Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 762944 keer bekeken

Reputatie 7

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.


2066 reacties

Reputatie 7

Kan jij eens screenshots tonen van alle instellingen die je t.b.v. de TP-Link op de Experia Box hebt doorgevoerd.

Krijgt die TP-Link wel het IP adres via de DHCP server van de Experia Box en is deze.dan op.de.Experia Box vastgezet?

 

Ook bij DMZ heb je gewoon double-NAT, maar dat is het probleem niet.

Aangezien de start-post al 7 jaar oud is, even checken: klopt het dat je op dit moment een eigen router (bv van Unifi) achter de Experia box van KPN kan plaatsen bij een glasvezelverbinding, en dat je dan je TV-signaal vanuit de Experia-box rechtstreeks met een kabel naar de TV ontvanger kan doen, en je Access Points bedraad via je eigen router kan laten lopen?

Wifi werkt dan via Access Points met een tussenstap via je eigen router.
TV werkt dan rechtstreeks vanuit de Experia box buiten je eigen router om.

En hiervoor hoef je dan geen config-scripts etc te draaien?


Alvast bedankt​​​​​!

Reputatie 7

Dat klopt, het startbericht is nog altijd valide.

Maar veel mooier is het natuurlijk om.de Experia Box in zijn geheel te vervangen.

Zie 

 

Bedankt! Snelle reactie ;-) Nu weet ik in ieder geval dat dat gaat werken. De Experia box helemaal vervangen lijkt me ook mooi om te doen, misschien later een keer.

 

Ik probeer een eigen router (Asus TUF AX5400) achter mijn Experiabox v10 te hangen. Opmerkelijk is dat de Experiabox over LAN de Asus niet herkent en dus ook geen IP-adres toewijst. Dat heb ik met verschillende kabels geprobeerd (van welke ik allemaal weet dat ze werken, want directe verbinding laptop<->EB doet het). Als ik de Asus in AP modus zet, gaat het ook goed, maar ik wil hem juist een eigen netwerk met eigen IP-reeks laten creëren.

 

Op basis van de AP-modus krijgt de Asus wél een IP adres. Ik heb hem op basis van dat IP-adres en correct MAC adres een DHCP binding gegeven, maar weet niet hoe verder (en vooral als ik van de Access Point modus af wil). Kan iemand me hier mee helpen?

Reputatie 7

Ik neem aan dat je, zoals beschreven in het openingsbericht, de Asus met zijn WAN poort op een LAN poort van de Experia box aansluit.

Zet hem in router-mode en plaats hier dan eens een screenshot van de WAN instellingen op de Asus.

Beste wjb,

 

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb vanochtend de Asus en de EB een factory reset gegeven en daar komt een der wetten van Murphy om de hoek kijken: "Machines die kapot zijn, werken perfect als de monteur komt."

Vrij vertaald naar deze situatie: na de factory reset meldde ik me aan in het open Asus netwerk en kon alles soepel instellen. Geen idee waarom het gisteren niet lukte maar had er veel tijd en hoofdpijn in zitten.

Voor zij die na mij komen:

1. Fabrieksinstellingen voor de Experiabox

1(A) Draadloos netwerk gemaakt op de EB (want de kinderen wilden Netflix...)

1(B) Geverifieerd dat de EB werkt (zodat ik rustig kon klussen...)

2. Geverifieerd dat de kabels goed zaten (stroom, LAN1 van EB naar de WAN van Asus)

3. Ingelogd in het draadloze asusnetwerk van gisteren, de Asus laten factory resetten 

4. Ingelogd in het nieuwe open Asus netwerk en onderstaande stappen doorlopen

a) "Welkom!" -> oranje knop Nieuw netwerk maken

b) "ISP vereiste" -> aangenomen van niet 

c) SSID ingesteld met wachtwoord

d) WiFi 6 vooralsnog UIT gezet 

e) Router toegang ingesteld

f) bevestiging van de nieuwe SSID op de Asus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaten in deze plaatjes:

Speedtest (chapeau KPN overigens, dit is niet altijd zo mooi geweest, ook niet vanaf de Experiabox zelf)

Status: standje draadloze router, verbonden, verder niets ingesteld nog

 

Reputatie 7

Wat voor een abonnement heb je?

Glasvezel 100mb/s, geen tv of telefonie

Reputatie 7

Glasvezel 100mb/s, geen tv of telefonie

Dan is dit inderdaad een normale uitkomst voor een Speedtest meting.

Heb een tijdje gehad dat het krap aan 90 was up en down, zonder aanwijsbare oorzaak. Enfin, ik ben blij en heel erg bedankt voor je hulp!

Reputatie 7

Heb een tijdje gehad dat het krap aan 90 was up en down, zonder aanwijsbare oorzaak.

Het kan zijn dat jouw glasvezel toen nog op een EoF (100Mbps) aansluiting gepatched was en recentelijk overgezet is naar een GoF (1000Mbps) aansluiting.

Bij een EoF aansluiting kan er "fysiek" maximaal 100Mbps door de lijn en met 8% overhead kom je dan effectief op zo'n 92Mbps.

Goedenavond,

wij hebben een probleem met de WiFi welke geen internetverbinding krijgt. We hebben een eigen WiFi systeem en een router achter de experiabox welke wij benodigd hebben voor gebruik randapparatuur. 

Dit is de opstelling nu.

1. KPN Experiabox modem.

2. hierop aangesloten een Ubiquiti Unifi USG Security gateway Router.

3. Deze is aangesloten op een Ubiquiti Unifi Poi Switch.

4. Op deze switch staan 3 Ubiquiti UniFi Acces points.

Alles nagekeken maar ik vermoed dat de Experiabox en de USG niet lekker samenwerken.

hopelijk kunnen jullie aangeven wat er in de experiabox dient te gebeuren

 

 

 

 

Reputatie 7

Jouw opstelling zou geen enkel probleem mogen zijn.

Heeft de USG een WAN IP adres uit het subnet van de Experia Box?

Zou jij die Unifi switch er eens tussenuit kunnen halen en kunnen kijken of je dan wel een verbinding hebt?

Waarom snij je die Experia Box er niet helemaal tussenuit?

Heb even alles spanningsloos gemaakt en nu werkt de WiFi weer, maar af en toe valt de internetverbinding weg en hersteld weer.

Hoe moet de usg worden ingesteld?

de experiabox willen we graag houden, want bij kpn geven ze aan er anders problemen voorkomen Kpn er tussenuit blijft!

kpn geeft aan dit zo moet gaan werken met een eigen router achter de experiabox

Reputatie 7

de experiabox willen we graag houden, want bij kpn geven ze aan er anders problemen voorkomen Kpn er tussenuit blijft!

Dat kan KPN nu wel zeggen maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is.

In het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" vind je een link naar de github van @coolhva met scripts voor het configureren van een USG op een KPN aansluiting. 

 

In het openingsbericht van dit topic vind je precies wat ingesteld zou moeten worden op de Experia Box. Maar ook zonder enige aanpassing op de Experia Box moet het prima werken als de USG zijn WAN IP adres maar ophaalt o.b.v. DHCP.

We hebben het modem gereset en vervolgens de usg, UniFi punten en router spanningsloos gemaakt en een voor een weer opgestart.

toen kreeg de imperiabox weer een eigen WiFi en hebben we in de box uitgezet.

nu werkt de Wifi en internet redelijk.

af en toe valt nog de wifi of internet verbinding weg, en gebeurd vaak s’avonds.

hebben nog geen instellingen vast gezet uit je laatste bericht.

wat zouden we nu nog moeten doen om alles 100% werkend te krijgen?

Goedemorgen,

Heb nog geen terugkoppeling mogen ontvangen. Ook overdag krijgen we meldingen dat we geen internet hebben.

kun je ons helpen wat er nu zou moeten gebeuren?

Reputatie 7

kun je ons helpen wat er nu zou moeten gebeuren?

Ik zou niet weten waarom je meldingen krijgt dat er geen Internet is.

 

hebben nog geen instellingen vast gezet uit je laatste bericht.

Dat is t.a.v. het issue dat jij ervaart ook niet nodig.

Bij wie moeten wij dan zijn als kpn klant?

hebben echt problemen met de internetverbinding 

Reputatie 7

Bij wie moeten wij dan zijn als kpn klant?

hebben echt problemen met de internetverbinding 

Aangezien je eigen apparatuur gebruikt zal je ook zelf voor een oplossing moeten zorgen. Dit forum is een uitstekend medium om daarbij hulp te krijgen van andere klanten maar het is en blijft jouw eigen verantwoordelijkheid.

Zou jij de wifi van de Experia/KPN Box eens aan kunnen zetten en eens kunnen kijken of je via die wifi nog wel op Internet kunt als je zo'n storing ervaart.

Badge

Hallo, 

 

Ik heb dus al een lange tijd een eigen router achter mijn box 12 hangen en dit heeft altijd goed gewerkt. 

 

Nu het volgende probleem, sinds de firmware update van vorige week van de box 12 valt mijn internet zo nu en dan uit. 

Zegt dan geen ip adres gevinden op de Amplifi hd router. Hij doet dit op random tijden. 

Is er misschien iets veranderd in de software van de box 12 wat ik nu weer moet aanpassen?

Reputatie 7

Alles zou gewoon zo moeten blijven werken als voorheen.

Je geeft aan dat hij zegt geen IP adres te vinden op de Amplifi HD.

Wel apparaat zegt dat?

Kan je daar eens een screenshot van posten?

Badge

Alles zou gewoon zo moeten blijven werken als voorheen.

Je geeft aan dat hij zegt geen IP adres te vinden op de Amplifi HD.

Wel apparaat zegt dat?

Kan je daar eens een screenshot van posten?

Mijn Amplifi hd zegt dat steeds. 

Ik heb even een scree shot gemaakt van mijn instelling van de box 12. Kan de instelling van binding niet meer terug vinden. 

 

 

Reageer