Beantwoord

Experia Box V10 - Veelgestelde vragen

  • 8 July 2015
  • 357 reacties
  • 823214 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

357 reacties

Ik kan nergens vinden hoe je kan zoeken in dit topic dus geen idee of dit al eens is gevraagd...

De v10 heeft een herstel knop maar wat doet deze precies?

Wat is het verschil met:

  • de reset knop?
  • het uit en weer aanzetten van de modem?
Ik heb de laatste maand wat problemen met mijn wifi. Op de eerste verdieping (waar ik een jaar lang geen problemen heb gehad met bereik) heb ik nu slecht bereik en het wifi signaal valt vaak weg. Mijn printer is via wifi aangesloten en valt vaak weg waardoor ik onder het scannen mijn documenten niet meer naar mijn computer kan sturen en dus vaak opnieuw moet beginnen. Printen lukt ook vaak niet. Onze mobieltjes in huis hebben ook slecht bereik. Onze slaapkamer is boven de meterkast en daar is het ook slecht. Wifi uitzetten en weer aanzetten helpt soms maar dit was echter nooit. We hebben voor de rest geen nieuwe apparaten en de buren ook niet. Iemand een idee? 

Reputatie 7
Badge +11

vriesde schreef op 24 mei '16 om 11:51u


PeterG schreef op 24 mei '16 om 11:14u

@vriesde, mag ik vragen waarom je FON uit hebt staan? Het is volledig gescheiden van je eigen internet... het is max 2 MB/s... en je eigen internet/bandbreedte krijgt voorrang. Dus als je zelf die 2 MB/s nodig hebt krijg jij die en kan men op dat moment je FON niet gebruiken.

Verder, als je zélf FON uit hebt staan kun je zelf buitenshuis ook geen gebruik maken van andere FON punten.

 


Uiteraard mag dat! Smiley Vrolijk wij vinden het simpelweg niet nodig dat KPN FON aanstaat. Toen we UPC (nu Ziggo) hadden deden we het ook uit. Verder hebben we zelf een mobiel internet abonnement op de telefoons dus KPN FON is niet nodig.
Tevens blijf ik altijd op mijn hoede omtrent veiligheid. Er hoeft maar een bug in KPN Fon te zetten en mensen van buitenaf zitten ineens door een bug op je netwerk en eventuele bestanden. 

 


Vraag me ook eigenlijk wel af wie KPN Fon nou daadwerkelijk gebruikt.. Daar zou ik wel eens gebruikscijfers van willen zien. Bij mij staat het ook uit, puur omdat ik geen open wifi netwerk wil.

Reputatie 7
Badge +11

RalphJansen schreef op 26 mei '16 om 11:40u

Ik heb de laatste maand wat problemen met mijn wifi. Op de eerste verdieping (waar ik een jaar lang geen problemen heb gehad met bereik) heb ik nu slecht bereik en het wifi signaal valt vaak weg. Mijn printer is via wifi aangesloten en valt vaak weg waardoor ik onder het scannen mijn documenten niet meer naar mijn computer kan sturen en dus vaak opnieuw moet beginnen. Printen lukt ook vaak niet. Onze mobieltjes in huis hebben ook slecht bereik. Onze slaapkamer is boven de meterkast en daar is het ook slecht. Wifi uitzetten en weer aanzetten helpt soms maar dit was echter nooit. We hebben voor de rest geen nieuwe apparaten en de buren ook niet. Iemand een idee? 

 


Heb je in de Experia Box wel eens het WiFi kanaal gewijzigd?

Reputatie 7
Badge +9
annedijkstra2 schreef op 26 mei '16 om 20:03u
vriesde schreef op 24 mei '16 om 11:51uPeterG schreef op 24 mei '16 om 11:14u@vriesde, mag ik vragen waarom je FON uit hebt staan? Het is volledig gescheiden van je eigen internet... het is max 2 MB/s... en je eigen internet/bandbreedte krijgt voorrang. Dus als je zelf die 2 MB/s nodig hebt krijg jij die en kan men op dat moment je FON niet gebruiken.

Verder, als je zélf FON uit hebt staan kun je zelf buitenshuis ook geen gebruik maken van andere FON punten.

 Uiteraard mag dat! Smiley Vrolijk wij vinden het simpelweg niet nodig dat KPN FON aanstaat. Toen we UPC (nu Ziggo) hadden deden we het ook uit. Verder hebben we zelf een mobiel internet abonnement op de telefoons dus KPN FON is niet nodig.
Tevens blijf ik altijd op mijn hoede omtrent veiligheid. Er hoeft maar een bug in KPN Fon te zetten en mensen van buitenaf zitten ineens door een bug op je netwerk en eventuele bestanden. 

 Vraag me ook eigenlijk wel af wie KPN Fon nou daadwerkelijk gebruikt.. Daar zou ik wel eens gebruikscijfers van willen zien. Bij mij staat het ook uit, puur omdat ik geen open wifi netwerk wil.

 
Inderdaad! de meeste mensen hebben 3G of 4G en hebben KPN Fon niet nodig. Verder heb ik liever iets sneller internet via 3G of 4G dan via KPN Fon dat heel traag is. KPN Fon is leuk voor Whatsapp en e-mail maar daar blijft het dan bij.

annedijkstra2 schreef op 26 mei '16 om 20:46u
RalphJansen schreef op 26 mei '16 om 11:40uIk heb de laatste maand wat problemen met mijn wifi. Op de eerste verdieping (waar ik een jaar lang geen problemen heb gehad met bereik) heb ik nu slecht bereik en het wifi signaal valt vaak weg. Mijn printer is via wifi aangesloten en valt vaak weg waardoor ik onder het scannen mijn documenten niet meer naar mijn computer kan sturen en dus vaak opnieuw moet beginnen. Printen lukt ook vaak niet. Onze mobieltjes in huis hebben ook slecht bereik. Onze slaapkamer is boven de meterkast en daar is het ook slecht. Wifi uitzetten en weer aanzetten helpt soms maar dit was echter nooit. We hebben voor de rest geen nieuwe apparaten en de buren ook niet. Iemand een idee? 

 Heb je in de Experia Box wel eens het WiFi kanaal gewijzigd?

 
Ja heb ik gedaan maar hielp niet echt. Lijkt wel door een update te komen. Nog maar even aankijken. Heb nu 2.4 en 5 Ghz andere naam gegeven en de mobieltjes + laptop op 5 aangesloten. Daar is het lekker rustig. Kijken of dat helpt.

Roberto48 schreef op 24 mei '16 om 11:32u
PeterG schreef op 24 mei '16 om 11:03u@Roberto48 schreef op 24 mei '16 om 10:37uRobinFlikkema schreef op 24 mei '16 om 10:33uRoberto48 schreef op 24 mei '16 om 09:57uRoberto48 schreef op 23 mei '16 om 16:08uPeterG schreef op 23 mei '16 om 15:47u@Roberto48. Er zijn maar 2 protocollen voor nummerweergave. FSK en DTMF. En die laatste gebruikt KPN op zowel analoge lijn als via EB.

Waarschijnlijk kun je de Profoon (handmatig via menu?) schakelen tussen die 2 protocollen. Soms ook door even de stroom eraf te halen. Mogelijk staat de Profoon dus nu op FSK i.p.v. DTMF.

Je kunt het probleem ook ondervangen door een DTMF -> FSK converter er tussen te zetten.

De nr.weergave van de v10 werkt gewoon zoals je al geconstateerd hebt zonder actieve centrale.

Met het DTMF is KPN wel een uitzondering. Wereldwijd is FSK de standaard.

@RobinFlikkema

Voor de V10 had ik de V8 (dacht ik..). Of ik de Profoon kan instellen voor FSK of DTMF zal ik onderzoeken. Het is al een ouder type. Maar het blijft vreemd dat met de V10 het ineens niet meer werkt...

Er valt weinig in te stellen in de Profoon CX-4. Wat wel kan is instellen of je op 1 of alle toestellen nummerweergave wil. En wat blijkt? Indien op 1 toestel ingesteld werkt het wel op dat eene toestel. Dus bij meerdere toestellen niet. Het lijkt er dus op dat het door de V10 doorgegeven DTMF signaal te zwak is om alle toestellen te voorzien. Dat is dat waarschijnlijk ook het verschil tussen de V10 en de ZTE.

Misschien is er nog een techneut die dat zou kunnen bevestigen....  Anders dank voor jullie reacties!

Rob.

Nu weet ik niet hoe zo'n centrale werkt, maar het lijkt er dus op dat het DTMF signaal gesplits wordt ipv opnieuw verstuurd wordt door de centrale.

Hoeveel toestellen heb je aangesloten?

 Er zijn 4 VOX 120 toestellen aangesloten waarvan er 3 met een aparte nummermelder er naast

 Trouwens, je hebt écht vrij antieke spullen hoor. Ik had een Twintoon, vrijwel gelijk aan de VOX 120, maar dat is al meer dan 20 jaar geleden! Je hebt 't over wennen aan nieuwe dingen, maar een moderner toestel, waarop je op de display ook ziet wat je zélf intoetst, is wel zo prettig Smiley Knipoog

Losse nummermelders zijn ook best antiek (in de electronische wereld). Ook al jaren niet meer nieuw te krijgen.

De compatibiliteit tussen moderne en heel oude apparatuur kan inderdaad nooit gegarandeerd worden. Ik vermoed dat inderdaad het DTMF nr. signaal van de v10 niet meer sterkt genoeg is voor zo'n centrale en naar meerdere toestellen. Zal tegenwoordig meer gebaseerd zijn op gebruik van draadloze DECT centrale. Dan is het geen punt volgens mij.

 Ja Peter, je hebt helemaal gelijk.... Dat spul draait hier al zo'n 15 jaar probleemloos, todat ik de V10 heb opgehangen...

Nou ja misschien een goede reden om te moderniseren...   Heb tenslotte ook al glasvezel  :D

 
Toch nog even verder gekeken....  Het blijkt inderdaad dat de V10 niet voldoende DTMF signaal geeft voor 4 telefoons. Nadat ik 3 telefoons had losgekoppeld maar nog wel de nummermelders er aan, kwam de nummer info netjes op de de 3 nummermelders te staan. Dus de aansluitfactor van 4 x 1.5 van de VOX120 is net iets te veel voor de V10. Helaas valt dat ook niet in te stellen in de software.

Einde verhaal....

Je zou dus nog op zoek kunnen naar 'modernere' vaste toestellen met ingebouwde nummerweergave (display, met draad). Die zijn nog wel te vinden. Mogelijk werkt het dan wel.

Bij Bol.com zijn er nog diverse, vaak niet eens zo prijzig. En je kunt natuurlijk ook bij Marktplaats neuzen.

Reputatie 7
Badge +30

Roberto48 schreef op 30 mei '16 om 13:56u


Roberto48 schreef op 24 mei '16 om 11:32u


PeterG schreef op 24 mei '16 om 11:03u


@Roberto48 schreef op 24 mei '16 om 10:37u


RobinFlikkema schreef op 24 mei '16 om 10:33u


Roberto48 schreef op 24 mei '16 om 09:57u


Roberto48 schreef op 23 mei '16 om 16:08u


PeterG schreef op 23 mei '16 om 15:47u

@Roberto48. Er zijn maar 2 protocollen voor nummerweergave. FSK en DTMF. En die laatste gebruikt KPN op zowel analoge lijn als via EB.

Waarschijnlijk kun je de Profoon (handmatig via menu?) schakelen tussen die 2 protocollen. Soms ook door even de stroom eraf te halen. Mogelijk staat de Profoon dus nu op FSK i.p.v. DTMF.

Je kunt het probleem ook ondervangen door een DTMF -> FSK converter er tussen te zetten.

De nr.weergave van de v10 werkt gewoon zoals je al geconstateerd hebt zonder actieve centrale.

Met het DTMF is KPN wel een uitzondering. Wereldwijd is FSK de standaard.

@RobinFlikkema



Voor de V10 had ik de V8 (dacht ik..). Of ik de Profoon kan instellen voor FSK of DTMF zal ik onderzoeken. Het is al een ouder type. Maar het blijft vreemd dat met de V10 het ineens niet meer werkt...



Er valt weinig in te stellen in de Profoon CX-4. Wat wel kan is instellen of je op 1 of alle toestellen nummerweergave wil. En wat blijkt? Indien op 1 toestel ingesteld werkt het wel op dat eene toestel. Dus bij meerdere toestellen niet. Het lijkt er dus op dat het door de V10 doorgegeven DTMF signaal te zwak is om alle toestellen te voorzien. Dat is dat waarschijnlijk ook het verschil tussen de V10 en de ZTE.

Misschien is er nog een techneut die dat zou kunnen bevestigen....  Anders dank voor jullie reacties!

Rob.



Nu weet ik niet hoe zo'n centrale werkt, maar het lijkt er dus op dat het DTMF signaal gesplits wordt ipv opnieuw verstuurd wordt door de centrale.

Hoeveel toestellen heb je aangesloten?

 


Er zijn 4 VOX 120 toestellen aangesloten waarvan er 3 met een aparte nummermelder er naast

 


Trouwens, je hebt écht vrij antieke spullen hoor. Ik had een Twintoon, vrijwel gelijk aan de VOX 120, maar dat is al meer dan 20 jaar geleden! Je hebt 't over wennen aan nieuwe dingen, maar een moderner toestel, waarop je op de display ook ziet wat je zélf intoetst, is wel zo prettig Smiley Knipoog

Losse nummermelders zijn ook best antiek (in de electronische wereld). Ook al jaren niet meer nieuw te krijgen.

De compatibiliteit tussen moderne en heel oude apparatuur kan inderdaad nooit gegarandeerd worden. Ik vermoed dat inderdaad het DTMF nr. signaal van de v10 niet meer sterkt genoeg is voor zo'n centrale en naar meerdere toestellen. Zal tegenwoordig meer gebaseerd zijn op gebruik van draadloze DECT centrale. Dan is het geen punt volgens mij.

 


Ja Peter, je hebt helemaal gelijk.... Dat spul draait hier al zo'n 15 jaar probleemloos, todat ik de V10 heb opgehangen...

Nou ja misschien een goede reden om te moderniseren...   Heb tenslotte ook al glasvezel  :D

 


Toch nog even verder gekeken....  Het blijkt inderdaad dat de V10 niet voldoende DTMF signaal geeft voor 4 telefoons. Nadat ik 3 telefoons had losgekoppeld maar nog wel de nummermelders er aan, kwam de nummer info netjes op de de 3 nummermelders te staan. Dus de aansluitfactor van 4 x 1.5 van de VOX120 is net iets te veel voor de V10. Helaas valt dat ook niet in te stellen in de software.

Einde verhaal....



Ik weet niet hoe dit allemaal werkt, maar kan je dit signaal niet nog een keer versturen ofzo? Dat een apparaat het signaal van de V10 oppakt en dan met meer kracht doorstuurt naar andere apparaten?

Ja dat zou op zich kunnen. Je kan het DTMF signaal er uit filteren en dat versterkt weer op de lijn zetten. Is misschien wel een aardig experiment...

Ik snap echt niet waarom mijn wifi zo slecht is. Ik heb de wifi kanalen nu aparte SSIDs gegeven. Ik heb meerdere channels geprobeerd en ook automatisch geprobeerd. Op de 5G band is het erg rustig en ik heb de kamer boven mijn v10 gewoon geen wifi of af en toe hele slechte verbinding. Ik heb dit met 3 smartphones geprobeerd (Samsung S7, HTC One M8 en LG G2).

Iemand een idee?

RalphJansen schreef op 2 jun '16 om 15:39u
Ik snap echt niet waarom mijn wifi zo slecht is. Ik heb de wifi kanalen nu aparte SSIDs gegeven. Ik heb meerdere channels geprobeerd en ook automatisch geprobeerd. Op de 5G band is het erg rustig en ik heb de kamer boven mijn v10 gewoon geen wifi of af en toe hele slechte verbinding. Ik heb dit met 3 smartphones geprobeerd (Samsung S7, HTC One M8 en LG G2).

Iemand een idee?

 
Je zou eens met een WiFi detector kunnen kijken of je buren bovenop jouw kanaal zitten of dat er een ander stoorsignaal in de WiFi band zit.

Roberto48 schreef op 2 jun '16 om 15:45u
RalphJansen schreef op 2 jun '16 om 15:39uIk snap echt niet waarom mijn wifi zo slecht is. Ik heb de wifi kanalen nu aparte SSIDs gegeven. Ik heb meerdere channels geprobeerd en ook automatisch geprobeerd. Op de 5G band is het erg rustig en ik heb de kamer boven mijn v10 gewoon geen wifi of af en toe hele slechte verbinding. Ik heb dit met 3 smartphones geprobeerd (Samsung S7, HTC One M8 en LG G2).

Iemand een idee?

 Je zou eens met een WiFi detector kunnen kijken of je buren bovenop jouw kanaal zitten of dat er een ander stoorsignaal in de WiFi band zit.

 
Windows 10 heeft er zelfs een app voor in de store.  Heb je kort geleden misschien al je verlichting vervangen door goedkope LED? Kan ook een flinke stoorbron opleveren....

Roberto48 schreef op 2 jun '16 om 16:09u
Roberto48 schreef op 2 jun '16 om 15:45uRalphJansen schreef op 2 jun '16 om 15:39uIk snap echt niet waarom mijn wifi zo slecht is. Ik heb de wifi kanalen nu aparte SSIDs gegeven. Ik heb meerdere channels geprobeerd en ook automatisch geprobeerd. Op de 5G band is het erg rustig en ik heb de kamer boven mijn v10 gewoon geen wifi of af en toe hele slechte verbinding. Ik heb dit met 3 smartphones geprobeerd (Samsung S7, HTC One M8 en LG G2).

Iemand een idee?

 Je zou eens met een WiFi detector kunnen kijken of je buren bovenop jouw kanaal zitten of dat er een ander stoorsignaal in de WiFi band zit.

 Windows 10 heeft er zelfs een app voor in de store.  Heb je kort geleden misschien al je verlichting vervangen door goedkope LED? Kan ook een flinke stoorbron opleveren....

 
Ik heb het signaal met meerdere wifi analysers ook onderzocht. Daarom heb ik de banden ook andere namen gegeven zodat ik specifiek verbinding kon maken. Ik zit nu op het meest rustige kanaal voor 2.4 en vooral 5 (daar is niemand). Het is wel een nieuwbouw huis maar zoals ik al zei had ik hier geen last van.

Reputatie 7
Jouw V10 is ook te bereiken op http://mijnmodem.kpn
Wellicht handiger immers op de V10 kan je een ander subnet kiezen voor de Experia Box waarmee het IP adres van de Experia Box dus ook anders zal zijn. http://mijnmodem.kpn zal dan blijven werken.
Reputatie 7
Badge +9
Hallo allemaal,

Het viel mij op dat ik sinds kort de opties IPv6 en Poort Forwarding - IPv6 heb binnen de instellingen van de V10. Betekend dit dat we binnenkort een IPv6 adres krijgen?

Zie:
- Login binnen 192.168.2.254
- Kies voor Instellingen
- Hier zie je nu IPv6 en Poort Forwarding - IPv6

Bij mij staat de IPv6 status op 'AAN'.

Het valt ook op dat ik nu op deze pagina extra info heb:

- Login binnen 192.168.2.254
- Kies voor Status
- Kies voor DSL
- Open DSL Connectie Status

Daar zie ik nu:

Connectie naam ptm_route
Type: PPPoE
DSL transfer modus: PTM
NAT: Aan
IPv4 adres: ***************
IPv4 DNS: 195.121.1.34/195.121.1.66/0.0.0.0
IPv4 connectie status: Verbonden
IPv4 online tijdsduur: 1 h 17 min 12 s
Reden niet verbonden: Geen
LLA: :
GUA: :
IPv6 DNS: :/::/::
IPv6 connectie status: Niet verbonden
IPv6 online tijdsduur: 0 h 0 min 0 s
WAN MAC: **************

Het lijkt er dus sterk op dat ik nu IPv6 ready ben maar dat ik nog geen extern IP Adres krijg geleverd.

Versie: V1.01.00T02.7v2

Meer mensen die dit hebben? Iemand ook een idee hoe ik dit kan configureren op de ASUS RT68u?
Reputatie 7
Er zijn meerdere die dit hebben. Zelf zijn wij één stapje verder en dat is dat onze Experia Box (V10) al wel een IPv6 adres toegewezen heeft gekregen. Ook bij jou zal dat waarschijnlijk niet lang meer duren.
Reputatie 7
Badge +9
@wjb,

Aha, thanks voor de informatie! betekend dit dan ook dat de V10 nu IPv6 adressen levert aan computers, laptops etc? En heb jij een idee hoe ik dit door kan zetten naar mijn eigen ASUS router?
Reputatie 7
Badge +30

Aha, thanks voor de informatie! betekend dit dan ook dat de V10 nu IPv6 adressen levert aan computers, laptops etc?

Ja! Alleen deze apparaten kunnen (nog) niet via IPv6 de buitenwereld bereiken.
Reputatie 7
Badge +9

Aha, thanks voor de informatie! betekend dit dan ook dat de V10 nu IPv6 adressen levert aan computers, laptops etc?

Ja! Alleen deze apparaten kunnen (nog) niet via IPv6 de buitenwereld bereiken.


Thanks! ik zie inderdaad dat een Android toestel een IPv6 adres heeft ontvangen. Volgens mij is deze optie voor mij nieuw sinds vandaag. Heb ze niet eerder gezien. Hoelang zal het ongeveer duren voor we een IPv6 adres voor de buitenwereld krijgen denken jullie?
Reputatie 7
...ik zie inderdaad dat een Android toestel een IPv6 adres heeft ontvangen...Dan bedoel je waarschijnlijk een fe80::... IPv6 adres voor gebruik op het LAN want zolang jouw Experia Box geen IPv6 adres heeft gekregen kan hij ook geen volwaardige IPv6 adressen toewijzen aan de apparaten op jouw lokale netwerk.
Reputatie 7
Badge +9
...ik zie inderdaad dat een Android toestel een IPv6 adres heeft ontvangen...Dan bedoel je waarschijnlijk een fe80::... IPv6 adres voor gebruik op het LAN want zolang jouw Experia Box geen IPv6 adres heeft gekregen kan hij ook geen volwaardige IPv6 adressen toewijzen aan de apparaten op jouw lokale netwerk.

Klopt helemaal! ze hebben nu inderdaad een adres dat begint met fe80.
Reputatie 6
Badge +10
Welke firmware versie is de laatste? Ik draai op dit moment:

V1.01.00T02.7v2
Reputatie 7
Badge +9
Welke firmware versie is de laatste? Ik draai op dit moment:
V1.01.00T02.7v2


Dat is voor zover ik weet de laatste. Wij hebben deze namelijk ook 🙂
Reputatie 1
Roberto48 schreef op 2 jun '16 om 16:09u
Roberto48 schreef op 2 jun '16 om 15:45uRalphJansen schreef op 2 jun '16 om 15:39uIk snap echt niet waarom mijn wifi zo slecht is. Ik heb de wifi kanalen nu aparte SSIDs gegeven. Ik heb meerdere channels geprobeerd en ook automatisch geprobeerd. Op de 5G band is het erg rustig en ik heb de kamer boven mijn v10 gewoon geen wifi of af en toe hele slechte verbinding. Ik heb dit met 3 smartphones geprobeerd (Samsung S7, HTC One M8 en LG G2).

Iemand een idee?

 Je zou eens met een WiFi detector kunnen kijken of je buren bovenop jouw kanaal zitten of dat er een ander stoorsignaal in de WiFi band zit.

 Windows 10 heeft er zelfs een app voor in de store.  Heb je kort geleden misschien al je verlichting vervangen door goedkope LED? Kan ook een flinke stoorbron opleveren....

 
Ik heb het signaal met meerdere wifi analysers ook onderzocht. Daarom heb ik de banden ook andere namen gegeven zodat ik specifiek verbinding kon maken. Ik zit nu op het meest rustige kanaal voor 2.4 en vooral 5 (daar is niemand). Het is wel een nieuwbouw huis maar zoals ik al zei had ik hier geen last van.



Ik herken het probleem van Ralph. Ik heb alles geprobeerd wifi kanalen wijzigen, Modem verplaatsen maar niets schijnt te helpen.