Beantwoord

Experia Box V10 - Veelgestelde vragen

  • 8 July 2015
  • 357 reacties
  • 823514 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In dit topic kan je antwoorden (en uitleg) vinden over veel voorkomende vragen omtrent de Experia Box V10. Zoals hoe verander ik de SSID, hoe verander ik het wachtwoord en hoe open ik een bepaalde poort? En informatie over hoe je apparaten aansluit.

 

13761i9E8A1D6922E77558.jpg

Het is niet mogelijk om in dit topic een V10 aan te vragen (helaas)

De V10 is een van de nieuwere versies Experia Box die KPN heeft. De Experia Box is eigenlijk vier apparaten. Een modem (voor DSL klanten), accesspoint, router en switch. De Experia Box V10 ondersteunt als eerste Experia Box: 5Ghz wifi volgens de 802.11a, 802.11n en 802.11ac standaard. Hierdoor is de Experia Box V10 uitermate geschikt voor klanten met een hoge bandbreedte. Via 802.11ac zijn namelijk snelheden te halen die bijna de 500Mbit bereiken. De V10 heeft een gigabit switch waardoor hoge snelheden over het LAN/thuisnetwerk mogelijk zijn. Ook kan de V10 geweldig omgaan met Vectoring verbindingen, en VPlus verbindingen in de toekomst.

  • Inloggen op de Experia Box V10 (H369A)
  • De naam van het wifi netwerk veranderen (SSID)
  • Verander het Wi-Fi wachtwoord (Security Key)
  • Zet uPnP aan op de Experia Box
  • De telefoon op poort 2 aansluiten
  • Wi-Fi kanaal wijzigen voor 2.4Ghz
  • Wi-Fi kanaal wijzigen voor 5.xGhz
  • Geef een apparaat een vast IP (DHCP Binding)
  • Poorten openen op de Experia Box
  • Handleiding
  • Fysieke poorten op de Experia Box
  • Bekende problemen
  • Veel gestelde vragen

 

Inloggen op de Experia Box V10 (H369A)

Open een browser (op een apparaat dat verbonden is via Wi-Fi op LAN)

Ga naar http://192.168.2.254

Log in. De eerste keer kan dit zonder wachtwoord en zal je gevraagd worden een wachtwoord aan te maken. Als je al een keer hebt ingelogd gebruik je het wachtwoord dat je hebt aangemaakt. 

99d21b47-f35b-4755-a65d-04fc1d021929.png

 

Je bent nu ingelogd. Op het "Dashboard" (beginscherm) kan je een overzicht vinden van alle apparaten die via Wi-Fi zijn verbonden (groen) en alle apparaten die via LAN verbonden zijn (rood).

16122iF9FE9A0A6111E829.png

 

De naam van het wifi netwerk veranderen (SSID)

Klik op het tabblad "WiFi"

16123i82076BC3570870BB.png

 

Verander de SSID/Netwerknaam door de nieuwe naam in het vakje "SSID Name" te typen (rood)
Klik op "Toepassen" (groen)

16124i13F63AB198D0341B.png

 

Verander het Wi-Fi wachtwoord (Security Key)

Klik op het tabblad "WiFi"

16123i82076BC3570870BB.png

 

Typ het nieuwe wachtwoord in bij "Beveilingssleutel" (rood)
Klik op "Toepassen" (groen)

16126iEBADF896AA3116D8.png

 

Zet uPnP aan op de Experia Box

Klik op het tabblad "Instellingen"

16127i7D43C28D8F59425D.png

 

Klik op UPnP IGD (rood)
Zet UPnP aan door op "Aan" te klikken (blauw)
Klik op "Toepassen" (groen)

16128i3E243FEF42E3D5B2.png

 

De telefoon op poort 2 aansluiten

Klik op het tabblad "VoIP"

16129iABB90FC5EAC57E69.png

 

Neem bovenstaande configuratie over voor (omringt door een rood vierkant)
Druk op "Toepassen" (groen)

16130iCB2AD1F44E6EC18F.png

Denk je dat er iets fout is gegaan, of werkt het niet? Bel dan de klantenservice (0800-0402) en vraag of ze de telefoonlijn op poort 2 kunnen zetten.

 

Wi-Fi kanaal wijzigen voor 2.4Ghz

Klik op het tabblad "WiFi"

16131i910397B1955B0519.png

 

Scroll naar beneden
Verander het kanaal naar het gewenste kanaal (rood) Je kan met een Android apparaat heel makkelijk vrije kanalen vinden d.m.v. WiFi analyzer
Klik op "Toepassen" (groen)

16132i4F814D0EE80FC508.png

 

Wi-Fi kanaal wijzigen voor 5.xGhz

Klik op het tabblad "WiFi".

16131i910397B1955B0519.png

 

Scroll naar beneden
Kies de gewenste kanaal groep (rood) Over het algemeen geeft kanaal 100, 104, 108, 112 het beste resultaat.
Klik op "Toepassen" (groen)

289f57bf-084d-4b37-9da2-3d44f7e63304.png

 

Geef een apparaat een vast IP (DHCP Binding)

Klik op het tabblad "Instellingen"

16135i691E730E48E8F6EE.png

Klik op "+ Maak nieuw item aan" (Cyaan)

16136i2EA0E0BF1B9A31F6.png

Klik op "Selecteer uit beschikbare apparaten".

16137i6DE5F1E9DD2CF116.png

Selecteer het apparaat dat je een DHCP Binding wilt geven, door de naam te herkennen of het MAC adres te vergelijken met het MAC adres op het apparaat. Zodra je het apparaat selecteert zal het MAC adres worden ingevuld in de vakjes

16138i69D0989B1681B281.png

Kies een duidelijke naam voor het apparaat (Bijvoorbeeld: PCWoonkamer)(rood)
Kies een IP Adres (Dit IP Adress mag niet al gebruikt zijn in een andere DHCP Binding (kies bijvoorbeeld tussen 192.168.2.150 en 192.168.2.199))(groen)
Klik op "Toepassen" (blauw)
Het is slim om het apparaat opnieuw op te starten. zodat deze automatisch de DHCP Binding herkent en weer werkt

16139iD94D11380823420A.png

 

Poorten openen op de Experia Box (IPv4)

In dit voorbeeld gaan we er van uit dat het om een MineCraft server gaat die poort 25565 gebruikt. De poort kan je zelf veranderen en de naam van de applicatie ook. Deze methode werkt ook voor andere programma's of doeleinden

Klik op het tabblad "Instellingen"

16140iD147F2918BC3085F.png

 

Klik op "Poort Forwarding - IPv4", en klik op "Application Configuration"

16141iFB14E25E26695A4E.png

 

Kies de juiste categorie (in dit geval "spelletjes")

bb212bfa-9b07-4b7f-9143-3073504866da.png

 

Klik helemaal onder aan op "+ Maak een nieuwe Appnaam"

16142iAA7B5E3EE9F8CB07.png

 

Vul de naam van de Applicatie in zodat je deze makkelijk terug kan vinden(rood)(in dit voorbeeld bijvoorbeeld Minecraft Server)
Klik op Toepassen (groen)

16143iFE50EA6F1B0C4246.png

 

Scroll omhoog naar de zojuist gemaakte applicatie, en klik op het pijltje er naast ([i]in dit voorbeeld Minecraft Server)

16144i3B81DCA814206541.png

 

Kies het protocol (in dit voorbeeld TCP)(rood)
Vul in elk vakje (4) de poort in die je nodig hebt (25565 in dit voorbeeld)(groen). Heb je meerdere poorten nodig, gebruik dan de knop "Maak een nieuwe regel"
Klik op "Toepassen" (blauw). Nu is de applicatie gemaakt en kan de applicatie aan een apparaat koppelen.

16145iF45DE2516622919A.png

 

Scroll verder omhoog naar Poort Forwarding - IPv4
Klik op "Maak een nieuw item aan" (rood)

16146iB6E0778048C71366.png

 

Klik op "Aangesloten apparaten" (rood)
Klik op "Selecteer uit beschikbare apparaten" (groen)

16151i95875656A26915C1.png

 

Kies het apparaat dat de poorten nodig heeft. (rood)(In dit geval LAPTOP-RF)
Kies bij "App groep" de categorie waarin je de Applicatie hebt gemaakt tijdens de vorige stappen (blauw)(In dit geval Spelletjes)
Kies bij "Appnaam" de Applicatie die je in de vorige stappen hebt gemaakt (groen)(In dit geval Minecraft Server)
Klik op "Toepassen" (Cyaan)

16152iAD8BDE970BB8BBF5.png

 

Handleiding:

  • ADSL en VDSL handleiding (-)
  • Glasvezel handleiding (-)

De "handleiding" bevat een installatie handleiding, info over de muurbeugel/voet, technische specificaties en een "meterkastkaart".

Poorten:

675fec62-8e13-4888-adc2-27205a579813.png


1: Dit is de DSL poort. Hier kan je het inkomende signaal op aansluiten als u een xDSL (koper) verbinding gebruikt. Deze poort gebruikt een RJ11 aansluiting.

Het lampje L1 geeft aan of de verbinding werkt. L2 brandt als je tweede paar (in geval van Pair Bonding) ook werkt. Sluit de experiabox met een korte ronde kabel aan om problemen te voorkomen.

2: Dit zijn de Phone poorten. Hier kan je je telefoon op aansluiten. Over het algemeen sluit je je telefoon aan op Phone1, maar je kan deze (zoals eerder in dit topic aangegeven) ook omzetten naar Phone2. Deze poort gebruikt een RJ11 aansluiting.

3: Deze USB poort is voor 3G en 4G dongels (2G is praktisch te sloom). (USB 3.0)

4: Dit zijn de Ethernet poorten. Hier kan je de iTVOntvanger (STB) op aansluiten of je laptop/pc. Welke van deze poorten je gebruikt maakt niet uit. Deze poort gebruikt een RJ45 aansluiting. De lampjes links en rechts van de poorten geven de status aan. Dit zijn gigabit poorten.

5: Dit is de WAN (Wide Area Network) poort. Deze verbindt je met de glasvezelmodem ("glasvezel kastje") doormiddel van een netwerk kabel (minstens Cat.5e. Cat.6 aanbevolen). Deze poort gebruikt een RJ45 aansluiting. De lampjes links en rechts van de poort geven de status aan.

6: Dit is de reset knop. Deze knop is verzonken en je hebt een paperklip/potlood nodig om deze in te drukken. Wil je de ExperiaBox V10 resetten? Houdt de knop ingedrukt totdat de lampjes uit gaan (behalve Power).

7: Dit is de stroomaansluiting. Gebruik de meegeleverde adapter.

8: Dit is de aan/uit knop. Wil je de experiabox uitzetten (bijvoorbeeld als je opvakantie gaat)? Gebruik dan deze knop. (Voor de veiligheid raad ik je aan de voeding ook uit het stopcontact te halen bij langdurige afwezigheid)

 

Problemen:

  • Telefonie werkt niet: Probeer de andere Phone-poort. Werkt dit niet? Probeer dan de Herstel knop ingedrukt te houden totdat Services rood brandt. Als dit ook niet werkt, bel dan de klantenservice (0800-0402)
  • Het service lampje brandt roodOver het algemeen wordt het lampje weer groen als je de Herstel knop indrukt. Als dit niet het geval is, en je ervaart hierdoor problemen kan je de klantenservice bellen (0800-0402)

 

FAQ:

  • Werkt Chromecast met de V10? Ja! De Chromecast kan je op de normale manier aansluiten en deze zal gewoon verbinding maken met de V10.
  • Kan ik een extra router gebruiken achter de V10? Dit kan. In dit topic lees je daar meer over
  • Kan de V10 in bridgemodus? Nee, helaas kan alleen de V8 dit.
  • Kan ik de kanaalbreedte naar 40Mhz wijzigen? Ja dit kan met de optie "Up to 450Mbit/s". Helaas zitten hier wel regels aan. Je mag namelijk geen/weinig wifi kanalen in de buurt hebben, anders zal de V10 gewoon 20Mhz blijven.
  • Ondersteunt het 5Ghz netwerk de kanalen 52 en hoger? Ja! In tegenstelling tot vele andere 5Ghz routers ondersteund de V10 ook de hogere frequenties. De V10 heeft namelijk DFS en TPC. Dit zijn twee technieken waardoor de V10 automatisch zijn kanaal aanpast mocht er een belangrijker signaal op die frequentie zitten (radar signalen). Als je vaak onderbrekingen van 5Ghz wifi ondervindt in gebieden vlak bij een vliegveld, haven of legerbasis zal je beter uit zijn door de kanalen 36-48 te gebruiken.
  • Kan ik een blacklist of whitelist maken voor aangesloten apparaten? Ja dit kan. Deze optie is te vinden onder WiFi>Advanced. 
  • Kan ik Firewall uitzetten op de Experiabox? Nee, dit kan niet. Echter zou u geen problemen moeten ondervinden die te maken hebben met Firewall. Als dit wel zo is, kunt u het beste een topic starten op dit forum.
  • Het WiFi signaal van de V10 is niet sterk genoeg voor mijn (land)huis! Dit kan. De beste optie is dan meestal om te kiezen voor Access Points. Eén van de Access Points is de KPN WiFi "Versterker". Je kan ook kiezen voor WiFi Repeaters, maar deze dingen zijn over het algemeen slecht, en je verliest altijd snelheid met een repeater.

De instructies gaan altijd over de foto die er onder staat. Als er een kleur tussen haakjes achter staat verwijst dit naar een kader of een pijl op de foto. In dit topic zijn meerdere gegevens onleesbaar gemaakt vanwege privacy overwegingen. Heb je suggesties, problemen of vragen stel ze in dit topic. Als je dit bericht hulpvol vindt, kan je op het duimpje hieronder klikken.

Robin

Photocredit: Hardware.info

icon

Beste antwoord door Allart 10 January 2018, 13:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

357 reacties

Reputatie 7

Onder het regeltje waar je UPnP op “aan” zet staat een regeltje Discovery die je ook “aan” of “uit” kunt ztten. Wat moet daarmee?

mvg Jan

Gewoon aan laten staan anders kunnen apparaten elkaar niet meer vinden.

Reputatie 5
Badge +3

Goed ...de Experiabox V10

Met de verplichte komst van glasvezel apparatuur 2.0 bij toen nog Telfort, werd ons dit spul geleverd, gelijk vanaf dag 1 was het ellende, ik denk dat we bijna 2 maanden bezig zijn geweest incl. div monteurs om het werkende te krijgen, wat er uiteindelijk gedaan is om het werkende te krijgen daar heb ik tot op de dag van vandaag nooit antwoord op gekregen, maar hier in huis is niks vervangen….vreemd

Genoeg oude koeien uit de sloot gehaald, maar tot op een paar dagen geleden deed alles het, ik ga niet “keurig” of “netjes” zeggen, want het WiFi bereik is echt veel minder als mijn 10 jaar oudere router, en de internetsnelheid is niet constant stabiel, daar zitten nog wel eens grillige dalen tot 5Mb/s in.

Maar dan wat er spontaan een paar dagen geleden optrad:

Beide tv ontvangers ging updaten rond 04.00 uur 's nachts, reden onbekend omdat beide net voorzien waren van de nieuwste software en nmc, hoe dan ook, beide ontvangers op code F561, kan de software niet ophalen, bij herhaling start de modem opnieuw op. De modem is nogal een breed begrip, ja ik weet dat ik een glasvezel modem heb, maar de router word ook heel vaak modem genoemd omdat veel mensen het verschil niet weten, dus beide stroomloos gemaakt en na 60 sec weer opgestart.

Gevolg was dat beide ontvangers de software weer binnen konden ophalen en weer gingen werken, tot zover niets spannend, maar in huis was er ineens geen WiFi meer, reden was dat de Experiabox ineens al mijn instellingen kwijt was, denk dan aan eigen wachtwoord om in te loggen op de V10, eigen netwerknamen met wachtwoorden weg en de op vast ingestelde kanalen weg. Dus dochter kon geen online les volgen, school boos, vrouwlief moest een hotspot met haar telefoon maken om toch online les te kunnen volgen, dus ook bijna de hele databundel er door heen….niet grappig.

Nu hoor ik uit meerdere hoeken op dit forum, dat de router nooit mijn gemaakte instellingen mag verliezen bij alleen 60 sec stroomloos gemaakt te zijn, maar dat deed hij dus wel….wat is hier aan de ??

Intussen heb ik alles weer opnieuw ingesteld zoals het was, maar ik durf het stroom er niet nog een keer eraf te halen, ben ik weer terug bij af

En dan nog iets, aangezien we al vanaf mei 2020 volledig onder KPN vallen, waarom vind ik dan nog sporen van Telfort in de router? Zie de blauwe balk

 

Reputatie 5
Badge +3

Niet het juiste topic hiervoor?

Ik zie dat je firmwarelevel niet het huidige voor kpn is, dat is: V1.01.00T03.8V3. Ik weet ook niet of  je die firmware gaat krijgen. Wellicht ook ben je administratief weliswaar al over naar kpn maar word je technisch nog bediend door de Telfort infrastructuur. 

Reputatie 7
Badge +21

Dat is duidelijk. @DexterXL is een Telfort klant die afgelopen jaar alleen “administratief” is overgezet naar KPN. Maar de techniek op de lijn is nog op basis van de Telfort manier. Daarom heeft de Experia Box nog de Telfort firmware. Later dit jaar zullen de Telfort klanten ook “technisch” worden gemigreerd en zal de Experia Box omgezet worden naar de KPN firmware.

Reputatie 5
Badge +3

Bedankt heren, jammer dat er niemand van KPN reageert, maar gelukkig hebben we jullie nog.

Dus als ik het zo lees, hebben ze alleen op het gebied van tv het technisch veranderd naar KPN en uiteraard de administratie, internet was altijd al KPN qua naam en ip.

Dus op het gebied van de Experiabox zit ik nog met de “oude meuk” te klooien, en omdat ze nu zoveel aan de software van de tv ontvangers hebben veranderd, bestaat er een kans dat dit dus op bepaalde niveaus conflicten veroorzaakt.…

Wat dus mijn klachten heeft veroorzaakt die ik hierboven heb beschreven.

Of zeg ik nu iets totaal onmogelijk?

Hallo @DexterXL , Telfort is vorig jaar puur administratie omgezet.

Een technische omzetting gebeurt in de loop van dit jaar, behalve als je zelf overstapt naar het èchte KPN via Hussel, wordt de firmware in de modem aangepast, krijg je een nieuwe IP-adres en wordt IPv6 toegevoegd.

 

Dus op het gebied van de Experiabox zit ik nog met de “oude meuk” te klooien, en omdat ze nu zoveel aan de software van de tv ontvangers hebben veranderd, bestaat er een kans dat dit dus op bepaalde niveaus conflicten veroorzaakt.…

Wat dus mijn klachten heeft veroorzaakt die ik hierboven heb beschreven.

Of zeg ik nu iets totaal onmogelijk?

Geen idee eigenlijk, oude meuk is wellicht niet de juiste omschrijving. Technisch zal er nog e.e.a. worden aangepast en tot die tijd is het i.i.g. voor jouw courant. Of dat je problemen veroorzaakt kan ik niet zeggen, wellicht een moderator zodra hij/zij deze reacties leest. Als je dat nog niet gedaan hebt kun je alvast de relevante delen van je profiel invullen, zodat en moderator daar niet meer om hoeft te vragen.

wordt IPv6 toegevoegd.

Alleen als je glasvezel hebt, anders meestal niet. De meeste DSL-klanten - zoals ik - hebben geen IPv6.

Reputatie 5
Badge +3

Hier idd op glasvezel, al vanaf eind 2012 dus ik behoor tot de 1e generatie glasvezel gebruikers.

Als ik zo de verhalen lees heeft IPv6 voor mij geen meerwaarde, maar je zou toch verwachten dat KPN het beste voor heeft met haar klanten, waarom dan zo ontzettend lang wachten om alles gemigreerd te krijgen, gewoon hup vaart erachter, klaar en door.

Toch ga ik eens een balletje opgooien in het “trage tv menu” topic, wie weet zit er een link met oud Telfort klanten en de aanhoudende klachten, wie weet ....

wordt IPv6 toegevoegd.

Alleen als je glasvezel hebt, anders meestal niet. De meeste DSL-klanten - zoals ik - hebben geen IPv6.

Hallo @Henk2304 , ik heb mezelf vorige week over laten zetten van Telfort-DSL naar KPN Hussel DSL, heb nieuwe firmware op de V10 ontvangen inclusief native IPv6, dus dat glasverhaal klopt niet helemaal.

 

Ik zei ook "meestal". Ik ben vorig jaar omgezet naar een actieve straatkast, BVVDSL, 200 Mb/s, maar geen IPv6. Desgevraagd werd mij - onlangs - nog bevestigd dat IPv6 voor DSL absoluut geen prio heeft. 

Ik kan op mijn experiabox geen spelletjes of server aanklikken, ik krijg ook poort 25565 niet open ondanks dat ik alle stappen 5 maal opnieuw heb gedaan, ook in de firewall word de poort toegestaan. Het menu ziet er voor mij anders uit dan in deze guide. Hoe moet ik deze poort open krijgen?

Reputatie 7

Het menu ziet er voor mij anders uit dan in deze guide. Hoe moet ik deze poort open krijgen?

Heb je dan wel een V10?

Plaats anders eens screenshots van de instellingen die je probeert te maken.

Het menu ziet er voor mij anders uit dan in deze guide. Hoe moet ik deze poort open krijgen?

Heb je dan wel een V10?

Plaats anders eens screenshots van de instellingen die je probeert te maken.

Ik heb een V10 ja, dit staat zelfs op de modem. Ik had vroeger deze instellingen wel maar die zijn sinds een jaar weg ongeveer. 

https://gyazo.com/f9a29fcfd784b1fab7f64deac38e1136 dit van de ene application
https://gyazo.com/bf91f78c098b6cc45ea711e1ea78186c deze van de ander (technic is de modpack launcher van minecraft.
dit bij het poort forward scherm bij IPv4

Reputatie 7

Dat zijn inderdaad screenshots van een V10.

Kan je ook een screenshot plaatsen van de toewijzing van die poorten aan het IP adres van de server waar Minecraft op draait.

Dat zijn inderdaad screenshots van een V10.

Kan je ook een screenshot plaatsen van de toewijzing van die poorten aan het IP adres van de server waar Minecraft op draait.

https://gyazo.com/b1935a2547cf923273fc40587ef066cf 
Het server ip adres is dezelfde als degene die ik bij het port forwarding heb opgegeven (ivm privacy laatste 2 cijfers verborgen)

Reputatie 7

LAN IP adressen (192.168.2.x) mag je rustig helemaal tonen, daar kan helemaal niemand wat mee. Het ging me overigens niet een screenshot van de Mincraft server maar van de toewijzing op de V10 van de "application" aan het IP adres van de Minecraft server.

LAN IP adressen (192.168.2.x) mag je rustig helemaal tonen, daar kan helemaal niemand wat mee. Het ging me overigens niet een screenshot van de Mincraft server maar van de toewijzing op de V10 van de "application" aan het IP adres van de Miecraft server.

https://gyazo.com/793642d8aad9af024d94519bef4a362a
Ik heb alle 3 de opties aangekozen om er zeker van te zijn dat het probleem daar niet ligt. Is het misschien ook een idee om de V10 gewoon naar fabrieksinstellingen te resetten?

Reputatie 7

En dan nu het scherm op de V10 waarbij je die application aan het IP adres van de Minecraft server toewijst. :sunglasses: Zonder zo'n toewijzing gaat het niet werken.

En dan nu het scherm op de V10 waarbij je die application aan het IP adres van de Minecraft server toewijst. :sunglasses: Zonder zo'n toewijzing gaat het niet werken.

https://gyazo.com/d4951820237595467500f5d9f5ff3e07

Reputatie 7

Dat ziet er goed uit. Staat op de 192.168.2.23 de firewall inkomend open voor de poorten?

Kan je de minecraft server wel rechtstreeks op 192.168.2.23 benaderen?

Dat ziet er goed uit. Staat op de 192.168.2.23 de firewall inkomend open voor de poorten?

Kan je de minecraft server wel rechtstreeks op 192.168.2.23 benaderen?

Als deze aanstaat kan ik er zelf wel bij via 192.168.2.23 maar via localhost niet. Bij degene waar ik mee probeer te spelen lukt het niet. 
Zover ik weet staan de poorten open bij de firewall, heb nog aparte regels hiervoor aangemaakt voor UDP en TCP op lokale poort 25565, bij externe poort staat deze op willekeurig.

Reputatie 7

Als deze aanstaat kan ik er zelf wel bij via 192.168.2.23 maar via localhost niet. Bij degene waar ik mee probeer te spelen lukt het niet. 

Ik neem aan dat die persoon dan wel het publieke IP adres van jouw Internet aansluiting gebruikt en niet 192.168.2.23.

Als deze aanstaat kan ik er zelf wel bij via 192.168.2.23 maar via localhost niet. Bij degene waar ik mee probeer te spelen lukt het niet. 

Ik neem aan dat die persoon dan wel het publieke IP adres van jouw Internet aansluiting gebruikt en niet 192.168.2.23.

Deze persoon gebruikt mijn publieke ip adres ja, maar die kan niet joinen. Ik zou zelf echt niet meer weten waar het probleem ergens ligt.