Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235393 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Digitenne moet wel naar hevc. Want er zijn nu nog 5 frequentiemuxen en dat worden er waarschijnlijk 4. Per 1 jan. 2020 moet digitenne de frequenties v.a. 782 Mhz (uhf 60) vrijmaken voor 5G.
Reputatie 5
Badge +4
We zullen zien wat de reacties zullen zijn als eind dit jaar de eerste masten worden omgebouwd naar T2.
Overigens is de HEVC techniek wel super. Ten opzicht van h.264 (meest gebruikte compressietechniek op satelliet) scheelt de bandbreedte volgens mij al 1/3, laat staan ten opzichte van de huidige MPEG2 van Digitenne.


Ik denk ongeveer hetzelfde als nu, bah ik kan niet meer opnemen, bah ik kan geen eigen ontvanger meer gebruiken, bah ik moet verplicht een kastje gaan gebruiken, bah ik.... etc.

Overigens valt de kwaliteit ook nog te bezien, ook HEVC kun je dusdanig comprimeren dat het er niet meer uitziet. Wat betreft de HD kwaliteit, eerst zien dan geloven dus.
Reputatie 7
Badge +30
Tijd voor een update :)

Het omzettingsmoment voor Regio Noord komt langzamerhand dichterbij. Ik heb daarom ook een topic geschreven met meer informatie over hoe we mensen daar gaan bereiken om te zorgen dat zoveel mogelijk van hen voor oktober over zijn naar de nieuwe ontvanger.
Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio Noord

Ik heb het startbericht in dit topic ook aangepast met een link naar dat topic.


Daarnaast nog wat nieuws over de ontvanger. We hebben op dit moment één nieuwe ontvanger, van het bedrijf ZTE. Zoals je misschien in het nieuws hebt meegekregen heeft ZTE wat problemen. Hierdoor komen wij wat voorraad betreft wat in de knoei. Dus hebben we er een tweede ontvanger bij aangekocht, van een ander bedrijf. Dat is er een die jullie allemaal bekend zal zijn. Hij wordt namelijk gemaakt door Rebox. Op dit moment weet ik nog geen verdere specificaties, en heb ik nog geen afbeeldingen. Wel heeft het dezelfde functies als de ZTE en zal de software ook gelijk zijn. Dus ook met die ontvanger geen mogelijkheid tot opnemen.

Zodra we meer info en afbeeldingen hebben voeg ik die hier aan het startbericht toe en plaats een reactie.
Reputatie 7
Badge +16

Overigens valt de kwaliteit ook nog te bezien, ook HEVC kun je dusdanig comprimeren dat het er niet meer uitziet. Wat betreft de HD kwaliteit, eerst zien dan geloven dus.

Ik had het over de techniek.
Reputatie 5
Badge +4
OK, maar de kwaliteit blijft dus bezien.

Vreemd dat het verwisselen van die decoders zo kort van te voren gebeurd. Waarom niet minstens een half jaar van te voren? Dan was de overgang voor de klant veel minder drastisch geweest.
Het is maar dat ik deze forums bijhoud, maar als ik van niets zou weten en dit dan 6 weken van te voren zou horen zou ik mij wel onder druk gezet voelen hoor!

https://forum.kpn.com/digitenne-12/veranderingen-bij-digitenne-aanvullende-informatie-omzetting-regio-noord-455534
Reputatie 7
Badge +22

KPN zet schakelt vanaf september smartcards Digitenne uit


Voor duizenden abonnees die bij KPN het tv-product Digitenne afnemen, stopt in september de mogelijkheid om direct via de televisie met CI+ module en smartcard naar tv-zenders te kijken.

KPN begint namelijk op 2 oktober met de gefaseerde uitschakeling van het uitzendformaat DVB-T bij Digitenne. Het uitfaseringstraject neemt enkele maanden in beslag. KPN kondigde eerder aan dat verwacht wordt dat de uitfasering in april 2019 is voltooid. KPN moet overstappen van DVB-T naar de nieuwere uitzendtechniek DVB-T2. Dit was één van de voorwaarden die aan het telecombedrijf bij het verlengen van de uitzendvergunning is gesteld. KPN mag tot 2030 digitaal via de ether een zenderaanbod uitzenden voor een bedrag van nul euro. KPN moet daarvoor wel de verplichte overstap naar DVB-T2 maken omdat het aantal uitzendfrequenties vanwege herindeling van het frequentiespectrum minder wordt. Door het omarmen van DVB-T2 kan KPN het huidige zenderaanbod van Digitenne wel in HD-kwaliteit uitzenden. Op dit moment worden de zender in SD-kwaliteit met relatief lage bandbreedte uitgezonden.

Rebox
KPN begint op 2 oktober het uitfaseringstraject in de provincies Groningen en Drenthe. Dit maakte het telecombedrijf op het eigen gebruikersforum bekend. KPN begint deze week met het persoonlijk benaderen van Digitenne-klanten in deze regio. Deze krijgen bij het abonnement de beschikking over één tv-decoder. De fabrikanten ZTE en Rebox leveren de nieuwe Digitenne tv-decoder. In eerste instantie besloot KPN alleen tv-decoders van ZTE te gebruiken voor Digitenne in DVB-T2 in combinatie met de techniek HEVC (H.265). Maar omdat ZTE leveringsproblemen ondervindt, wordt ook een tv-decoder van Rebox aan Digitenne-klanten uitgeleverd. Het gaat in beide gevallen op een zap-decoder waarmee geen programma’s opgenomen kunnen worden.

Smartcard
Omdat KPN in de nieuwe decoders een kaartloos coderingssysteem van beveiligingsbedrijf Irdeto gaat gebruiken – en besloten is voorlopig nog geen kaartloze CI+ module aan te gaan bieden – worden door de overstap naar DVB-T2 ook de nu gebruikte smartcards gefaseerd uitgeschakeld. Dit traject begint in september. Digitenne-klanten waarvan de smartcards als eerste worden uitgeschakeld, krijgen tijdig toegang de beschikking over de nieuwe tv-decoder. Dit betekent overigens gelijktijdig dat het gebruik van Digitenne in veel gevallen duurder wordt als dit tv-product om meer dan eén kijkpunt wordt gebruikt. In de huidige situatie leverde KPN zonder meerkosten de smartcard voor het tweede en derde kijkpunt bij het Digitenne-abonnement. Nu kan nog steeds met drie kijkpunten gebruik van het abonnement gemaakt worden. Alleen moet de tweede en eventueel derde tv-decoder bij KPN gehuurd worden. Dit kost vijf euro per extra tv-decoder per maand.
Reputatie 5
Badge +4
Duurder? Een extra smartcard koste toch altijd al 5 euro extra? (behalve die mischien een koop ontvanger hadden)

Volgens mij leutert die Kriek weer eens uit z'n nek?
Klopt, Adam. Sinds 2008 (!) rekent kpn al extra voor het 2de en 3de kijkpunt. Dat was eerst
€ 4 en is sinds jaar of twee nu € 5. Voor klanten die v.a. 2008 tenminste een 2de en/of 3de ontvanger gingen huren.
Kijkers die al meer dan 10 jaar (!) meer dan 1 ontvanger/kaart hebben zijn duurder uit. Die hebben hun 2de/3de kaart nog gratis als ze indertijd voor koop kozen.
Reputatie 2
Badge
Officieel gezien hebben ze een eigen ontvanger nooit ondersteund, door het gebruikte systeem was het gewoon iets dat kon.
Ik heb bij het afsluiten van een digitenne abonnement een personal recorder gekocht bij KPN die ik nog steeds gebruik. Ik neem dus aan dat die gewoon ondersteund wordt.
Reputatie 5
Badge +4
Officieel gezien hebben ze een eigen ontvanger nooit ondersteund, door het gebruikte systeem was het gewoon iets dat kon.
Ik heb bij het afsluiten van een digitenne abonnement een personal recorder gekocht bij KPN die ik nog steeds gebruik. Ik neem dus aan dat die gewoon ondersteund wordt.


Nee helaas niet, die zal straks niet meer werken....
Jij doelt op huidige ondersteuning, Michiel1? Want deze spullen worden immers allemaal onbruikbaar na de overgang op het nieuwe systeem.
Wat huidige ondersteuning betreft hebben we daar een aantal kennispagina's over. Dus we kunnen je naar best effort proberen te helpen. Bij defect zullen we niet in staat zijn dit apparaat te vervangen.
Reputatie 2
Badge
Jij doelt op huidige ondersteuning, Michiel1? Want deze spullen worden immers allemaal onbruikbaar na de overgang op het nieuwe systeem.
Wat huidige ondersteuning betreft hebben we daar een aantal kennispagina's over. Dus we kunnen je naar best effort proberen te helpen. Bij defect zullen we niet in staat zijn dit apparaat te vervangen.

Ik bedoel inderdaad de huidige ondersteuning.
Het is erg jammer dat ze geen opname mogelijkheid hebben. We hebben een seizoen plaats op de camping en het enige wat we hier hebben is digtenne en een zeer langzame internet verbinding. De KPN app werkt hier ook alniet wat hebben we voor alternatief.
. . . wat hebben we voor alternatief.Een schotel, en/of een digitenne ontvanger met opname mogelijkheid voor de vrije zenders, zonder abonnement dus.
Reputatie 5
Badge +4
Jij doelt op huidige ondersteuning, Michiel1? Want deze spullen worden immers allemaal onbruikbaar na de overgang op het nieuwe systeem.
Wat huidige ondersteuning betreft hebben we daar een aantal kennispagina's over. Dus we kunnen je naar best effort proberen te helpen. Bij defect zullen we niet in staat zijn dit apparaat te vervangen.

Ik bedoel inderdaad de huidige ondersteuning.
Het is erg jammer dat ze geen opname mogelijkheid hebben. We hebben een seizoen plaats op de camping en het enige wat we hier hebben is digtenne en een zeer langzame internet verbinding. De KPN app werkt hier ook alniet wat hebben we voor alternatief.


Met een camcorder je TV beeld filmen. 😀
Of een poppenkast.
Met een camcorder je TV beeld filmen.Dan kun je beter de PAL uitgang (de gele tulp) uitgang gebruiken.
Reputatie 5
Badge +4
Of de HDMI poort, zolang daar geen HDCP opzit.

Google: ezcap.

Maar met camcorder is wel toekomst vast, de enige optie die echt niet te beveiligen is. (tenzij TV makers een speciaal filter op het scherm kunnen maken, dat je met je camcorder alleen nog zwart beeld ziet, zoiets zou ook wel wat zijn voor de bioscoop, en Netflix natuurlijk.)

Maar met een camcorder filmen beeld wel mooi naar de omgeving uit wat voor triest product Digitenne straks is.
Vandaar deze suggestie.
Werkt slechter dan voor de update naar het nieuwe systeem:.
• programmering klopt vaak niet
•gids werkt maar half(staat er bij zenders totaal niets)
•kan met de gids niet van 1 naar 32 afzakken,moet er dus helemaal doorheen
•kan geen latere programma's vastzetten als voorheen
•opstart is traag
•org.teletekst wil je een pagina opzoeken,wisselt hij soms van zender
•dvd recorder kan in de verkoop

Kortom Te veel om op te noemen.

Admin: topic samengevoegd met verzameltopic
Reputatie 1
Een huurtuner kost EUR 5,00 dus dan blijft er voor een abonemend EUR 10,00 over.
ZTE is dat niet een Chinese fabrikant? Even naar de Chinese prijzen gekeken en een digitenne HD single tuner geschikt voor de codering die KPN gaat gebruiken -maar zonder de software emulatie van een insteekkaart- kost op aliexpress tussen de US 12,99 en 27,00. Dit is nog maar de consumentenprijs met gratis verzending naar Nederland. KPN neemt er veel meer af zodat er kortingen bedongen kan worden. Is dat niet een hele grote winstmarge als dit voor EUR 5,00 per maand verhuurd wordt?
En het hele zenderpark is zeker gratis? Dat wordt er ook uit betaald en als je dat meeneemt dan valt de marge ineens heel erg tegen lijkt me.
Reputatie 2
Badge
Een huurtuner kost EUR 5,00 dus dan blijft er voor een abonemend EUR 10,00 over.
ZTE is dat niet een Chinese fabrikant? Even naar de Chinese prijzen gekeken en een digitenne HD single tuner geschikt voor de codering die KPN gaat gebruiken -maar zonder de software emulatie van een insteekkaart- kost op aliexpress tussen de US 12,99 en 27,00. Dit is nog maar de consumentenprijs met gratis verzending naar Nederland. KPN neemt er veel meer af zodat er kortingen bedongen kan worden. Is dat niet een hele grote winstmarge als dit voor EUR 5,00 per maand verhuurd wordt?

Nu zit betaal voor digitene niets, zit bij abonnement van interactie tv in . Moet ik straks dan €5,- gaan betalen voor de digitenne ontvanger.?
Reputatie 7
Badge +30
Nu zit betaal voor digitene niets, zit bij abonnement van interactie tv in . Moet ik straks dan €5,- gaan betalen voor de digitenne ontvanger.?

Dat ligt er aan welk abonnement je hebt en hoeveel interactieve ontvangers je al hebt.
- Heb je een Instap abonnement dan zit daar 1 ontvanger bij inbegrepen. Dat is dan in jouw geval een interactieve ontvanger. Je gaat dan inderdaad €5 betalen voor de Digitenne ontvanger.
- Heb je een Standaard abonnement dan zitten daar 2 ontvangers bij inbegrepen. Dat is dan sowieso 1 interactieve ontvanger. Als je ook een 2e interactieve ontvanger hebt, dan ga je ook €5 betalen voor de Digitenne ontvanger. Heb je geen 2e interactieve ontvanger, dan is je Digitenne ontvanger de 2e, en blijft deze gratis.
Reputatie 1
Even een reactie op de opmerking van PeterG. De eerste huur tuner zit bij het abonnee geld van EUR 15,00 inbegrepen en elke volgende huur tuner kost EUR 5,00. Misschien reken ik te simpel maar als ik van het abonneegeld een bedrag van 5 EUR toereken aan de "gratis" ontvanger dan blijft er EUR 10,00 over om het zenderpark in leven te houden. En dat zenderpark gaat goedkoper worden omdat het zenderpakket in minder uitzend frequentie 's geperst moet worden.

PeterG ik weet niet of je invloed kan uitoefenen op het beleid van KPN maar ik zou dan even heel goed laten kijken naar wat er aangeboden wordt tov het prijskaartje. Vanaf eind 2003 nam ik een abbo op digitenne en dat is later KPN geworden. 10 jaar geleden was de abonnee prijs 6,95 en nu is dat EUR 15,50. Ondertussen had ik zelf 3 twintuners met opnamemogelijkheid gekocht. Dat gaat in 2019 veranderen. De eigen tuners kunnen in de kieperbak. Daar is alle begrip voor omdat ze geen HD ondersteunen maar... dan "mag" je 3 single tuners met ingebakken codering en zonder opnamemogelijkheid huren zodat je op EUR 25,00 uitkomt. Kort geschreven zijn er alleen maar beperkingen voor de hoofdprijs. Deze frustratie proef je op dit forum wel vaker. Daar wordt dan altijd op ingesprongen door een webcareteam die het gedrag van KPN vergoelijkt. Net zoals jij ook deed met mijn constatering over de huurtuners. Als ik Digitenne alleen maar kan ontvangen met de meest simpele basis ontvanger dan kan ik er met ploegendienst niet mee uit de voeten en zijn we snel klaar. Hoe heet die nieuwe satelietaanbieder op eutelsat ook al weer...
Ik ga je hele tekst niet lezen. Want je vergeet dat er momenteel een heel nieuw zenderpark (!), 52 locaties, gebouwd en geïnstalleerd moet worden voor DVB-T2 HEVC. Het huidige DVB-T moet eind volgend jaar geheel uit de lucht zijn.
Uit het abonnementsgeld van de 200.000 losse Digitenne-abonnee's is dat niet te halen. Vandaar dat ook de losse, icm itv, en extra ontvangers € 5 p/m moeten gaan kosten.

Het zenderpark gaat dus zéker niet goedkoper worden.

Dus de like van Kees ondersteun ik ook niet.

Als het huidige door zou gaan met 1 frequentie minder zou ik je gelijk geven. Nu niet.
Reputatie 2
Badge
En het hele zenderpark is zeker gratis? Dat wordt er ook uit betaald en als je dat meeneemt dan valt de marge ineens heel erg tegen lijkt me.
Ik begrijp dat het zenderpark niet gratis is maar waar om de trouwe klanten van KPN wel betalen voor het zender park en kijkers met een in gebouwde DVB-T2 ontvanger gratis naar 123 kunnen kijken. Het blijf wrang dat KPN steeds meer van hun service af snoept.
NPO was en is altijd al 'gratis'. Dat NPO pakket wordt door NPO betaald. En dat betaal je weer via je belastinggeld hoor. Alleen de zon en regen zijn gratis.
NPO valt ook niet onder het digitenne abonnement.