Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 761765 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

Ha, je zou het haast zeggen....
Bij mijn weten KPN Glasvezel Alles in een Zilver --> 100 mbps. Ik zal het in ieder geval thuis eens natrekken.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Rob, welkom op het forum! Fijn dat het met behulp van wjb's uitleg in ieder geval gelukt is je eigen router aan te sluiten :)

Wat betreft de snelheid, ik vermoed dat dit een administratieve beperking is. Het oude Alles-in-1 Zilver pakket op VDSL had een maximale snelheid van 16 Mbit/s. Volgens mij is dit in het verleden opgehoogd naar 20 Mbit/s, dus dat komt overeen met wat jij nu thuis meet. Als je reageert op mijn privébericht, kijk ik dit voor je na 🙂
Bedankt Justin,

Ik heb je pb beantwoord. Bedankt voor je hulp.
Hallo,

ook ik heb een vraagje. Ik heb een netgear r7800 achter mijn experia V9 geplaatst in router mode. BIjna alles gaat goed, maar het volgende krijg ik niet voor elkaar. Vanaf mijn eigen router heb ik een kabel naar een netgear gs105e v2 switch in de woonkamer lopen waar ik een apple tv heb en mijn IPTV op heb aangesloten. Als ik in het keuzemenu van de router kies voor VLAN/IPTV via bridge groep kies, dan werkt mijn iptv en werkt internet. Enige probleem is dat mijn apple tv een ip adres krijg van de experia box en niet van mijn eigen router. IS er een oplossing voor dit probleem zonder een extra kabel te trekken naar de woonkamer?

Groet,
Albert
Reputatie 7
Blijkbaar wordt door die keuze VLAN/IPTV via bridge group de hele LAN poort in bridge-mode geplaatst. Dat verklaart waarom de TV ontvanger een IP adres van de Experia Box krijgt. Maar dat impliceert dan ook dat andere apparaten die op die LAN poort aangesloten zijn ook in het subnet van de Experia Box zullen vallen.
Je kunt dit verhelpen door gebruik te gaan maken van 2 aparte vlans voor de netwerken van de Experia Box en die van de Netgear. De TV ontvanger laat je dan niet meer door de Netgear lopen, maar die wordt via een tweede vlan op de switches rechtstreeks van de Experia Box aangesloten. Je hebt dan wel nog een extra switch nodig bij jouw Netgear.
Als je dit gaat zo gaat inrichten en je hebt ondersteuning nodig voor het inrichten van de vlans, meld je hier dan weer.
Hoi wjb,

Is het mogelijk om via je eigen router iptv te ontvangen op het 10.x.x.x subnet? Of moet ik hiervoor 192.168.2.x gebruiken? Is er verder nog iets waar ik rekening mee moet houden? Vlan tagging bijvoorbeeld.
Reputatie 7
De TV ontvangers moeten in het 192.168.2.x netwerk van de Experia Box liggen.
Je zult twee vlans gaan gebruiken en dat betekent dat één van de twee tagged zal moeten worden.
Ik heb op mijn netwerk thuis ook twee vlans actief en het inrichten daarvan is met die Netgears best eenvoudig.
Ah, fijn om dat vooraf te weten. Ik ga er eens mee aan de gang, verwacht dat het na wat puzzelen wel gaat lukken.
Het klop dat als ik andere apparaten op die poort aansluit, die ook een adres krijgen op de Experiabox.

Ik heb dus een tweede swtich nodig, Is het zelfde merk en type als ik heb daarvoor afdoende? (Netgear gs105 v2). en voorkom ik daarmee dat ik nog een aparte kabel moet trekken van de router naar de woonkamer?
Reputatie 7
Het klop dat als ik andere apparaten op die poort aansluit, die ook een adres krijgen op de Experiabox.

Ik heb dus een tweede swtich nodig, Is het zelfde merk en type als ik heb daarvoor afdoende? (Netgear gs105 v2). en voorkom ik daarmee dat ik nog een aparte kabel moet trekken van de router naar de woonkamer?
Je hebt in de woonkamer een Netgear GS105Ev2 staan.
Bij de R7800 plaats je nog een Netgear GS105Ev2 en dan kan de lijn tussen die twee switches zo ingericht worden dat beide vlans daarover lopen. Er hoeft dan dus geen tweede netwerkkabel getrokken te worden.
De 2e switch is binnen, hoe regel ik ze nu verder in?
Reputatie 7
VLAN 10 wordt het netwerk van de Experia Box.
VLAN 1 wordt het netwerk van de Netgear R7800.
Switch bij de R7800:
LAN poort 1 loopt naar de andere switch.
Op LAN poort 5 wordt de Experia Box aangesloten.
Op LAN poort 4 wordt de WAN poort van de R7800 aangesloten.
Op LAN poort 3 wordt een LAN poort van de R7800 aangesloten.


Switch in de woonkamer:
LAN poort 1 loopt naar de andere switch.
Op LAN poort 5 wordt de TV ontvanger aangesloten.




Bedankt, ik ga er deze week mee aan de slag. Ik laat nog wel even weten of het gelukt is.
Yes, gelukt. Heel veel dank!
Albert
Reputatie 7
Yes, gelukt. Heel veel dank!
Albert
Graag gedaan.
Binnenkort wordt mijn 500/500 4K alles in 1 opgeleverd. Nu nog Telfort van oude XMS gebied (dus NTU>glas modem dat ITV, LAN, Telefoon splits>Unifi Gateway>3x Unifi APs (en daar tussen nog 3x 8 poorts switches op verschillende plekken achter de USG).

Wellicht goed om te weten is dat ik sowieso nog een extra switch nodig heb en ik nog een tweede USG heb liggen.

Nu heb ik al heel veel gelezen over alternatieve setups maar wel beetje bomenbos verhaal geworden.

Aangezien ik bij voorkeur ook de extra diensten op de setop box wil gebruiken is een bridged setup zoals besproken op netwerkje.com niet echt een oplossing (wel lekker simpel).

De oplossing hier (https://www.byluke.nl/tutorial/ubiquiti-usg-werkend-krijgen-kpn-glasvezel/) lijkt zo toepasbaar op mijn situatie maar wat ik helemaal niet zie zitten is om mijn USG op 192.168.2.254 te zetten. Die wil ik echt op 192.168.1.1 houden.

Heeft er iemand advies over de beste setup in deze?
Reputatie 1
@wjb Hallo! Ik heb een vrij specifieke vraag met betrekking tot een router achter de Experiabox.

In mijn huis staat een Mac welke dient als server waar de software 'Plex' op draait. Omdat het best zonde van de stroom is als deze Mac altijd aan staat wil ik deze in slaapstand laten gaan waarbij hij automatisch aan gaat als iemand (lokaal of extern) een Plex client start. Hiervoor heb ik een script gevonden welke werkt op een DD-WRT router (netgear). Het script monitort het inkomende verkeer en zodra er gebruikt wordt gemaakt van poort 32400 (alle plex applicaties gebruiken die) wordt de Mac wakker gemaakt. Dit script werkt uitstekend, maar alleen vanaf een lokaal apparaat en zolang het direct verbonden is met het WiFi van de netgear.

Ik zou graag willen dat de Experia (en KPN versterker) verantwoordelijk zijn voor het WiFi, maar de netgear ook ziet welk verkeer er binnen komt, zowel intern als extern, om de Mac wakker te maken. Hoe zorg ik er voor dat het verkeer ook bij de netgear router geregistreerd wordt? De netgear router is nu LAN-LAN aangesloten. Als ik vanaf de Experia LAN naar de Netgear WAN ga, is de netgear niet meer te bereiken. Wellicht doen ik daar iets fout?

Hopelijk kan je hier over meedenken! Mocht je wat meer informatie willen over de setup of het script kan ik je daar meer info over geven!

Met vriendelijke groet,
Patrick
Reputatie 7
Die Netgear hoort via zijn WAN poort aangesloten te worden op een LAN poort van de Experia Box. LAN-LAN verbindingen is vragen om moeilijkheden.
Lees wat dat betreft het eerste bericht in dit topic nog even aandachtig door, ook het stukje over router- en bridgemode.
Is de Mac op de Netgear aangesloten of op de Experia Box cq KPN Wifi "versterker"?
Reputatie 1
Die Netgear hoort via zijn WAN poort aangesloten te worden op een LAN poort van de Experia Box. LAN-LAN verbindingen is vragen om moeilijkheden.
Lees wat dat betreft het eerste bericht in dit topic nog even aandachtig door, ook het stukje over router- en bridgemode.
Is de Mac op de Netgear aangesloten of op de Experia Box cq KPN Wifi "versterker"?


Bedankt voor de reactie! Ik had dat stuk gelezen maar weet niet hoe ik deze stap doe:
"Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt."

Welke instelling moet ik daarvoor doen op de Experia of Netgear?
Op de manier hoe het nu ingesteld is kan ik de Netgear niet bereiken op het moment dat er een LAN-WAN verbinding is..

De Mac is aangesloten op de Netgear, moet die direct op de Experia?
Reputatie 7
Ik had dat stuk gelezen maar weet niet hoe ik deze stap doe:
"Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt."

Welke instelling moet ik daarvoor doen op de Experia of Netgear?
Bij de WAN/Internet instellingen op de Netgear kies je voor DHCP of automatisch of iets dergelijks.
Plaats hier anders eens een screenshots van de WAN/Internet instellingen van jouw Netgear.
Reputatie 1
Bij de WAN/Internet instellingen op de Netgear kies je voor DHCP of automatisch of iets dergelijks.
Plaats hier anders eens een screenshots van de WAN/Internet instellingen van jouw Netgear.


Dit had ik niet op automatisch staan. Nu wel maar ik kan nog steeds de router niet benaderen op het moment dat deze met LAN-WAN aangesloten is.

Hierbij een screenshot van de wan instellingen. Hopelijk is daar wat uit te halen! Het valt me nu zelf op dat de WAN 0.0.0.0 is (zie rechtsboven).
Reputatie 7
Als die router geen bridge-mode of access-mode kent, dan zal je voor het lokale netwerk een IP adress range moeten gebruiken die afwijkt van die van de Experia Box. Bijvoorbeeld 192.168.1.x. Het lokale IP adres jouw router zou dan bijvoorbeeld 192.168.1.254 kunnen zijn en de gateway en lokale DNS ook.
De DHCP server moer dan aangezet worden en adressen van 192.168.1.1 t/m 192.168.2.253 uitdelen.
Reputatie 1
Als die router geen bridge-mode of access-mode kent, dan zal je voor het lokale netwerk een IP adress range moeten gebruiken die afwijkt van die van de Experia Box. Bijvoorbeeld 192.168.1.x. Het lokale IP adres jouw router zou dan bijvoorbeeld 192.168.1.254 kunnen zijn en de gateway en lokale DNS ook.
De DHCP server moer dan aangezet worden en adressen van 192.168.1.1 t/m 192.168.2.253 uitdelen.


Bedankt voor je hulp! In deze screenshot is te zien welke modes hij kent! Welke moet ik daar van hebben? Die range moet ik dan instellen op de Netgear? Op de experia krijg ik een foutmelding omdat x.x.1.x en x.x.2.x niet in hetzelfde segment zitten. Is voor hetgeen ik probeer te bereiken het aanzetten van DMZ vereist zoals je in de eerste post benoemt? En zo ja, brengt dit geen Veiligheidsrisico's met zich mee? Werkt het ook als ik alleen port forwarding in stel voor de Mac? Dat is het enige apparaat wat gebruikt maakt van de Netgear (zowel bedraad als draadloos gaat de rest via de experia).
Reputatie 7
Zo te lezen moet je bij "Operating mode" kiezen voor "router".
Doe eens een screenshots van de foutmelding op de Experia Box.
Reputatie 1
Zo te lezen moet je bij "Operating mode" kiezen voor "router".
Doe eens een screenshots van de foutmelding op de Experia Box.


Daar stond hij inderdaad op! Hier de experia foutmelding!

Reageer