De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Met de KPN Smart TV app kijk je op je Smart TV direct naar je favoriete tv-programma’s zonder dat je een tv-ontvanger nodig hebt. Dat betekent dat je geen kabels meer door de kamer hebt lopen of apparatuur hoeft te plaatsen. Je start simpelweg je televisie, gaat naar de KPN Smart TV app en je kan televisie kijken. We vertellen je er hier alles over.
 

Wat is de KPN Smart TV app?

Met deze app kan je gemakkelijk tv kijken zonder extra apparatuur. Je kunt deze app vergelijken met de iTV app voor je mobiel, met het verschil dat je deze app downloadt en gebruikt op je Smart TV. Je vindt er alle basisfuncties in terug, zoals begin gemist, de tv-gids, terugkijken, je opnames en een overzicht van alle films en series uit je pakket. Ook kan je in het basispakket kijken naar ongeveer 62 zenders. Voor een aantal zenders zijn de rechten exclusief voor de tv-ontvanger. Ook zijn er een aantal regionale zenders beschikbaar. Bekijk hier het volledige zenderoverzicht.

 


Wat kan ik met de KPN Smart TV app?


Kijk vanaf het begin

Begin gemist? Dat is vanaf nu verleden tijd. Start het programma vanaf het begin.

Opnames inplannen en bekijken

Zelf bepalen wanneer je een programma terugkijkt? Plan dan (serie) opnames en kijk deze terug wanneer het jou uitkomt. Hiervoor heb je wel het Opnemen Pakket nodig.

Live TV pauzeren

Net als via de tv-ontvanger en de iTV online app kan je live tv pauzeren. Jij bepaalt vanaf waar en wanneer je verder kijkt (tot 7 dagen terug).

Filter op type programma in de gids

Geen eindeloze lijst met programma's, maar zie alleen de programma's die interessant voor jou zijn.

Zenderaanbod

Het zenderaanbod is gelijk aan de iTV online app.

On Demand

Ook On Demand films en series zijn beschikbaar via de KPN Smart TV app. Je vindt de optie in het menu van de app. 

 

De KPN Smart TV app gebruiken

De KPN Smart TV app is gratis te gebruiken voor alle KPN klanten met een Internet & TV abonnement van KPN. De app is beschikbaar in de app store voor Smart TV's van Samsung of LG (bouwjaar 2017 of nieuwer). Heb je een Philips of Sony TV met Android als besturingssysteem? Dan kun je de app downloaden via de Play Store.
 

Smart TV app

 

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn televisie geschikt is?

De Smart TV app is geschikt voor tv’s van Samsung & LG uit 2017 of nieuwer. Zoek naar ‘KPN iTV’ in de app store van je Smart TV. Als je de app kunt vinden, betekent dit dat jouw tv geschikt is. 
 

Ook is de Smart TV app geschikt voor apparaten met Android TV OS. Dit zijn bijvoorbeeld sommige televisies van Sony en Philips, mediaspelers zoals de Nvidia Shield of de Xiaomi box, en ook de nieuwe Google Chromecast 4 met Google TV. Je kunt eenvoudig controleren of jouw Android TV apparaat geschikt is voor de app door de KPN iTV app te zoeken in de Play Store. Kun je de app niet vinden? Dan is je apparaat helaas niet geschikt voor de app.

 

Waar vind ik de KPN Smart TV app?

Je kan de app downloaden in de appstore van je TV. Zoek naar KPN en download vervolgens de app. Na het starten van de app voer je het abonnementsnummer (14 cijfers) en de pincode (4 cijfers) in. Je kan deze gegevens vinden in MijnKPN onder: Producten > Thuis > Informatie & Instellingen. Daarna kan je lekker televisie kijken.

 

Kan ik de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken?

Ja, je kan de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken. Als je wil wisselen tussen de Smart TV app en de tv-ontvanger, dan zul je op je tv van “source” moeten veranderen. Dit doe je door met de afstandsbediening van je televisie op de Home-button te drukken en vervolgens ga je naar “Source”. Hier selecteer je de tv-ontvanger. Met de KPN-afstandsbediening druk je op de input-button en selecteer je de tv-ontvanger.

 

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

 

Waar vind ik mijn abonnementsnummer of mijn pincode?

Je hebt een abonnementsnummer en een pincode nodig om in te loggen op de KPN Smart TV app op je tv.

 

Het abonnementsnummer (14 cijfers) voor Interactieve TV vind je in MijnKPN onder ‘Thuis’ > ‘Interactieve TV’ > ‘Abonnement’ > ‘Abonnementsnummer’.

 

Als je je pincode bent vergeten, kun je deze resetten wanneer je verbonden bent met je thuisnetwerk. Gebruik hiervoor de Servicetool.

 

Hoe werkt het kinderslot?

De KPN Smart TV app neemt de kinderslot-instellingen over van de tv-ontvanger. Heb je het kinderslot geactiveerd via de tv-ontvanger, dan is kinderslot ook actief op de KPN Smart TV app. Je kunt het kinderslot ontgrendelen door op een item met kinderslot te klikken en de pincode in te voeren. Je schakelt hiermee kinderslot uit voor de gehele sessie.

Je kunt kinderslot ook tijdelijk uitschakelen via het Instellingen menu. Dit doe je in Instellingen > Kinderslot. Klik op ‘Tijdelijk uitschakelen’ en voer je pincode in. Als je de Kinderslot instellingen wilt wijzigen, doe je dat op de tv-ontvanger via Menu > Instellingen > Kinderslot.

 

Voor meer informatie over de Smart TV App kun je ook terecht op https://www.kpn.com/smarttv. Heb je daarna nog vragen? Laat ze dan gerust hier onder het topic achter.


Laatste update: 21-12-2021


2084 reacties

Reputatie 7
Badge +25

Allemaal terechte punten natuurlijk. Persoonlijk zou ik dit nog echt zien als aanvulling op, en niet als vervanging van… Ligt wel een beetje aan je wensen..

De smarttv app is gewoon nog relatief jong, en kan nog vele stappen maken. Daar zijn we ons allemaal van bewust. En zoals met alles worden natuurlijk afwegingen gemaakt als je kijkt naar kosten/baten etc. etc. Ik kan je zo wel vertellen dat een 4K-stream voor de smarttv app niet een kwestie is van een knop omhoog draaien bijvoorbeeld. “Makkelijk” is vaak relatief wat dat betreft.

En inderdaad zijn er natuurlijk geen apps zoals Netflix binnen een app. Dat zou heel apart zijn, en lijkt me niet echt een nadeel.

Reputatie 4
Badge

Allemaal terechte punten natuurlijk. Persoonlijk zou ik dit nog echt zien als aanvulling op, en niet als vervanging van… Ligt wel een beetje aan je wensen..

De smarttv app is gewoon nog relatief jong, en kan nog vele stappen maken. Daar zijn we ons allemaal van bewust. En zoals met alles worden natuurlijk afwegingen gemaakt als je kijkt naar kosten/baten etc. etc. Ik kan je zo wel vertellen dat een 4K-stream voor de smarttv app niet een kwestie is van een knop omhoog draaien bijvoorbeeld. “Makkelijk” is vaak relatief wat dat betreft.

En inderdaad zijn er natuurlijk geen apps zoals Netflix binnen een app. Dat zou heel apart zijn, en lijkt me niet echt een nadeel.

Is ook helemaal geen nadeel, juist heel logisch. Een 4K stream is nog tot daar aan toe, maar gewoon normaal in Full HD moet toch geen probleem zijn. Is het volgens mij ook al?

Wat jammer is is dat in de huidige tijd dit vooral nog al een aanvulling wordt gezien vanuit KPN. Dit zou nou juist een van de krachten kunnen zijn om overal snel en makkelijk TV te kunnen kijken. Dat ook nog eens met eenzelfde interface! 

Net hoe je het aanpakt in je marketing. 

Reputatie 7
Badge +25

Allemaal terechte punten natuurlijk. Persoonlijk zou ik dit nog echt zien als aanvulling op, en niet als vervanging van… Ligt wel een beetje aan je wensen..

De smarttv app is gewoon nog relatief jong, en kan nog vele stappen maken. Daar zijn we ons allemaal van bewust. En zoals met alles worden natuurlijk afwegingen gemaakt als je kijkt naar kosten/baten etc. etc. Ik kan je zo wel vertellen dat een 4K-stream voor de smarttv app niet een kwestie is van een knop omhoog draaien bijvoorbeeld. “Makkelijk” is vaak relatief wat dat betreft.

En inderdaad zijn er natuurlijk geen apps zoals Netflix binnen een app. Dat zou heel apart zijn, en lijkt me niet echt een nadeel.

Is ook helemaal geen nadeel, juist heel logisch. Een 4K stream is nog tot daar aan toe, maar gewoon normaal in Full HD moet toch geen probleem zijn. Is het volgens mij ook al?

Wat jammer is is dat in de huidige tijd dit vooral nog al een aanvulling wordt gezien vanuit KPN. Dit zou nou juist een van de krachten kunnen zijn om overal snel en makkelijk TV te kunnen kijken. Dat ook nog eens met eenzelfde interface! 

Net hoe je het aanpakt in je marketing. 

Hm ja, maar je zit nog met encryptie. Dus je kan mooi (Full) HD of iets dergelijks gaan zeggen, maar dat zegt ook niet alles. Daarom hebben we het liever over hoe je het ervaart, dan de technische termen… De kwaliteit is gelijk aan wanneer je cast vanaf de app naar een Chromecast. Dat daar verbetering mogelijk is lijkt mij ook wel hoor. Dat was dus ook een vraag bij die enquête een tijdje terug, dus dit is zeker een bekende wens.

Marketing is een onderdeel inderdaad. maar ook techniek (systemen), prioriteiten, geld, externe factoren etc. 

Weet in ieder geval dat de ontwikkeling door blijft gaan, en dat we feedback waarderen en doorgeven.

Reputatie 7

...maar gewoon normaal in Full HD moet toch geen probleem zijn. Is het volgens mij ook al?

Dat zou het inderdaad al moeten zijn echter wel met een vrij grote compressie waardoor er kwaliteit verloren gaat. De beeldkwaliteit van een HD zender via de app ligt daaarbij (net) onder de beeldkwaliteit van een gewone HD zender via de TV ontvanger en flink onder de beeldkwaliteit van een HD-"Glas" zender via een TV ontvanger.

Reputatie 7
Badge +25

...maar gewoon normaal in Full HD moet toch geen probleem zijn. Is het volgens mij ook al?

compressie 

Dat woord zocht ik ja, dank je!

Slontje schrijft: overal snel en makkelijk TV te kunnen kijken

De app voor Smart TELEVISIE is alleen thuis te gebruiken. Niet buiten de deur.

Reputatie 4
Badge

Slontje schrijft: overal snel en makkelijk TV te kunnen kijken

De app voor Smart TELEVISIE is alleen thuis te gebruiken. Niet buiten de deur.

klopt maar er is ook een app welke op je telefoon en tablet te gebruiken is. 

Zou toch mooi zijn als deze allemaal dezelfde herkenbare interface zouden krijgen! Zo kan je op de mobiele app instellen welke kwaliteit je wilt bij wifi en/of 3G/4G. Zoiets zou misschien ook kunnen in de app op de smartTV, maar dan kwaliteit bij verbinding via kabel/wifi.

Zelfde interface gaat niet lukken. TV’s hebben geen touchscreen dus zal daar al een andere interface voor nodig zijn dan apparaten met touchscreen.

Reputatie 4
Badge

Zelfde interface gaat niet lukken. TV’s hebben geen touchscreen dus zal daar al een andere interface voor nodig zijn dan apparaten met touchscreen.

nou dat zou ik niet meteen zeggen. er zijn zeer veel voorbeelden waarbij dit prima het zelfde kan zijn!

Reputatie 7

Zelfde interface gaat niet lukken. TV’s hebben geen touchscreen dus zal daar al een andere interface voor nodig zijn dan apparaten met touchscreen.

nou dat zou ik niet meteen zeggen. er zijn zeer veel voorbeelden waarbij dit prima het zelfde kan zijn!

Wow, ik moet er niet aan denken de smart TV user interface in portrait mode op mijn tablet te moeten gebruiken. Sorry hoor, het kan dan zo zijn dat er bedrijven zijn die geen onderscheid maken, maar elke designer zal je er op wijzen dat die verschillende schermtypen toch echt een aparte aanpak behoeven.

Gisteren de app op mijn LG OLED 4K gezet in de hoop het KPN kastje af te kunnen voeren. Maar helaas is de beeldkwaliteit wel een stuk minder dan van het kastje.

Gaat daar nog iets aan veranderen binnenkort? Nu ziet het er best SD uit namelijk.

 

 

Reputatie 7

Gisteren de app op mijn LG OLED 4K gezet in de hoop het KPN kastje af te kunnen voeren. Maar helaas is de beeldkwaliteit wel een stuk minder dan van het kastje.

Gaat daar nog iets aan veranderen binnenkort? Nu ziet het er best SD uit namelijk.

Ik ben bang dat dat voorlopig niet gaat veranderen.

Gisteren de app op mijn LG OLED 4K gezet in de hoop het KPN kastje af te kunnen voeren. Maar helaas is de beeldkwaliteit wel een stuk minder dan van het kastje.

Gaat daar nog iets aan veranderen binnenkort? Nu ziet het er best SD uit namelijk.

Ik zie de app ook meer voor als er eens iets mis is met de ontvanger, om op te kunnen terugvallen. Niet alleen is de beeldkwaliteit minder, er zijn ook nogal wat beperkingen, waarvan het ontbreken van de radiozenders voor mij 't belangrijkste is.

Nu ziet het er best SD uit namelijk.

Daar ben ik het op mijn Samsung (43 inch UHD) niet mee eens m.b.t. live kijken. Opnamen zitten er tussen in. Beter dan SD maar niet de HD kwaliteit die je zou verwachten.

De televisie-app blijft vooralsnog een noodvoorziening (n.m.m.) bij storing ontvanger(s). Zoals vandaag.

En er zijn inderdaad best veel beperkingen waar Henk2304 al op doelt.

Reputatie 1
Badge

Zou deze app ook bij XS4ALL moeten werken? Hij accepteerde het XS4ALL abonnement nummer niet voor mij en er is geen XS4ALL tv app op de tv.

Reputatie 7
Badge +30

Zou deze app ook bij XS4ALL moeten werken? Hij accepteerde het XS4ALL abonnement nummer niet voor mij en er is geen XS4ALL tv app op de tv.

 

De app is alleen voor KPN klanten, dus dit klopt. Of dit nog gaat veranderen is niet bekend.

Waarom wil je de app gebruiken terwijl deze een aantoonbare mindere beeldkwaliteit oplevert?I Ik heb een C8, waarop de app staat, maar ik gebruik 'm eigenlijk alleen maar voor "onderzoeksdoelen”, om er b.v. op dit forum over mee te kunnen praten.. Ook radio luisteren gaat niet met de app.

Hi Henk,

 

Kan jij aangeven of dat jij, bij het wisselen tussen de NPO zenders, ook een grijze balk ervaart (halfahalf schermvullendtschermvullend, dat de app moet bufferen)? Bij geen van de commerciële zenders heb ik daar last van. Ik heb overigens een OLED55E8PLA. De snelheid van wisselen maakt niet uit, ook niet als ik van commerciële zender naar een NPO zender over schakel.

 

En zie jij bij het starten van de app ook en witte streep, aan de linkerzijde?

Witte streep, ja, een fractie van een seconde. Grijs vlak ook, en ook maar heel even. Mijn tv werkt bekabeld, dus niet via Wi-Fi.

Zoals ik al eerder zei, de app vervangt bij mij de ontvanger niet, lagere beeldkwaliteit, geen 4k, geen radio en niet alle zenders. De app is wat mij betreft vooral geschikt als alternatief voor als er een storing is met de ontvanger, niet om die te vervangen. 

Witte streep, ja, een fractie van een seconde. Grijs vlak ook, en ook maar heel even. Mijn tv werkt bekabeld, dus niet via Wi-Fi.

Zoals ik al eerder zei, de app vervangt bij mij de ontvanger niet, lagere beeldkwaliteit, geen 4k, geen radio en niet alle zenders. De app is wat mij betreft vooral geschikt als alternatief voor als er een storing is met de ontvanger, niet om die te vervangen. 

Dan ligt het in ieder geval niet aan de tv en / of verbinding (heb het ook met een bekabelde verbinding → weet dat deze max. 10/100Mbit is, terwijl Wi-Fi (afhankelijk van waar je access point is t.o.v. de tv) een hogere verbinding kan hebben). 

 

Bij mij vervangt de app vooralsnog ook niet het kastje, maar mocht er ooit een tv komen waar ik geen kastje bij kán plaatsen, wil ik graag dat de app 'naar behoren’ werkt. 

De problemen met Wi-Fi zijn de fluctuaties in snelheid en stabiliteit wat het voor streaming wat mij betreft minder geschikt maakt. Ook de ontvangers hebben een  maximum van 100 Mb/s dus dat zou voor de app ook ruim voldoende moeten zijn, zeker als je bedenkt dat  ontvangers ook 4k kunnen streamen. 

Even via mijn Samsung gekeken en daarop heb ik dat verschijnsel niet.

@Henk2304@renskoenraadt1 .

Hier ook deze TV gekozen i.v.m. alternatief bij defecte ontvanger (heb er maar 1) of storing van het ITV platform (wat er dus 29 mei weer was; laatste landelijke storing november 2015).

't Is bij mij ook maar heel even. Wat mij betreft niet de moeite van het noemen waard. 

't Is bij mij ook maar heel even. Wat mij betreft niet de moeite van het noemen waard. 

Ik wilde weten of dat dit een fout in het paneel is of in de software. Als jullie er óók 'last’ van hebben, dan  is het dus een software fout. 

Op onze nieuwe tv (SAMSUNG QE55Q64R) doet de KPN itv-app het regelmatig niet. We krijgen dan de melding “Deze pagina is niet beschikbaar. Kan de pagina niet laden. Smarttv.interactievetv.nl/v/batman is mogelijk tijdelijk uitgeschakeld of naar een nieuwe url verplaatst"

Buitengewoon vervelend, omdat we juist een nieuwe tv gekocht hebben omdat hier de kpn-app op te draaien zou zijn. 
We hebben nu al 3 keer gehad dat de app het een paar dagen lang niet doet.

Zijn er oplossingen of work-arounds voor dit probleem? Zo niet, dan zou KPN ook niet moeten communiceren dat de app te gebruiken is maar pilots opzetten tot het werkt.

@GertGoo 

Is de televisie via wifi of via een utp kabel verbonden. Voor de app (alles met videostreams) wordt bekabeld verbinden aanbevolen.

Afgezien van het feit dat je op een 55 inch liever de ontvanger zou willen gebruiken vanwege véél betere HD kwaliteit (en zeker als je glasvezel hebt) is het apart dat de app bij jullie problemen geeft. Hier doet ie het goed (op een Samsung UE43RU7440SXXN ), al gebruik ik 'm weinig. Alleen als ik op de ontvanger een opname te laat heb gestart is die via de APP wel v.a. het begin te zien.

En het is handig bij storingen met het ITV systeem. Al komen die weinig voor.

21/22 november 2015 landelijk storing; 29 mei 2020 gedeeltelijk storing met hangende ontvangers. Verder is het allemaal individueel.

Reageer