Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563781 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Reputatie 7

Wil je om wat voor een reden dan ook af van de Experia Box, vervang deze dan door een eigen router. Dat is mogelijk, al kan het best een uitdaging zijn om een eigen router zo te configureren dat deze goed overweg kan met het iTV platform van KPN.

 

Wijzigingen in configuratie scripts voor EdgeRouters (22 juli 2022).

Edit (22 juli 2022): Wijziging van 21 juli 2022 teruggedraaid. De scripts voor te EdgeRouter X met vlan zijn bedoeld om op de corresponderende poort een switch aan te sluiten en niet een TV ontvanger. 

Edit (21 juli 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 niet als vid maar als pvid op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (12 maart 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (10 maart 2022): Scripts toegevoegd voor het gebruik van vlan 4 voor TV.

Edit (21 december 2021): Foutje in het script voor de EdgeRouter 4-SFP met TV ontvanger(s) op eth0 en eth1 hersteld

Edit (18 oktober 2021): Scripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 met TV ontvanger(s) op aparte poorten.

Edit (4 september 2021): Firewall inkomend toegevoegd op vlan 4 (IPTV). Overbodige global options op DHCP server verwijderd. Foutje in configuratie van IGMP proxy server in configuratiescripts voor EdgeRouters met SFP gecorrigeerd. 

Edit (3 augustus 2021): Het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 is hernoemd naar de EdgeRouter 4.

Configuratiescripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 waarbij de SFP poort gebruikt wordt als WAN poort.

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X SFP zijn nu voor gebruik van de SFP poort als WAN poort. Als de SFP poort niet gebruikt wordt dan kan het configuratiescript voor de EdgeRouter X gebruikt worden.

Kleine optimalisaties doorgevoerd in configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV ontvangers op aparte poorten.

 

Edit (1 augustus 2021): Configuratiescripts voor Telfort verwijderd en configuratiescript voor EdgeRouter X met 2 TV ontvangers toegevoegd.

 

Edit (22 februari 2021): De config.boot in het configuratiescript voor de EdgeRouter X KPN met telefonie via Experia Box bleek voor de Telfort variant van de EdgeRouter Lite 3 te zijn.

 

Edit (20 februari 2021): De config.boot bleek te missen in het Telfort script voor de EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie via de Experia Box. Tevens bleek de verkeerde readme.txt opgenomen te zijn in de Telfort configuratiescripts voor de EdgeRouter Lite 3. 

 

Edit (14 februari 2021): Kleine aanpassing zodat het plaatsen van de TV ontvangers op een eigen subnet iets eenvoudiger wordt.

 

Edit (15 januari 2021): Het lijkt er op, als de technische migratie gestart wordt, dat ex Telfort abonnees hun Experia Box tijdelijk zullen moeten aansluiten om overgezet te kunnen worden van de Telfort architectuur naar de KPN architectuur. Daarna kan je direct de eigen router weer gebruiken mits de configuratie daarvan ook omgezet is van Telfort naar KPN.

 

Edit (14 januari 2021): Foutje gecorrigeerd in de configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV op eth1.

 

Edit (19 december 2020): KPN heeft op 14 december een nieuwe dienst geïntroduceerd zijnde een malwarefilter. Feitelijk is dit niets anders dan het gebruik van andere DNS servers.

De anti-malware DNS servers van KPN hebben de onderstaande IP adressen:

  • 195.121.97.202
  • 195.121.97.203
  • 2a02:a47f:ac::210
  • 2a02:a47f:ac::212

Wil je gebruik maken van deze dienst dan zal je de DNS servers moeten overnemen.

 

Edit (27 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor Telfort met telefonie via de Experia Box aangepast. 

 

Edit (21 november 2020): Ik heb een foutje in de bootstrap hersteld die er voor zou moeten zorgen dat na een reboot van de EdgeRouter de IGMP proxy server wel automatisch opgestart gaat worden. Ik raad bestaande gebruikers, die hun EdgeRouter met een configuratiescript van voor 21 november 2020 geconfigureerd hebben, aan de fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) te downloaden en de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (7 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor onze Telfort broeders toegevoegd.

 

Edit (6 november 2020): Ik heb in de configuratiescripts de bootstrap voor de EdgeRouter aangepast zodat standaard geconfigureerd wordt dat de IGMP proxy server pas gestart wordt nadat het netwerk geactiveerd is. Hierdoor is een herstart van de IGMP proxy server na een reboot niet meer nodig. Bestaande EdgeRouter gebruikers kunnen het script EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 6 november 17:40) downloaden om de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (25 maart 2020): De vrije (modem)routerkeuze is vanaf vandaag een feit. 😀 Daarmee is het nu ook mogelijk een eigen router te gebruiken als je vaste telefonie bij KPN hebt ondergebracht.Als je een EdgeRouter gaat gebruiken met een eigen VoIP ATA voor telefonie dan kan je kiezen voor de configuratiescripts zonder telefonie. Zet hierbij wel de SIP functionaliteit uit op de EdgeRouter.

Edit (4 september 2019): Sinds 12 augustus is dit ook voor VDSL abonnees -zonder vaste telefoon abonnement van KPN- mogelijk nu in OS 7.13 van de Fritz!Box routers een configuratie wizard voor de KPN netwerken is opgenomen. Overigens is de Fritz!Box met OS 7.13 ook inzetbaar op glasvezelaansluitingen. Gebruik de Fritz!Box vergelijker om een voor jouw aansluiting geschikt model te selecteren. Laat je hierbij overigens niet misleiden door de filter "glasvezel". Het lijkt er dan op dat alleen de 5490 geschikt zou zijn maar dat is niet zo. Elke Fritz!Box met een WAN poort kan op de NTU aangesloten worden. Let er ook goed op dat OS 7.13 of nieuwer beschikbaar is op die Fritz!Box.


Met dit topic hoop ik dat wij als abonnees van KPN elkaar kunnen helpen met het configureren van een eigen router.

LET OP: Het onderstaande zal waarschijnlijk al snel een vrij hoog technisch gehalte gaan krijgen waardoor het voor velen best lastig te volgen zou kunnen zijn. Toch hoop ik dat uiteindelijk in dit topic goede en begrijpelijke handleidingen zullen ontstaan waardoor ook de minder technisch aangelegde abonnee in staat zal zijn zijn/haar eigen router te gebruiken. Mocht je denken ... dit gaat me toch echt mijn pet te boven ... dan is wellicht het volgende topic iets voor jou: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Wees je er overigens terdege van bewust dat lang niet elke router geschikt is om de Experia Box te vervangen. Met name de configuratie van het IPTV gedeelte kan nog wel eens een spelbreker blijken te zijn. Zo zie je bijvoorbeeld op TP-Link en Asus routers functionaliteit voor het inrichten van IPTV maar dat is bridged-IPTV waarbij een LAN poort van de router gebridged wordt op het IPTV vlan van KPN (vlan 4). KPN maakt echter gebruik van routed-IPTV waarbij de TV ontvangers, net als alle andere apparatuur, gewoon met Internet (vlan 6) verbonden worden en een IGMP proxy server op de router er voor zorgt dat de TV streams van vlan 4 betrokken worden. Gelukkig zijn er ook routers te vinden waarmee de Experia Box wel succesvol vervangen kan worden maar het is wel cruciaal dat je bij de aanschaf van een router goed kijkt of deze geschikt is voor routed IPTV van KPN.

Bron.

Onderaan dit topic staat een lijst met routers die tot op heden succesvol op een KPN aansluiting met IPTV in gebruik genomen zijn.

 

KPN zal je geen support meer kunnen bieden bij eventuele storingen en dus ben je dan op jezelf aangewezen om zo'n storing te verhelpen. Daarnaast zullen de KPN servicetools niet meer werken.

Zelf heb ik een Ubiquiti EdgeRouter 4 ingezet om de Experia Box te vervangen. Deze router heeft geen ingebouwde wifi, maar daarvoor gebruik ik losse WiFi accesspoints zoals de EDIMAX CAP1200, de KPN WiFi "versterker", de Experia WiFi of bijvoorbeeld de Ubiquiti Unifi AP AC PRO.

Onderstaand een screenshot van het dashboard van mijn EdgeRouter 4 waarin zichtbaar is dat deze een (pppoe) verbinding opgebouwd heeft met het KPN netwerk op vlan 6 en dat het IPTV op vlan 4 operationeel is.

Ik hoop dat voor een aantal geschikte routers configuratie scripts geschreven gaan worden die we dan hier op kunnen nemen.

Configuratie scripts (downloads)

Let op: De onderstaande scripts zetten de login en wachtwoord op de standaard die Ubiquiti zelf ook gebruikt (ubnt). Men doet er zeer verstandig deze na de configuratie te wijzigen.

 

EdgeRouter 4

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter 4 zijn ook geschikt voor de EdgeRouter Lite 3 en EdgeRouter 6P. De SFP poort alsmede eth3 en hoger worden in deze scripts niet geconfigureerd, dat kan dan eventueel achteraf handmatig gedaan worden.

 

EdgeRouter 4 - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth0/1 voor TV ontvangers (zip 21 december 2021 17:22).

 

De SFP poort zal voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

EdgeRouter X
Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth2 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan de onderstaande scripts.

Met telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X werken ook voor de EdgeRouter 10X, 12 en 12P waarbij eth3 en hoger achteraf handmatig geconfigureerd moeten worden.

 

EdgeRouter X - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth0 (zip 22 juli 2022 11:55).

 

De SFP poort zal dan dus voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

Heb je vaste telefonie van KPN en wil je jouw Experia Box blijven gebruiken voor telefonie, kies dan voor een configuratiescript "met telefonie via Experia Box". Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.

Heb je vaste telefonie van KPN en laat je die via een eigen VoIP ATA lopen, kies dan voor een configuratiescript "zonder telefonie via Experia Box".

Het wachtwoord voor jouw SIP account van je via de SIP service tool instellen.

Zorg er dan tevens voor dat de SIP module op de EdgeRouter gedisabled is.

 

De bovenstaande configuraties zetten IPv6 op de EdgeRouter aan. Mocht het zijn dat op jouw aansluiting IPv6 nog niet volledig operationeel is, dan kan je op de EdgeRouter IPv6 eenvoudig uitzetten (disablen) via de Config Tree -> System -> ipv6.
Druk daartoe op het plusteken naast disable en vervolgens op Preview en Apply.

5072ea1a-b210-40bf-9353-e00794843939.png

Let op: Het uit (of aan) zetten van IPv6 vereist wel dat de EdgeRouter gereboot wordt.

 

Heb je services draaien die je vanaf Internet moet kunnen benaderen, configureer dan de port-forwarding als onderstaand...

...en voeg daarna de benodigde poorten toe met de verwijzing naar het LAN IP adres van het apparaat dat die service levert.

In het onderstaande voorbeeld forward ik OpenVPN naar mijn Synology NAS.


Ubiquiti UniFi Security Gateway: Zie https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

 

UniFi Dream Machine (Pro): Zie https://github.com/fabianishere/udm-iptv

 

Unifi Gateway Lite: Zie dit bericht.

 

OPNsense & pfSense: Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67694326#67694326


DrayTek Vigor: Zie dit bericht.
De DrayTek Vigor brengt het gebruik van een eigen router binnen bereik van de VDSL abonnee en dat is een zeer grote stap voorwaarts, waarvoor dank aan @Pipo10.

 

Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560: Zie dit topic

 

TP-Link ER605 v2.0: Zie dit topic.

 

Ik heb mijn EdgeRouter 4 voorzien van een Let's Encrypt SSL certificaat waardoor ik een https verbinding kan opzetten en de uitwisseling van informatie dus encrypted is.

Hiervoor heb ik de github van j-c-m gebruikt en een taak in de task-scheduler geplaatst die om de 14 dagen opgestart wordt om het SSL certificaat te vernieuwen mocht dit nodig zijn.

 

Je hebt wel een url nodig die naar jouw publieke IP adres wijst.

 

Lijst met (modem)routers die succesvol op een KPN aansluiting i.c.m. IPTV in gebruik genomen zijn.

  • EdgeRouter (verschillende typen)
  • UniFi Dream Machine (Pro) / Unifi Dream Router
  • Unifi Gateway Lite
  • FRITZ!Box voorzien van FRITZ!OS 7.13 of hoger
  • Draytek Vigor 2760n, 2865 en 3910 en vast en zeker ook andere (nieuwere) modellen
  • Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560
  • TP-Link AX10 hardware versie 1.0. Andere modellen uit de AX serie zouden ook geschikt moeten zijn maar helaas worden er veel problemen gemeld. 
  • TP-Link ER605 v2.0
  • Routers/PC's op basis van RouterOS van Mikrotik
  • Routers/PC's op basis van OPNsense of pfSense

Lijst met modems die op een KPN aansluiting gebruikt kunnen worden.

  • Draytek Vigor 130 of 165/167 in full-bridge-mode. Let op: De Vigor 130 en 165/167 ondersteunen (nog) geen bonding. De Vigor 165 en 167 ondersteunen wel VPlus.
  • Zyxel VMG4005-B50A. Dit modem ondersteunt zowel bonding als VPlus.
  • ZTE H186 DSL NT. Ook dit modem ondersteunt zowel bonding als Vplus.

Ik hoop dat deze lijst steeds langer zal gaan worden, maar staat jouw (modem)router er niet tussen Google dan eerst of er al iemand is die dat apparaat succesvol in gebruik genomen heeft.


8565 reacties

Reputatie 7

Als ik op mijn iphone kijk lijkt hij 2 ipv6 adressen te krijgen die direct naar buiten gaan. En bij gateway staat een fe80 adres (dat lijkt mij niet de edgerouter).

Het klopt dat jouw EdgeRouter een fe80 adres heeft. Dat is een zogenaamd link-local adres, niets mis mee.

Apparaten kunnen ook op het LAN via de "echte" IPv6 communiceren.

Overigens maakt mDNS gebruik van multicasting om apparaten zichtbaar te maken voor elkaar. Daar hoef je dus geen IPv4 en/of IPv6 adressen te weten.

Ik vind dit wel een intrigerend issue. Ik zal vanavond me eens wat meer hier in gaan verdiepen.

Reputatie 4
Badge +4

All,

FYI

De Firmware v2.0.9-hotfix.1 security update is uit en er komt ook nog een hotfix 2 aan.

 

Reputatie 7

De Firmware v2.0.9-hotfix.1 security update is uit en er komt ook nog een hotfix 2 aan.

De firmware is alleen nog niet beschikbaar op de dowload site van Ubiquiti.

Reputatie 4
Badge +4

De Firmware v2.0.9-hotfix.1 security update is uit en er komt ook nog een hotfix 2 aan.

De firmware is alleen nog niet beschikbaar op de dowload site van Ubiquiti.

Via het forum wel, duurt meestal 1 dag voor deze ook op de download site staat

Reputatie 4
Badge +4

@wjb,

Zoals je weet ben ik aan het stoeien met de UDM Pro, ik loop echter tegen het volgende aan.

Als ik de UDM pro direct aan de NTU hang en een Pppoe verbinding laat opbouwen via vlan6 dan maakt deze verbinding, echter zie ik drop-outs op de WAN poort verschijnen. Nu heb ik op de advanced instellingen gekeken en mis de MTU settingen het enige wat je kan instellen is mss clamping die niet hoger gaat dan 1452.

ik heb nu een simpele Switch tussen de NTU en de WAN poort zitten op vlan 6 en 2 dagen geen dropouts meer.

weet jij wat er qua MTU en mss clamping verwacht wordt door KPN?

Reputatie 7

De MTU size op pppoe niveau is maximaal 1500 bytes.

Aangezien de overhead van een vlan 8 bytes is moet de MTU size van vlan 6 dus 8 bytes groter zijn (1508). De overhead van de vlan header is 4 bytes en dus moet de MTU size van de WAN poort dus ook 4 bytes groter zijn (1512).

Er wordt geen gebruik gemaakt van MSS clamping? 

Je kunt, neem ik aan, MSS clamping op de UDM Pro uit zetten.

Reputatie 4
Badge +4

Ja mss clamping is uit te zetten echter geen mogelijkheid om de MTU waarde via de gui aan te passen. Wat gebeurt er als er toch op een MTU van 1500 of lager een verbinding wordt opgezet?

alles draait in een docker container, zal vanavond eens kijken of ik daar de plek kan vinden voor de MTU waardes

Reputatie 4
Badge +3

All,

FYI

De Firmware v2.0.9-hotfix.1 security update is uit en er komt ook nog een hotfix 2 aan.

 

Als ik firmware v2.0.9-hotfix.1 installeer werkt DHCP en DNS niet meer in mijn configuratie. Een downgrade naar firmware v.2.0.9 herstelt het probleem. :cry:

Reputatie 7

Wat gebeurt er als er toch op een MTU van 1500 of lager een verbinding wordt opgezet?

Als je een kleinere MTU size gebruikt dan zal alles probleemloos blijven werken. Je hebt dan meer overhead en dat heeft dus een kleine impact op de maximaal haalbare snelheid.

Gebruik je een te grote MTU size dan krijg je dat datapakketjes gesplitst moeten worden en dat is iets wat je moet vermijden.

Badge

Ik ben ten einde raad. Ik blijf de STB-NMC-400 meldingen houden en het thuisfront begint nu toch wel echt flink te klagen :sweat_smile: Ik heb alle switches vervangen voor de Netgear GS105e en de GS108e varianten (met IGMP snooping opties aan) maar het probleem blijft.

De oorzaak heb ik waarschijnlijk wel gevonden want als ik de Unifi Access Points eraf haal lijkt het probleem opgelost. Maar goed… Die wil ik graag houden natuurlijk.

Enige oplossing lijkt me (na uren googlen en fora’s lezen) om de IPTV kastjes toch een eigen VLAN te geven. Het gaat om 2 stuks. Eentje in de woonkamer en eentje op de slaapkamer. Het toewijzen van VLANS in de Netgear switches gaat me lukken maar wat moet ik allemaal veranderen in de Edgerouter 4…. Kan iemand me daarbij op weg helpen?

 

Reputatie 7

Het toewijzen van VLANS in de Netgear switches gaat me lukken maar wat moet ik allemaal veranderen in de Edgerouter 4…. Kan iemand me daarbij op weg helpen?

Voordat je begint, maak een backup van jouw huidige configuratie zodat je altijd weer terug kunt.

1) Maak een dhcp server voor het vlan voor IPTV.

Ik gebruik hier met opzet de DNS server van KPN.

 

2) Maak een vlan voor IPTV op jouw LAN poort. In mijn geval is dat eth2 maar bij jou zou dat natuurlijk een andere eth poort zijn. In dit voorbeeld gebruik ik aan LAN zijde vlan 4 voor IPTV maar dat mag rustig ook een ander vlan nummer zijn.

Ik heb egress-qos op dit vlan geplaatst zodat inkomend verkeer met hoge prioriteit op het netwerk geplaatst wordt.

 

3) Wijzig de bestaande source NAT rule IPTV als onderstaand.

Bij mij is eth3 de WAN poort, vandaar dat bij mij de outbound interface eth3.4 is maar bij jou is de WAN poort waarschijnlijk eth0 en dus zal de outbound interface bij jou waarschijnlijk eth0.4 zijn.

 

4) Wijzig de downstream interface van de igmp proxy server in het vlan voor IPTV.

Nogmaals, bij mij is eth2.4 vlan 4 voor IPTV op mijn thuisnetwerk en eth3.4 vlan 4 voor IPTV aan de WAN zijde.

 

5) Stel vlan 4 in op jouw switch en start de TV ontvanger(s) opnieuw op.

Als ik op mijn iphone kijk lijkt hij 2 ipv6 adressen te krijgen die direct naar buiten gaan. En bij gateway staat een fe80 adres (dat lijkt mij niet de edgerouter).

Het klopt dat jouw EdgeRouter een fe80 adres heeft. Dat is een zogenaamd link-local adres, niets mis mee.

Apparaten kunnen ook op het LAN via de "echte" IPv6 communiceren.

Overigens maakt mDNS gebruik van multicasting om apparaten zichtbaar te maken voor elkaar. Daar hoef je dus geen IPv4 en/of IPv6 adressen te weten.

Ik vind dit wel een intrigerend issue. Ik zal vanavond me eens wat meer hier in gaan verdiepen.

@wjb 

ik heb een nieuwe mogelijke oplossing gevonden. Morgen kijken of het nog werkt.

Als het dit is heeft het niks met de setup te maken uiteraard. Maar voor de volledigheid post ik dit toch even.

https://community.ui.com/questions/UniFi-AP-AC-PRO-Not-Crossing-mDNS-Multicast-Broadcast-between-2-4GHz-and-5GHz-Networks/a415d946-0e00-4d5f-bf3b-734a717a1c1c#answer/6420ed88-a73e-4e98-8b47-10d425355f8d

 

TBC

Reputatie 4
Badge +4

Wat gebeurt er als er toch op een MTU van 1500 of lager een verbinding wordt opgezet?

Als je een kleinere MTU size gebruikt dan zal alles probleemloos blijven werken. Je hebt dan meer overhead en dat heeft dus een kleine impact op de maximaal haalbare snelheid.

Gebruik je een te grote MTU size dan krijg je dat datapakketjes gesplitst moeten worden en dat is iets wat je moet vermijden.

Ik heb het unifi forum opgezocht en wat het vermoeden is, de UDM pro heeft 2 WAN poorten 1gig en 10gig auto failover poort. Blijkt op de (normale) WAN poort van 1 gig een bug zit. Ik heb nu WAN 2 actief middels een SFP en tot zover geen problemen en ook de Switch niet nodig.

dank voor het meedenken:v:

 

Reputatie 1

@wjb @markstam Kan het niet zijn dat de router toevallig de IPTV IGMP signalen over het hele netwerk stuurt? Dan belanden ze ook bij Mark op de AP’s. Als die AP’s multicast hebben (en dat vermoed ik wel), krijg je storing. 
 

ik heb dat namelijk ook gehad omdat ik een Dante Audio over IP netwerk heb. Ik gebruik twee LAN poorten. Eentje voor IPTV en eentje voor de rest van het netwerk waar Dante op zit. Op ‘de rest van het netwerk’ staat IGMP role op ‘disabled’. Dan komen de pakketjes van IPTV daar niet binnen. Alles werkt hier al een jaar redelijk stabiel. Maar dat kost je dus wel twee LAN-poorten. 
 

Het kan vast ook met VLAN’s maar daar ben ik geen held in. Vind het ook wel overzichtelijk zo. 

Reputatie 7

@Multiedje, Goed dat je dat topic gevonden hebt.

Hoe ga je het met IPTV inrichten want naar ik begrepen heb heeft de UDM Pro geen IGMP proxy server.

Reputatie 7

Kan het niet zijn dat de router toevallig de IPTV IGMP signalen over het hele netwerk stuurt?

IPTV maakt gebruik van IGMP multicasts maar als je switches gebruikt die IGMP snooping ondersteunen dan is dat geen enkel probleem. De TV streams zullen dan alleen naar de TV ontvangers lopen en niet de rest van het netwerk belasten.

Reputatie 1

Kan het niet zijn dat de router toevallig de IPTV IGMP signalen over het hele netwerk stuurt?

IPTV maakt genruik van IGMP multicasts maar als je switches gebruikt die IGMP snooping ondersteunen dan is dat geen enkel probleem. De TV streams zullen dan alleen naar de TV ontvangers lopen en niet de rest van het netwerk belasten.

Bijzonder. Ik heb de aanbevolen Netgear Switch met IGMP snooping aan. En geloof het of niet, IPTV multicast belandde gewoon bij mijn Studer mengtafel met AoIP. Viel ook te zien in het mfc overzicht in de CLI. Pas toen ik het op disabled heb gezet stopte het. 
 

Vandaar mijn gedachte. Ik draai overigens v1.10.11. Dat is blijkbaar al antiek als ik de reacties hierboven lees. Maar iets met een winning team. ;)

Reputatie 4
Badge +4

@Multiedje, Goed dat je dat topic gevonden hebt.

Hoe ga je het met IPTV inrichten want naar ik begrepen heb heeft de UDM Pro geen IGMP proxy server.

Ik hoop dat ze binnenkort nieuwe fw uitrollen waar je binnen de docker container wel zelf een igmp proxy mogelijkheid bieden. Voor nu maakt ik, als test, gebruik van NLziet (de 1080) streams (ook als test) prima beeld overigens.

Het mooie van de UDM is dat alle regels m.b.t IPS geweldig werken (geo blocking, 2p2 regels ect) ik heb al wat bagger langs zien komen en hoef dus niet zelf actie te ondernemen gezien het verkeer al geblocked is.

ik denk dat ik met collega wel iets kan verzinnen in de toekomst om een igmp proxy binnen de docker container te testen.

 

@wjb

 

Ik zit maar even nieuwsgierig mee te lezen.  Maar waarvoor is deze range(192.168.0.0) nodig?

 

Reputatie 7

Ik zit maar even nieuwsgierig mee te lezen.  Maar waarvoor is deze range(192.168.0.0) nodig?

Je mag hem inderdaad ook leeglaten.

Maar wat is het doel van dit srce-adres? 

Reputatie 7

Maar wat is het doel van dit srce-adres? 

In de standaard configuratie heeft dat src-address geen echte toegevoegde waarde.

In mijn configuratie gebruik ik ook 172.16.0.0/12 en 10.0.0.0/8 adressen voor resp. het gast netwerk en mijn zakelijke netwerk. Die worden door dat src-address uitgesloten van deze rule maar aan de andere kant zullen ze ook nooit willen communiceren met het IPTV platform en dus is filtering op alleen dest-address ook al voldoende.

Badge

Het toewijzen van VLANS in de Netgear switches gaat me lukken maar wat moet ik allemaal veranderen in de Edgerouter 4…. Kan iemand me daarbij op weg helpen?

Voordat je begint, maak een backup van jouw huidige configuratie zodat je altijd weer terug kunt.

1) Maak een dhcp server voor het vlan voor IPTV.

Ik gebruik hier met opzet de DNS server van KPN.

 

2) Maak een vlan voor IPTV op jouw LAN poort. In mijn geval is dat eth2 maar bij jou zou dat natuurlijk een andere eth poort zijn. In dit voorbeeld gebruik ik aan LAN zijde vlan 4 voor IPTV maar dat mag rustig ook een ander vlan nummer zijn.

Ik heb egress-qos op dit vlan geplaatst zodat inkomend verkeer met hoge prioriteit op het netwerk geplaatst wordt.

 

3) Wijzig de bestaande source NAT rule IPTV als onderstaand.

Bij mij is eth3 de WAN poort, vandaar dat bij mij de outbound interface eth3.4 is maar bij jou is de WAN poort waarschijnlijk eth0 en dus zal de outbound interface bij jou waarschijnlijk eth0.4 zijn.

 

4) Wijzig de downstream interface van de igmp proxy server in het vlan voor IPTV.

Nogmaals, bij mij is eth2.4 vlan 4 voor IPTV op mijn thuisnetwerk en eth3.4 vlan 4 voor IPTV aan de WAN zijde.

 

5) Stel vlan 4 in op jouw switch en start de TV ontvanger(s) opnieuw op.

 

Alle stappen gevolgd (ik was blijkbaar met testen al een heel eind) maar het werkt niet helaas. Het IPTV kastje krijgt netjes een ip adres uit het nieuwe vlan (VLAN 100, 192.168.100.x) maar blijft dan hangen met foutcode 563 en na het volledige opnieuw instellen ook foutcode 301 dat de software niet geladen kan worden.

WAN poort is inderdaad eth0 en de rest van het netwerk zit op eth1

Reputatie 7

Alle stappen gevolgd (ik was blijkbaar met testen al een heel eind) maar het werkt niet helaas. Het IPTV kastje krijgt netjes een ip adres uit het nieuwe vlan (VLAN 100, 192.168.100.x) maar blijft dan hangen met foutcode 563 en na het volledige opnieuw instellen ook foutcode 301 dat de software niet geladen kan worden.

WAN poort is inderdaad eth0 en de rest van het netwerk zit op eth1

Wat heel verhelderend zal werken is dat je screenshots plaatst van jouw instellingen of jouw config.boot hier post.

Badge

Alle stappen gevolgd (ik was blijkbaar met testen al een heel eind) maar het werkt niet helaas. Het IPTV kastje krijgt netjes een ip adres uit het nieuwe vlan (VLAN 100, 192.168.100.x) maar blijft dan hangen met foutcode 563 en na het volledige opnieuw instellen ook foutcode 301 dat de software niet geladen kan worden.

WAN poort is inderdaad eth0 en de rest van het netwerk zit op eth1

Wat heel verhelderend zal werken is dat je screenshots plaatst van jouw instellingen of jouw config.boot hier post.

Je hebt gelijk dit is een beetje half werk inderdaad. Maar… op wonderbaarlijke wijze is het haperen voorbij… Ik weet niet of het komt omdat ik vandaag opschoon werkzaamheden heb gedaan in de IoT vlan scheiding maar de tv staat nu al een uur aan zonder meldingen… Als het zo blijft hoef ik geen aparte vlan meer te maken

Reageer