote IT clubs die een probleem als dit niet kunnen tackelen. Het NOC/SOC van KPN ziet deze verstoring. Dat kan niet anders. En dan drie dagen radiostilte? 

Reputatie 7
Badge +7

Latency nu (21:45) rond de 1000 ms., snelheid is nu die van VDSL, 4G voegt niets meer toe. Vrouw klaagt dat FB niet meer wil… oi, dat is het laatste wat ik wil horen 😉.

Reputatie 7
Badge +30

@Joep1965 … had jij niet altijd een manier om een moderator te pingen?

@Marcia_  reageert niet, hoewel ze er wel is… ik zie een post van haar 18 minuten geleden. Klaarblijkelijk is een landelijk probleem niet belangrijk?

Ik was er inderdaad even twee uurtjes en had een aantal topics te beantwoorden, niet alleen deze. Ik heb inhoudelijk helaas nog geen reactie mogen ontvangen, maar ga al jullie informatie en gegevens ook weer doorgeven. De weekendploeg van het forum houdt jullie dan op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +7

@Joep1965 … had jij niet altijd een manier om een moderator te pingen?

@Marcia_  reageert niet, hoewel ze er wel is… ik zie een post van haar 18 minuten geleden. Klaarblijkelijk is een landelijk probleem niet belangrijk?

Ik was er inderdaad even twee uurtjes en had een aantal topics te beantwoorden, niet alleen deze. Ik heb inhoudelijk helaas nog geen reactie mogen ontvangen, maar ga al jullie informatie en gegevens ook weer doorgeven. De weekendploeg van het forum houdt jullie dan op de hoogte.

Dank. Nog een uurtje, dan zal het wel weer normaal worden. Morgen dan 4e dag. Of niet, we duimen.

Hier ook vanavond weer hetzelfde probleem als afgelopen avonden.

Begrijp niet dat er geen verklaring voor is vanuit KPN. 

Beeld nu,  beter, maar nog steeds te slecht:
 

 

Reputatie 1

Friesland, zelfde probleem. Sinds paar dagen extreem instabiel en slecht internet. Heb 4g vandaag uitgezet en het is een stuk stabieler. En trager :(

Reputatie 7
Badge +7

Hier ook vanavond weer hetzelfde probleem als afgelopen avonden.

Begrijp niet dat er geen verklaring voor is vanuit KPN. 

Te weinig SIBG klanten… als een landelijk probleem de “normale” klanten treft staat het op nu.nl en allestoringen.nl. Nu zijn het geschat 10 mensen die in twee threads op dit forum hierover melding maken. Je vraagt je daarbij wel af hoeveel SIBG klanten dezelfde problemen ervaren maar niet weten hoe KPN te bereiken.

Reputatie 7
Badge +7

Friesland, zelfde probleem. Sinds paar dagen extreem instabiel en slecht internet. Heb 4g vandaag uitgezet en het is een stuk stabieler. En trager :(

Fryslan dus even niet boppe!

Reputatie 7
Badge +7

22:30 uur, latency 1600 ms., download ok., upload slecht.

22:45 uur, idem.

23:00 uur, latency 200 ms., download en upload beiden goed.

23:15 uur, latency 100 ms., download en upload beiden goed.

 

 

BEELD NU 23U05
Beeld 23u08, zo ziet het er voor 17u30 uit, al is de download dan meestal rond de 70 a 80mb,

 

Reputatie 7
Badge +7

23:30 uur, alles weer normaal, latency 12 ms., down/up: 70/15 Mbps.

Heel bijzonder, 17:30 - 23:30, drie avonden. Als ICT’er erg benieuwd wat dit veroorzaakt.

Morgenavond volgende episode van dit fenomeen?

Meting 11u18, normale waarden

 

Reputatie 7
Badge +7

Vanmorgen inderdaad alles ok.:


Evan afwachten of de gremlins vanavond weer toeslaan.

Reputatie 7
Badge +24

Heel bijzonder, 17:30 - 23:30, drie avonden. Als ICT’er erg benieuwd wat dit veroorzaakt.

Misschien zijn mensen dan thuis, gebruiken hun smartfoons meer en die krijgen dan voorrang? Waardoor de snelheid bij buitengebied klanten ingedrukt word?

Reputatie 7
Badge +7

Heel bijzonder, 17:30 - 23:30, drie avonden. Als ICT’er erg benieuwd wat dit veroorzaakt.

Misschien zijn mensen dan thuis, gebruiken hun smartfoons meer en die krijgen dan voorrang? Waardoor de snelheid bij buitengebied klanten ingedrukt word?

Nee. Dat is het niet. Enig verschil in snelheid tussen overdag en avond, weekend, zomer, winter e.d. is er wel. Bij mij fluctueert tussen dag en nacht de download tussen 40 en 70 Mbps., met een vrij constante latency van 20 ms.

Maar lees deze thread eerst maar eens volledig. Er is sinds woensdagavond een *landelijke* verstoring tussen 17:30 en 23:30 uur, waarbij vooral de latency richting de 2000 ms. gaat en de snelheid totaal instort.

Heeft niets te maken met bezetting op een 4G mast. Er is een verstoring ergens in de multipath TCP infrastructuur. Ook de VDSL snelheid is weg. Alleen het 4G modem loskoppelen herstelt de VDSL snelheid. Teken dus dat niet de 4G snelheid naar de mast een probleem is maar de MTCP infra die dec twee verkeersstromen combineert.

rond 17u, de ping latency loopt alweer op. ping 202 ms. kpn doet er niet zo veel mee lijkt het.