Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235419 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Ik denk dat tijd wordt dat Erik_ Moderator (OP) weer eens een berichtje post, maar die reageert helemaal niet meer en ook niet op mijn prive berichten.
Reputatie 7
Badge +16
Mijn regio (5), n.b. de Randstad, is als LÁÁTSTE aan de beurt. Zucht. 😢
Maar Friesland ook.
Reputatie 7
Badge +16
Wat vragen betreffende pagina:

https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm

1.De ene regio is veel groter dan de andere dat snap ik niet zo goed, kan iemand mij dit uitleggen?
Ik vind het aantal regio's ook een beetje weinig, heeft dit niet erg veel risico bij evt. problemen?
regio's zijn gebonden aan de zendmasten. Lopik en Smilde zijn de hoogste masten met het grootste bereik.

2.Leuk die regio verdeling, maar je kan niet echt duidelijk zien onder welke regio je valt. Het zou handig zijn als je hier je postcode en huisnummer kan invoeren om dit te controleren.
Zie antwoord hierboven. De grens is niet keihard, vaak is er een overlap waarin je meerdere masten kunt ontvangen.

3.Er wordt gezegd dat iTV interessanter is als je nu een insteek kaart hebt. Kan iemand uitleggen waarom dit zo zou zijn? Het is niet zo dat iTV zonder kastje werkt. Ik begrijp uiteraard wel dat iTV interessanter is als je graag wilt opnemen.
Dat dus

PS. grappig dat KPN hun m.i. (flutdienst) KPN Play hier helemaal niet als alternatief wordt genoemd.
Een teken aan de wal dat deze dienst Knippr achterna gaat en de hand doek in de ring gaat gooien?
Inderdaad, scherp.
Reputatie 7
Badge +16
Ik denk dat tijd wordt dat Erik_ Moderator (OP) weer eens een berichtje post, maar die reageert helemaal niet meer en ook niet op mijn prive berichten.
Misschien moet je niet zoveel naar de bekende weg vragen. Ik bedoel dit niet vervelend hoor, maar je vragen zijn vaak dubbel gesteld, niet inhoudelijk of gericht op jouw wensen/veranderingen die er (voorlopig) toch niet komen.
Ik heb een EyeTV One systeem voor op de boot. Geen plek voor een tv., wel voor een (navigatie) laptop.
Ik zie een mooie blog op de site van Digitenne: https://www.digitenne.nl/blog/Digitenne-onthult-tv-kijken-op-je-laptop/
Betekent dit, dat de mobiele gebruiker van de (voor mobiele gebruikers bedoelde...) Digitenne infrastructuur ook in de toekomst voor ons bruibaar blijft?
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb een EyeTV One systeem voor op de boot. Geen plek voor een tv., wel voor een (navigatie) laptop.
Ik zie een mooie blog op de site van Digitenne: https://www.digitenne.nl/blog/Digitenne-onthult-tv-kijken-op-je-laptop/
Betekent dit, dat de mobiele gebruiker van de (voor mobiele gebruikers bedoelde...) Digitenne infrastructuur ook in de toekomst voor ons bruibaar blijft?

Oei... ik denk dat de makers die site nog moeten aanpassen. En ik ben bang dat ik je moet teleurstellen.
Digitenne (m.u.v. de NPO zenders) is na de omschakeling alleen nog maar te ontvangen met de eigen tuner, deze kan je wel op een laptop aansluiten via HDMI.
Ik weet in hoeverre KPN zeggenschap heeft over de digitenne.nl site, ze pretenderen een officiële site te zijn maar verkopen en adviseren kennelijk producten die straks niet meer bruikbaar zijn. @Erik_?
Digitenne (m.u.v. de NPO zenders) is na de omschakeling alleen nog maar te ontvangen met de eigen tuner, deze kan je wel op een laptop aansluiten via HDMI.De meeste laptops hebben alleen een HDMI OUT aansluiting. Daar gaat het dus niet mee.
De nieuwe ontvanger is wel op 12 volt aan te sluiten overigens.

Je huidige eyetv is in de nieuwe situatie niet bruikbaar. Je kunt wel in/via Duitsland zo'n stick kopen met DVB-T2 HEVC. (Bol.com heeft nog geen eyetv voor het nieuwe systeem.) Daar kun je dan alleen de NPO/RPO zenders mee krijgen. Verder ondersteunt KPN geen losse smartcards meer met het nieuwe systeem. Daardoor is het volledige aanbod uitsluitend te krijgen middels de ontvanger van KPN zelf (zie eerste bericht in dit topic).
NPO is en blijft vrij te ontvangen. Daarvoor is een ontvanger nodig die T2 HEVC ondersteunt.
Reputatie 5
Badge +4
Digitenne (m.u.v. de NPO zenders) is na de omschakeling alleen nog maar te ontvangen met de eigen tuner, deze kan je wel op een laptop aansluiten via HDMI.De meeste laptops hebben alleen een HDMI OUT aansluiting. Daar gaat het dus niet mee.
De nieuwe ontvanger is wel op 12 volt aan te sluiten overigens.

Je huidige eyetv is in de nieuwe situatie niet bruikbaar. Je kunt wel in/via Duitsland zo'n stick kopen met DVB-T2 HEVC. (Bol.com heeft nog geen eyetv voor het nieuwe systeem.) Daar kun je dan alleen de NPO/RPO zenders mee krijgen. Verder ondersteunt KPN geen losse smartcards meer met het nieuwe systeem. Daardoor is het volledige aanbod uitsluitend te krijgen middels de ontvanger van KPN zelf (zie eerste bericht in dit topic).
NPO is en blijft vrij te ontvangen. Daarvoor is een ontvanger nodig die T2 HEVC ondersteunt.


Een HDMI USB of Tulp USB capture device kan wel, al zou ik dat zelf niet echt willen en om nu te zeggen dat dat ideaal is?
Tulp is daarnaast een beetje., tja wat zou ik zeggen... Het is analoog en er kan ook niet eens HD beeld over, surround geluid uiteraard ook niet. Dus dan blijf je feitelijk een beetje bij het oude Digitenne hangen.

Ik vraag mij trouwens af in hoevere je Digitenne straks nog eigendom van KPN kunt noemen. Volkert Wessels gaat de zendmasten ombouwen en beheert straks ook de uitzendingen begreep ik?
Is het niet gewoon Volkert Wessels TV met een KPN naamplaatje? (net als TP Vision bij Philips zeg maar)
. . . voor op de boot. Geen plek voor een tv., wel voor een (navigatie) laptop.
Ik weet een mooie oplossing voor dit geval, maar die moet nog even gemaakt worden, de onderdelen zijn er.

"DVB-T ontvanger in 2 delen, voorstel" :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/dvb-t-ontvanger-in-2-delen-voorstel-428781

Pieter-met boot zet dit kastje ergens (hoog) neer en gaat met z'n laptobje ergens in de boot zitten.
Welk probleem zal er voor deze oplossing zijn ?
Reputatie 7
Badge +30
Tijd voor weer een update hier :)

Ik heb zojuist het startbericht aangepast. Het is aangevuld met de afbeelding van de regio's, plus wat informatie over het omwisselen. Het omwisselen is inmiddels van start gegaan. Dit loopt via een tool op digitenne.nl. Voor nu alleen voor klanten die mail hebben gekregen, dus als je er los heen gaat zie je nog niets. Vanaf mei, is de verwachting, kun je daar ook proactief omwisselen.

Over de regio's: die worden bepaald aan de hand van frequentiegebruik en bereik van de masten. De masten worden individieel aangepast, en als alle masten in een regio klaar zijn, wordt de hele regio in z'n geheel overgezet. Er zijn inderdaad gebieden met overlap. Tegen de tijd dat de omzetting dan plaatsvindt is de tool ook vrij beschikbaar. Als iemand dan in een gebied met overlap woont kunnen ze of uitrichten op een andere mast, of hun ontvangers omwisselen.

We richten ons wat alternatief betref op interactieve tv omdat veel klanten al internet hebben. TV is dan makkelijk daaraan toe te voegen. Plus inderdaad opnemen.

En Giant heeft inderdaad gelijk wat betreft dat artikel over Digitenne op de laptop. Dat gaat na de omzetting niet meer werken. Digitenne.nl is echt een website van KPN, wordt ook door ons onderhouden. Maar het heeft veel pagina's, dus er schiet nog wel eens iets tussendoor. Ik heb dit in ieder geval doorgegeven voor aanpassing/verwijdering.
@Erik_
Is aanvraag van nu kooptuners naar de nieuwe huurtuner via die tool ook geen probleem?

ivm met mijn vraag hier:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/ontvanger-in-andere-omschakelregio-dan-waar-je-woont-448905
Reputatie 5
Badge +4
Wanneer kan ik HD-kijken met Digitenne?
Nederland is verdeeld in 6 regio’s die om de beurt omgezet worden. Hieronder vind je een overzicht met de data dat je in jouw regio HD kunt kijken met Digitenne.

Op andere plekken worden 5 regio's genoemd, is dit geen fout?
Reputatie 7
Badge +16
Wanneer kan ik HD-kijken met Digitenne?
Nederland is verdeeld in 6 regio’s die om de beurt omgezet worden. Hieronder vind je een overzicht met de data dat je in jouw regio HD kunt kijken met Digitenne.

Op andere plekken worden 5 regio's genoemd, is dit geen fout?

Omschakeling van de 1e regio is bekend (oktober 2018), de overige regio's nog niet. Het is verder gewoon kwestie van geduldig afwachten. Erik is verder vrij duidelijk in hoe e.e.a. zich gaat afspelen. Op digitenne.nl wordt inderdaad over 6 regio's gesproken, ik neem aan dat dit oude informatie is en het er nu 5 zijn.
Reputatie 5
Badge +4
De kaart heeft er 5, en de kaart daar daar zal wel even over nagedacht zijn. Ik denk dus ook dat 6 een (typ) foutje is, maar het moet ook daar natuurlijk wel gewoon kloppen.
Reputatie 5
Badge +4
Tijd voor weer een update hier :)

Ik heb zojuist het startbericht aangepast. Het is aangevuld met de afbeelding van de regio's, plus wat informatie over het omwisselen. Het omwisselen is inmiddels van start gegaan. Dit loopt via een tool op digitenne.nl. Voor nu alleen voor klanten die mail hebben gekregen, dus als je er los heen gaat zie je nog niets. Vanaf mei, is de verwachting, kun je daar ook proactief omwisselen.


Vreemde redenering, een algemene URL kan niet zien wie hem bezoekt, dus dat kan NIET, dus de klanten die een mail hebben gekregen zouden een andere of persoonlijke link moeten hebben gehad.

Ik denk me ineens dat het opzich wel zou kunnen maar dan moet KPN wel het IP adres weten.
Reputatie 7
Badge +30
Peter, de tool is voorbereid op alle mogelijkheden van wisseling. Van kooptuners naar de nieuwe ontvangers, van insteekkaarten naar de nieuwe ontvangers, van huurtuners naar nieuwe ontvangers, maar ook van al deze dingen naar opzeggen.

Vreemde redenering, een algemene URL kan niet zien wie hem bezoekt, dus dat kan NIET, dus de klanten die een mail hebben gekregen zouden een andere of persoonlijke link moeten hebben gehad.

De tool zelf staat ook op een andere link. Zodra die beschikbaar komt voor proactief omwisselen komt daarvoor dan een knop op digitenne.nl

Het 6 versus 5 heb ik even doorgegeven aan de websitemensen 🙂
zojuist de nieuwe ontvanger geinstalleerd en de usb-stick aangesloten - kijk in de bijgevoegde folder en lees de beschrijving van de afstandsbediening over opnemen enzo maar het werkt niet en vervolgens lees ik hier te lezen DAT JE NIET KUNT OPNEMEN en AFSPELEN???!!! niet normaal !- dus voor hetzelfde geld ineens minder mogelijkheden - en voor mij dus einde digitenne want ik heb hem juist voor opnemen - gelukkig de oude ontvanger nog dus voorlopig deze maar gebruiken.
SLECHTE ZAAK
petra
Reputatie 5
Badge +4
zojuist de nieuwe ontvanger geinstalleerd en de usb-stick aangesloten - kijk in de bijgevoegde folder en lees de beschrijving van de afstandsbediening over opnemen enzo maar het werkt niet en vervolgens lees ik hier te lezen DAT JE NIET KUNT OPNEMEN en AFSPELEN???!!! niet normaal !- dus voor hetzelfde geld ineens minder mogelijkheden - en voor mij dus einde digitenne want ik heb hem juist voor opnemen - gelukkig de oude ontvanger nog dus voorlopig deze maar gebruiken.
SLECHTE ZAAK
petra


Dat klopt helaas (en je bent zeker niet de enige die er niet blij mee is, ikzelf ook niet), maar wel heel slordig dat er een folder wordt meegeleverd waarin staat over opnemen. Pas die folder dan aan (of maak er zelf 1) aan wat daadwerkelijk mogelijk is!

Je kunt trouwens wel opnemen met een HDMI capture apparaat.
Je kun dan alleen de zender opnemen waar je naar kijkt, en het is mogelijk dat dit in de toekomst ook niet meer werkt ivm. HDCP beveiliging. Je kunt dan nog wel opnemen via tulp maar dat is Analoog en SD kwaliteit. (ik weet trouwens niet of je die aansluitingen gelijktijdig met HDMI kan gebruiken, indien niet kun je dan alleen nog in SD en analoog kijken. Maar dat moet een KPN medewerker maar vertellen.
KPN levert al 10-11 jaar geen recorders meer voor Digitenne. Wat KPN betreft is opnemen dus al lang niet meer mogelijk. Met de nieuwe ontvanger hadden ze de kans dit weer mogelijk te maken door gewoon een HDD toe te staan op de usb. Maar helaas; intern heeft die usb zelfs geen verbindingen. Die zit er voor de show.
Voor opnemen verwijst KPN klanten al jaren naar Interactieve TV.

Waarom zijn in enkele jaren tijd het aantal klanten met alleen Digitenne van 1 miljoen naar nog geen 200.000 gegaan? Juist.
Reputatie 5
Badge +4
KPN levert al 10-11 jaar geen recorders meer voor Digitenne. Wat KPN betreft is opnemen dus al lang niet meer mogelijk. Met de nieuwe ontvanger hadden ze de kans dit weer mogelijk te maken door gewoon een HDD toe te staan op de usb. Maar helaas; intern heeft die usb zelfs geen verbindingen. Die zit er voor de show.
Voor opnemen verwijst KPN klanten al jaren naar Interactieve TV.

Waarom zijn in enkele jaren tijd het aantal klanten met alleen Digitenne van 1 miljoen naar nog geen 200.000 gegaan? Juist.
KPN levert al 10-11 jaar geen recorders meer voor Digitenne. Wat KPN betreft is opnemen dus al lang niet meer mogelijk. Met de nieuwe ontvanger hadden ze de kans dit weer mogelijk te maken door gewoon een HDD toe te staan op de usb. Maar helaas; intern heeft die usb zelfs geen verbindingen. Die zit er voor de show.
Voor opnemen verwijst KPN klanten al jaren naar Interactieve TV.

Waarom zijn in enkele jaren tijd het aantal klanten met alleen Digitenne van 1 miljoen naar nog geen 200.000 gegaan? Juist.


Ik denk niet dat dit zozeer met opnamen te maken heeft, maar een prijs kwaliteit verhouding. Slechte beeldkwaliteit, en mischien ook wel een te beperkt zender aanbod voor een te hoge prijs van 15,50 per maand.

Opnemen kon met een eigen ontvanger. Maar officieel gezien niet, want KPN leverd al jaren geen ontvanger met opname meer. Het was eigenlijk een achterdeur dat je een eigen ontvanger kon gebruiken, het kon, maar het was niet officieel en werdt ook niet ondersteund vanuit KPN.
Als je het technisch bekijkt heeft KPN eigenlijk niet het opnemen afgeschaft maar het gebruik van een eigen ontvanger. De omzeil mogelijkheid voor het niet kunnen opnemen.

USB geen verbindingen? Dan zijn die zeker doorgeknipt/kapot gemaakt?. Ik las toch duidelijk dat de ontvanger officieel een opname mogelijkheid zou hebben en de afstandbediening heeft ook opname knoppen. Vooral dat laatste waar zijn die dan voor als de USB aansluiting voor de show is?

Het is wat het is, ik ben er ook niet blij mee. hopelijk komt EDPnet (waar ik zit) met een betere optie, zonee zeg ik het abo ook op.
Maar het heeft denk ik weinig/geen zin om er over door te blijven zeuren.

Om ook maar even optimistisch te blijven, de NPO kun je straks gratis (nouja wat betreft abo kosten dan) in HD kijken. Dat is mooi toch? Want bij NPO Start moet je 2,95 per maan betalen om HD te kunnen zien. En NPO Start vind ik ook niet erg gebruiksvriendelijk of fijn Dus dan betaal ik voor een dienst waar ik niet echt tevreden over ben.. De HD kwaliteit vind ik daar trouwens ook tegen vallen van wat ik er van heb gezien.

Dus wat dit betreft gaan we er toch wel echt op vooruit, want bij CD zijn de NPO zenders al jaren niet meer vrij te ontvangen.
als je wilt blijven kunnen opnemen dan je oude apparatuur niet terugsturen - een lege doos inleveren - geen probleem!
KPN levert al 10-11 jaar geen recorders meer voor Digitenne. Wat KPN betreft is opnemen dus al lang niet meer mogelijk. Met de nieuwe ontvanger hadden ze de kans dit weer mogelijk te maken door gewoon een HDD toe te staan op de usb. Maar helaas; intern heeft die usb zelfs geen verbindingen. Die zit er voor de show.
Voor opnemen verwijst KPN klanten al jaren naar Interactieve TV.


dit klopt echt niet - ik heb alle laatste 15 jaar 3 recorders versleten en de laatste ontving ik ca. anderhalf jaar geleden en ik heb ook een basisontvanger met USB stick gekregen voor opnemen/afspelen!! dus KPN doe er iets aan!
Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar als ik het nieuwe kastje heb kan ik dan nu direct weer kijken, ook al is mijn regio nog NIET over op HD??
Reputatie 7
Badge +16
Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar als ik het nieuwe kastje heb kan ik dan nu direct weer kijken, ook al is mijn regio nog NIET over op HD??
Dat klopt, de nieuwe tuner geschikt voor zowel het oude als het nieuwe uitzendsysteem.
Reputatie 7
Badge +16
Ik ben het met de klagers eens dat KPN op zijn minst de smartcards actief moet houden. Nu wordt het een gesloten systeem, opnemen kan je met de nieuwe verplichte tuner vergeten. En dat is toch wel een stapje terug.
Ik heb een tuner die gewoon geschik is voor opnemen, ook de nieuwe HEVC codering maar kan straks alleen maar NPO opnemen.
Zodra mijn regio over is is het voor mij einde Digitenne dus.