Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235419 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

. . . Daar wil ik nog aan toevoegen dat je bandbreedte ook meer dan genoeg is om in plaats van Digitenne tuners, extra interactieve ontvangers te gebruiken. . . .Jaha, maar digitenne is nu juist zo handig omdat je er geen draadje voor nodig hebt, cq je kunt het meenemen, naar "elke" willekeurige plek.
Dat ga ik dus in het vervolg doen met "alleen" de FTA zenders. Waar nmi ook (of juist) zeer interessante programma's op zijn overigens.
Maar dat ter zijde.

En ik begrijp uit betrouwbare bron dat er eerst de overgang komt naar T2 en dat de frequenties later worden veranderd.
Reputatie 2

Volgens mij zijn de eerste 2 ontvangers in het abonnement inbegrepen. Voor elke extra ontvanger betaal je huur, of dat nu Digitenne of een 3e itv ontvanger is.

Nee ik heb 2 abonnementen , Ik heb mijn digitenne niet ingeruild voor itv .
Ik heb niet itv met als aanvulling digitenne , ik heb en zou digitenne houden nadat ik het itv abo ben aangegaan.
Dat was mijn voorwaarde om itv te nemen , en dat kon en was geen probleem.


Ik heb even je gegevens erbij gepakt, Albatros. Dat praat net even makkelijker. Jij hebt op dit moment je Digitenne inbegrepen zitten bij je Alles-in-1 abonnement. Dat betekent dat je niet apart abonnementsgeld betaald voor het abonnement op Digitenne.

Omdat jouw tuners nog oude kooptuners zijn, staan die ook zo biji ons in het systeem. Je betaalt daar dus nu geen huur voor. Per saldo is Digitenne op dit moment voor jou dan inderdaad gratis.

Deze ontvangers gaan, zodra we de masten in jouw regio omgezet hebben, niet meer werken. Dus op dat moment zul je, als je Digitenne wilt behouden, over moeten gaan op de nieuwe ontvangers. Je betaalt dan €5 per ontvanger die je wilt behouden. Je maandelijkse kosten gaan dan met maximaal €15 omhoog (als je alle drie de Digitenne tuners wisselt).

Daar wil ik nog aan toevoegen dat je bandbreedte ook meer dan genoeg is om in plaats van Digitenne tuners, extra interactieve ontvangers te gebruiken. Je zou de tuners, tegen de tijd dat ze niet meer werken, ook kunnen wisselen voor iTV ontvangers. Die kosten ook €5 per ontvanger per maand. Daarmee kan dan ook opgenomen worden.


Beste Eric dat het zo in het systeem staat zal best wel.
Maar het gaat om de afspraak.
Je hebt het over bandbreedte maar dat heb ik niet op mijn bootje.
Vandaar.

Het gaat om het principe , 5 euro per maand voor een boxje van 40 euro.
Voor een periode van een paar weken vakantie.
Dat is duurder dan mijn tv met tuner erin gezien over tien jaar.
Dat ga ik niet doen.
Ik zeg niet dat ik mijn digitenne ga opzeggen maar ik ga geen boxje huren.
Als ik het wel opzeg zal dat zijn omdat ik overstap , naar een andere provider.
Ik ga me daar terzijnertijd over beraden.(dit seizoen kunnen we nog voort)
Scheelt jullie dan ongeveer 900 a 1000 euro per jaar.
Erg jammer dat het zo moet.
Reputatie 7
Badge +9
Duidelijk Erik! 🙂 thanks.
Reputatie 4
Badge +4
Geen losse smartcard via softcam of desnoods CI module betekent voor mij afscheid nemen van Digitenne (en dus van KPN). Het kunnen kijken en opnemen met eigen apparatuur, zoals met de huidige versie van Digitenne kan is een harde eis van mijn kant. Gelukkig zijn er nog andere providers, via satelliet of kabel, waar dat wel kan.
Reputatie 7
Badge +16
Ik zou het ook erg prettig vinden als er voor Digitenne een CI+ module zou komen. In eerste instantie zou je zelfs de oude smartcard daarvoor kunnen gebruiken, dus met een losse CI+ CAM die je zelf moet kopen of huren.
KPN is volgens mij de eerste DVB provider in Nederland die van dit systeem afwijkt waardoor er geen eigen tuners of tv's meer gebruikt kunnen worden. Zelfs Canal Digitaal, met eigen tuners, heeft nog een CI+ module (welliswaar behoorlijk aan de prijs: 99 euro en ook de oude smartcards werken zelfs nog). Ik hoop dat ze het toch gaan overwegen, desnoods voor 5 euro huur per maand. Het is voor mij ook de reden om Digitenne niet langer aan te houden.
En je weet hoe het gaat met vertrouwen: komt te voet en gaat te paard. Klanten die Digitenne nu vaarwel zeggen komen waarschijnlijk nooit meer terug.
Reputatie 5
Badge +4
Ik vind het ook heel jammer, maar tegelijkertijd is het ook nog afwachten wat Scarlet en EDPnet gaan doen.
Mogelijk blijven zij wel een smartcard of CI (+) module leveren.

Nog een mogelijkheid die komt te vervallen. Er kan NIET meer op de PC naar de abo zenders worden gekeken. Ik ben ervan overtuigt dat KPN met deze keuze een grote fout is begaan.

Maar het is nu eenmaal zoals het is, en ook in ben er absoluut niet blij mee. de enige manier om het evt. anders te krijgen is door KPN te laten voelen dat je het er niet mee eens bent. Oftwel geen Digitenne abo nemen, en ook geen iTV. Helpt dit niet dan is er geen andere optie vrees ik...
Juist..
Ik kan nu dus geen tv meer kijken ik ontvang alleen npo 1,2,3 n rtv nh.
Standaard..
Hoop dat julli mij zon nieuwn ding kunnen opsturen?.
Reputatie 5
Badge +4
Een vraagje, het ombouwen van de masten. Is het signaal hierbij niet enkele minuten/uren uit de lucht?
Er wordt immers gerommeld aan een antenne, dus kan mij niet voorstellen dat er geen enkele signaal verstoring is. Enkele minuten uitval eenmalig is natuurlijk wel te accepteren. Of is het zo geregeld dat deze verstoring s'nachts is?, dan hebben niet zoveel mensen er last van.
Het lijkt mij dat ze het als volgt doen:

Eerst wordt alle nieuwe zendapparatuur geplaatst. Dan, in één nacht, gaat DVB-T uit, worden de kabels die naar de antenne's gaan aangesloten op de nieuwe apparatuur en gaat het enkele uren later aan met de DVB-T2 HEVC zenders. Volgens mij heb je dan gelijk 1 t/m 28 in HD. (Die op 29 t/m 32 krijgt KPN niet HD binnen)

Er zal wsl één nacht enkele uren onderbreking zijn.
Reputatie 5
Badge +4
Ten 1ste Peter, ik dacht dat je niet meer in dit topic zou reageren, foei!

Eerst worden de masten omgezet, dat betekent dat als ik het goed begrijp het DVB-T1 signaal nog een tijd over de aangepaste masten gaat. Ze zijn nu al bezig met aanpassen van masten geloof ik, maar pas in dit najaar worden in de eerste gebieden in DVB-T2 uitgezonden.
Ten 1ste Peter, ik dacht dat je niet meer in dit topic zou reageren, foei!.Klopt. Ben hier hele tijd niet meer geweest. Maar mailnotificatie staat nog steeds uit op dit topic hoor.
Het zou best kunnen dat er maar een klein gedeelte vd zender (stuurtrap/modulator) vervangen hoeft te worden, of misschien wel niets.
Ik ben daar wel benieuwd naar eigenlijk.

Dit schreef ik er kort geleden over :
En ik begrijp uit betrouwbare bron dat er eerst de overgang komt naar T2 en dat de frequenties later worden veranderd.
Reputatie 5
Badge +4
Als alles op de huidige freqeuntiebanden past hoeven die freqeunties in eerste instantie niet aangepast te worden. Die kunnen dan gewoon hetzelfde blijven.

Later als die band moet worden afgestoten (voor 4G etc.) dan wel. Maar eigenlijk is het wel nuttiger dit meteen te doen, aangezien die freqeuntiebanden uiteindelijk toch moeten worden afgestoten.
Reputatie 2
Ik wou eigenlijk nog iets kwijt over die UTP aansluiting van die nieuwe Digitenne-ontvangers. Deze zullen ook voorzien zijn van Firmware, hoe gaat KPN deze updaten? Dat zal wel niet via de (buiten)antenne gaan
De UTP-aansluiting op de ontvanger werkt niet. Updates gaan via de lucht, net als nu ook al het geval is.


Erik: als de UTP aansluiting niet werkt, waarom kun je hier dan wel een gratis verloopkabel voor aanvragen via de webshop?
Reputatie 5
Badge +4
@balletvos

Ik denk dat je door de war ben met de HDMI naar Scart verloopkabel.
Reputatie 2
@balletvos

Ik denk dat je door de war ben met de HDMI naar Scart verloopkabel.


Ja, de UTP aansluiting is dus de aansluiting voor een ethernetkabel.
En de gratis verloopkabel is de TV Digitenne Audiokabel en RCA-Scartconvertor.

Kan ik deze laatste dan gebruiken naar mijn dvd recorder toe, om op te kunnen nemen?
Reputatie 5
Badge +4
@balletvos

Ik denk dat je door de war ben met de HDMI naar Scart verloopkabel.


Ja, de UTP aansluiting is dus de aansluiting voor een ethernetkabel.
En de gratis verloopkabel is de TV Digitenne Audiokabel en RCA-Scartconvertor.

Kan ik deze laatste dan gebruiken naar mijn dvd recorder toe, om op te kunnen nemen?


De Analoge uitgang kun je in ieder geval gebruiken. De HDMI momenteel ook aangezien er voor alsnog geen HDCP protectie opzit. Een DVD recorder heeft doorgaans geen HDMI ingang, dus dan zou je een Ezcap moeten gebruiken. Mocht er toch HDCP opkomen kan een HDMI splitter in veel gevallen de oplossing bieden, deze stript de HDCP beveiling er veelal af waardoor je het HDMI signaal alsnog kan opnemen . Nadeel aan al deze systemen is dat je alleen de zender die je op hebt staan kan opnemen. Daarnaast is tulp annaloog en geen HD.
@Albatros ik snap je redenatie wel de digitenne klanten worden verpicht om meer vaste lasten te gaan betalen, en helaas is dat zoals het is.

Dit is dezelfde situatie als de Ons Brabant Net klanten, die hadden, net als ik nu nog een extra glasvezel met DvB-c, maar moeten nu ook voor elke tv een tv ontvanger gaan afnemen, terwijl de zenders via DvB-c wellicht genoeg waren.

Deels oftopic
Zoals ik het zie en dat is puur mijn eigen mening is dit allemaal omdat de commerciele omroepen niet willen dat er gratis naar hun content gekeken kan worden. Dat snap ik wel, maar wat ik dan wel weer onbegrijpelijk vind is dat deze zelfde commerciele omroepen ons worden opgedrongen omdat een aanbieder ons verplicht 30 kanalen moet leveren.

Terug naar het onderwerp als je genoeg hebt aan NPO 1,2,3 en een regionale oproep hoef je niks te huren, deze verplichting is er pas als je het Digitenne aanbod wil zien.
Reputatie 2
@Albatros ik snap je redenatie wel de digitenne klanten worden verpicht om meer vaste lasten te gaan betalen, en helaas is dat zoals het is.

Deels oftopic
Zoals ik het zie en dat is puur mijn eigen mening is dit allemaal omdat de commerciele omroepen niet willen dat er gratis naar hun content gekeken kan worden. Dat snap ik wel, maar wat ik dan wel weer onbegrijpelijk vind is dat deze zelfde commerciele omroepen ons worden opgedrongen omdat een aanbieder ons verplicht 30 kanalen moet leveren.

Terug naar het onderwerp als je genoeg hebt aan NPO 1,2,3 en een regionale oproep hoef je niks te huren, deze verplichting is er pas als je het Digitenne aanbod wil zien.


Opzich begrijp ik dat ook wel ,alleen is er geen mogelijkheid tot kopen en daar hebben de omroepen geen zeggenschap over.
Zet die dingen gewoon te koop ,klaar opgelost .
Ik blijf zeggen dat het gewoon een verdienmodel is, in mijn ogen op een verkeerde manier.
Als het boxje 800 euro waard is ga ik mee, maar dat is die niet ,hij kost Kpn hooguit 15 euro en dat is nog aan de hoge kant denk ik.
Die verhoudingen zijn totaal zoek!!!
En dus krijg ik het idee dat ik belazerd wordt, wat dan ook zo is.
Geldt overigens ook voor itv boxjes ,daar zal ik ook van ze leven nooit 5 euro huur voor gaan betalen.
Dus Kpn laat je van je goede kant zien en zet ze te koop of vraag een huur in verhouding , 5 cent ofzo.
Reputatie 7
Badge +22
Zet die dingen gewoon te koop ,klaar opgelost .
Ik blijf zeggen dat het gewoon een verdienmodel is, in mijn ogen op een verkeerde manier.
Ik begrijp dat KPN dit ook huur wilt maken, want ze willen dat die dingen retour terugkomen als de klant een nieuwe nodig heeft, of er 1 moeten omruilen. Want als je nou al ziet wat er op Marktplaats staat van KPN, hier is KPN absoluut niet blij mee, KPN zou hier heel streng op moeten toezien dat het apparatuur terugkomt als de klant het abonnement zou beëindigen. En KPN apparatuur te koop zetten op Marktplaats of waar dan ook, dat vind ik niet kunnen. Als ik een decoupeerzaag van je zou lenen, en hem daarna te koop zet, dan pak je mij ook. 😉
Reputatie 2
Zet die dingen gewoon te koop ,klaar opgelost .
Ik blijf zeggen dat het gewoon een verdienmodel is, in mijn ogen op een verkeerde manier.
Ik begrijp dat KPN dit ook huur wilt maken, want ze willen dat die dingen retour terugkomen als de klant een nieuwe nodig heeft, of er 1 moeten omruilen. Want als je nou al ziet wat er op Marktplaats staat van KPN, hier is KPN absoluut niet blij mee, KPN zou hier heel streng op moeten toezien dat het apparatuur terugkomt als de klant het abonnement zou beëindigen. En KPN apparatuur te koop zetten op Marktplaats of waar dan ook, dat vind ik niet kunnen. Als ik een decoupeerzaag van je zou lenen, en hem daarna te koop zet, dan pak je mij ook. ;)


Dat zal de reden niet zijn ,sorry
Reputatie 5
Badge +4
1.Kunnen de extra plaatjes in OP groter? Voorbaat dank!

2.Je kun ook in UK en Germany de zenders ontvangen begreep ik? Hoe zoek je dit dan op want in de lijst staan alleen de Nederlandse provincies.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb inmiddels een Xoro 8720 gekocht bij Amazon. Kan ik daar een code invoeren voor de betaalde zenders? Freenet wordt ondersteund en ook is er aan de linkerkant een uitsparing waar een kaart in kan.
Nog een belangrijke vraag: welke regio gaat als eerste over op HD? Ik woon in het midden van het land dus Utrecht, Noord-Holland(Gooi) of Flevoland komen het beste binnen.

Kan ik daar een code invoeren voor de betaalde zenders?
Hier zijn de betaalde zenders van het digitenneabonnement NIET mee te krijgen. Dat kan helaas alléén met de ontvanger die KPN zelf levert.
Zie: de start van dit topic. Het nieuwe digitenne werkt niet met smartcards.
Volgens de omschrijving bij Conrad.nl werkt de huidige KPN smartcard er ook al niet in.

welke regio gaat als eerste over op HD?
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Mijn regio (zendmast Haarlem) was een van de eerste die in 2006 überhaupt Digitenne kreeg.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb inmiddels een Xoro 8720 gekocht bij Amazon. Kan ik daar een code invoeren voor de betaalde zenders? Freenet wordt ondersteund en ook is er aan de linkerkant een uitsparing waar een kaart in kan.
Nog een belangrijke vraag: welke regio gaat als eerste over op HD? Ik woon in het midden van het land dus Utrecht, Noord-Holland(Gooi) of Flevoland komen het beste binnen.



Ideto Cloaked CA is zover mij bekent een cardless systeem, dus weet je wel zeker dat er een kaart in kan?

Als dit inderdaad een cardless systeem is met Irdeto, kan het nieuwe Digitenne opzich worden ontvangen op dit apparaat (technisch gezien), echter ben ik er overtuigd van dat KPN dat nooit gaat activeren.

Je hebt dus in ieder geval een kat in de zak gekocht. Kun je alleen nog NPO en regionaal zender mee ontvangen.