Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235392 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Ik heb kanaal 33 geprobeerd en dan de mast gedraaid. Geen enkel resultaat. Wel op kanaal 42. Daar ontvang ik 5 tv zenders RTL 4 5 en 7 en sbs5 en net 5. 7 radio zenders slam en radio10 qmusic 100%nl classicfm skyradio en Veronica. Voor de rest niets. Omdat dit allemaal achter een abonnement zit heb ik niets. Als belastingbetaler zou ik toch graag de free to air zenders npo1 2 en 3 en omroep Brabant hier ontvangen
Antenne een funke met 43dba ontvangststerkte op een mast van 5 meter buiten, zou ik toch dit en veel meer moeten kunnen ontvangen. Voor de omzetting naar T2 werkte dit wel. Graag jullie tips en of opmerkingen.
Gr uit Sint-Oedenrode.
Hey @Piet ut Rooi, welkom hier op het KPN forum. Heb je Noordzee zijn post al gelezen? We horen graag van je :)
Hen ik gezien maar levert geen resultaat op.
Ai, het gaat nog niet heel voorspoedig, @Piet ut Rooi . Ik begrijp dat je geen klant bij ons bent? Wat voor ontvanger heb je? Mocht het een model zijn dat KPN niet verkoopt, is hier misschien nog een firmware update voor? Bij onze tuners zijn ook een aantal firmware upgrades nodig geweest om het ontvangst te verbeteren.
Ik heb de Strong srt8211. Die werd aanbevolen als een erg goede ontvanger en voldoen aan de specs voor dvb t2 H265 codec. Met Pasen stonden we in nieuw lekkerland aan de lekdijk en werkte het perfect. In Frankrijk werkte het ook goed. Zeer veel zenders zelfs.
Nu in Sint-Oedenrode geen free to air zenders zoals gemeld. Omdat de free to air zenders door KPN doorgegeven moeten worden aan de belastingbetaler zou het moeten werken. Net als voorheen en ook op de KPN site vermeld staat. Afgelopen week in jullie winkel in s Hertogenbosch nog een nieuwe antenne gehaald, maar die bleek nog minder, want de commerciele kreeg ik ook niet meer te zien als te ontvangen zenders als ik een abbonnement zou hebben.
Graag jullie reactie.
Erg jammer dat het nog niet lukt. We doen uiteraard ons best om heel Nederland van signaal te voorzien. Dat lukt voor een heel groot deel. Op sommige factoren hebben we minder invloed. Ik ken jouw omgeving niet en weet ook niet of er misschien obstakels zijn die het signaal in de weg zitten. Aangezien je geen klant van ons bent kan ik ook geen volledige analyse doen. Uiteraard heb ik gelezen dat je met deze tuner en de antenne op andere plekken een prima ontvangst hebt. Dan zou je mogen verwachten dat het met een buitenantenne op jouw locatie ook zou moeten werken. Ik heb momenteel geen oplossing, ben ik bang. Ik hoop dat andere gebruikers van dit forum nog een gouden tip voor je hebben.
Reputatie 7
Badge +28
@Piet ut Rooi

Aan jouw ontvanger is niets mis. Maar je kunt nog wel investeren in een betere buitenantenne. Bijvoorbeeld de Funke Yagi.

Lees er hier meer over:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099
Klopt die haaien vin heb ik nu en die werk beter dan die funke 5 die jullie nu aanbevelen.
Ga ik maar eens naar die Yagi kijken.
Is er info over welke zendmast op welk kanaal uitzend en welk zendvermogen ze hebben. Ik zou hier moeten kunnen kiezen uit Oss den Bosch Eindhoven 2x en Helmond. Dat zit allemaal op 15 tot 25 km
@Piet ut Rooi, ik denk dat de dichtstbijzijnde zendmast in Eindhoven staat. Bij meer dan 10 km afstand begint een (op voldoende hoogte) gemonteerde antenne buiten wel belangrijker te worden. Met een binnenantenne op de b.g. zal je m.i. daar geen resultaat hebben idd.

In de provincie Brabant zijn de masten wat dunner gezaaid dan in het westen.

In Duitsland en Engeland gebruiken ze niet voor niets de betere Funke Yagi antenne.
Ik heb die haaien vin op een mast van 5 meter hoog op de caravan. Yagi dus of die Telestar antenna 10 .
Reputatie 5
Badge +5
@Piet ut Rooi op de site https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html staat informatie over de locatie en gebruikte frequenties van de zendmasten.

Op https://www.dvbtmap.eu/mapdistance.html zijn ook de afstanden tot de masten te zien. Een of meer daarvan zouden met de haaienvin te ontvangen moeten zijn.
Hallo Grigio. Dank voor de lijst. Kanaal 42 zitten de commerciële zenders. 33 de free to air voor mijn locatie. 42 werkt wel, 33 nada niks geen signaal. Zal toch niet zo zijn dat er verschillende zendvermogens gebruikt worden.
Het alsmaar opmerkelijker.
Reputatie 7
Badge +28
In de praktijk worden op veel masten verschillende vermogens gebruikt per RTS.

Dat is precies de reden dat ik gebruikers van een KPN-ontvanger altijd adviseer om uitgebreid zenders te zoeken. Want het kan zomaar zijn dat het sterkste signaal per RTS van verschillende masten kan komen.
Er zit dus inderdaad verschil in de zendvermogen voor de verschillende omroepen commerciële of free to air.
Reputatie 5
Badge +1
Dat er verschillende zendvermogens gebruikt worden is niet onlogisch. Men probeert het gebied waarvoor de mast is opgezet optimaal te voorzien en zo weinig mogelijk overspill te te hebben. En ja, er zijn zendmasten met grotere en kleinere zendvermogens.
Ik zie het niet als doorslaggevende oorzaak van het beschreven probleem.

Als je een andere RTS wel kan ontvangen betekent dat ook andere regionale zenders tevoorschijn komen.
Kanshebbers zijn dan regio Utrecht ( k50 ) en Gelderland ( k26 ) , maar, gezien de afstand lijkt me dat in St Oedenrode ontvangst daarvan enkel mogelijk met een goede buiten antenne.

Wanneer het enkel gaat om k33 ontvangst ( RTS Brabant - Limburg ) maakt het voor een ontvanger niet uit van welke zender of zenders het signaal vandaan komt. M.a.w. voor de ZTE7200 lijkt het 1 signaal, terwijl dat in werkelijkheid van alle masten in de omgeving ( de 2 Eindhovense zendmasten ; Loon op Zand en 's Hertogenbosch ) kan komen.

Ik denk dat in deze situatie het een stoorbron(netje) is i.c.m. wat minder sterk signaal EN niet zo goede antenne / apparatuur wat hier de problemen veroorzaakt.
Een voldoende grote yagi antenne met eigen versterking (dus zonder breedbandversterker !! ) geeft de meeste kans op resultaat.
Reputatie 5
Badge +5
Dat er verschillende zendvermogens gebruikt worden is niet onlogisch. Men probeert het gebied waarvoor de mast is opgezet optimaal te voorzien en zo weinig mogelijk overspill te te hebben. En ja, er zijn zendmasten met grotere en kleinere zendvermogens.
Ik zie het niet als doorslaggevende oorzaak van het beschreven probleem.

Het lijkt hier niet te gaan om verschillende vermogens per mast, maar een verschil tussen de bundels: NTS1 (met commerciële zenders) wordt wel ontvangen op kanaal 42, RTS op kanaal 33 niet- en daar zitten de zenders in die met de FTA tuner bekeken kunnen worden.

Als je een andere RTS wel kan ontvangen betekent dat ook andere regionale zenders tevoorschijn komen.
Kanshebbers zijn dan regio Utrecht ( k50 ) en Gelderland ( k26 ) , maar, gezien de afstand lijkt me dat in St Oedenrode ontvangst daarvan enkel mogelijk met een goede buiten antenne.

Tot nog toe wordt geen één RTS ontvangen. Met de haaienvin antenne zit een andere dan Brabant er inderdaad ook niet in.

Wanneer het enkel gaat om k33 ontvangst ( RTS Brabant - Limburg ) maakt het voor een ontvanger niet uit van welke zender of zenders het signaal vandaan komt. M.a.w. voor de ZTE7200 lijkt het 1 signaal, terwijl dat in werkelijkheid van alle masten in de omgeving ( de 2 Eindhovense zendmasten ; Loon op Zand en 's Hertogenbosch ) kan komen.

De tuner in kwestie is niet die van KPN maar een Strong (FTA).

Ik denk dat in deze situatie het een stoorbron(netje) is i.c.m. wat minder sterk signaal EN niet zo goede antenne / apparatuur wat hier de problemen veroorzaakt.
Een voldoende grote yagi antenne met eigen versterking (dus zonder breedbandversterker !! ) geeft de meeste kans op resultaat.

Een stoorbron is mogelijk, maar die zou er eerder -met dvb-t1 signaal- misschien ook al opgetreden hebben. Toen was op dezelfde locatie wel goede ontvangst mogelijk. Voor nu lijkt een goede yagi antenne inderdaad de beste optie.
Wat ik wel vreemd vind is dat dit op relatief korte afstand tot de zendmast (Eindhoven) nodig is.
Ik heb de Konig DVB-T/T2 Buiten Antenne 52 dB VHF / UHF besteld. Deze heeft een behoorlijke gevoeligheid en is toch compact. Dinsdag weet ik of het hiermee lukt. Wordt vervolgd.
Reputatie 5
Badge +1
Het streven zal zijn dat elke Transport Stream gelijk qua sterkte en kwaliteit bij de kijker aan komt. Dat lukt in de praktijk niet in alle gevallen helemaal.
NTS 1 op k 42 wordt wel ontvangen, maar zijn NTS 2 t/m 4 ook te ontvangen ? Of juist niet ?

Dat er in dit geval een FTA ontvanger gebruikt wordt (en geen KPN ontvanger) hoeft niet het verschil te maken tussen wel of geen ontvangst, tenzij de in deze FTA ontvanger gebouwde tuner een echt belabberde signaalverwerking heeft.

Over de gebruikte actieve antenne maak ik me de meeste zorgen. Ze geven een signaalversterking van tientallen dB 's middels een ingebouwde breedband versterker. Het is het recept voor problemen.
Doordat er meestal wel filters zijn ingebouwd die er voor moeten zorgen dat alle signalen onder 470 MHz en boven 800 MHz worden weggefilterd worden best wel wat storingen voorkomen, echter ook filters zijn geen 100% perfect werkende onderdelen.

Dat voorheen de publiek omroep wel goed ontvangen kon worden ligt denk ik niet alleen aan het feit dat er DVB-T gebruikt werd. De RTS waar de publieke omroep in zit is ook van kanaal veranderd. Deze zat eerst op k 30 en nu op k 33. Het lijkt geen groot verschil maar als net in k 33 een stoorsignaal valt ben je de pineut.

De ontvangstlocatie is , schat ik , zo'n 10 - - 15 km vanaf Eindhoven. Onder normale omstandigheden zal het signaal (zeker bij gebruik van een buiten opgestelde antenne) voldoende sterk moeten zijn.

Wat te proberen is, is gebruik te maken van een simpele antenne die je maakt van een stuk coax.
Aan de ene zijde zet je een connector die je in de ontvanger steekt. Aan de andere zijde verwijder je over een lengte van +/- 15 cm de mantel en de afscherming. Die 15 cm fungeert dan als antenne.
Check vervolgens of er op k33 nu wel ontvangst is op de FTA ontvanger.

Met deze methode sluit je problemen uit die o.a. door breedbandversterkers in actieve antenne's, en ook niet onbelangrijk je voorkomt mogelijke oversturing van de ontvanger.
Reputatie 5
Badge +1
Ik was zojuist op de site aan het zoeken naar info mbt. komende frekwentie wijzigingen.
Bij Planning DVB-T2 frequentiewijzigingen 2019 staat onder het overzicht een link naar een pdf overzicht.
Op de 2e pagina van deze pdf staat de definitieve situatie .

M.i. staat er iets bij Loon op Zand wat niet kan kloppen. Ook wordt Loon op Zand 2 maal vermeld.
Bij de eerste vermelding staat dat NTS 1 op k60 en NTS 4 op k 56 zou komen in de definitieve situatie ; bij de 2e vermelding komt NTS 1 op k 42 en NTS 4 op k 28 .

Kan een moderator hier opheldering over geven ? Mogelijk is hier wat niet helemaal goed gegaan bij het samenstellen van het lijstje.
Reputatie 7
Badge +28
Scherp @WAAE

Die eerste vermelding is onjuist en hoort niet in dat overzicht te staan.

De tweede vermelding is de huidige situatie en die verandert niet meer.
Uit het startbericht van DIT topic 😉

De tabel hieronder (klik op 'Toon inhoud') laat de frequenties zien zoals ze zijn na de omzettingen. De zwarte cijfers geven aan dat een frequentie gelijk is gebleven, rood dat hij veranderd is. De frequenties gemarkeerd met een * wijzigen we in de komende periode nog een keer. Wanneer precies varieert per mast. Dit laten we dan weten als het zo ver is.


Hier geldt dat voor de masten in Oss en Veenendaal eventuele wijzigingen van NTS 1 t/m 4 voor iedereen geldt die met die mast verbindt. Als er wijzigingen zijn op de RTS, dan geldt dat alleen als je de regionale zendercombinatie hebt gekozen die in de mastnaam genoemd wordt. Dus, ter voorbeeld. op 12 maart zijn er voor Oss (Br) frequenties gewijzigd voor NTS 3 en 4, en de RTS. De wijzigingen van NTS 3 & 4 gelden dan voor iedereen die verbindt met de Oss-mast. De wijziging op RTS geldt alleen voor mensen die in de instellingen hebben gekozen voor de Brabantse regionale omroep. Mensen die de Gelderse regionale omroep hebben gekozen bleven op de oude RTS frequentie zitten tot 16 april waarna ook die is gewijzigd.

(tabel laatst geüpdatete 31-07-2019)
Daar is deze mast dus voor bij ons op het industrie terrein. Dankzij een kaartje door PeterG elders gelinkt. Op 3,1 Km volgens google maps.

Welke (waar) mast is dit ?
De foto's staan ook hier bij :
https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
Hmmm de googel links op die site werken niet lekker met chrome zwart beeld op mijn tablet.
Ik vond hem door deze kaart https://digitennes.nl/informatie/7-zendmasten

Waarbij ik opmerk als dit accuraat is staan er in het noorden en gehele oosten bedroevend weinig.
De foto is de omcirkelde in het midden des lands ook een flink gat zo te zien.

Reputatie 5
Badge +5
Volgens mij klopt die kaart wel, als je vergelijkt met dit overzicht -dat regelmatig wordt geactualiseerd.
De zendmasten lijken vooral te staan bij de dichter bevolkte gebieden in de randstad en een aantal uitlopers. Naast de drie noordelijke provincies heeft ook Zeeland maar één mast voor de hele provincie.