Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235392 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Na een eerdere discussie hier heb ik het nog speciaal nagevraagd op de IBC, september 2018 en toen schreef ik :

Ik heb het afgelopen week nog speciaal nagevraagd, staande in een hal met vele (oa) DVB-T(2) zenders.
Als de zender is voorbereid, dmv de modulator te wisselen of andere software er in, dan is het vervolgens een kwestie van een instelling wijzigen.
En dat is zws waarom een paar weken terug de zenders even uit de lucht waren 's nachts.


Maar ik ben er niet bij geweest . . .
Een oude tv en een digitenne ontvanger om NL 1,2 en 3 te zien, zonder abonnement. Kan ik mijn oude digitenne vervangen zonder abonnement?
Reputatie 7
Badge +21
@Sosophie Helaas kan je de ontvanger alleen maar gratis omruilen wanneer je een Digitenne abonnement afneemt bij KPN.
Reputatie 7
Badge +28
Een oude tv en een digitenne ontvanger om NL 1,2 en 3 te zien, zonder abonnement. Kan ik mijn oude digitenne vervangen zonder abonnement?

@Sosophie

Op amazon.de kun je wel geschikte FTA-ontvangers kopen. Daarmee ontvang je weer NPO 1/2/3 en de regionale zenders. Deze heeft ook een scart-aansluiting:
https://www.amazon.de/Xoro-HRT-7619-FullHD-HEVC-T2-Receiver/dp/B018JZR6E0
Reputatie 3
Badge
waarom staat er bij regio 5 niet dat het gereed is ? alle regios zijn nu toch gereed ?
Reputatie 7
Badge +25
waarom staat er bij regio 5 niet dat het gereed is ? alle regios zijn nu toch gereed ?
Klopt, alle regio's zijn omgezet. Ik neem aan dat @Erik_ het plaatje zeer binnenkort aanpast.
Heb geen signaal meer van digitenne. Tijdje geleden gebeld met klantenservice krijg ik te horen dat er wat vernieuwd is en hier thuis geen dekking meer heb. (bedankt kpn dat jullie de klanten inlichten over veranderingen😠) betaal voor 2 ontvangers terwijl ik er niets meer aan heb. Afwachten of ik straks op de camping wel signaal heb. Zorg er voor dat jullie gewoon weer dekking hebben in heel Nederland en licht de klanten in.
Reputatie 5
Badge +4
Bedankt voor dit bericht!

Als je vragen hebt kun je ze op dit deskundigenforum gerust stellen.
@jawind : Wat een vervelende ervaring. Ik vermoed dat je bent overgezet en heb daarom je topic naar het verzameltopic over digitenne verplaatst. Hier kun je alles lezen over wat er de afgelopen tijd is veranderd. Mochten we iets voor je kunnen doen, laat het weten!
Reputatie 7
Badge +28
Ik was net aan het reageren naar @jawind en toen was het topic verplaatst. Gevonden!

Mijn advies is om gebruik te gaan maken van de Funke V5 buitenantenne. Dan is het vaak nog wel mogelijk om ontvangst te krijgen als je net buiten het officieel ontvangstgebied zit.

Ik vermoed dat @Erwin_ jou wel de nieuwste antenne wilt opsturen.
Uiteraard. Mocht je hier verder ondersteuning bij is het handig dat ik je gegevens weet. Je kunt dan het beste je profiel aanvullen en hier een seintje geven.
Reputatie 6
Badge +4
Maar begrijp ik hieruit dat het ontvangstgebied op basis van postcode officieel is veranderd of had @jawind voorheen toevallig ontvangst buiten het postcodegebied?
Reputatie 7
Badge +21
@DVB-T combiner, nee dat niet. De nieuwe ontvanger is alleen ietwat kritischer, daarom geeft Noordzee ook aan dat een Funke V5 ontvanger gewenst is!
Reputatie 5
Badge +1
Ik vermoed dat er zowiezo meer ontvangst problemen gaan opduiken.
In de praktijk gaat het nu nog best redelijk, maar enkele probleemgevallen heb ik ook al onder handen gehad. Meestal een combinatie van een wat minder sterk DVB-T2 signaal i.c.m. een stoorbron die teveel rommel veroorzaak in de versterker van de actieve antenne. De meeste nu in gebruik zijnde actieve antenne's hebben een bereik tot 860 MHz waardoor ze nu al last kunnen hebben van 4G. Dat in combinatie met de wat kritischer settings bij DVB-T2 zoals dat bij Digitenne ingezet wordt maakt dat het niet vreemd is dat er abonnees zijn die in de oude situatie geen problemen hadden, maar nu wel.
Als tzt. ook 5G in gebruik wordt genomen EN er geen actieve antenne 's gebruikt gaan worden die alles boven 690 MHz goed wegfilteren zullen de klachten toe gaan nemen.
Reputatie 6
Badge +4
Even een vraag aan een moderator en Noordzee: Ik kijk naar de nieuwe site met de claim van landelijke dekking maar zie dat de postcode test inderdaad op al mijn geteste adressen een bestel mogelijkheid geeft.

Ik heb de uithoeken van Drenthe Zwartemeer, Overijssel Breklenkamp, Zeeland Eede geprobeerd. Kan dit kloppen?
Reputatie 7
Badge +28
Dat je de mogelijkheid hebt om Digitenne te bestellen is logisch. Veel mensen gebruiken Digitenne niet thuis, maar ergens op een vakantieverblijf.

Ergens op de site staat een Digitenne-check. Daar ga je op veel plekken een no-go krijgen.
Dit schreef ik er toen over, met de oude ontvanger :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/ontvangst-mogelijk-postcode-controle-niet-vertrouwen-457530
(misschien daar verder gaan, om dit onderwerp niet te lang te maken 😕 )
Reputatie 6
Badge +4
Dat je de mogelijkheid hebt om Digitenne te bestellen is logisch. Veel mensen gebruiken Digitenne niet thuis, maar ergens op een vakantieverblijf.

Ergens op de site staat een Digitenne-check. Daar ga je op veel plekken een no-go krijgen.


https://www.digitenne.nl/hoe-werkt-digitenne/ontvangst-en-dekking/

Ik ben er net achter dat je verder moet gaan naar gegevens invullen en dan volgt LET OP: Op het ingevulde adres heeft u waarschijnlijk GEEN bereik. U kunt Digitenne wel op een andere locatie gebruiken.

Blijkbaar had ik de verkeerde verwachting bij de postcode check dat ie gelijk met een melding komt. Nu vraag ik mij wel af of er adressen zijn die het woord waarschijnlijk laten (weg)vallen. Het suggereert dat je het kunt proberen ook als het qua dekking met de V5 feitelijk onmogelijk is.

Ik heb random getest met:

De Singel, 7765BH Weiteveen achter Emmen tegen de Duitse grens

Noordweg , 7635LA Lattrop-Breklenkamp Overijssel noord ook bijna Duitse grens
Reputatie 6
Badge +4
(misschien daar verder gaan, om dit onderwerp niet te lang te maken 😕 )
Toen ik mijn antwoord geplaatst had bleek jouw bericht er juist voor te zijn geplaatst..
Maakt niet uit (wmbt)

Ik ben er net achter dat je verder moet gaan naar gegevens invullen en dan volgt LET OP: Op het ingevulde adres heeft u waarschijnlijk GEEN bereik. U kunt Digitenne wel op een andere locatie gebruiken.
Dat krijg ik dus ook op mijn postcode, dat was zo, toen weer niet en nu weer wel . . .
En nog steeds prima ontvangst, op mijn FTA ontvangers.

Maar, volgens mijn menig is het : buiten bereik of geen ontvangst.
Dit is een typische contaminatie :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Contaminatie_(taal)
Reputatie 7
Badge +30

waarom staat er bij regio 5 niet dat het gereed is ? alle regios zijn nu toch gereed ?Klopt, alle regio's zijn omgezet. Ik neem aan dat @Erik_ het plaatje zeer binnenkort aanpast.


Dit was me even ontschoten, ik ga dit inderdaad morgen aanpassen :)


Wat bereik en bestellen en postcode check betreft, het is inderdaad wat Noordzee zegt. Omdat Digitenne een mobiel product is, kun je het vanaf elke postcode bestellen. Ga je dan door met het bestelstappenplan, dan geeft hij aan wat de verwachting is. Omdat er daarin ook nog wel een beetje flexibiliteit is willen we daar ook weer niet te absoluut in zijn. Vandaar 'waarschijnlijk'.
Reputatie 7
Badge +30
Plaatje aangepast, en het stuk over frequenties even er iets meer laten uitspringen met een eigen koptitel.
In Sint-Oedenrode is geen FTA zender te ontvangen. Wel n paar commerciële maar daar zou ik dan weer een abonnement voor moeten hebben. In Frankrijk en Duitsland werkt het wel. kpn wat is er bij jullie aan de hand? Nieuwe antenne in de kpn winkel. Resultaat nul. Medewerker was ook totaal niet bekend met de materie. Antenne volgende week weer retour KPN. Wie heeft een werkende oplossing. Ik lees dat mensen uit Eindhoven ook geen ontvangst hebben. Die zitten vlakbij een mast.
Reputatie 7
Badge +28
@Piet ut Rooi

Zoek eens handmatig op kanaal 33.

Draai de richting van jouw antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.
Reputatie 7
Hey @Piet ut Rooi, welkom hier op het KPN forum. Heb je Noordzee zijn post al gelezen? We horen graag van je 🙂