Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235417 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties


Verder heb ik op mijn site een overzicht van geschikte (en niet geschikte) ontvangers voor ontvangst van DVB-T2 HEVC HD.

Ga je deze lijst bijhouden?

De lijst is al een paar keer bijgewerkt. Het is wel een selectie. Tips zijn altijd welkom. De reactiemogelijkheid daar staan er ook voor open 😉 Ik kwam ook best dure tegen die niet vermeld worden. Ik check af en toe het aanbod bij diverse webshops. Is het bij hun "specificaties" niet duidelijk dan Google ik op apparaat. Dan nog niet duidelijk: gaat ie bij ongeschikt.
Nu bekend is wat de uitzendnorm wordt zullen de (web)shops aanpassingen doen in hun aanbod denk ik zo.
Er zijn nog steeds DVB-T2 H.264 ontvangers te koop via o.a. Bol.com!
Reputatie 7
Badge +16
Helemaal waardeloos zijn de HD tuners zonder HEVC niet. De codering is namelijk alleen van toepassing op het verstuurde beeld. Je kan dus wel, indien de mogelijkheid daarvoor aanwezig (USB poort), opnemen en op een h.265 apparaat (bijvoorbeeld de gratis VLC player op de computer) af te spelen. Ook is het geluid van de tv zenders en de radiozenders te beluisteren.
Giant, begrijp ik goed dat H.264 ontvangers straks wel probleemloos voor de RADIOzenders van de NPO te gebruiken zijn?
Reputatie 7
Badge +16
Giant, begrijp ik goed dat H.264 ontvangers straks wel probleemloos voor de RADIOzenders van de NPO te gebruiken zijn?
Ja hoor, moet geen probleem geven. Op de satelliet zijn diverse UHD zenders in HEVC. Ik heb echter een h.264 tuner en ik kan ze ontvanger, ik heb dan weliswaar een zwart beeld, maar de EPG werkt en ook het geluid doet het prima. Ik kan deze programma's ook opnemen en bekijken via de computer (rechtstreeks streamen zelfs) of via een USB stick op mijn 4K tv kijken.
Dat is goede informatie Peter !Thanks. Kwam erop toen iemand (ik geloof ook in dit topic) vermeldde de Terrabox bij Bol.com gekocht te hebben i.v.m. de wijziging. Na kort onderzoek is die dus NIET geschikt.

Maar we krijgen hier dus (exact) dezelfde codering als in duitsland ?Dat klopt. We krijgen hetzelfde als Duitsland. Een in Duitsland gekochte ontvanger kan hier dus prima de NPO zenders weergeven. Maar helaas dus nooit de betaal-zenders.

Ik verwacht dat er helemaal géén HEVC ontvangers op Marktplaats staan; men wil nu nog snel z'n DVB-T of DVB-T2 H.264 ontvanger dumpen. Klachten zullen er nu nog niet komen . . . 🤔

Ik wou net een bericht gaan schrijven : "ik ga nog geen FTA ontvanger kopen omdat ik het risico niet wil open dat die dan toch niet blijkt te werken in nederland"Daar is op zich toch niks op tegen? Dat is er nog niet. Je mag uiteraard linken naar m'n pagina.
Reputatie 5
Badge +4
Hoe zit het eigenlijk met zenders die in Digitenne aanbod zitten en ook in Duitsland met freenet TV kunen worden ontvangen? Eigenlijk zouden die ook in Duitsland te kijken moeten zijn, het immers dezelfde zender en geoblocking mag straks niet meer. Of geldt dit alleen bij zenders die helemaal indentiek zijn? CNN is in Duitsland denk ik dezelfde versie als in Nederland. Dus ondanks daar encoding opzit, zou die eigenlijk wel te kijken moeten kunnen zijn.
Toen er nog DVB-T uitgezonden werd in Duitsland kreeg ik in het Oosten (logeeradres) ook de 'Duitse' versie van Eurosport. Die zijn nu T2 HEVC. Zodra we in NL de nieuwe ontvangers hebben (i.i.g. in het Oosten) dan zijn de Duitse FTA zenders gewoon te krijgen. Mits je dicht genoeg bij de Duitse zenders zit natuurlijk.
Er is al jaaaren geen blokkade voor zenders uit Duitsland en België. Overigens zendt in België alleen de publieke omroep FTA uit. De VRT in DVB-T en die hebben geen plannen (lees geld) om naar T2 HEVC over te gaan.

Als CNN dáár gecodeerd wordt aangeboden kunnen Nederlandse kijkers die zonder Duits abonnement natuurlijk niet krijgen. Ook niet als ze in Duitsland zijn.

In Limburg kan je dus de FTA zenders in Nederland, Duitsland én België krijgen.
Reputatie 7
Badge +28
Als zorginstelling in de regio Rotterdam hebben wij 32 actieve Digitenne tuners die we graag in 1 actie om zouden willen ruilen en niet klantnummer voor klantnummer om de overlast voor bewoners zoveel mogelijk te beperken en de omruilactie in zo kort mogelijke tijd uit te laten voeren door onze technische dienst. Wordt er bij de planning voor omruil ook gekeken naar het aantal klantnummers op 1 adres?
Of is er een mogelijkheid dit samen met KPN in te plannen?


Welkom Max! Ik ga ervan uit dat het contact e-mailadres is ingesteld op een adres van de zorginstelling. Zodra de omruil in deze regio begint worden voor alle abonnementen e-mails verstuurd om een omruilafspraak te maken. Het is mogelijk die op te sparen en het in één keer te regelen.

Erg jammer dat verschillende collega's niet op de hoogte waren van Digitenne Zakelijk. Dit is misschien het beste moment om een overstap te overwegen. Er is sprake van eenmalige investeringen in apparatuur en installatie maar de maandelijkse kosten liggen een stuk lager. Het is mogelijk contact op te nemen via digitenne-zakelijk@kpn.com voor meer informatie!
Blijft het straks met de nieuwe tuner ook mogelijk om meerdere regiozenders te ontvangen en te programmeren in de complete zenderlijst ; en niet dat "eigen" regiozender de enige regiozender is.
Op de huidige tuner ontvang ik nu Rijnmond / West en Utrecht en wil dit graag behouden
Als zorginstelling in de regio Rotterdam hebben wij 32 actieve Digitenne tuners die we graag in 1 actie om zouden willen ruilen en niet klantnummer voor klantnummer om de overlast voor bewoners zoveel mogelijk te beperken en de omruilactie in zo kort mogelijke tijd uit te laten voeren door onze technische dienst. Wordt er bij de planning voor omruil ook gekeken naar het aantal klantnummers op 1 adres?
Of is er een mogelijkheid dit samen met KPN in te plannen?


Welkom Max! Ik ga ervan uit dat het contact e-mailadres is ingesteld op een adres van de zorginstelling. Zodra de omruil in deze regio begint worden voor alle abonnementen e-mails verstuurd om een omruilafspraak te maken. Het is mogelijk die op te sparen en het in één keer te regelen.

Erg jammer dat verschillende collega's niet op de hoogte waren van Digitenne Zakelijk. Dit is misschien het beste moment om een overstap te overwegen. Er is sprake van eenmalige investeringen in apparatuur en installatie maar de maandelijkse kosten liggen een stuk lager. Het is mogelijk contact op te nemen via digitenne-zakelijk@kpn.com voor meer informatie!


Dank voor je antwoord Joran. Daar kan ik wel wat mee, de e-mailadressen van alle 21 klantnummers die we nu nog hebben komen op een of andere manier bij mij uit en dan ga ik er vanuit dat je het over het e-mailadres in mijnkpn hebt waaraan een klantnummer is gekoppeld.

Al onze abonnementen zijn afgesloten als consumentenproduct, dus op dit moment komt de zakelijke markt niet in beeld als ik iets voor elkaar wil krijgen denk ik. Onze verzorgingsgebied is Zuid Holland Zuid met Rotterdam als kern en een zestigtal locaties waar Digitenne in gebruik is, is geweest of in de toekomst gebruikt zou kunnen worden. Het aanbod van Digitenne zakelijk lijkt me meer gericht op 1 pand met een centrale tv-oplossing. Dus tenzij de bestaande klantnummers 1 op 1 overgezet kunnen worden van een consumentenabonnement naar een zakelijk abonnement en we dan minder gaan betalen zie ik er geen noodzaak in.
Reputatie 5
Badge +4
Blijft het straks met de nieuwe tuner ook mogelijk om meerdere regiozenders te ontvangen en te programmeren in de complete zenderlijst ; en niet dat "eigen" regiozender de enige regiozender is.
Op de huidige tuner ontvang ik nu Rijnmond / West en Utrecht en wil dit graag behouden


Er veranderd niets aan zenderaanbod, dus nee.

Eigenlijk wel jammer dat de Ethernet aansluiting inactief is, anders hadden dit soort zenders mischien als web stream kunnen worden toegevoegd.
Zie uitleg Zelf zenders zoeken (zxv7200)
Reputatie 5
Badge +4
Even, wanneer komt die planning en tool nu? https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm

Er staat overigens vanaf Maart 2017, dus dan zou het April 2017 komen. Niet heel helder in ieder geval en gebeurd weinig op de pagina. Helaas blijft het nog erg duister.

Hoe weet je wanneer je een tv-ontvanger kan wisselen?
Zodra je aan de beurt bent om je tv-ontvanger te wisselen, krijg je hier een bericht over per e-mail en brief. Deze informatie is binnenkort ook te vinden op deze pagina. We zullen de pagina vernieuwen om je te voorzien van de nieuwste informatie.

Omruilen of uitzetten tv-ontvanger
Zodra je aan de beurt bent om je tv-ontvanger om te ruilen, kan je dit inplannen via de Digitenne tool. De tool plaatsen we binnenkort op deze pagina.
De omruil vindt gespreid plaats van maart 2018 t/m april 2019 (bron). (2017 zal typfoutje zijn in je bericht????? 🤔 )
Er is nog helemaal niet zó'n haast om voor de omruiltool. Pas in Q4 wordt de eerste regio (ik heb begrepen dat dat noord is) naar DVB-T2 omgezet. En Q4 is ook nog een ruim begrip (oktober, november, december).

Jij zult echter bericht (moeten) krijgen van EDPnet. 😉
Reputatie 5
Badge +4
Klopt, stom 2018 inderdaad.

EPDnet of niet, de regios. zijn gewoon hetzelfde. Signaal komt van dezelfde masten. Dus de planning is het zelfde, alleen de procedure van de apparatuur omwisselen is waarschijnlijk anders, maar dat blijft afwachten.

Wel denk ik dat EDP bij koop ontvangers blijft, met huur zou de prijs waarschijnlijk gaan stijgen en dan is alle prijs voordeel meteen weg. Tenzij bij hun wel een smartcard en/of decoder met opname mogelijk blijft, dan hebben ze toch iets voor op KPN.
Maar in dat andere geval is het gewoon niet interessant meer, kun je net zo goed KPN nemen.

Maar ik ben wel erg benieuw tot wanneer het oude signaal in mijn regio actief blijft, Oktober 2018 en April 2019 is best een groot verschil namelijk. Als dat verschil nu 2 weken was is het een ander verhaal. Overigens zou die April 2019 nog best kunnen uitlopen.
Reputatie 7
Badge +16
Er is al jaaaren geen blokkade voor zenders uit Duitsland en België.
Sterker: die is er nooit geweest.
Reputatie 7
Badge +16
Blijft het straks met de nieuwe tuner ook mogelijk om meerdere regiozenders te ontvangen en te programmeren in de complete zenderlijst ; en niet dat "eigen" regiozender de enige regiozender is.
Op de huidige tuner ontvang ik nu Rijnmond / West en Utrecht en wil dit graag behouden

Dat je op dit moment slechts 1 regionale zender in je lijst ziet staan komt door de toewijzing in de PMT informatie (PMT = Program Map Table en verzorg de informatie omtrent elk programma in de stream, waaronder o.a. de pid en programmanummer en andere informatie zoals of er EPG en/of teletekst erbij zit.). Alle verschillende regionale zenders hebben op alle masten dezelfde toewijzing waardoor de zender altijd op voorkeuze 22 komt. Zeer irritant als je, zoals ik, wel 4 verschillende regio's kan ontvangen. Ik hoop dat ze deze toewijzingen straks loslaten door elke regionale zender zijn eigen code mee te geven.
Een beetje jammer en gemiste kans. Ik heb destijjds bewust eenn TV met T2 gekocht. Komen ze met een oplossing waar je weer een extra kastje en afstandsbediening nodig hebt. Graag meteen een oplossing met insteekkaart. Een lose creditcart zie ik niet als probleem.... Sterkker nog is zelfs beter dan wat ze nu als oplossing aanbieden.
De smartkaart kon je na een vaarseizoen nog deactiveren en met het volgende vaarseizoen weer activeren. Met alleen de tuner moet ik na het deactiveren het terug sturen naar KPN om daarna weer er 1 bestellen om te activeren... of niet ?
Begrijp ik het goed als je koop ontvangers, al dan niet met HDD hebt, en kpn alles in 1 dat je straks duurder uit bent per maand? Nu betaal je namelijk niets voor het digitenne abonnement en de ontvangers! Straks wel? Dan is het dus geen vooruitgang maar een achteruitgang!!!
Een beetje jammer en gemiste kans. Ik heb destijjds bewust eenn TV met T2 gekocht. Komen ze met een oplossing waar je weer een extra kastje en afstandsbediening nodig hebt. Graag meteen een oplossing met insteekkaart. Een lose creditcart zie ik niet als probleem.... Sterkker nog is zelfs beter dan wat ze nu als oplossing aanbieden.Ik denk dat je TV echter toch niet geschikt is voor het nieuwe DVB-T2 HEVC. Alleen een deel van de 4K UHD televisies beschikt over die norm. Veel van die televisie ook niet; vaker DVB-C/S.
Een HD-televisie met T2 is niet geschikt voor het nieuwe uitzendsysteem. Er bestaat geen HD-televisie met T2 HEVC erin.

T2 = oude norm voor HD via de ether (jaar of 10 geleden geïntroduceerd; in gebruik in de U.K.)
T2 HEVC = nieuwe norm voor HD via de ether (Zweden, Duitsland, België, en straks dus ook Nederland).
Reputatie 5
Badge +4
Wat vragen betreffende pagina:

https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm

1.De ene regio is veel groter dan de andere dat snap ik niet zo goed, kan iemand mij dit uitleggen?
Ik vind het aantal regio's ook een beetje weinig, heeft dit niet erg veel risico bij evt. problemen?
2.Leuk die regio verdeling, maar je kan niet echt duidelijk zien onder welke regio je valt. Het zou handig zijn als je hier je postcode en huisnummer kan invoeren om dit te controleren.
3.Er wordt gezegd dat iTV interessanter is als je nu een insteek kaart hebt. Kan iemand uitleggen waarom dit zo zou zijn? Het is niet zo dat iTV zonder kastje werkt. Ik begrijp uiteraard wel dat iTV interessanter is als je graag wilt opnemen.

PS. grappig dat KPN hun m.i. (flutdienst) KPN Play hier helemaal niet als alternatief wordt genoemd.
Een teken aan de wal dat deze dienst Knippr achterna gaat en de hand doek in de ring gaat gooien?
Mijn regio (5), n.b. de Randstad, is als LÁÁTSTE aan de beurt. Zucht. 😢
En mijn regio als eerste, zucht . .
Maar, dan zal de glasvezel van de lokale kabelclub wel functioneren ondertussen :-)
De volgorde der dingen is mij weer goed gezind, dat geluk heb ik al vaker mogen hebben in mijn leven.
En een FTA ontvanger zal ik dan ook wel aanschaffen tegen die tijd.
Reputatie 5
Badge +4
Het valt mij ook op dat de regio verdeling niet gelijk is aan de provincie grenzen. Wat een onlogica deze regio verdeling. Waar slaat het op?