Wifipunten Update: Experia Wifi [v1.00.36v2], SuperWifi 1 [v1.00.16v2] & SuperWifi 2 [v2.00.27v2]

  • 15 October 2022
  • 85 reacties
  • 6311 keer bekeken
Wifipunten Update: Experia Wifi [v1.00.36v2], SuperWifi 1 [v1.00.16v2] & SuperWifi 2 [v2.00.27v2]

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

85 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Saittam, apart dat bij één van jouw SuperWifi's de ‘laatste versie’ leeg blijft. Ik vraag me daardoor af hoe dit SuperWifi punt aangesloten is? Hoe brandt het lampje en werkt dit SuperWifi punt verder goed? Als het zo blijft, raad ik je aan om dit SuperWifi punt eens te resetten en opnieuw te verbinden

Reputatie 7
Badge +24

@Saittam heeft u dat ding al eens gereset?

Hi @Saittam, apart dat bij één van jouw SuperWifi's de ‘laatste versie’ leeg blijft. Ik vraag me daardoor af hoe dit SuperWifi punt aangesloten is? Hoe brandt het lampje en werkt dit SuperWifi punt verder goed? Als het zo blijft, raad ik je aan om dit SuperWifi punt eens te resetten en opnieuw te verbinden

Het punt is net als de andere 2 punten bekabeld aangesloten, direct aan de router. Wifi-punt heb ik al eens gereset, maar het blijft hetzelfde… Heb ook geprobeerd om alleen dat ene punt aan te sluiten na een reset (zonder de 2 die wel werken, die had ik uitgedaan). Het punt werkt goed. Zie ik ook in het netwerk hangen als ik inlog. Lampje brand constant groen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb nog een witte SuperWiFi die stug vol blijft houden op 1.00.14v2. Hij zit nu rechstreeks op de KPN Box aangesloten. Ik heb hem al gereset.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Nick83! Wil je aangeven of je na het uitrollen van de update nog een schone installatie van de SuperWifi punten hebt gedaan? Zo ja, hoef je deze niet nu nog opnieuw te doen. Zo niet, doe deze dan eerst nog. 

Reputatie 7
Badge +8

Naast mijn 2 KPN SuperWifi v2-punten heb ik nu een derde SuperWifi v2-punt. Als ik bij de software versie kijk zie ik versie: 2.0.0.19. Als ik op ‘Check’ klik blijft ‘Laatste versie’ leeg en komt er onder te staan ‘U hebt al de nieuwe versie van de firmware’. Als ik echter in de ‘Systeem log’ van de betreffende punt kijk staat er: “ HTTP-Can't connect to auto upgrade server.”. 

 

Als ik de andere punt check krijg ik: 

Daar is ‘Laatste versie’ wel gevuld. Ook staat er in de log: “ HTTP-Find new Firmware 2 from auto upgrade server.”.

 

Waarom vind de nieuwe SuperWifi-punt geen nieuwe versie en blijft ‘Laatste versie’ leeg? Verder heb ik geen aanpassingen qua IP-adressen (DHCP / geen DNS aanpassing o.i.d.).

Versie 19 werkt met een security certificaat waar de root CA voortijdig van is teruggetrokken. Er wordt dus wel contact gelegd maar de encrypted communicatie kan niet voltooid worden. Daardoor kan op de server het firmware versienummer niet worden uitgelezen en geeft de pagina dus een can,t connect. Versie 27 heeft wel een up to date security certificaat en kan dus wel succesvol de encrypted communicatie starten waardoor hier wel gemeld kan worden dat de laatst beschikbare firmware geladen is. De server waar de 19 versie mee verbindt is een secondaire methode. Volgens de primaire methode moet de superwifi met  19 versie ook contact maken met het kpn motive server systeem. Middels deze route zou het alsnog moeten lukken. Zoniet dan zal kpn support toch moeten kijken waarom deze communicatiemethode niet lukt. Soms komt dit gek gesproken niet door een probleem in de superwifi maar een probleem in het voorliggende modem. Deze moet namelijk via de primaire route de juiste medewerking verlenen aan de superwifi. Mogelijk dat het probleem verholpen kan worden door eerst het modem en dan later de superwifi te resetten.

Naast mijn 2 KPN SuperWifi v2-punten heb ik nu een derde SuperWifi v2-punt. Als ik bij de software versie kijk zie ik versie: 2.0.0.19. Als ik op ‘Check’ klik blijft ‘Laatste versie’ leeg en komt er onder te staan ‘U hebt al de nieuwe versie van de firmware’. Als ik echter in de ‘Systeem log’ van de betreffende punt kijk staat er: “ HTTP-Can't connect to auto upgrade server.”. 

 

Als ik de andere punt check krijg ik: 

Daar is ‘Laatste versie’ wel gevuld. Ook staat er in de log: “ HTTP-Find new Firmware 2 from auto upgrade server.”.

 

Waarom vind de nieuwe SuperWifi-punt geen nieuwe versie en blijft ‘Laatste versie’ leeg? Verder heb ik geen aanpassingen qua IP-adressen (DHCP / geen DNS aanpassing o.i.d.).

Versie 19 werkt met een security certificaat waar de root CA voortijdig van is teruggetrokken. Er wordt dus wel contact gelegd maar de encrypted communicatie kan niet voltooid worden. Daardoor kan op de server het firmware versienummer niet worden uitgelezen en geeft de pagina dus een can,t connect. Versie 27 heeft wel een up to date security certificaat en kan dus wel succesvol de encrypted communicatie starten waardoor hier wel gemeld kan worden dat de laatst beschikbare firmware geladen is. De server waar de 19 versie mee verbindt is een secondaire methode. Volgens de primaire methode moet de superwifi met  19 versie ook contact maken met het kpn motive server systeem. Middels deze route zou het alsnog moeten lukken. Zoniet dan zal kpn support toch moeten kijken waarom deze communicatiemethode niet lukt. Soms komt dit gek gesproken niet door een probleem in de superwifi maar een probleem in het voorliggende modem. Deze moet namelijk via de primaire route de juiste medewerking verlenen aan de superwifi. Mogelijk dat het probleem verholpen kan worden door eerst het modem en dan later de superwifi te resetten.

Thanks voor je reactie. Het was me al opgevallen dat de andere SuperWifi-punten connectie leggen naar 195.121.120.254 / wv-upgrade.kpn.com. Maar bij de nieuwe punt kwam dat IP-adres niet naar voren. Ik had al wel de router en wifi-punt gereset, maar niet specifiek in de volgorde die je beschrijft. Met de voorgestelde volgorde werkt het wel. Het lampje ging blauw knipperen, een tijdje daarna zag ik een hogere versie nummer verschijnen op de beheerpagina. Ook als ik nog een keer op ‘Upgrade’ klik werkt het net als mijn andere 2 punten wel normaal.

Misschien wel handig dat KPN er nieuw firmware op de punten zet voordat ze uitleveren of er een instructie bij doen i.v.m. versie 19. Nu ben ik toch een tijdje bezig geweest en heb de boel moeten resetten.

Maakt het trouwens uit voor volgende updates of de router een ExperiaBox is of een andere router? Of lag de oorzaak specifiek bij de certificaat die ingetrokken was?  

Reputatie 7
Badge +8

Naast mijn 2 KPN SuperWifi v2-punten heb ik nu een derde SuperWifi v2-punt. Als ik bij de software versie kijk zie ik versie: 2.0.0.19. Als ik op ‘Check’ klik blijft ‘Laatste versie’ leeg en komt er onder te staan ‘U hebt al de nieuwe versie van de firmware’. Als ik echter in de ‘Systeem log’ van de betreffende punt kijk staat er: “ HTTP-Can't connect to auto upgrade server.”. 

 

Als ik de andere punt check krijg ik: 

Daar is ‘Laatste versie’ wel gevuld. Ook staat er in de log: “ HTTP-Find new Firmware 2 from auto upgrade server.”.

 

Waarom vind de nieuwe SuperWifi-punt geen nieuwe versie en blijft ‘Laatste versie’ leeg? Verder heb ik geen aanpassingen qua IP-adressen (DHCP / geen DNS aanpassing o.i.d.).

Versie 19 werkt met een security certificaat waar de root CA voortijdig van is teruggetrokken. Er wordt dus wel contact gelegd maar de encrypted communicatie kan niet voltooid worden. Daardoor kan op de server het firmware versienummer niet worden uitgelezen en geeft de pagina dus een can,t connect. Versie 27 heeft wel een up to date security certificaat en kan dus wel succesvol de encrypted communicatie starten waardoor hier wel gemeld kan worden dat de laatst beschikbare firmware geladen is. De server waar de 19 versie mee verbindt is een secondaire methode. Volgens de primaire methode moet de superwifi met  19 versie ook contact maken met het kpn motive server systeem. Middels deze route zou het alsnog moeten lukken. Zoniet dan zal kpn support toch moeten kijken waarom deze communicatiemethode niet lukt. Soms komt dit gek gesproken niet door een probleem in de superwifi maar een probleem in het voorliggende modem. Deze moet namelijk via de primaire route de juiste medewerking verlenen aan de superwifi. Mogelijk dat het probleem verholpen kan worden door eerst het modem en dan later de superwifi te resetten.

Thanks voor je reactie. Het was me al opgevallen dat de andere SuperWifi-punten connectie leggen naar 195.121.120.254 / wv-upgrade.kpn.com. Maar bij de nieuwe punt kwam dat IP-adres niet naar voren. Ik had al wel de router en wifi-punt gereset, maar niet specifiek in de volgorde die je beschrijft. Met de voorgestelde volgorde werkt het wel. Het lampje ging blauw knipperen, een tijdje daarna zag ik een hogere versie nummer verschijnen op de beheerpagina. Ook als ik nog een keer op ‘Upgrade’ klik werkt het net als mijn andere 2 punten wel normaal.

Misschien wel handig dat KPN er nieuw firmware op de punten zet voordat ze uitleveren of er een instructie bij doen i.v.m. versie 19. Nu ben ik toch een tijdje bezig geweest en heb de boel moeten resetten.

Maakt het trouwens uit voor volgende updates of de router een ExperiaBox is of een andere router? Of lag de oorzaak specifiek bij de certificaat die ingetrokken was?  

Apparaten met oude firmware lopen achter de feiten aan. Zou beter zijn als ze dat in het magazijn al updaten maar dat zijn arbeidsintensieve klusjes. Deze nieuwe firmware heeft nieuwe certificaat en kan dus ook vanachter een willekeurige andere router updaten middels de beschreven secundaire methode. Dus de volgende update moet zonder dit gedoe verlopen.

Ik heb hier een Experia WiFi die nog op Firmware Versie: 1.00.15 draait. Voordeel wat ik merk is dat 2,4 GHz en 5 GHz afzonderlijk uit en aan kan zetten. Bij de nieuwste firmware is die optie er niet zag ik.

Als ik “Zoek automatisch naar upgrade” klik, dan krijg ik te zien dat een nieuwe firmware niet beschikbaar is. Ik denk dat in dit geval enkel een handmatige upgrade mogelijk is.

Is het een probleem dat ik de firmware versie op 1.00.15 laat? Ik gebruik deze Experia WiFi enkel voor een aantal camera's op 2,4 GHz.

Reputatie 7
Badge +30

Die loopt inderdaad een stukje achter, @First 😁

Kan geen kwaad, dus als het op deze manier voor jou goed werkt kun je het ook prima zo laten.

Wat hier gebeurt is dat ons beheersysteem geen contact kan maken met jou apparaten, en er dus ook niet geüpdatet kan worden. Als je het wilt oplossen, vaak is het genoeg om alles te resetten en een schone installatie te doen. Dus, ontkoppel de wifipunten, reset je Experia Box, reset de wifipunten en doe dan de installatie opnieuw.