Beantwoord

Internet in de avond extreem traag, hoge ping

  • 15 December 2022
  • 126 reacties
  • 3407 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

126 reacties

Reputatie 7
Badge +7

En daar betalen wij dan voor...

Ach, maar zo’n 600 euro per jaar 😲. Overigens enigszins relativerend: de extra 4G op VDSL is indertijd gelanceerd als een gratis upgrade.

Nou is het wel zo, dat de EU richtlijnen ISP’s verplichten om minimaal 25 Mbps. te garanderen. Zonder 4G haal ik dat niet. Dus in die zin is SIBG een verplichting geworden.

Reputatie 7
Badge +7

Tip voor lezers hier… (al door @Joep1965 genoemd):

Ervaar je echte problemen, zet dan het 4G modem uit (knopje achterop), of trek de RJ-45 kabel achterin los.

Dan heb je stabiel VDSL. Wel met de lage snelheid van VDSL maar met een “normale” latency.

Sorry, ik bedoelde dat we dan voor de service betalen, die er naar mijn mening op dit moment onvoldoende aanwezig is.

Dat de 4g optie voor ons "gratis" is, is natuurlijk fijn, maar dan moet het ook werken.

KPN heeft in ons buitengebied al gefaald, door niet op de glasvezel die hier beschikbaar is mee te rijden, maar die wel beschikbaar is voor aanbieders die ik nooit zou kiezen.

Badge +19

Heb je die andere providers geprobeerd?

Reputatie 7
Badge +7

Sorry, ik bedoelde dat we dan voor de service betalen, die er naar mijn mening op dit moment onvoldoende aanwezig is.

Dat de 4g optie voor ons "gratis" is, is natuurlijk fijn, maar dan moet het ook werken.

KPN heeft in ons buitengebied al gefaald, door de glasvezel niet via KPN beschikbaar te maken, maar wel voor aanbieders die ik nooit zou kiezen.

Man, als je glasvezel kunt aanvragen, dan gaan! Waarom zou je dan niet voor een andere ISP gaan? Is KPN zo geweldig? Tijdens de finale van een WK een landelijke storing? Al vier dagen?

Zakelijk heb ik Caiway. Werkt prima. In 2 jaar een paar korte storingen van enkele minuten en 2 keer wat langer. En 940/930 snelheid. Latency 6 ms. in plaats van de 1200 ms. die KPN nu biedt.

Reputatie 2

Voor wat komische ontspanning mijn speedtest van 19:36uur

 

Reputatie 7
Badge +7

Ben een grafiekje aan het maken van de latency, zal hem rond 23:30 posten.

Hier ook drama , sinds deze week internetsnelheid bijzonder slecht , in de morgen en smiddags weinig problemen vanaf ca 1600 uur drama ook heb ik een 4g buiten gebied versterker resetten heeft geen effect, iemand een oplossing?

Hier hetzelfde probleem sinds enkele dagen al. In de avonduren haal ik nog maar maximaal 5 mb download 😥 niet werkbaar dus, als je nog wat voor elkaar wilt krijgen. Ook hier in het buitengebied en maak gebruik van de 4G modem  (SIBG)

Het vervelende is dat de hulpwijzer van KPN elke keer mijn xperia box opnieuw opstart en adviseert nieuwe wifi punten te kiezen, terwijl ik overal in huis 4 streepjes wifi heb en de box prima werkt. Kortom geen oplossing dus…

Enige contactmogelijkheid met KPN is dit forum nog

Reputatie 7
Badge +7

Hier ook drama , sinds deze week internetsnelheid bijzonder slecht , in de morgen en smiddags weinig problemen vanaf ca 1600 uur drama ook heb ik een 4g buiten gebied versterker resetten heeft geen effect, iemand een oplossing?

Enige oplossing staat hierboven. 4G modem tijdelijk loskoppelen of uit zetten. 
Moderatoren hier hebben aangegeven dat e.e.a. bekend is. Nu nog een oplossing.

Reputatie 2

Als ik de 4g modem uitzet haal ik amper 4mbit down en 0.5 mbit up, ook niet echt een optie in mijn geval. 

Speedtest van 21:32 uur

We moeten niet vergeten dat KPN in eerste plaats aan de aandeelhouders denkt. De klanten zijn maar een lastige bijzaak. De cijfers onder streep tellen boven alles. Dat is de realiteit vandaag de dag.

Reputatie 7
Badge +7

Als ik de 4g modem uitzet haal ik amper 4mbit down en 0.5 mbit up, ook niet echt een optie in mijn geval. 

Speedtest van 21:32 uur

We moeten niet vergeten dat KPN in eerste plaats aan de aandeelhouders denkt. De klanten zijn maar een lastige bijzaak. De cijfers onder streep tellen boven alles. Dat is de realiteit vandaag de dag.

Ja, daarom is dit zo triest. Deze storing treft mensen die geen andere optie hebben voor snel internet. Wellicht kan KPN overwegen om deze klanten die ook een KPN mobiel abonnement hebben een flinke hoeveelheid Gb. op de smartphone te schenken? En dan met de smartphone internet via WiFi sharen?

Badge +19

Als ik de 4g modem uitzet haal ik amper 4mbit down en 0.5 mbit up, ook niet echt een optie in mijn geval. 

Speedtest van 21:32 uur

We moeten niet vergeten dat KPN in eerste plaats aan de aandeelhouders denkt. De klanten zijn maar een lastige bijzaak. De cijfers onder streep tellen boven alles. Dat is de realiteit vandaag de dag.

Zonder klanten ook geen aandeelhouders hoor. 

Reputatie 7
Badge +7

Grafieken!

Vandaag 18/12 van rond 13:00 tot 23:30. Ookla SpeedTest CLI naar KPN.

Bovenste latency, onderste download en upload.

 


Goed te zien dat de latency, normaal 20 ms. oploopt naar een totaal onwerkbare piek van 2000 ms. En de download snelheid in zakt tot lager dan dat wat VDSL alleen biedt.

Blijft een raadsel waarom dit fenomeen wo/di/vr/za pas om 17:30 uur begon en vandaag (zondag) al om 13:00 uur.

 

Reputatie 7
Badge +19

Hi allen, dank voor de informatie en voorbeelden. Er loopt intussen nog onderzoek naar de oorzaak. We delen het zo gauw er meer bekend is.

Reputatie 7
Badge +7

Tweakers heeft mijn bericht opgepikt:

https://tweakers.net/nieuws/204650/kpn-klanten-met-vast-internet-via-4g-ervaren-s-avonds-lage-upload-en-hoge-ping.html
 

Tja. De geest gaat uit de fles.

Blijft een raadsel waarom dit fenomeen wo/di/vr/za pas om 17:30 uur begon en vandaag (zondag) al om 13:00 uur.

 

 

Ja op zondag zit iedereen in de middag al naar de streamingdiensten te kijken. Door de weeks pas in de avond. In mijn optiek overduidelijk ergens een capaciteitsprobleem op het netwerk….

@Alexandra  ik krijg net opeens telefoon van een monteur van KPN. Bij hem en bij KPN zegt hij is geen algemene storing bekend van internet buitengebied. Hij kon de berichten op dit forum ook niet vinden hierover. Hij gaat mij nu een nieuwe 4g modem opsturen. Ik heb gezegd dat hij dat dan naar iedereen zal moeten sturen in het buitengebied, maar dat dit waarschijnlijk niks zal oplossen. Waarom is deze storing nog steeds niet bekend bij KPN? Hij zegt dat het niet is doorgestuurd voor onderzoek.

Ik moet de oude 4g modem omruilen voor de nieuwe maar straks werkt het helemaal niet meer. Letterlijk van het kastje naar de muur.

Reputatie 7
Badge +20

Storing is zeker al bekend. Onderzoek loopt ook al zoals eerder vermeldt. 

Maar inderdaad een nieuw 4G modem gaat het niet oplossen. Deze werkt gewoon, alleen gaat het op bepaalde tijdstippen niet goed. 

Als er nieuws is zullen wij dat uiteraard delen. 

@Bart_Z  hoe kan het dan dat dit al de derde medewerker is van KPN, en nu ook nog een monteur, die ik spreek die  zegt dat het niet bekend is? 

Hij zegt dat hij beslist een nieuwe modem moet sturen. 

Ons adres zou ook meegenomen worden in dit onderzoek dus dan zou je helemaal verwachten dat het wel in de computer staat toch?

Nou hopen dat het gauw opgelost is anders komen we in de knoei met thuiswerken..

Reputatie 7
Badge +7

@Bart_Z  hoe kan het dan dat dit al de derde medewerker is van KPN, en nu ook nog een monteur, die ik spreek die  zegt dat het niet bekend is? 

Hij zegt dat hij beslist een nieuwe modem moet sturen. 

Ons adres zou ook meegenomen worden in dit onderzoek dus dan zou je helemaal verwachten dat het wel in de computer staat toch?

Mooi toch, hoe bij grote bedrijven afdelingen langs elkaar heen werken. Gewoon modem weigeren aan te nemen bij het post.nl punt. Wordt dan vanzelf teruggestuurd want modem vervangen is inderdaad zinloos.

Reputatie 7
Badge +20

Ja is bekend. Mocht er in ieder geval nieuws komen zullen wij dat hier delen. 

Modems omruilen etc. heeft in ieder geval geen zin. 

Raar maar ok ze zullen wel gehackt zijn of zoiets hoop dat het snel over is..

Reputatie 7
Badge +7

Raar maar ok ze zullen wel gehackt zijn of zoiets hoop dat het snel over is..

Nee. Dat is het niet. Ik dacht ook aan een Denial of Service Attack of DDoS maar dat is het vrijwel zeker niet. 

Maar wat dan wel? Duidelijk is dat in drukkere tijden de boel vastloopt. Dus een capaciteitsprobleem. Maar waarom dan opeens vanaf afgelopen woensdag? Ik gok dat er sprake is van een mislukte software update, of 1 of meerdere van de machines die de multipath TCP realiseren defect is geraakt. En dat er dus geen spares zijn.

Of de dataverbinding naar of tussen de MTCP routers is verstoord… gebroken glasvezels of zoiets. 
Blijft gissen. Maar als ICT’er begrijp ik niet dat je een dergelijke grote verstoring in 5 dagen niet kunt oplossen. Dan is het of heel complex, of je hebt de kennis niet, de mensen niet of de spares niet.

En dan is de SW van die MTCP oplossing ook nog eens niet van KPN (maar van tessares, een Belgisch bedrijf), dus heb je te maken met meerdere partijen die aan de oplossing moeten werken. Betere afspraken, meer urgentie is dan de oplossing.

Mijn voorspelling? Als je het in 5 dagen niet opgelost krijgt dan gaat het nu nog lang duren.