KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Reputatie 7

Naast de NMC uitrol deze week staat er ook weer een nieuwe HTML op stapel en wel HTML release 4.117.211

Hierin zit, voor de VIP5202, een optie om er voor te zorgen dat automatisch de juiste HDMI poort op de tv wordt gekozen als de tv-ontvanger uit stand-by komt. Deze optie 'Schakel de tv automatisch in op de juiste HDMI-ingang’ is te vinden via Menu > Instellingen > Stand-by.

Technisch werkt dit met het HDMI-CEC protocol. Dit protocol wordt niet door elk tv-toestel (goed) ondersteund. Daarom staat deze optie niet standaard aan en moeten klanten dit zelf aan zetten.

Verder nog een aantal kleinere verbeteringen:

  • 2260/2952: verbetering in de navigatie in de carrousels, zoals in Films en Series.
  • Bug fix rondom het instellen van een herinnering.
  • Beter scanbare QR-code voor Home Cinema Set bij Instellingen > Afstandsbediening.
  • Bug fix voor het schalen van het live tv beeld bij het openen van de verticale Gids.
  • Bug fix bij het spoelen in een opname van een programma dat nog live wordt uitgezonden.
  • De lijst met tips is geactualiseerd.
  • Kleinere bug fixes / changes

Afgelopen nacht is deze versie bij een kleine pilotgroep uitgerold. Dit herhalen we in de nacht van 25 op 26 maart. Als dat allemaal goed loopt gaan we de volle uitrol rond 30 maart/1 april doen. 

Deze optie 'Schakel de tv automatisch in op de juiste HDMI-ingang’ is te vinden via Menu > Instellingen > Stand-by.

Dat is handig als je alleen een tv aan je 5202 hebt hangen. Maar als je ook een soundbar hebt en via Optisch radio luistert kun je het beter uitlaten, want voor alleen radio heb je geen tv nodig. Overigens is radio luisteren met een 5202 toch al niet zo handig want - en dat zeg ik wel vaker - geen display om te zien welke zender je aan hebt staan.

BTW: wordt de tv ook weer uitgeschakeld zodra de 5202 in stand-by gaat?

Reputatie 7

Deze optie 'Schakel de tv automatisch in op de juiste HDMI-ingang’ is te vinden via Menu > Instellingen > Stand-by.

Dat is handig als je alleen een tv aan je 5202 hebt hangen. Maar als je ook een soundbar hebt en via Optisch radio luistert kun je het beter uitlaten, want voor alleen radio heb je geen tv nodig.

Ik lees niet dat de televisie ook aan gezet wordt maar alleen dat de TV via hdmi-CEC gevraagd zal worden om naar deze hdmi om te schakelen.

 

Overigens is radio luisteren met een 5202 toch al niet zo handig want - en dat zeg ik wel vaker - geen display om te zien welke zender je aan hebt staan.

Helemaal eens, ook ik zou graag zien dat de volgende TV ontvanger gewoon weer voorzien wordt van een display. Overigens zou ik dan ook graag zien dat de display zo geconfigureerd kan worden dat deze alleen aan staat bij radio luisteren en niet bij televisie kijken. Ook zou ik het in dat kader heel prettig vinden als de led van de TV ontvanger uit gezet kan worden. Dat rode en groene lampje is best een stoorzender. Zo heb ik een stickertje over de standby knop van onze HMB2260 in de slaapkamer geplakt en is die scherpe groen led van de VIP5202 best wel "lelijk" tijdens het televisie kijken in de woonkamer. Nu zijn wij geen mensen die half in het donker zitten met een Philips televisie voorzien van amber light dus valt dat nog mee. Maar je zult dat wel doen, dan wordt dat groene ledje misschien wel behoorlijk irritant.

 

BTW: wordt de tv ook weer uitgeschakeld zodra de 5202 in stand-by gaat?

Ik verwacht dat de hdmi ingang dan gewoon op die van de TV ontvanger blijft staan en in ieder geval het eerste kwartier omdat de TV ontvanger pas daarna in deep-sleep gaat.

Reputatie 3
Badge

Is het al duidelijk wanneer de gids weer vlot wordt als vanouds?

Ik  heb de laatste pagina's niet gelezen dus weet niet of het ergens vermeld is. 

Wij hebben nu een nieuwe afstandsbediening, een nieuwe ontvanger en een nieuwe modem maar de gids is nog even traag..

 

.

Helemaal eens, ook ik zou graag zien dat de volgende TV ontvanger gewoon weer voorzien wordt van een display. Overigens zou ik dan ook graag zien dat de display zo geconfigureerd kan worden dat deze alleen aan staat bij radio luisteren en niet bij televisie kijken.

 

Wij ook, maar dan wel graag met altijd de mogelijkheid van een digitaal klokje er op. Wij waarderen dat ten zeerste en bijvoorbeeld op elke Satalitte receiver vanaf 25 Euro consumentenprijs (in Duitsland) zit dat. 

In mijn ogen heeft dit echter helemaal niets te maken met het nieuwe menu en nogal of topic. 

Reputatie 7
Badge +30

@Henk2304, @wjb en @CorL dit zijn juist wensen die perfect in dit topic passen. Volgens mij hebben we dit al eens doorgegeven, maar ik zal het opnieuw melden. 

 

@Widajono de gidsproblemen zouden echt al een tijdje opgelost moeten zijn. Wat ervaar jij nu dan nog? Kan je iets meer uitleg geven? Dan kunnen we gerichter onderzoek gaan doen. Je hebt jouw ontvanger recent nog eens een ‘frisse start’ gegeven?

Reputatie 3
Badge

, ​​ ​​​​​ 

 

@Widajono de gidsproblemen zouden echt al een tijdje opgelost moeten zijn. Wat ervaar jij nu dan nog? Kan je iets meer uitleg geven? Dan kunnen we gerichter onderzoek gaan doen. Je hebt jouw ontvanger recent nog eens een ‘frisse start’ gegeven?

dat het nog steeds enkele seconden duurt voor de gids opent. Tactisch vermomd door boven in beeld 'gids wordt geopend ' weer te geven. 

Menu openen gaat snel en soepel, waarom de gids niet??

'Oké' is soms starten van de opname, soms niet (afhankelijk van serie/eenmalige opname).

Knoppen van de afstandsbediening zitten op een onlogische plek. Bediening met 1 hand is niet mogelijk (en ik heb niet hele kleine handen)

Wanneer  een programma via terugkijken klaar is, springt het beeld van tv naar gids op de plek waar het programma staat (bijvoorbeeld 3 dagen terug). Ik weet niet hoe het voor de update was maar deze manier is heel onhandig ...

 

Reputatie 7
Badge +20

 

.

Helemaal eens, ook ik zou graag zien dat de volgende TV ontvanger gewoon weer voorzien wordt van een display. Overigens zou ik dan ook graag zien dat de display zo geconfigureerd kan worden dat deze alleen aan staat bij radio luisteren en niet bij televisie kijken.

 

Wij ook, maar dan wel graag met altijd de mogelijkheid van een digitaal klokje er op. Wij waarderen dat ten zeerste en bijvoorbeeld op elke Satalitte receiver vanaf 25 Euro consumentenprijs (in Duitsland) zit dat. 

In mijn ogen heeft dit echter helemaal niets te maken met het nieuwe menu en nogal of topic. 

 

Bete Carl, mag ik iets vragen?

Wat bedoel je met “ elke Satalitte receiver vanaf 25 Euro consumentenprijs”

Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt. 

Alvast mijn hartelijke dank voor het antwoord.

Groetjes,

Joop

Reputatie 7
Badge +20

@Widajono ik heb je feedback doorgegeven!

Deze optie 'Schakel de tv automatisch in op de juiste HDMI-ingang’ is te vinden via Menu > Instellingen > Stand-by.

Dat is handig als je alleen een tv aan je 5202 hebt hangen. Maar als je ook een soundbar hebt en via Optisch radio luistert kun je het beter uitlaten, want voor alleen radio heb je geen tv nodig.

Ik lees niet dat de televisie ook aan gezet wordt maar alleen dat de TV via hdmi-CEC gevraagd zal worden om naar deze hdmi om te schakelen.

't Is maar hoe je 't leest: "Schakel de tv automatisch in” :thinking:

Deze optie 'Schakel de tv automatisch in op de juiste HDMI-ingang’ is te vinden via Menu > Instellingen > Stand-by.

Dat is handig als je alleen een tv aan je 5202 hebt hangen. Maar als je ook een soundbar hebt en via Optisch radio luistert kun je het beter uitlaten, want voor alleen radio heb je geen tv nodig.

Ik lees niet dat de televisie ook aan gezet wordt maar alleen dat de TV via hdmi-CEC gevraagd zal worden om naar deze hdmi om te schakelen.

 

't Is maar hoe je 't leest: "Schakel de tv automatisch in” :thinking: Of wordt bedoeld: schakel de tv automatisch over naar de juiste HDMI-poort? Of Stel de tv automatisch in op … Ik weet niet hoe die optie er precies uitziet want heb 'm nog niet, maar als het er met de aangegeven bewoordingen staat, kan dat tot een boel verwarring leiden, als zelfs twee min of meer doorgewinterde forumgebruikers er al een verschillende interpretatie op nahouden.

Wanneer  een programma via terugkijken klaar is, springt het beeld van tv naar gids op de plek waar het programma staat (bijvoorbeeld 3 dagen terug).

@Widajono

Je kunt in de gids in één keer terug naar '’nu'’ met de :play_pause: -knop.

Knoppen van de afstandsbediening zitten op een onlogische plek.

Ik neem aan dat je de allernieuwste met de Netflix knop bedoelt.

 

.

Helemaal eens, ook ik zou graag zien dat de volgende TV ontvanger gewoon weer voorzien wordt van een display. Overigens zou ik dan ook graag zien dat de display zo geconfigureerd kan worden dat deze alleen aan staat bij radio luisteren en niet bij televisie kijken.

 

Wij ook, maar dan wel graag met altijd de mogelijkheid van een digitaal klokje er op. Wij waarderen dat ten zeerste en bijvoorbeeld op elke Satalitte receiver vanaf 25 Euro consumentenprijs (in Duitsland) zit dat. 

In mijn ogen heeft dit echter helemaal niets te maken met het nieuwe menu en nogal of topic. 

 

Bete Carl, mag ik iets vragen?

Wat bedoel je met “ elke Satalitte receiver vanaf 25 Euro consumentenprijs”

Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt. 

Alvast mijn hartelijke dank voor het antwoord.

Groetjes,

Joop

Joop, 

Geen enkel probleem om te vertellen wat ik er mee bedoel, hoewel een moderator het van mij direct weg mag halen want ik vind het persoonlijk een beetje off topic in dit topic om hier diep op in te gaan. Voor mij was het alleen maar een prijsvoorbeeld.

Er bestaan 3 TV technieken die van een SetTopBox gebruik maken:

  1. De sataliet ontvangers die gebruik maakt van schotels;
  2. De DVB-T ontvanger (Digitene genaamd bij KPN); 
  3. De mediabox voor DSL of Coax kabel TV (Niet echt een ontvanger maar KPN noemt het zo, die dienst doen om centraal in de cloud ontvangen programma’s direct of uitgesteld door te geven.) 

    In 1 en 2 zijn een ontvanger ingebouwd maar overigens gewoon vergelijkbaar met de STB’s die KPN beschikbaar stelt.

Als we nu gewoon even kijken wat een sataliet ontvanger in Duitseland momenteel kost inclusief afstandbediening dan komen we op een bedrag vanaf ongeveer  25Euro. 

https://www.saturn.de/de/category/_sat-receiver-475000.html?filter=brand%3AVANTAGE%20OR%20IMPERIAL&sort=currentprice%2Basc&id=475000

Reputatie 7

Deze optie 'Schakel de tv automatisch in op de juiste HDMI-ingang’ is te vinden via Menu > Instellingen > Stand-by.

Dat is handig als je alleen een tv aan je 5202 hebt hangen. Maar als je ook een soundbar hebt en via Optisch radio luistert kun je het beter uitlaten, want voor alleen radio heb je geen tv nodig.

Ik lees niet dat de televisie ook aan gezet wordt maar alleen dat de TV via hdmi-CEC gevraagd zal worden om naar deze hdmi om te schakelen.

 

Dat inderdaad. Het gaat er alleen om dat als je dan de tv & ontvanger aanzet, de ontvanger en de tv communiceren om te zorgen dat het juiste HDMI-kanaal gekozen wordt.

 

 

Overigens is radio luisteren met een 5202 toch al niet zo handig want - en dat zeg ik wel vaker - geen display om te zien welke zender je aan hebt staan.

Helemaal eens, ook ik zou graag zien dat de volgende TV ontvanger gewoon weer voorzien wordt van een display. Overigens zou ik dan ook graag zien dat de display zo geconfigureerd kan worden dat deze alleen aan staat bij radio luisteren en niet bij televisie kijken. Ook zou ik het in dat kader heel prettig vinden als de led van de TV ontvanger uit gezet kan worden. 

 

Beloven kan ik natuurlijk niets, maar ik heb het doorgegeven :)

 

, ​​ ​​​​​ @Widajono de gidsproblemen zouden echt al een tijdje opgelost moeten zijn. Wat ervaar jij nu dan nog? Kan je iets meer uitleg geven? Dan kunnen we gerichter onderzoek gaan doen. Je hebt jouw ontvanger recent nog eens een ‘frisse start’ gegeven?

dat het nog steeds enkele seconden duurt voor de gids opent. Tactisch vermomd door boven in beeld 'gids wordt geopend ' weer te geven. 

Menu openen gaat snel en soepel, waarom de gids niet??

'Oké' is soms starten van de opname, soms niet (afhankelijk van serie/eenmalige opname).

Knoppen van de afstandsbediening zitten op een onlogische plek. Bediening met 1 hand is niet mogelijk (en ik heb niet hele kleine handen)

Wanneer  een programma via terugkijken klaar is, springt het beeld van tv naar gids op de plek waar het programma staat (bijvoorbeeld 3 dagen terug). Ik weet niet hoe het voor de update was maar deze manier is heel onhandig ...

 @Widajono, de gids zou inmiddels weer vrij vlot moeten reageren, zoals Marcia ook al benoemde. Hoe lang doet het er bij jou specifiek over, wil je eens timen? Je hebt wel de meest recente software te pakken (HTML 4.116)?

Wat betreft het starten van opnames, dat is ook aeerder aangekaart door iemand. Volgens mij was jij dat, toch? Dat heb ik toen ook met de ontwikkelaars besproken en het klopt dat hier een verschil in zit. Dit omdat bij een serieopname je altijd eerst het mapje opent waar de serie in wordt opgeslagen. Vervolgens selecteer je de aflevering en die start dan met OK. Dit werkt ook zo als er maar één aflevering in het mapje staat. Het is niet mogelijk om dat aan te passen.

Dat van Terugkijken is recent dan denk ik. We hebben juist begin vorige maand feedback doorgegeven dat klanten het vervelend vonden dat ze bij het Terugkijken op de huidige datum en tijd uitkwamen. Maar ik heb niet vernomen dat het al aangepast is, dus dat check ik nog even.

Reputatie 3
Badge

@Erik_ 

Dat van terugkijken is bij mij al een hele tijd. Al zeker meer dan een paar weken. 

Wat is er fijn aan dan volgens andere gebruikers? 

Wij kijken geregeld programma's terug van een week geleden, moet je eerst zoeken naar het programma en dan weer zoeken naar de juiste dag..

HTML versie 4.116.208. Dat is de meest recente denk ik?

@Widanjo

Ik hoop dat @Erik_  dit niet bedoeld. Maar ik heb aangekaart (in meerdere vormen beschreven) dat het irritant is dat je als je een serie kijkt momenteel niet de serie kan inplannen, behalve als een serie dagelijks loopt. Er zijn series die maandelijks lopen en wekelijks lopen. Er gaan nauwelijks programma’s in de gids langer dan 6 dagen vooruit. 

Dus als je ook als je naar een programma zit te kijken een serie zou kunnen in plannen zijn we al een hoop op de goede weg. Maar ik zou dat eigenlijk ook de volgende dag willen doen, omdat ik ouder ben geworden en niet zo snel meer ben in mijn beslissingen. :rofl:

Dit kan gewoon als je series opnemen kan aangeven bij reeds afgespeelde programma’s (dus niet de uitzending op zich). 

Reputatie 7

Maar ik heb aangekaart (in meerdere vormen beschreven) dat het irritant is dat je als je een serie kijkt momenteel niet de serie kan inplannen, behalve als een serie dagelijks loopt. Er zijn series die maandelijks lopen en wekelijks lopen. Er gaan nauwelijks programma’s in de gids langer dan 6 dagen vooruit. 

Maar de volgende aflevering hoeft toch ook niet in de gids te staan om toch als serie opgenomen te kunnen worden?

Onderstaand als voorbeeld de serie opnames van "Wie is de Mol" met één aflevering per week.

Zodra een uitzending voorzien is van een serie code (te herkennen aan het ikoontje met de "S") dan kan deze als serie opgenomen worden, ook als de volgende aflevering pas over een maand is.

Maar ik heb aangekaart (in meerdere vormen beschreven) dat het irritant is dat je als je een serie kijkt momenteel niet de serie kan inplannen, behalve als een serie dagelijks loopt. Er zijn series die maandelijks lopen en wekelijks lopen. Er gaan nauwelijks programma’s in de gids langer dan 6 dagen vooruit. 

Maar de volgende aflevering hoeft toch ook niet in de gids te staan om toch als serie opgenomen te kunnen worden?

Onderstaand als voorbeeld de serie opnames van "Wie is de Mol" met één aflevering per week.

Zodra een uitzending voorzien is van een serie code (te herkennen aan het ikoontje met de "S") dan kan deze als serie opgenomen worden, ook als de volgende aflevering pas over een maand is.

Even lezen wat ik schreef, niet dat deel dat jij selectief hebt gequot. Overigens hij moet wel in de toekomst in de gids staan om als serie te kunnen worden ingepland. Ik heb wel dingen ingepland staan die per kwartaal lopen op de VRT en toch netjes worden ingepland als ze weer eens worden uitgezonden. Maar dat is alleen omdat het er staat. 

Reputatie 7

Even lezen wat ik schreef

Volgende keer toch maar even direct die serie inplannen?

Even lezen wat ik schreef

Volgende keer toch maar even direct die serie inplannen?

Ik denk dat het beter is hierop niet te antwoorden. Ik heb zelden in mijn leven zo’n wederom gemanipuleerd gequote stompzinnige reply gezien.  

Reputatie 3
Badge

@CorL  je kunt alleen iets inplannen als je weet dat het komt. Ik zat gisteravond een aflevering te kijken en boven in beeld verscheen: hierna nog een aflevering van X.

Dat was echter een nieuw seizoen en dus nog niet ingepland. Ik kon het gelukkig al in de gids zien (6 dagen vooruit) en ik kon de 1e aflevering terugkijken, maar met reclame waar ik juist zo'n hekel aan heb…

'Even direct inplannen ' is dus niet altijd mogelijk 

Reputatie 7

Even lezen wat ik schreef

Volgende keer toch maar even direct die serie inplannen?

Ik denk dat het beter is hierop niet te antwoorden. Ik heb zelden in mijn leven zo’n wederom gemanipuleerd gequote stompzinnige reply gezien.  

En toch kan je altijd een serie opnemen door terwijl je een aflevering live kijkt direct even op de rec knop te drukken en aan te geven dat je de serie wilt opnemen. Dat werkt ongeacht over hoeveel dagen of weken de volgende aflevering van die serie is.

Het zou mooi zijn als KPN het mogelijk maakt om in de gids een aflevering van een serie te kunnen selecteren die al in het verleden ligt en d.m.v. de rec knop ook dan de toekomstige uitzendingen voor opname in te kunnen plannen. Nu wordt dan foutmelding STB-pvr-3013 gegeven.

Reputatie 3
Badge

@wjb met dat laatste stukje ben ik het eens…

 

Reputatie 7

@wjb met dat laatste stukje ben ik het eens…

Waarom niet met het eerste stukje, dat klopt toch ook als een bus?

Reputatie 3
Badge

Omdat je 9 van de 10 keer een serie opneemt als je niet kunt kijken. En kijkt als je het niet hebt opgenomen…

Jouw stelling klopt inderdaad maar is totaal overbodig. 

 

En nu weer door