Vraag

Wanneer eindelijk HD glas vanaf 1 en wanneer alle HD kanalen in de originele stream.



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

285 reacties

Reputatie 7

En dat laatste gaat KPN dus voorlopig niet doen. Dit blijkt uit het antwoord van de KPN woordvoerder waarvan kan worden gesteld dat dit het standpunt van het bedrijf anno 2022 is.

En toch zullen we daar voor blijven strijden. Standpunten wijzigen o.b.v. inzichten en die inzichten kunnen wij als abonnee wel beïnvloeden.

Zolang ik de HD variant van HD-”Glas” opnames niet via de (smart-)TV apps en site kan terugkijken zal ook ik dat onder de aandacht van KPN blijven brengen. Het kan niet zo zijn dat KPN een ontmoedigingsbeleid voert om naar HD-"Glas” zenders te kijken en dat doet ze feitelijk wel met deze tekortkoming.

Reputatie 7
Badge +20

En dat laatste gaat KPN dus voorlopig niet doen. Dit blijkt uit het antwoord van de KPN woordvoerder waarvan kan worden gesteld dat dit het standpunt van het bedrijf anno 2022 is.

 

Ok, dank je.

Dan maar af en toe dit topic bovenaan zetten.😉

En hopelijk 2023 dat KPN het eindelijk gaat doen. (wonderen zijn de wereld nog niet uit😊)

Meer dan 4 jaar (2023) mogen ze de belofte toch wel een keer uitvoeren. Ja toch?

 

En ik hoor en lees ook vaak dat velen het beeld van Ziggo mooier vinden.

Logisch, want dat is net zoals HD glas de originele stream. 😉

Nee, met de variabele bitrate die Ziggo toepast kunnen we met grote zekerheid stellen dat ook Ziggo niet de originele stream doorgeeft zoals dit bij Red Bee binnenkomt.

 

Op basis van mijn eigen waarnemingen is het verschil tussen Ziggo DVB en KPN IP ook nihil zo ook dat in mijn beleving het verschil tussen 1 en 661 niet groot genoeg is om bewust voor 661 te kiezen.

Wat HD+ of HD glas vanaf 1 betreft, 2025 zal eerder komen pas als de laatste dsl huis aansluiting verglaasd is geen idee hoever de uitrol is.

Reputatie 7

Nee, met de variabele bitrate die Ziggo toepast ...

Dat is allleen bij Ziggo GO en waarschijnlijk de Next Mini. Bij DVB-C is geen sprake van variabele bitrates.

 

Wat HD+ of HD glas vanaf 1 betreft, 2025 zal eerder komen pas als de laatste dsl huis aansluiting verglaasd is geen idee hoever de uitrol is.

Waarom zou je wachten met HD-"Glas"-op-1 totdat de laatste dsl huis aansluiting verglaasd is, dat is toch nergens voor nodig. Voor de VDSL abonnee veranderd er niets met HD-"Glas"-op-1.

HD+ is overigens een verkeerde term want HD+ staat voor een resolutie van 1600x900.

Het is juist bij DVB-C die variabele bitrate, zie digitalbitrate.com.

Van Ziggo Go kan ik stellen dat de bitrate redelijk hetzelfde is.

Ik kan nu zelf de app niet meer gebruiken anders kom ik dat onderbouwen.

Reputatie 7
Badge +20

Nee, met de variabele bitrate die Ziggo toepast ...

Dat is alleen bij Ziggo GO en waarschijnlijk de Next Mini. Bij DVB-C is geen sprake van variabele bitrates.

 

Wat HD+ of HD glas vanaf 1 betreft, 2025 zal eerder komen pas als de laatste dsl huis aansluiting verglaasd is geen idee hoever de uitrol is.

Waarom zou je wachten met HD-"Glas"-op-1 totdat de laatste dsl huis aansluiting verglaasd is, dat is toch nergens voor nodig. Voor de VDSL abonnee veranderd er niets met HD-"Glas"-op-1.

HD+ is overigens een verkeerde term want HD+ staat voor een resolutie van 1600x900.

 

Op de HD glas kanalen heb je de originele bitrate van 12,5 Mb/s

De HD kanalen vanaf 1 is de bitrate 7,5 Mb/s en moeten eigenlijk HD- heten. 😊

 

Ik hoop echt dat KPN het in 2023 gaat uitvoeren.

Ik blijf hoop houden (tegen beter weten in😉).

Wat betreft  de variabele bitrate dat is inderdaad met Ziggo Go dat is gebaseerd op het formaat van het beeldscherm van je mobiele telefoon. De Ziggo Go TV app is niet variabel. Enkel de paar 576i kanalen hebben een  lagere bitrate.

 

Waarom wachten  we weten allemaal dat er nog genoeg dsl lijnen zijn die onder de 10 Mb aankunnen.

 

@joop2011 kunt u onderbouwen dat die 12,5 de originele bitrate is. 

Reputatie 7

Waarom wachten  we weten allemaal dat er nog genoeg dsl lijnen zijn die onder de 10 Mb aankunnen.

Maar dat is toch geen reden om te wachten?! Voor VDSL aansluitingen verandert er helemaal niets, nopes, nada omdat daar geen glasvezelprofiel actief is en de HD-"Glas" zenders dus helemaal niet aangeboden worden.

Reputatie 7

@joop2011 kunt u onderbouwen dat die 12,5 de originele bitrate is. 

 

@joop2011 kunt u onderbouwen dat die 12,5 de originele bitrate is. 

 

Leuk plaatje zegt helaas niet zo heel veel. Dat zegt mij in ieder geval niet of dit is wat er bij Red Bee in Hilversum binnenkomt. Ik weet vrij zeker dat we bij Telfort/Concepts/XMS via Glashart Media op de 12 tot 15 Mbps zaten voor nagenoeg elke stream niet die trieste 10 kanalen.

Maar dat is toch geen reden om te wachten?! Voor VDSL aansluitingen verandert er helemaal niets, nopes, nada omdat daar geen glasvezelprofiel actief is en de HD-"Glas" zenders dus helemaal niet aangeboden worden.

 

Voor KPN zal dat genoeg reden zijn. Wat ik al vaker schreef de door KPN overgenomen en uitgeklede pioniers op glasvezel gebied hoefden enkel met glasvezel klanten rekening te houden. Die luxe had KPN niet. Ze wouden natuurlijk geen twee systemen in het leven houden en hun glasvezel klanten van begin af aan betere kwaliteit leveren zeg rond 2010 toen Reggefiber de uitrol deed. Maak van de hier genoemde 4 jaar maar rustig 12 jaar zolang kon KPN al betere kwaliteit leveren. Alleen werdt hun eigen bron gebruikt waarvanuit de DSL klanten werden bedient.

Reputatie 7

Maar dat is toch geen reden om te wachten?! Voor VDSL aansluitingen verandert er helemaal niets, nopes, nada omdat daar geen glasvezelprofiel actief is en de HD-"Glas" zenders dus helemaal niet aangeboden worden.

 

Voor KPN zal dat genoeg reden zijn. Wat ik al vaker schreef de door KPN overgenomen en uitgeklede pioniers op glasvezel gebied hoefden enkel met glasvezel klanten rekening te houden. Die luxe had KPN niet. 

Maar anno 2022 zijn er meer glasvezelabonnees dan VDSL abonnees en dat lijkt mij meer dan genoeg reden om daar ook beleid op uit te stippelen.

Maar dat is toch geen reden om te wachten?! Voor VDSL aansluitingen verandert er helemaal niets, nopes, nada omdat daar geen glasvezelprofiel actief is en de HD-"Glas" zenders dus helemaal niet aangeboden worden.

 

Voor KPN zal dat genoeg reden zijn. Wat ik al vaker schreef de door KPN overgenomen en uitgeklede pioniers op glasvezel gebied hoefden enkel met glasvezel klanten rekening te houden. Die luxe had KPN niet. 

Maar anno 2022 zijn er meer glasvezelabonnees dan VDSL abonnees en dat lijkt mij meer dan genoeg reden om daar ook beleid op uit te stippelen.

Tja jij zit dichter bij het vuur dan ik. Je liet eerder al iets doorschemeren. Er zal voorlopig genoeg reden zijn om dit uit te stellen.

HD Glas is zeker niet de originele stream. Deze is ook bewerkt en heeft een mindere bandbreedte dan de originele stream die rond 15Mbps ligt. Er zijn slechts een paar geen landelijke aanbieders die deze echt 1 op 1 aan klanten aanbieden.

Reputatie 7
Badge +20

HD Glas is zeker niet de originele stream. Deze is ook bewerkt en heeft een mindere bandbreedte dan de originele stream die rond 15Mbps ligt. Er zijn slechts een paar geen landelijke aanbieders die deze echt 1 op 1 aan klanten aanbieden.

 

Dank je voor je goede aanvulling @TvG2016 

Dan wordt het tijd dat KPN deze aan de glasvezelklanten aanbied.😉

 

P.S.

Is dat met dezelfde compressie techniek? 

 

Dus KPN, er is werk aan de winkel. 😊

Reputatie 7

HD Glas is zeker niet de originele stream. Deze is ook bewerkt en heeft een mindere bandbreedte dan de originele stream die rond 15Mbps ligt. Er zijn slechts een paar geen landelijke aanbieders die deze echt 1 op 1 aan klanten aanbieden.

Is dat niet omdat KPN er wat geluidsporen uitfiltert terwijl het beeld wel één op één doorgezet wordt?

Reputatie 6
Badge +8

Ik denk dat er maar 1 manier is om KPN in beweging te krijgen en dat is meer concurrentie. 

De belofte die ze jaren geleden hebben gedaan is toen stilletjes van het toneel verdwenen zonder daar enige reden voor te geven.

De antwoorden die de moderators hier geven zijn eigenlijk ook niks zeggend “Als er wat te melden is zullen we dat direct doen”

Ze moeten het op de kaart zetten dat dit toch wel een grote wens is van de gebruikers. Of maak het mogelijk dat jezelf de zendervolgorde kan bepalen.

Maar ik vrees dat het er nooit van gaat komen bij de KPN. 

Helaas!!!

 

 

 

@Dreetje concurrentie is natuurlijk nagenoeg onmogelijk met maar een paar grotere netwerken in Nederland. Wie via het KPN Netwerk levert zit deels aan het WBA product vast dus krijg je hetzelfde signaal. TM wil je op dit moment ook niet naar toe voor TV afgaande op hun community en ook die zijn her en der afhankelijk van KPN WBA.

 

Of we NLziet of Canal digitaal als echte concurrentie voor het TV product van KPN kunnen zien is nog de vraag.

 

 

Reputatie 6
Badge +8

@Galdor68 Je hebt inderdaad maar een paar grote aanbieders en hebben ook de netwerken in handen. Door dat gebrek aan concurrentie krijg je dit soort situaties.

Ik zoek die concurrentie dan ook meer in de hoek van streamingsdiensten. Die als aanvulling ook Tv zenders gaan aanbieden in een betere kwaliteit.

Er moet toch wel 1 iemand bij KPN aan het roer staan die de HD Glaszenders ook op 1 wilt hebben en dat nu ook eens werkelijkheid gaat laten worden,

Zodat wij als Glas abonnees ook volledig gebruik kunnen maken van de app. En onze opnames daar terug kunnen kijken 

HD Glas is zeker niet de originele stream. Deze is ook bewerkt en heeft een mindere bandbreedte dan de originele stream die rond 15Mbps ligt. Er zijn slechts een paar geen landelijke aanbieders die deze echt 1 op 1 aan klanten aanbieden.

Is dat niet omdat KPN er wat geluidsporen uitfiltert terwijl het beeld wel één op één doorgezet wordt?

Ik weet niet wat KPN precies met het aanvoersignaal doet. Maar als jij zegt dat ze er geluidssporen uitslapen dan wil dit al per definitie zeggen dat ze het signaal niet 1 op 1 doorgeven.

Ik lees zojuist in TV Totaal dat KPN het verplaatsen van glaszenders op 1 voorlopig in de ijskast heeft gezet:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-ambieert-meer-hd-en-4k-blijft-ziggo-achter/

HD Glas is zeker niet de originele stream. Deze is ook bewerkt en heeft een mindere bandbreedte dan de originele stream die rond 15Mbps ligt. Er zijn slechts een paar geen landelijke aanbieders die deze echt 1 op 1 aan klanten aanbieden.

Is dat niet omdat KPN er wat geluidsporen uitfiltert terwijl het beeld wel één op één doorgezet wordt?

Ik weet niet wat KPN precies met het aanvoersignaal doet. Maar als jij zegt dat ze er geluidssporen uitslapen dan wil dit al per definitie zeggen dat ze het signaal niet 1 op 1 doorgeven.

Via Tweakers kwam ik dit tegen wat mogelijk bevestigd wat WJB benoemd.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/34945758#34945758

 

Wat ik wel weet van eigen observatie is dat Crime&Investigation via de Amino 140 en Glashart Media beter was dan wat KPN aanbood dat was SD mogelijk dat dit kanaal via XMS al HD was ver voor KPN dit in HD aanbood. Toen ik rond 2018 van Telfort de vip 2952 kreeg was dat een duidelijke teruggang kortom toen al geen 1 op 1 doorgifte!

Reputatie 7
Badge +20

Zie ook hier, waar wordt vermeld (vandaag 05 oktober 2022) dat het geen update is.

In principe klopt dat, maar toch wordt het door velen gezien als een super grote update en super grote vooruitgang.

Wat zowel voor de klanten van KPN (glasvezel) als voor KPN zelf alleen maar voordelen biedt.😉

(Ook al is er 1 (zie terug in dit topic) die dat niet gelooft en denkt dat ik het alleen voor mezelf doe. 

Nee ik doe het niet voor mezelf en ik ben 100% zeker niet de enige.😉😊)

Laten ze hier (HD glas vanaf 1) nog maar even mee wachten. Te vaak krijg ik geen signaal op 66x of duurt het wel tot 20 seconden. Nu wijk ik gewoon uit naar HD vanaf 1.

Reputatie 7
Badge +8

Laten ze hier (HD glas vanaf 1) nog maar even mee wachten. Te vaak krijg ik geen signaal op 66x of duurt het wel tot 20 seconden. Nu wijk ik gewoon uit naar HD vanaf 1.

Ik kijk altijd die HD glas kanalen op me VIP5202 en valt nooit weg dus van mij mogen ze op 1 snap ook de andere frustraties hierin wel

Reputatie 7

Laten ze hier (HD glas vanaf 1) nog maar even mee wachten. Te vaak krijg ik geen signaal op 66x of duurt het wel tot 20 seconden. Nu wijk ik gewoon uit naar HD vanaf 1.

Nee, laten ze er direct mee beginnen en er tevens voor zorgen dat degelijke fouten niet voor kunnen komen. Hier hebben wij nooit maar dan ook echt nooit problemen met de HD-"Glas" zenders. Niet op een HMB2260, niet op een ZXV8001 en niet op een VIP5202.