Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235393 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Nou heb ik toch in mijn geheugen zitten dat de drie NPO zenders en vooral een regionale zender altijd beschikbaar moeten zijn voor calamiteiten. Die zijn dan ook zonder de Digitenne abo te ontvangen op elke moderne TV. Ik heb van die mogelijkheid gebruik gemaakt om altijd een ontvangstmogelijkheid stand-by te hebben voor het geval het internet het (tijdelijk) begeeft. Wordt deze voorziening zomaar ongedaan gemaakt?
Nee, die blijven ongecodeerd beschikbaar, maar zullen ook in DVB-T2/H.265 gaan uitzenden.
Reputatie 7
Badge +30
Nou heb ik toch in mijn geheugen zitten dat de drie NPO zenders en vooral een regionale zender altijd beschikbaar moeten zijn voor calamiteiten. Die zijn dan ook zonder de Digitenne abo te ontvangen op elke moderne TV. Ik heb van die mogelijkheid gebruik gemaakt om altijd een ontvangstmogelijkheid stand-by te hebben voor het geval het internet het (tijdelijk) begeeft. Wordt deze voorziening zomaar ongedaan gemaakt?

Zeker niet! Zoals Lexzie ook al aangeeft blijven deze gewoon zonder abonnement te ontvangen. Het is alleen wel zo dat ook zij gaan uitzenden in de nieuwe norm. Wat betekent dat je ook voor het gratis ontvangen van deze zenders een apparaat nodig hebt dat DVB-T2 H.265 ondersteunt. Op dit moment is het nog zo dat de meeste televisies die mensen nu hebben met ingebouwde tuner dit nog niet ondersteunen. Nieuwere modellen in de winkel hebben het al vaker wel, maar dan is het wel zaak om goed naar de specificaties te kijken.

Je kunt ook een losse tuner aanschaffen. Medeforumgebruiker PeterG heeft een overzicht gemaakt van enkele tuners die geschikt zijn.
Bijzonder jammer dat er geen mogelijkheid meer is voor een CI+-module met insteekkaart. Ik was zeer tevreden met DVB-T en had dit graag gehouden. Aan boord van mijn zeiljacht hangt een TV met de mogelijkheid voor een insteekkaart. Nu moet ik ergens een kastje met antenne (deze zit al in de mast...) zien te plaatsen en een HDMI-kabel door een schot voeren. Niet fijn als je de kabel niet even door kunt knippen. Nu zou ik een gat moeten boren ter grootte van de stekker en dat doe je niet aan boord.

Iemand tips om de situatie te handhaven?
Het nieuwe kastje komt bij de TV, met korte HDMI kabel naar de TV.
Antenne kan blijven waar die zit, de kabel gaat in de nieuwe ontvanger.
Maar wellicht weet of begrijp ik iets niet.
Beste Jörg Kramer, Directeur Klantenservice, Onze smartcard is defect, heb gisteren (Hemelvaartsdag) de klanten"service" gebeld, ik kreeg te horen dat ik mijn defecte smartcard niet meer kan omwisselen omdat in ons gebied vanaf april 2019 overgegaan wordt op een ander systeem. De service wordt nu al niet meer verleend. Klanten"service" medewerker: u kunt de apertuur omwisselen voor een nieuwe tuner ZONDER opname mogelijkheid. Als dit überhaupt klopt, Ik heb de tekst van een reactie van GIiant2000 van 3 maanden geleden hierna gekopieerd waar ik het 100% mee eens ben: "Erg jammer dat voor dit gesloten systeem is gekozen met eigen tuners waarmee je niet kan opnemen. Dit is dus voor veel mensen een behoorlijke stap terug want eigenlijk betekent dit dat alleen nog lineair gekeken kan worden en dat is niet meer van deze tijd".

Ook vind ik het niet netjes dat u in de vorm van uw medewerker mij niet meteen kan helpen met een nieuw kaartje. Er is duidelijk gekozen voor dwangmatig omruilen. Het is dat ik verder vroeg, anders was de medewerker gewoon van plan een nieuwe tuner te leveren zonder erop te wijzen dat deze niet op kan nemen. Ik ben diep en diep teleurgesteld in uw beleid en heb uw medewerker al beloofd om volgend jaar naar een ander systeem te gaan zoeken, zeker geen KPN of Telfort meer in de naam. Als ik geholpen was geweest had ik u serieuzer genomen ten tijde van omruiling. De vraag is: Is het echt zo dat u geen smartcards wilt leveren?
Reputatie 5
Badge +4
Indeed, er komt voorlopig geen smartcard meer.....

Ik vraag mij ook nog steeds af hoe groot suc6 dit zal gaan worden, TV waarbij je alleen maar live TV kan kijken. Volgens mij wordt er tegenwoordig meer terug gekeken dan dat er live wordt gekeken. Welkom terug in het pre-videorecorder tijdperk.
Wat een stel clowns daar bij KPN! 😀 😁 🤣 🤡 🤡
Reputatie 7
Badge +30
Het klopt inderdaad dat we geen smartcards meer leveren. We hebben ervoor gekozen om met het nieuwe systeem te gaan werken met ontvangers waarbij de smartcard ingebouwd zit. Tot aan het moment dat de masten daadwerkelijk omgebouwd zijn, kan men nog kijken op de oude manier. Daarna is de nieuwe ontvanger vereist voor het kunnen kijken van de abonnementszenders. Als klanten nu dan ook contact opnemen omdat hun huidige apparatuur defect is, dan zullen we dit inderdaad al gelijk vervangen door de nieuwe situatie.
ik woon in het buitengebied en kan dus niet naar interactieve tv van KPN vanwege lage snelheid
heb wel een 4G modem wat goed werkt voor internet, maar daar kan ook geen interactieve tv op krijgen
niet meer op kunnen nemen is wat mij betreft een enorme beperking, dus voor mij vermoedelijk afscheid van de commerciële zenders en dus digitenne na deze wijziging.
gelukkig is er tegenwoordig ook Netflix
Reputatie 7
Badge +9
@leobuitengebied, ik woon ook in een buitengebied en ik kan wel interactieve tv kijken. Ik heb 6 Mbps download. Weet je jou downloadsnelheid?
Hoi @leobuitengebied
Je kunt wel tv kijken via PlayvanKPN. Dat werkt (ook) via 4G. Daarmee is opnemen ook mogelijk.

. . . en natuurlijk de sat-provider . . .
Reputatie 5
Badge +4
Hoi @leobuitengebied
Je kunt wel tv kijken via PlayvanKPN. Dat werkt (ook) via 4G. Daarmee is opnemen ook mogelijk.

. . . en natuurlijk de sat-provider . . .


Play van KPN?? Bedoel je niet toevallig Spam van KPN??: https://forum.playvankpn.nl/ 😀 😁 🤡

Volgens mij gelooft KPN zelf ook niet echt in die dienst meer, het wordt in tegenstelling tot Interactieve TV namelijk helemaal niet als alternatief genoemd.
oke bedankt
playvankpn kende ik nog niet
ga eens kijken wat ik ga doen
voorlopig werkt digitenne nog dus ik heb nog even tijd
Reputatie 7
Badge +30
Play kan inderdaad ook een oplossing zijn. Het forum van Play is niet heel actief meer, dat is wel duidelijk. Maar mocht je er meer over willen weten kun je wel informatie vinden op www.playvankpn.nl. De klantenservice van Play is verder bereikbaar via Facebook, Twitter, e-mail (support-play@kpn.com) en telefoon (0900-1990).
Gezien de opzet van Play (ook aparte klantenservice) lijkt het meer op een hobbyclubje binnen KPN.
Bij mij werkte het niet. Een en al gehaper. Uiteindelijk maar stopgezet. Ook niet echt nodig als je i-tv hebt. Maarja, Play is wel HD en dat is i-tv-online niet.
Reputatie 1
Klaar voor de toekomst? Terug naar het verleden zult u bedoelen. Toen Digitenne en KPN concurrenten waren. Dat hield in dat als Digitenne een ontvanger leverde dat deze alleen werkte met Digitenne insteekkaarten en ontvangers van KPN alleen met insteekkaarten van KPN. Dat bleek na een discussie in de tweede kamer een ongewenste koppeling te zijn tussen hardware en aanbieder.
En met de koppelverkoop was de kamer ook niet blij. Omdat het alle andere leveranciers van ontvangers benadeeld en consumenten sterk beperkt in hun keuzevrijheid. Zowel KPN als digitenne hadden toen onder druk met een software update deze blokkade's verwijderd.

Met het verstrijken van de tijd wordt de uitzendtechniek natuurlijk beter. Dat uit zich in de introductie van DVB-T2. Dat de oude ontvangers niet voor de nieuwe codering geschikt zijn en daarom vervangen moeten worden is begrijpelijk.

En omdat we al sinds de start van DVB-T in 2004 Twintuners voor DVB-T met harde schijf van Digitenne (finepass) en KPN (topfield) konden kopen dan verwacht ik in 2018 dat de oude ontvangers die KPN of Digitenne zelf verkocht heeft omgeruild kunnen worden voor HD ontvangers met MINIMAAL dezelfde mogelijkheden als de ingeleverde oude ontvanger. Tsja is dit gerechtvaardigd verlangen is teveel gevraagd voor KPN..

Je kan zelf niet meer kiezen welk merk/type ontvanger je wilt gebruiken maar je moet verplicht huurtuners van KPN afnemen.. In feite terug naar de tijd dat consumenten op een onredelijke wijze benadeeld werd door een vorm van koppelverkoop. Waar de vergunninghouder van de uitzendrechten er gemakshalve er van uitgaat dat het dan ook een vergunning heeft op het alleenrecht op verhuur van netwerkgeschikte ontvangers heeft. En deze huurontvangers worden ook nog voor een monopolistische prijs verhuurd.

Een simpele single DVB-T2 ontvanger zonder opnamemogelijkheid die geschikt is voor H.265 en met een gleuf voor een insteekkaartje van een Duitse fabrikant heeft als consumentenprijs ongeveer EUR 35,00. Dit zijn helaas ook de specificaties van de beste huur ontvanger van KPN.. Door het ontbreken van een kaartlezer wordt de huurontvanger alleen maar goedkoper en gezien de aantallen zal KPN ook quantemkorting krijgen.. Komt het uit China ipv Duitsland dan komt deze kostenbesparing er ook bij. Na maximaal zeven maanden is de ontvanger al heel dik betaald,. Ik doe al meer dan 10 jaar met mijn huidige ontvangers..

De abonneekosten gaan van EUR 15,50 voor drie insteekkaarten tbv de eigen ontvangers gaan na de omschakeling naar EUR 25,50 incluis drie uitgeklede huurontvangers. Dat is EUR 10 per maand meer voor huur ontvangers die niet voldoen aan mijn verwachtingen.. Als er voor de omschakeling van KPN naar HD geen beter aanbod komt tja, tegen een monopolist kan je alleen met de voeten protesteren.

En dat raad ik iedereen die tegen koppelverkoop en/of het opdringen van huurcontracten is van harte aan.
Reputatie 5
Badge +4
Nog steeds de vraag wat bij Stipte/EDPnet gaat gebeuren.

EDPnet bied nog steeds de insteek kaart aan. Niet zo snugger trouwens. Als ze slim waren zetten ze de aanvraag naar nieuwe abo's (tijdelijk) stop, totdat alles duidelijk is.
De Conax kaart gaan immers toekomstig sowiezo niet meer werken wegens de overgang naar Irdeto. Redelijk wat verspilling dus mensen nu nog een Conax kaart te geven.
Reputatie 5
Badge +4
Wanneer komt er info over de planning van de andere regio's?
Wanneer komt er info over de planning van de andere regio's?Dat hangt (momenteel) af van hoe het loopt in oktober met de eerste regio lijkt mij. Dat is de 'proef'-tuin. Niet voor niks Groningen (hoofdplek KPN).
Maar (eind?) april 2019 moet het afgerond zijn. Dus neem maar een gemiddelde.
Reputatie 5
Badge +4
Dan vind ik het wel raar dat die proefregio niet enkele maanden vooruit loopt op regio 2.

In verwacht trouwens dat in December geen regio wordt omgezet wegens de feestdagen.

Overigens hebben ze tot 1 Jan 2020 de tijd. April 2019 is de streven klaar te zijn, maar opzich mag het dus langer duren.
Reputatie 7
Badge +30
Nog steeds de vraag wat bij Stipte/EDPnet gaat gebeuren.Daarvoor moet je bij hen zijn, daar gaan wij niet over.

Wat planning betreft, ik verwacht dat we daar meer over horen als we dichter in de buurt van oktober zitten.
Reputatie 3
Badge
Je kan zelf niet meer kiezen welk merk/type ontvanger je wilt gebruiken maar je moet verplicht huurtuners van KPN afnemen...
@Erik_ ik ben aan het zoeken gweest in het forum maar dat is best nog lastig. Begrijp ik het goed dat ik voor mijn gekochte Twintuners (2x) en Topfield met HD (1x) maar één tuner terug krijg zonder extra maandkosten? Ik heb dus drie toestellen, en zou het wel heel vreemd vinden dat ik bij omruil voor 2 apparaten ineens huur moet betalen.
Reputatie 5
Badge +4
Klopt, 25,50 per maand ga je dan betalen, maar je kunt er wel voor kiezen op die andere toestellen alleen NPO/Regionaal te kijken.

Ik vind het in verhouding met Liberty Global Kabel TV wel prijzig, dat kost maar 18,70 maar kun je wel onbeperkt aantal TV aansluiten, meer zender en opname. Alleen dus wel zeer beperkt HD zenders.
Reputatie 5
Badge +4
Nog steeds de vraag wat bij Stipte/EDPnet gaat gebeuren.Daarvoor moet je bij hen zijn, daar gaan wij niet over.

Wat planning betreft, ik verwacht dat we daar meer over horen als we dichter in de buurt van oktober zitten.


Komt er in de buurt van Oktober nog een exacte overgangsdatum op de website? Hoeveelste dag?

Krijgen Digitenne klanten toekomstig ook toegang tot een TV App (of de iTV app?)


Hoeveel goedkoper dan de kabel is Digitenne?

De basis tv-ontvanger kun je op alle televisies met een scart aansluiting aansluiten en wordt in een compleet pakket geleverd. Meer heb je niet nodig om draadloos digitaal tv te kijken. Wil je geen nieuwe kastjes in je interieur en heb je een flatscreen met een ingebouwde DVB-T ontvanger, dan is de Digitenne insteekkaart (niet leverbaar) wat voor jou.

Waar is het antwoord?
Ik zag vanochtend op kanaal 25 iets wat zws een test of voorbereiding is voor T2, geen beeld maar wel een signaal met iets in de code als : "ZXV7200" oid.