Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 761794 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

Ik heb sinds begin deze week een TP link Deco M5 mesh systeem achter de V10 gehangen ivm de zeer slechte wifi in onze nieuwbouw woning.

Nu eindelijk overal top bereik, één ding valt mij nu op dat ik met de youtube app op de telefoon de stb niet meer kan benaderen, zou dit hierdoor kunnen komen?

En hoe is dit op te lossen?

Reputatie 7
Badge +24

De tv ontvanger is verbonden met de Experiabox. Uw mobiel met de Deco. Hierdoor ziet de mobiel de tv ontvanger niet. Heb ik ook. Als je dit echt een probleem vindt, dan zul je die Deco in accespoint mode moeten zetten...

Dat gaat mij boven de pet. Acces point mode.

Het is wel hinderlijk, maken er wel veel gebruik van.

heeft acces point mode ook nadelen?

Badge

De tv ontvanger is verbonden met de Experiabox. Uw mobiel met de Deco. Hierdoor ziet de mobiel de tv ontvanger niet. Heb ik ook. Als je dit echt een probleem vindt, dan zul je die Deco in accespoint mode moeten zetten...

Of je sluit je tv ontvanger aan op je deco als die een lan poort heeft dan werkt het ook. 

Tenminste bij mijn router werkt het wel.

Kpn router-> amplifi hd router-> TV ontvanger. 

En juist dat is wat niet werkt las ik al in diverse topics. Daarom de de stb rechtstreeks op V10.

Badge

En juist dat is wat niet werkt las ik al in diverse topics. Daarom de de stb rechtstreeks op V10.

Dat had ik ook gelezen inderdaad tot ik hem er gewoon een keer in deed om te kijken en hij deed het gewoon.

Denk dat het dan ook te maken heeft wat voor router je er achter de kpn router hebt zitten.

Reputatie 7
Badge +24

En juist dat is wat niet werkt las ik al in diverse topics. Daarom de de stb rechtstreeks op V10.

Dat had ik ook gelezen inderdaad tot ik hem er gewoon een keer in deed om te kijken en hij deed het gewoon.

Denk dat het dan ook te maken heeft wat voor router je er achter de kpn router hebt zitten.

Zit u toevallig nog bij Telfort?

Reputatie 7
Badge +24

Dat gaat mij boven de pet. Acces point mode.

Het is wel hinderlijk, maken er wel veel gebruik van.

heeft acces point mode ook nadelen?

Ja. Welke precies hangt er vanaf. Maar er vervallen doorgaans allerlei functies als je een dergelijk systeem in accespoint mode zet. Gastennetwerk bijvoorbeeld. Dat is niet meer goed / veilig mogelijk. 

Badge

En juist dat is wat niet werkt las ik al in diverse topics. Daarom de de stb rechtstreeks op V10.

Dat had ik ook gelezen inderdaad tot ik hem er gewoon een keer in deed om te kijken en hij deed het gewoon.

Denk dat het dan ook te maken heeft wat voor router je er achter de kpn router hebt zitten.

Zit u toevallig nog bij Telfort?

Nee heb gewoon kpn glasvezel nooit bij telfort gezeten. 

Denk dat het ook aan het soort router of merk ligt die je hebt of het wel of niet werk.

V9 lukte het en nu met de V12 ook 

Reputatie 7
Badge +24

En juist dat is wat niet werkt las ik al in diverse topics. Daarom de de stb rechtstreeks op V10.

Dat had ik ook gelezen inderdaad tot ik hem er gewoon een keer in deed om te kijken en hij deed het gewoon.

Denk dat het dan ook te maken heeft wat voor router je er achter de kpn router hebt zitten.

Zit u toevallig nog bij Telfort?

Nee heb gewoon kpn glasvezel nooit bij telfort gezeten. 

Denk dat het ook aan het soort router of merk ligt die je hebt of het wel of niet werk.

V9 lukte het en nu met de V12 ook 

Je hebt hem niet in accespoint mode staan?

Reputatie 7

En juist dat is wat niet werkt las ik al in diverse topics. Daarom de de stb rechtstreeks op V10.

Dat had ik ook gelezen inderdaad tot ik hem er gewoon een keer in deed om te kijken en hij deed het gewoon.

Denk dat het dan ook te maken heeft wat voor router je er achter de kpn router hebt zitten.

Zit u toevallig nog bij Telfort?

Nee heb gewoon kpn glasvezel nooit bij telfort gezeten. 

Denk dat het ook aan het soort router of merk ligt die je hebt of het wel of niet werk.

V9 lukte het en nu met de V12 ook 

Je hebt hem niet in accespoint mode staan?

Ofwel, zoals ze dat op de AmpliFi HD noemen, "Bridge Mode".

Bron.

Badge

En juist dat is wat niet werkt las ik al in diverse topics. Daarom de de stb rechtstreeks op V10.

Dat had ik ook gelezen inderdaad tot ik hem er gewoon een keer in deed om te kijken en hij deed het gewoon.

Denk dat het dan ook te maken heeft wat voor router je er achter de kpn router hebt zitten.

Zit u toevallig nog bij Telfort?

Nee heb gewoon kpn glasvezel nooit bij telfort gezeten. 

Denk dat het ook aan het soort router of merk ligt die je hebt of het wel of niet werk.

V9 lukte het en nu met de V12 ook 

Je hebt hem niet in accespoint mode staan?

Ofwel, zoals ze dat op de AmpliFi HD noemen, "Bridge Mode".

Bron.

Nee hij staat gewoon in router mode. 

Reputatie 7

Nee hij staat gewoon in router mode. 

Wat is het IP adres van de TV ontvanger en waar staat de "Standaard gateway" op?

Zie Menu -> Instellingen -> Informatie.

Badge

IP van tv ontvanger is uit mijn hoofd 192.168. 154.148 geloof ik.

En router instellingen zijn dit. 

 

Hi allemaal,

ik heb de handleiding doorgelezen en is vrij duidelijk. Toch even nog een paar bevestigingen aangaande mijn situatie. 
 

Momenteel neem ik kabel af bij Ziggo. Nu is er een glasvezel aansluiting gerealiseerd en binnenkort wordt deze opgeleverd. 
Mijn huidige situatie is de Ziggo modem in Brigde met daarachter 4xAC88U in mesh met wired backhaul vanwege mijn perceel. 
 

Dit wil ik graag zo behouden dus mijn voorkeur wordt om het Asus netwerk achter de KPN box te hangen. De primaire AC88U wordt wordt vervangen voor een AX88U komende week vanwege de snellere hardware. TV zal direct op de KPN router worden aangesloten en de wifi in de KPN box zet ik dan uit. 
Mijn huidige IP range loopt van 192.168.123.xxx en hierop is alles ingesteld met vaste IP adressen. Kan ik dit zo handhaven? 

Zoals ik de handleiding lees zou dit geen probleem mogen zijn. Ik begrijp alleen het hele DMZ gebeuren niet. Kan iemand mij dit simpel uitleggen? 
Verder zou ik willen weten of alle apparaten aan mijn Asus netwerk, van buitenaf te benaderen zijn (Hue, Ring, etc). 
 

Dank voor jullie antwoorden alvast. 

Reputatie 7

Zoals ik de handleiding lees zou dit geen probleem mogen zijn. Ik begrijp alleen het hele DMZ gebeuren niet. Kan iemand mij dit simpel uitleggen? 
Verder zou ik willen weten of alle apparaten aan mijn Asus netwerk, van buitenaf te benaderen zijn (Hue, Ring, etc). 

Die DMZ is juist om er voor te zorgen dat de apparaten aangesloten op de Asus van buitenaf benaderbaar zijn. De DMZ Host is de host waar alle data die van buitenaf komt naar doorgestuurd wordt als deze niet aan een apparaat gericht is die op de Experia Box is aangesloten.

 

Okay, duidelijk. 
 

ik wil de Asus in Router mode gaan gebruiken vanwege de functies die ik nu ook gebruik. Echter heb ik zelf nog nooit port forwardings moeten aanmaken; ook niet bij Ziggo, waarom nu wel?

 

Reputatie 7
Badge +24

Okay, duidelijk. 
 

ik wil de Asus in Router mode gaan gebruiken vanwege de functies die ik nu ook gebruik. Echter heb ik zelf nog nooit port forwardings moeten aanmaken; ook niet bij Ziggo, waarom nu wel?

 

Als je bij Ziggo nog nooit poortforwarding ingesteld hebt, dan zal dat bij KPN ook niet nodig zijn. DMZ is dan in principe ook niet nodig.

Reputatie 7

Okay, duidelijk. 
 

ik wil de Asus in Router mode gaan gebruiken vanwege de functies die ik nu ook gebruik. Echter heb ik zelf nog nooit port forwardings moeten aanmaken; ook niet bij Ziggo, waarom nu wel?

Als je bij Ziggo nog nooit poortforwarding ingesteld hebt, dan zal dat bij KPN ook niet nodig zijn. DMZ is dan in principe ook niet nodig.

Zelfs als er geen port-forwardings nodig zijn is mijn advies om een eigen router achter de Experia Box altijd als DMZ Host van de Experia Box in te stellen. Dat kan je een hoop frustratie besparen als je over een half jaar ineens wel een apparaat hebt waarvoor een port-forwarding gedefinieerd moet worden.

Maar dan opereer ik in de IP range van de Xperia box toch? Of kan ik dan toch mijn eigen IP range aanhouden binnen het Asus netwerk?

Reputatie 7
Badge +24

Maar dan opereer ik in de IP range van de Xperia box toch?

Nee.

Of kan ik dan toch mijn eigen IP range aanhouden binnen het Asus netwerk?

Ja. En dat mag niet beginnen met 192.168.2.

Reputatie 7

Maar dan opereer ik in de IP range van de Xperia box toch? Of kan ik dan toch mijn eigen IP range aanhouden binnen het Asus netwerk?

Het LAN achter jouw Asus kan gewoon zo blijven als het is met zijn eigen subnet (IP range) dat ongelijk is aan het subnet van de Experia Box (192.168.2.0/24).

Het WAN IP adres van jouw Asus zal 192.168.2.x gaan worden.

Dag @wjb, ik hoop dat je mij kan helpen. Ik heb sinds een aantal weken een dream machine in mijn netwerk staan met een extra access point van ubiquity om het bereik te verbeteren. Was nodig omdat zowel mijn vrouw als ik thuiswerken nu en veel van het netwerk vragen. 

De netwerkdekking en snelheid is (als het werkt, kom ik zo op terug) uitstekend, echter heb ik soms last van dat devices niet goed verbinden. Ze hebben vol signaal, zijn verbonden met het netwerk maar het online komen werkt dan slecht of nauwelijks. 

De UDM heb ik met de WAN poort op de experiabox aangesloten en het netwerk ziet er als volgt uit:

Map van het netwerk

De access point is op zolder geplaatst en wordt gevoed door een unify POE switch. Op dezelfde switch heb ik ook de experiabox direct verbonden en een VLAN gecreerd voor IPTV. Dit werkt goed. Achter de Access Point heb ik via de ethernet out van de AP een unmanaged switch staand die alle apparaten op zolder (PC, laptop van mij etc.) met elkaar verbind. 

Ik vermoed dat mij problemen voortkomen uit mijn DHCP instellingen van de UDM, maar ik weet het niet zeker, heb met hulp van de handleidingen op dit forum zo veel mogelijk ingesteld maar ik maak volgens mij wat fouten. 

Dit zijn de instellingen van de Experiabox:

Experia box LAN instellingen

Algemene gegevens van de UDM:

De netwerken die ik zie in de UDM:

 

Lan instellingen op de UDM:

 

 

WAN instellingen van de UDM:

 

 

Reputatie 7

Kan je mij de instellingen van die switch eens tonen?

Op welke poorten heb je het 802.1Q vlan voor IPTV actief?

Staat IGMP snooping aan op dat vlan?

Ik heb de VLAN op poorten 2 en 3 actief:

 

 

Instellingen van de VLAN:

 

Instellingen switch:

 

Poort 1 is de UDM, Poort 8 is de AP.

Ik kan nergens de instelling voor IGMP snooping vinden in het VLAN, neem aan dat ie uitstaat. Bij de native LAN staat dit uit.

 

EDIT 16:22

Het lag inderdaad aan het feit dat IGMP Snooping uitstond. Heb via een andere weg een tweede VLAN (tja hoe je meer dan 1 manieren kan hebben is mij niet helemaal duidelijk maar goed) gecreëerd met IGMP Snooping aan en nu werkt het prima.

Reageer