Vraag

Wanneer eindelijk HD glas vanaf 1 en wanneer alle HD kanalen in de originele stream.



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

285 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Totaal TV (Jarco Kriek) leest hier mee: klik hier

Er is een tijd geweest dat je bij het schrijven van een artikel aan bronvermelding moest doen. Blijkbaar hoeft dat nu niet meer...

@Katana321 als er bronvermelding bij een artikel behoort te staan dan staat die bronvermelding er ook. In dit geval is niet jij, dit topic of een andere gebruiker van dit forum de bron, maar de officiële woordvoerder van KPN. En die wordt duidelijk in het artikel meerdere keren vermeld/genoemd.

Ik moet zelfs je teleurstellen. Ik heb dit topic al maanden niet gevolgd en werd er d oor het interne systeem door opgemerkt dat er een link vanuit dit topic werd gebruikt.

Reputatie 7
Badge +20

Totaal TV (Jarco Kriek) leest hier mee: klik hier

 

Dank je @Katana321 😊

 

Alleen vergeet TvTotaal (zoals gebruikelijk) het echte grote voordeel van HD glas (originele stream namelijk).

En het verschil is echt wel zichtbaar TVTotaal, dat is ook de reden dat je nog steeds vaak hoort dat het beeld van Ziggo mooier is dan bij KPN.

 

En belofte maakt schuld KPN, is meer dan 3 of 4 jaar geleden toegezegd.

En dan het grote probleem bij opnames, die je niet op een ander apparaat kunt kijken. (bij mij en velen is 1 - 10 verborgen).

Reputatie 7
Badge +7

@Katana321 als er bronvermelding bij een artikel behoort te staan dan staat die bronvermelding er ook. In dit geval is niet jij, dit topic of een andere gebruiker van dit forum de bron, maar de officiële woordvoerder van KPN. En die wordt duidelijk in het artikel meerdere keren vermeld/genoemd.

Ik moet zelfs je teleurstellen. Ik heb dit topic al maanden niet gevolgd en werd er d oor het interne systeem door opgemerkt dat er een link vanuit dit topic werd gebruikt.

Het moge duidelijk zijn dat ik het niet over de 3e alinea van jouw artikel had, maar over alinea 1 en 2. Mocht dat voor jou niet duidelijk zijn geweest, bij dezen.

Er staat in de eerste twee alinea’s volgens mij geen dingen dien exclusief naar dit forum terug te herleiden zijn. Zelf heb ik ook Interactieve TV via glas. Ik heb veel familie, vrienden en kennissen die Interactieve TV via glas hebben. Wij ontvangen menig vraag van KPN-klanten met vragen over HD-Glas. En nogmaals, ik heb dit topic al langere niet gevolgd. Dus de je kan van mij aannemen het hele artikel en dus ook de eerste twee alinea geschreven zijn zonder informatie uit dit topic. 

@joop2011 je kan het wellicht beter zeggen dat Totaal TV (niet TVTotaal) niet dezelfde mening verkondigd die je hebt. HD Glas zijn inderdaad betere streams. Maar niet iedereen ziet dit direct. Gelijk zoals er mensen zijn die het verschil tussen HD en 4K niet noemenswaardig vinden. KPN maakt een duidelijke keuze wat betreft investering. En ik kan die begrijpen. Ik denk dat het voor het grootste deel van de klanten beter is dat nog meer zenders van SD naar HD worden omgezet. En wellicht iets minder belangrijk voor velen dat het 4K-aanbod wordt uitgebreid. Ik begrijp dat dit dus nier een keuze is waar jij achter staat.

Ik kan het beeld tussen Ziggo en KPN overigens op hetzelfde toestel vergelijken maar zoveel verschil (er is inderdaad als je heel goed kijken een klein verschil zichtbaar) is er niet bij die tien zenders. Het is wellicht meer het bekende idee dat een hoger getal beter is.

Reputatie 7

KPN maakt een duidelijke keuze wat betreft investering.

Dit is wat KPN begin 2019 op haar site had staan nadat de uitrol van HD-op-1 afgerond was.

@TvG2016, Ook dat was een "duidelijke keuze" alleen het begrip "later" blijkt bij KPN een nogal ruim begrip te zijn.

Ik hoop dat je begrijpt dat abonnees die, zoals ik, wel naar de HD-"Glas" zenders kijken door het ontbreken van HD-"Glas"-op-1 opnames van die zenders niet terug kunnen kijken via (smart-)TV apps en tv.kpn.com. Zo zijn wij buitenshuis verstoten van ruim 95% van onze opnames en dat is mijns inziens een zeer grote tekortkoming.

Het beschikbaar stellen van opnames van die zenders (in gewone HD kwaliteit) via die apps en site is waar ik en mijn gezin grote behoefte aan hebben.  Dit vergt ook geen grote investeringen en zal ook niet leiden tot een hogere belasting van de centrale infrastructuur.

Weet dat een opname van een HD-"Glas" zender sowieso ook in HD en SD beschikbaar is zoals tijden terug bleek uit een bugje in de firmware van de TV ontvanger.

Weet ook dat de apps en site "weten" dat een opname van de HD-"Glas" variant vastgelegd wordt. Zie dit bericht.

Het enige wat gedaan hoeft te worden is de HD variant van de opname in de apps en op de site beschikbaar te stellen. 

Dat die zenders op kanaal 661 t/m 670 staan vind ik persoonlijk minder interessant al zijn er veel argumenten om deze wel samen te voegen met kanaal 1 t/m 10.

@wjb ik begrijp je goed. Maar je kan toch ook een opname inplannen op NPO 1 HD op voorkeuzekanaal 1 en zelf kijken via NPO 1 HD Glas op 661? Ik weet het is omslachtig en het kan gebruikersvriendelijker maar het kan goed. Het is alleen rot als je zit te kijken op het dat moment besluit om het programma toch maar op te nemen. Dan zou je extra moeten zappen. Of begrijp ik de uitleg en de problemen die je hiermee hebt verkeerd? Het is mij duidelijk dat je in ieder geval bij het terugkijken niet de HD Glas kwaliteit krijgt maar de normale HD kwaliteit.

Het is inderdaad een wijziging van inzicht (beleid) met HD Glas ten opzichte van 2019. Ik kan mij zelfs nog een artikel herinneren dat ik rond die periode gemaakt heb waarin werd gesproken over mogelijke uitbreiding van het aantal HD Glas streams er in Nederland meer glasvezelaansluitingen waren. Je wilt uiteindelijk als klant beiden maar ik kan begrijpen dat KPN met investering nu vooral wil inzetten om echt alles naar HD om te zetten en het 4K-aanbod uit te breiden.

Reputatie 7

Maar je kan toch ook een opname inplannen op NPO 1 HD op voorkeuzekanaal 1 en zelf kijken via NPO 1 HD Glas op 661?

Je kunt niet twee opnames voor dezelfde uitzending vastleggen, het is of de HD (en SD) variant (kanaalkeuze 1) of de HD-"Glas" variant (kanaalkeuze 661).

Je weet vooraf veelal niet of je die opname thuis wilt kijken en dus de HD-"Glas" variant wilt opnemen danwel buitenshuis wilt kijken op een laptop of tablet en dus de HD variant moet opnemen. En wellicht is het zo dat ik op zakenreis buitenshuis ben terwijl mijn vrouw thuis is en we beide die opname terug willen kijken. Dan hebben we dus beide varianten nodig. Bedenk je ook dat wij kanaal 1 t/m 10 uiteraard onzichtbaar hebben gemaakt immers die kanalen gebruiken wij niet. HD opnames van die kanalen zijn door ons dan ook niet terug te kijken zonder extra handelingen zoals het switchen van zenderlijst. Zeer gebruiksonvriendelijk.

 

Je wilt uiteindelijk als klant beiden maar ik kan begrijpen dat KPN met investering nu vooral wil inzetten om echt alles naar HD om te zetten en het 4K-aanbod uit te breiden.

De investering om HD-"Glas" opnames in de HD variant beschikbaar te stellen is marginaal, dat kan niet de reden zijn om in ieder geval dat onderdeel aan te pakken.

@wjb het is dus eigenlijk gewoon niet willen reserveren van kanaal 1. En al begrijp ik je probleem het leest het toch een beetje als een luxe probleem. Ik heb zelf genoeg aan de 7 dagen terugkijken kortom ik heb dat 'probleem'  niet.

 

Wat mij het meest blijtft verbazen betreffende de uitspraken over de bottlenecks en capaciteit van het netwerk. Het is ook bestand tegen het extra verkeer van het thuiswerken en de streamdiensten. 

Waar betalen we dan die steeds hoger wordende abonnementsprijzen voor dat was toch ook voor het verbeteren van het netwerk? Nu lijkt het net alsof we enkel mee investeren in de uitrol van glasvezel.

Kortom waar ligt dan de bottleneck helemaal aan het begin  het televisie platform  of in de diverse tussenliggende stappen?  Het is vast wel eens uitgelegd dat ben ik dan vergeten.

Reputatie 7
Badge +20

 

@joop2011 je kan het wellicht beter zeggen dat Totaal TV (niet TVTotaal) niet dezelfde mening verkondigd die je hebt. HD Glas zijn inderdaad betere streams. Maar niet iedereen ziet dit direct.

 

Mening Totaal TV en mijn mening hebben helemaal niets met elkaar te maken.

Het is overigens niet mijn mening, maar de mening van vele glasabonnees.

 

De reden dat heel veel mensen het niet zien, is dat de meeste tv's niet goed zijn ingesteld.

De meeste staan zoals ze hem uit de doos halen en dan kiezen 1 van de voorkeuren die de tv beidt.

Het beste kan je de tv calibreren, dat kan je zelf of je kan het laten doen.

 

En ik hoor en lees ook vaak dat velen het beeld van Ziggo mooier vinden.

Logisch, want dat is net zoals HD glas de originele stream. 😉

 

Totaal TV kijk ik nog zelden op, omdat zij toch vaak ernaast zitten en de info vaak niet correct is.

Dat was enkele jaren geleden beter. 

Reputatie 7
Badge +20

@wjb ik begrijp je goed. Maar je kan toch ook een opname inplannen op NPO 1 HD op voorkeuzekanaal 1 en zelf kijken via NPO 1 HD Glas op 661?

 

Volgens mij kan dat niet.

En als het wel kon, dan is 200 uur opname ineens heel erg weinig.

Wij hebben nu meestal maar 30% vrij en soms minder.

P.S. ik heb de eerste 10 verborgen.😊

 

@TvG2016 

Werk jij toevallig voor KPN of Totaal TV? 

 

Zolang KPN HD glas niet vanaf 1 zet en de overige HD kanalen in de originele stream zet, moeten we helaas dit topic regelmatig bovenaan zetten. 😴

 

@joop2011 je kan het wellicht beter zeggen dat Totaal TV (niet TVTotaal) niet dezelfde mening verkondigd die je hebt. HD Glas zijn inderdaad betere streams. Maar niet iedereen ziet dit direct.

 

Mening Totaal TV en mijn mening hebben helemaal niets met elkaar te maken.

Het is overigens niet mijn mening, maar de mening van vele glasabonnees.

Die vele is deels subjectief er zijn hier op het forum verbazingwekkend weinig die hier echt naar vragen. Net als destijds met HD vanaf 1 het gros van de klanten koos ook toen standaard voor 1 velen wisten niet eens van het bestaan van die zenders af.

 

@joop2011 200 uur is 200 uur dat mag geen verschil maken met HD  of HD glas.

Reputatie 7
Badge +20

@wjb het is dus eigenlijk gewoon niet willen reserveren van kanaal 1. En al begrijp ik je probleem het leest het toch een beetje als een luxe probleem. Ik heb zelf genoeg aan de 7 dagen terugkijken kortom ik heb dat 'probleem'  niet.

 

Wij nemen een serie altijd eerst compleet op, voordat we ernaar gaan kijken.

Elke keer een week wachten, liever niet. (vroeger had je geen keus, nu gelukkig wel)

Dus over welk luxe probleem heb je het?

Reputatie 7
Badge +20

Kort samengevat.

Je hebt glasvezel en dan mag je ook verwachten dat je de beste beeldkwaliteit hebt.

Helaas is dat nog steeds niet zo.

 

En KPN, zoals ik eerder vermelde, belofte maakt schuld.

Reputatie 7

Wat mij het meest blijtft verbazen betreffende de uitspraken over de bottlenecks en capaciteit van het netwerk. Het is ook bestand tegen het extra verkeer van het thuiswerken en de streamdiensten. 

De benodigde capaciteit voor thuiswerken is twee keer niets en marginaal in vergelijking met de hoeveelheid data die een TV stream vergt.

Voor streamingdiensten (zoals bijvoorbeeld Netflix) geldt nog steeds dat zij veel betere compressie kennen en dus met minder data dezelfde kwaliteit kunnen distribueren. Daarnaast kijken er nog altijd veel minder mensen naar Netflix dan naar televisie en daarmee is de belasting van het TV platform (centrale infrastructuur) veel groter zodra er uitgesteld gekeken wordt.

Helemaal onzin is het waarschijnlijk dus niet maar ook ik ben van mening dat het te vaak gebruikt wordt om dingen dan maar niet te doen.

Reputatie 7
Badge +20

 

@joop2011 je kan het wellicht beter zeggen dat Totaal TV (niet TVTotaal) niet dezelfde mening verkondigd die je hebt. HD Glas zijn inderdaad betere streams. Maar niet iedereen ziet dit direct.

 

Mening Totaal TV en mijn mening hebben helemaal niets met elkaar te maken.

Het is overigens niet mijn mening, maar de mening van vele glasabonnees.

Die vele is deels subjectief er zijn hier op het forum verbazingwekkend weinig die hier echt naar vragen. Net als destijds met HD vanaf 1 het gros van de klanten koos ook toen standaard voor 1 velen wisten niet eens van het bestaan van die zenders af.

 

@joop2011 200 uur is 200 uur dat mag geen verschil maken met HD  of HD glas.

 

200 uur is 200 uur, ja dat weet ik.

Het is niet mogelijk, maar als het wel mogelijk was, en je zou HD en HD glas tegelijk opnemen, dan is 200 uur ineens erg weinig. Snap je? 

 

En het zijn er meer dan je denkt, want niet iedereen zit op het forum.

Ik ken mensen die overgestapt zijn naar Ziggo, omdat het tv beeld daar mooier (beter) is.

@Galdor68  het zijn er echt heel erg veel meer dan je denkt. 😉

Reputatie 7

@TvG2016

Werk jij toevallig voor KPN of Totaal TV? 

Weet je dan niet wie @TvG2016 is?

Zie de eerste regel van dit bericht waarbij hij aangeeft de auteur van dit artikel te zijn.

Dat je vroeger meer langskwam is ons bekend. Je kwalificatie en je mening over de site mag je hebben. Maar jouw reactie haalt zelf je waardeoordeel over de huidige artikelen onderuit. Je leest ze namelijk zelden. Maar laten we deze discussie niet hier voeren. Ik ben altijd via privebericht bereikbaar voor dit soort vragen en discussies. Niet alleen van jou maar van iedereen.

Ik vraag mij altijd af…wat is veel? Is veel het aantal gebruikers dat hier op het forum reageert? Is het 1.000, 10.000, 100.000 of wellicht nog meer? Maar zelfs als het om 100.000 klanten gaat dan is het nog minder dan 5 procent Van alle iTV abonnees. Kijk in kan @wjb begrijpen. Die onderbouwt zijn persoonlijke probleem uitvoerig en ik kan zijn praktische problemen heel goed begrijpen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het merendeel van de iTV klanten tot de conclusie komen dat de beeldkwaliteit van Ziggo beter is dan de streams die bij KPN op 1 tot en met 10 staan.

Nogmaals, ik kan hier vergelijken op dezelfde gecalibreerde televisie en het verschil is zichtbaar, maar echt minimaal. Het verschil in cijfers is wellicht groter (7+ KPN vs 12- bij Ziggo) maar er is ook verschil in uitzendtechniek. Ik kan het zelf niet vergelijken omdat ik geen Next Mini (alleen IPTV) heb maar ik begreep van een collega dat de streams die Ziggo bij Next Mini levert voor zijn gevoel iets slechter zijn dat KPN iTV met de normale HD streams

 

Reputatie 7
Badge +8

 

@joop2011 je kan het wellicht beter zeggen dat Totaal TV (niet TVTotaal) niet dezelfde mening verkondigd die je hebt. HD Glas zijn inderdaad betere streams. Maar niet iedereen ziet dit direct.

 

Mening Totaal TV en mijn mening hebben helemaal niets met elkaar te maken.

Het is overigens niet mijn mening, maar de mening van vele glasabonnees.

Die vele is deels subjectief er zijn hier op het forum verbazingwekkend weinig die hier echt naar vragen. Net als destijds met HD vanaf 1 het gros van de klanten koos ook toen standaard voor 1 velen wisten niet eens van het bestaan van die zenders af.

 

@joop2011 200 uur is 200 uur dat mag geen verschil maken met HD  of HD glas.

 

200 uur is 200 uur, ja dat weet ik.

Het is niet mogelijk, maar als het wel mogelijk was, en je zou HD en HD glas tegelijk opnemen, dan is 200 uur ineens erg weinig. Snap je? 

 

En het zijn er meer dan je denkt, want niet iedereen zit op het forum.

Ik ken mensen die overgestapt zijn naar Ziggo, omdat het tv beeld daar mooier (beter) is.

@Galdor68  het zijn er echt heel erg veel meer dan je denkt. 😉

Laat de mensen maar overstappen toch naar ziggo en denken dat het beeld daar mooier is.

Ik heb de Next box van Ziggo en de VIP5202 naast elkaar met pip gehad en ook regelmatig geswitched naar full beeld en van KPN won het zelfs op kanaal 1.

En dan heb ik 4KTV en ook de andere kanalen waren mooier op de KPN box als van de  nextbox.

 

Veel om me heen geven dit ook aan die zijn overgestapt naar KPN beeld is mooier en stabieler

Reputatie 7

Ik kan het zelf niet vergelijken omdat ik geen Next Mini (alleen IPTV) heb maar ik begreep van een collega dat de streams die Ziggo bij Next Mini levert voor zijn gevoel iets slechter zijn dat KPN iTV met de normale HD streams

Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik vermoed dat de Next Mini de TV streams betrekt van hetzelfde platform als de Ziggo GO app en bij dergelijke unicast platforms zien we vrijwel altijd lagere bitrates om de belasting van het TV platform binnen de perken te houden.

Reputatie 7
Badge +20

Dat je vroeger meer langskwam is ons bekend. Je kwalificatie en je mening over de site mag je hebben. Maar jouw reactie haalt zelf je waardeoordeel over de huidige artikelen onderuit. Je leest ze namelijk zelden. Maar laten we deze discussie niet hier voeren. Ik ben altijd via privebericht bereikbaar voor dit soort vragen en discussies. Niet alleen van jou maar van iedereen.

Ik vraag mij altijd af…wat is veel? Is veel het aantal gebruikers dat hier op het forum reageert? Is het 1.000, 10.000, 100.000 of wellicht nog meer? Maar zelfs als het om 100.000 klanten gaat dan is het nog minder dan 5 procent Van alle iTV abonnees. Kijk in kan @wjb begrijpen. Die onderbouwt zijn persoonlijke probleem uitvoerig en ik kan zijn praktische problemen heel goed begrijpen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het merendeel van de iTV klanten tot de conclusie komen dat de beeldkwaliteit van Ziggo beter is dan de streams die bij KPN op 1 tot en met 10 staan.

Nogmaals, ik kan hier vergelijken op dezelfde gecalibreerde televisie en het verschil is zichtbaar, maar echt minimaal. Het verschil in cijfers is wellicht groter (7+ KPN vs 12- bij Ziggo) maar er is ook verschil in uitzendtechniek. Ik kan het zelf niet vergelijken omdat ik geen Next Mini (alleen IPTV) heb maar ik begreep van een collega dat de streams die Ziggo bij Next Mini levert voor zijn gevoel iets slechter zijn dat KPN iTV met de normale HD streams

 

 

Wat een arrogantie.😣😣

Waar is dat voor nodig?😣😣

Wat wil jij @TvG2016 medewerker KPN hier mee bereiken?😴😣😣😣

 

Zorg er maar eens voor dat een tevreden klant een tevreden klant blijft.

Ik heb jaren in de verkoop gezeten en een klant behouden is veel belangrijker dan nieuwe klanten werven.

Reputatie 7

Wat wil jij @TvG2016 medewerker KPN hier mee bereiken?😴😣😣😣

@TvG2016 is geen medewerker van KPN, hij is de auteur van het artikel op TotaalTV.

Volgens mij begrijp je dingen niet zo goed @joop2011 . Als eerste ben ik geen KPN medewerker, maar als je het zo graag wilt dan sta ik open hiervoor. Als ZZP-er vind ik extra inkomsten in deze dure tijd altijd lekker.

Ten tweede mag jij dan mij uitleggen wat er arrogant aan mijn reactie is? Er is voldoende onderbouwing mijn inziens. En over de eerste zin van mijn reactie is het maar beter dan ik geen verdere onderbouwing geef. Die kan je krijgen hoor, maar dan mag je mij een privebericht sturen. Dit hoort namelijk niet in deze discussie thuis.

Reputatie 7
Badge +20

Volgens mij begrijp je dingen niet zo goed @joop2011 . Als eerste ben ik geen KPN medewerker, maar als je het zo graag wilt dan sta ik open hiervoor. Als ZZP-er vind ik extra inkomsten in deze dure tijd altijd lekker.

Ten tweede mag jij dan mij uitleggen wat er arrogant aan mijn reactie is? Er is voldoende onderbouwing mijn inziens. En over de eerste zin van mijn reactie is het maar beter dan ik geen verdere onderbouwing geef. Die kan je krijgen hoor, maar dan mag je mij een privebericht sturen. Dit hoort namelijk niet in deze discussie thuis.

 

@TvG2016 

Bedankt voor uw eerlijke uitleg.

Opbouw en inhoud van de zinnen, komen bij mij niet lekker over.

Verder is het voor mij verder ok en is verdere uitleg niet nodig.

 

Mijn excuus dat ik dacht dat u KPN medewerker was.

 

 

Wat veel en veel belangrijker is, is dat KPN hun belofte van meer dan 3 jaar geleden nakomen.

 

En dat laatste gaat KPN dus voorlopig niet doen. Dit blijkt uit het antwoord van de KPN woordvoerder waarvan kan worden gesteld dat dit het standpunt van het bedrijf anno 2022 is.