Vraag

Wanneer eindelijk HD glas vanaf 1 en wanneer alle HD kanalen in de originele stream.



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

285 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Ik vraag mij alleen af of het zinvol is om dit hier elke keer aan te geven en het topic alleen maar te vervuilen. Maar waarschijnlijk ben je ook zo’n persoon die ook elke dag gaat bellen naar 0800-0402 om te vragen wat de status is.

 

Het zal heus onder hun aandacht zijn. 

 

Nee, uiteraard niet.

Waarom denk je dat?

 

Ik vind wel dat KPN hier echt haast mee moet maken.

Het is een belofte van zo'n 4 jaar geleden.

 

En het is maar de vraag of het echt onder de aandacht van KPN is.

 

En 1 keer in de 2 of 3 maanden, dat is toch geen probleem?

Vind jij @Pvdh14 van wel? 

Gewoon achterover zitten en gewoon altijd afwachten, is dat in jouw ogen de beste oplossing? 

Nee, dat is niet mogelijk, @Pvdh14 .

De individuele snelheid is dan wel voldoende. Het zijn de knooppunten bij koper die dat niet aankunnen. Want dan zou gewoon iedereen HDglas ( de eerste 10 zenders) krijgen. Dan moeten er door een knooppunt vele Terrabytes tegelijk.
Wat dacht je ook van aansluitingen met meerdere ontvangers die dat dan doen? En de buren...

Uitbreiding van die knooppunten is een kostbare zaak, nog afgezien van de fysieke ruimte in de kastjes, en wordt niet gedaan. Ook omdat kpn op termijn het héle koperdraad netwerk uit gaat faseren. En daar eigenlijk al mee bezig is. Maar helaas kan FttH niet overal 'tegelijk’ aangelegd worden.

@PeterG @Erik_ 
Mooi uitgelegd Peter, maar er zijn alternatieve wegen die naar een oplossing leiden.

Al jaren zitten we met Zenderlijsten, wat duidelijk voor degenen die bekend zijn met het maken van computerprogramma’s, een ingeslagen weg is die nooit is afgemaakt.

Maar waarom dit niet afmaken met een optie dat de zenderlijst prefereert boven de physieke kanalen. Je krijgt zelfs dan nog meer vrijheden. Maar het is in ieder geval een oplossing voor dit probleem. Wachten op de uitfasering van het koper? We leven niet in Utopia. 

Ik vraag mij alleen af of het zinvol is om dit hier elke keer aan te geven en het topic alleen maar te vervuilen. Maar waarschijnlijk ben je ook zo’n persoon die ook elke dag gaat bellen naar 0800-0402 om te vragen wat de status is.

 

Het zal heus onder hun aandacht zijn. 

 

Nee, uiteraard niet.

Waarom denk je dat?

 

Ik vind wel dat KPN hier echt haast mee moet maken.

Het is een belofte van zo'n 4 jaar geleden.

 

En het is maar de vraag of het echt onder de aandacht van KPN is.

 

En 1 keer in de 2 of 3 maanden, dat is toch geen probleem?

Vind jij @Pvdh14 van wel? 

Gewoon achterover zitten en gewoon altijd afwachten, is dat in jouw ogen de beste oplossing? 

Met achter over zitten en afwachten is het zelfde bereikt. Dus inderdaad; tot nu toe de beste oplossing.

Reputatie 7

 ​​​​Maar het is in ieder geval een oplossing voor dit probleem.

Dit leidt tot precies dezelfde uitdaging die @PeterG ook al noemt, investeren in de capaciteit van de centrale infrastructuur om bottlenecks te voorkomen.

Veel abonnees hebben geeneens weet van het bestaan van de HD-"Glas" zenders en kijken naar de gewone HD zenders. Als zij standaard uitgesteld naar de HD-"Glas" zenders gaan kijken dan leidt dat tot een beduidend hogere belasting van de centrale infrastructuur. En of je nu zender 661 zelf op de eerste positie van jouw zenderlijst plaatst of dat deze door de HD-"Glas" op 1 functionaliteit op de eerste positie geplaatst wordt maakt voor de belasting van de centrale infrastructuur niet uit.

 

 ​​​​​Wachten op de uitfasering van het koper? We leven niet in Utopia. 

Dat is ook nergens voor nodig, op een VDSL profiel zijn de HD-"Glas" zenders niet beschikbaar en worden daarom dus ook niet op 1 geplaatst. Keuze 1 bestaat op een VDSL aansluitingen uit de kanalen 701 (HD) en 1 (SD voor als de bandbreedte onvoldoende is) terwijl deze bij glasvezel aansluiting gaat bestaan uit enkel kanaal 661 (HD-"Glas").

Reputatie 7

Met achter over zitten en afwachten is het zelfde bereikt. Dus inderdaad; tot nu toe de beste oplossing.

Toch moet je dit issue onder de aandacht blijven brengen van kpn en het zou eigenlijk de allerhoogste prioriteit van kpn moeten krijgen. Dat is wat mij betreft niet zozeer vanwege de nummering maar vanwege het feit dat opnames van HD-"Glas" zenders niet teruggekeken en ingepland kunnen worden via de smart-TV app, iTV app en tv.kpn.com. Het is schandelig dat de glasvezelabonnee nu al vele jaren verstoten is van haar opnames als via het online TV platform teruggekeken moet worden. Met de HD-"Glas" op 1 functionaliteit komen deze opnames dan vanzelf beschikbaar voor de apps en site immers dan worden van alle varianten (HD-"Glas", HD en SD) opnames vastgelegd en kunnen de HD en SD variant teruggekeken worden.

 ​​​​Maar het is in ieder geval een oplossing voor dit probleem.

Dit leidt tot precies dezelfde uitdaging die @PeterG ook al noemt, investeren in de capaciteit van de centrale infrastructuur om bottlenecks te voorkomen.

 

Er zijn meer wegen dan alleen via ijzer. Als we zien hoe mooi het menu nu is in vergelijking van de eerste wijzigingen die het server probleem moesten oplossen.  Zelfs onze 2260 loopt nu naar bevrediging, wat in het begin een ramp was. Waarom dit niet afmaken. @Erik_ 

En het allermooiste voor KPN aanpassing via de zenderlijsten legt de keuze bij de klant en is heel eenvoudig voor de klant te beschrijven  en via de helpdesk uit te leggen. Aanpassing via de fysiek van de apparatuur direct bij KPN en ga jij maar eens een weekje daar op de helpdesk, zitten dan kom je er achter wat voor gekke vragen (heel normaal overigens) eindgebruikers kunnen stellen. 

Reputatie 7

Er zijn meer wegen dan alleen via ijzer. Als we zien hoe mooi het menu nu is in vergelijking van de eerste wijzigingen die het server probleem moesten oplossen.  Zelfs onze 2260 loopt nu naar bevrediging, wat in het begin een ramp was. Waarom dit niet afmaken. @Erik_ 

Wat moet daar dan nog aan afgemaakt worden?

 

En het allermooiste voor KPN aanpassing via de zenderlijsten legt de keuze bij de klant en is heel eenvoudig voor de klant te beschrijven  en via de helpdesk uit te leggen. 

Maar dat is de uitdaging helemaal niet, de uitdaging is om de centrale infrastructuur voldoende capaciteit te laten hebben omdat er veel meer abonnees die nu naar de HD zenders kijken dan naar de HD-"Glas" zenders zullen gaan kijken. Daarmee zal automatisch ook het uitgesteld kijken naar HD-"Glas" zenders toenemen en dat is waar die extra capaciteit op de centrale infrastructuur voor nodig is.

Er zijn meer wegen dan alleen via ijzer. Als we zien hoe mooi het menu nu is in vergelijking van de eerste wijzigingen die het server probleem moesten oplossen.  Zelfs onze 2260 loopt nu naar bevrediging, wat in het begin een ramp was. Waarom dit niet afmaken. @Erik_ 

Wat moet daar dan nog aan afgemaakt worden?

Even lezen wat ik voorafgaand aan dit heb geschreven en jij lijkt het op reageerde zonder het te begrijpen..  

En het allermooiste voor KPN aanpassing via de zenderlijsten legt de keuze bij de klant en is heel eenvoudig voor de klant te beschrijven  en via de helpdesk uit te leggen. 

Maar dat is de uitdaging helemaal niet, de uitdaging is om de centrale infrastructuur voldoende capaciteit te laten hebben omdat er veel meer abonnees die nu naar de HD zenders kijken dan naar de HD-"Glas" zenders zullen gaan kijken. Daarmee zal automatisch ook het uitgesteld kijken naar HD-"Glas" zenders toenemen en dat is waar die extra capaciteit op de centrale infrastructuur voor nodig is.

 

De uitdaging is voor mij tijdig tevreden klanten tegen de laagste kosten.



 

Met achter over zitten en afwachten is het zelfde bereikt. Dus inderdaad; tot nu toe de beste oplossing.

Toch moet je dit issue onder de aandacht blijven brengen van kpn en het zou eigenlijk de allerhoogste prioriteit van kpn moeten krijgen. Dat is wat mij betreft niet zozeer vanwege de nummering maar vanwege het feit dat opnames van HD-"Glas" zenders niet teruggekeken en ingepland kunnen worden via de smart-TV app, iTV app en tv.kpn.com. Het is schandelig dat de glasvezelabonnee nu al vele jaren verstoten is van haar opnames als via het online TV platform teruggekeken moet worden. Met de HD-"Glas" op 1 functionaliteit komen deze opnames dan vanzelf beschikbaar voor de apps en site immers dan worden van alle varianten (HD-"Glas", HD en SD) opnames vastgelegd en kunnen de HD en SD variant teruggekeken worden.

Ik zie dat ik pas volgend jaar (juni 2023) glasvezel krijg. Dus degene die al over glasvezel beschikken hebben al meer voordeel.


Dus voor degene die niet een glas zender via de app kunnen inplannen. Jammer joh, ik ook niet en wees blij dat je al betere beeldkwaliteit en hogere internetsnelheid hebt. Er zijn ook nog kpn klanten die het met koper moeten doen 😉

Reputatie 7
Badge +20

Wanneer eindelijk HD glas vanaf 1 en wanneer alle HD kanalen in de originele stream.

 

Laten we niet “off topic” gaan s.v.p. 😉😊

Reputatie 7

De uitdaging is voor mij tijdig tevreden klanten tegen de laagste kosten.

En dat lukt dus niet immers het gaat helemaal niet om het zelf op volgorde kunnen zetten van zenders, dat is immers zeer eenvoudige functionaliteit. Nogmaals, de uitdaging zit helemaal niet in de functionaliteit van de TV ontvanger maar in de capaciteit van de centrale infrastructuur. Daar zouden wel eens bottlenecks in kunnen ontstaan omdat veel meer mensen uitgesteld naar HD-"Glas" zenders kijken i.p.v. naar de HD zenders waar ze nu naar kijken. Bij uitgesteld kijken (opname of terugkijken) heeft elke TV ontvanger zijn eigen stream. Een HD stream is ongeveer 7Mbps terwijl een HD-"Glas" stream ongeveer 12,5Mbps vergt en dat is per TV ontvanger dus 5,5Mbps extra. Extrapoleer dat met het aantal abonnees dat door HD-"Glas" op 1 automatisch naar HD-"Glas" gaat kijken en je zult zien dat de centrale infrastructuur dan vele GB's extra zal moeten kunnen routeren. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan.

Reputatie 7
Badge +9

Goedemiddag beste ik begrijp dat je daar voor strijd HD glas op 1 ikzelf ben helemaal voor. maar de de mensen zijn al bijna 3jaar Er mee bezig. Zo jammer dat Er door kpn daar moelijk op gereageerd wordt. 🤔

Reputatie 7

de mensen zijn al bijna 3jaar Er mee bezig.

Al bijna 4 jaar!!! 😡

Reputatie 7
Badge +20

@wjb

Ik begrijp wat je schrijft.

Maar anno 2022 mag het zowel kosten technisch als hardware technisch als software matig geen enkel probleem meer zijn.

KPN had het al lang en breed geregeld kunnen hebben. (al bijna 4 jaar geleden toegezegd). 

En het heeft zelfs voor KPN zelf voordelen.

 

Dus graag z.s.m. en urgent HD glas kanalen vanaf 1 en meteen alle HD kanalen in de best mogelijke stream. 😉

Reputatie 7

Ik begrijp wat je schrijft.

...

KPN had het al lang en breed geregeld kunnen hebben. (al bijna 4 jaar geleden toegezegd). 

Dat ben ik volledig met je eens, ook ik strijd hier al bijna 4 jaar voor.

Ik schrijf dat omdat er blijkbaar mensen zijn die wel een hele simplistische blik hebben op dit issue en denken dat je er wel bent als je de zenderlijst maar kunt sorteren.

De uitdaging zit echt niet in de TV ontvanger maar in de centrale infrastructuur en ik hoop dat die boodschap overgekomen is.

De grootste tekortkoming van het ontbreken van HD-"Glas" op 1 is voor ons overigens niet de nummering maar het feit dat opnames van HD-"Glas" zenders niet ingepland en teruggekeken kunnen worden via de apps en site. Uiteraard hoeft dat terugkijken dan ook niet in HD-"Glas" kwaliteiteit maar mag dat in de voor dat medium hoogstmogelijke kwaliteit (gewoon HD).

Reputatie 7
Badge +9

Sorry wjb inderdaad bijna alweer 4jaar.🤔

Reputatie 7
Badge +20

Bijna 2023

Ik zie langzaam ook steeds meer vragen hierover.

 

Anno 2023 moet het toch een lukken, of niet KPN?

 

En KPN het heeft ook voor KPN voordelen.😉

Reputatie 4
Badge +2

Zou een kpn moderator aub eens toelichting kunnen geven waarom kpn zich al jaren niet aan hun eigen belofte houdt mbt de hd-glaszenders vanaf 1?

Als ik beloof iedere maand mijn abonnementskosten te betalen en dat vervolgens meer dan 3 jaar niet doe, kom ik er dan ook zo makkelijk mee weg als kpn met het niet nakomen van deze belofte?

Reputatie 7
Badge +20

Zie ook hier.

 

Heel veel glasvezelaansluitingen erbij dit jaar.

Zie bron mijn link boven.

 

Dus KPN, snel de HD glas kanalen 661-670 vanaf 1 en meteen alle HD kanalen in de beste kwaliteit.

Anno (bijna) 2023 moet dat zo wie zo geen probleem zijn.

Reputatie 7
Badge +20

Allen een heel gelukkig en gezond 2023.

 

Zie ook mijn eerdere bericht boven met de link.

 

Dus Anno 2023 moet dit allemaal mogelijk zijn.

De techniek staat niet stil.

Het aantal glasvezelaansluitingen gaat hard.

En als je ook op tv gebied een echte concurrent van Ziggo wilt zijn, dan moeten alle HD kanalen z.s.m. in originele (beste) stream. En HD glas vanaf 1.😉

Reputatie 7
Badge +20

..

Reputatie 7
Badge +20

Zie hier, meer glasvezel aansluitingen dan koper aansluitingen.

Ik snap überhaupt niet waarom het zo moeilijk moet zijn om aparte profielen voor koper en glas te hebben. Ik durf het een brevet van onvermogen te noemen.

Glas profiel is er. Dan wordt HDglas pakket geactiveerd. Maar dat is dan nog steeds 661 tot en met 670. En wat ik het meest ergerlijk vind: opnames worden niet gedubbeld naar HD kwaliteit. Ik neem dus bijvoorbeeld films dubbel op, maar de ruimte telt dan ook dubbel! 😡

Reputatie 7
Badge +7

En wat ik het meest ergerlijk vind: opnames worden niet gedubbeld naar HD kwaliteit. Ik neem dus bijvoorbeeld films dubbel op, maar de ruimte telt dan ook dubbel! 😡

@PeterG , ik ben niet helemaal een leek maar wat versta je onder ‘dubbel opnemen’? 

Het wordt idd, tijd dat 661 naar 1 verhuist! De meerderheid kan inmiddels glasvezel gebruiken en xDSL is men aan het afbouwen. Dus KPN …… 661 op 1!