Beantwoord

Foutcode Verbinding met Zender Verbroken: stb-nmc-400 op de tv-ontvanger

  • 21 November 2020
  • 163 reacties
  • 54332 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +21

Foutcode Verbinding met Zender Verbroken stb-nmc-400 [tv-ontvanger]

 

Beste iedereen, de foutcode die iedereen kende ‘zender niet beschikbaar’ heeft plaatsgemaakt voor foutcode  Verbinding met zender verbroken: stb-nmc-400.  Je ziet dit ook in de titelbalk van de foutmelding

 

Initiële melding

Meerdere klanten melden last te hebben van de foutcode stb-nmc-400. Daarom hebben wij iedereen samengevoegd in een topic. We zetten dit door naar onze iTV collegas's en hopen jullie snel, via dit topic, meer te kunnen vertellen. We doen ons best jullie zo snel mogelijk te voorzien van een oplossing. Onze excuses voor het ongemak. 

Het loskoppelen en weer aansluiten van de ethernetkabel achterin je ontvanger kan het probleem verhelpen. Helpt dat niet, kijk dan op onze website voor uitleg uitleg hoe je je tv-ontvanger kunt resetten. Zorg dat de tv-ontvanger tijdens de reset direct bekabeld is aangesloten op het modem. 

 

Update 26/11

Zender Niet Beschikbaar / Verbinding met Zender Verbroken is iets dat meestal ontstaat als de verbinding tussen je tv ontvanger en de Experia Box (of eventueel eigen router) niet optimaal is. Ik geef even een paar extra tips hieronder voor situaties waarin deze foutcode kan voorkomen. 

 

TV ontvanger aangesloten via draadloze verbindingsset of op draadloos aangesloten Superwifi

De foutmelding komt, naar verhouding, het meeste voor als je gebruik maakt van een draadloze verbindingsset. Dat werkt via het stroomnetwerk en we zitten nu weer in de donkere dagen van het jaar waar er meer lichten aan zijn 's avonds. Tel daar bij op kerstverlichting die je wellicht al hebt. Al dit extra gebruik van het stroomnetwerk kan voor verstoring zorgen op de verbinding naar de tv. Kijk dan ook, als je de foutmelding krijgt, of je rode/oranje lampjes op je DVS ziet. Zo ja, neem dit topic over het oplossen van storingen met DVS eens door.

Heb je de ontvanger verbonden met een draadloos aangesloten Superwifi, kijk dan of je deze ontvanger toch bekabeld kunt aansluiten. Het is technisch mogelijk om hem op een draadloze Superwifi te hebben, maar niet iets wat we officieel ondersteunen.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op Experia Box via een switch / access point / eigen router

Zorg ervoor dat het apparaat IGMP snooping ondersteunt. Als het om een eigen router gaat, zorg dat deze in access point modus staat en niet in router modus.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op eigen router, zonder Experia Box

Zorg dat je instellingen kloppen. We hebben daar nuttige topics over (Vrije modemkeuze bij KPNEigen router ipv de Experia Box), waar je info vindt en om hulp kunt vragen. Als je er daarmee niet uitkomt, maak ook gerust een nieuw topic aan.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op Experia Box, Experia Wifi of bekabelde Superwifi

In deze gevallen zou het in principe goed moeten zijn. Als je deze foutcode dan toch met enige regelmaat krijgt, kijk eens naar je internetsnelheid. Meet deze, bekabeld, via speedtest.net. Interactieve tv gebruikt ongeveer 4 Mbit voor SD en ongeveer 8 Mbit voor HD. Als je daar niet heel ver boven zit dan kan het zijn dat tegelijkertijd tv kijken en internet gebruiken niet vlekkeloos verloopt. 

 

Laatste update: 31-08-2021

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 2 December 2020, 11:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

163 reacties

Hier in Assen ook zelfde probleem met eigen router Edgemax. Igmp proxy draait goed. Gemiddeld na 30 min deze melding. Bij zappen tussen zenders werkt het weer even.

Eergisteren monteur hier, heb nieuwe 4k kastjes en nieuwe experia wifi versterkers, kast in de wijk nagekeken, repro, vlan, de hele santemekolerezooi.. en dan dit.. Dit soort gezeik had ik altijd bij Telfort maar dat maakt dus niks uit.. 

Reputatie 1

wij liepen donderdagavond vast met de Arris 5202. Ding moest zich opnieuw installeren, en dat kwam niet op gang/liep telkens vast. Internet/wifi werkte verder prima, idem de AppleTV. 

Vervolgens maar een directe verbinding met een ethernet netwerkkabel gelegd van de meterkast naar de Arris 5202. Gelukkig heb ik er een van 25 meter liggen, dus dwars door het huis. 
Toen liep de installatie wel door, al duurde het vrij lang. Maar daarna werkte alles weer. Ik moet wel even de afstandbediening checken, die lijkt zich ook gereset te hebben in de Arris 5202.

toen weer terug naar de oude opzet van twee wifi meshrouters (een in de meterkast en een bij de tv). Kreeg ik als vervolg om de haverklap exact de foutmelding uit deze topic. 
Dus weer de 25 meter netwerkkabel door het huis, en geen foutmelding meer. Voorlopig lijkt het goed te werken zo. 

Gek dat het een tijdje prima gewerkt heeft met de mesh routers, en opeens niet meer. Maar het is bekend dat iTV een voor een netwerk een lastig protocol is (multicast). Ik hou het voorlopig maar op een vaste kabel / directe link tussen de Experiabox v10 en de Arris 5202. 
 

—> Dus mocht je het nog niet geprobeerd hebben, probeer het even uit met een netwerkkabel direct van de experiabox naar de iTV ontvanger / Arris. Al is het maar om oorzaken te kunnen uitsluiten.

In Emmen hetzelfde probleem. Glasvezelaansluiting. Ik heb de indruk dat de problemen zijn ontstaan toen de naam Telfort uit beeld verdween. KPN doe er wat aan ! Anders ben ik heel snel geen klant meer.

Zijn er meer mensen die een eigen router draaien met KPN glasvezel?

https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn

Sinds een paar dagen last van deze foutcode. IGMP lijkt te draaien. Kastje heeft internet en opnames terugkijken werkt. Menu’s functioneren maar scherm blijft zwart bij live TV.


Ja, wij hebben een zelfgebouwde virtuele server die draait onder Arch Linux en die fungeert als router, firewall, dhcp server, dns server, verdeler van verkeer voor drie domeinen naar twee virtuele servers voor web/mail/cloud, igmp proxy en doorgever van telefonie landlijn. Daaraan moet nog QoS worden toegevoegd zodat dat het downloaden van iets groots van het Internet niet meer leidt tot deze foutcode op de Arris kastjes. De Experiabox V10A gebruiken we alleen voor de telefoon landlijn dus daarop brandt nu een mooi rood lampje.

Had probleem met WiFi (internet) , kreeg de experia box 10 opgestuurd, nu heb ik twee problemen, te weinig internet EN foutmelding stb-nmc-400, Deventer. Gisteren KPN aan de lijn, volgende week, maandag 30 nov. Komt een monteur 😭😭

 

Hier in Zwaag ook sinds paar dagen regelmatig deze foutcode en/of tijdelijk stoppend beeld. Bij foutcode helpt zappen, bij stoppend beeld herstelt het zelf na aantal seconden. Ook glasvezel...

Hier nu ook continue deze melding. Wat is er aan de hand kpn?

Zeist zelfde melding, geen glasvezel. Probleem met telfort nooit gehad nu met Kpn steeds gedoe. Gaan maar eens bellen.

Was nog 2 dingen vergeten: 1. Al jaren glasvezel.  2. Ben ex Telfortklant, en hecht er waarde aan dat ik niet om KPN heb gevraagd. 

Reputatie 5
Badge +3

Hier met 500/500 glasvezel heb ik er ook last van als mijn zoon gaat downloaden. Hij gaat QualityOfService bouwen in de router zodat de TV kastjes altijd minimaal 10Mb krijgen als ze erom vragen.

Ik vind het wel wonderlijk dat je betaalt voor 500/500 Internet en daarbij ook nog eens voor TV maar dat het gebruik van TV in mindering wordt gebracht op de snelheid van het Internet. Dus als je een 50/50 abonnement hebt met veel TV kastjes dan is dat vragen om problemen. Dus dan moet je dus extra gaan betalen voor je Internet omdat je veel TV kastje hebt. Raar.

@Paul van der Sluis 

Dit hoort dus echt niet,

ik zit hier met een 50/50 abb met 2 tv ontvangers, als ik ze beide aanzet, en ik ga wat downloaden via een usenet server, dan haal ik nog steeds de 49Mb op mijn laptop met WiFi...dit ter info

Ook in IJsselmuiden zelfde probleem ondanks sterk signaal . Word er ziek van blijf aan het herstarten enz . Denk inderdaad dat het is ontstaan toen Telfort tv naar KPN ging. Tijd om naar een andere provider te kijken.

Hier ook al maanden problemen met de interactieve tv, en erg wisselende internet prestaties. Heb een eigen router AVM fritz, met bijbehorende repeaters waarop 1 de interactieve tv is aangesloten. Heeft altijd goed gewerkt tot het moment dat de interactieve tv is geüpgrade met de nieuwe look en menu's e.d. Sindsdien is het een drama, continu happeren en blauw scherm en gebeurt een aantal keer per avond. Meerdere keer gereset en lijkt dan even goed te gaan, maar na een paar dagen weer mis. Zelfs radio luisteren gaat niet zonder problemen. Verder is de tvbox verschrikkelijk traag geworden. Wat me opviel met de tv, als het probleem zich voordoet, en ik hem even op pauze zet en dan weer start hij het vervolgens een stuk beter doet. Enige nadeel is dat je iedere keer als je de gids opent of het menu hij programma terugkijken stopt en het weer begint te haperen. Kpn al zo vaak gebeld, kunnen niks doen omdat ik een eigen router heb, moet ik eerst een abonnementje afsluiten voor het onderhoud. Terwijl het probleem daar waarschijnlijk niet zit. Ik heb nu AVM gemaild, kreeg binnen een paar dagen antwoord vanuit Duitsland ze kunnen nog niks vreemds vinden in de router, en of ik de logbestanden door wil sturen als het probleem zich voordoet. Maar ben bang dat zij ook niks kunnen doen. Overigens werkt momenteel de itv app via mobiel nu gelukkig wel beter, dat is ook weleens anders geweest.

In Alkmaar sinds gisteravond hetzelfde probleem… vandaag kpn maar eens bellen!

wij hebben al heel lang problemen met het beeld weg vallen  en stilstaand beeld en nu dit 

ben al lang niet tevreden met KPN

Vanavond contact met kpn gehad. Ik ben ontzettend goed geholpen. Echt dikke complimenten! 
 

ik heb mijn tv-kastje geüpdatet en nu doet hij het weer! Heel fijn. 

Badge

Hier in Delft ook geregeld uitval van een paar minuten en vanaf vandaag dus ook met foutcode stb- ... ik heb geen glasvezel maar ouderwets ADSL

Wel heel vervelend tijdens je online game dat je internet uitvalt, krijg je meteen een melding dat je onsportief bezig bent enz ...

 

 

Maar wat is de oplossing??

 Nu met kabel uit Fritzbox rechtsreeks op tv ontvanger probleemloos!! Ergo, probleem in Devolo...

Maar wat is de oplossing??

 Nu met kabel uit Fritzbox rechtsreeks op tv ontvanger probleemloos!! Ergo, probleem in Devolo...

Ook alkmaar overigens 

Reputatie 1

Hier ook al maanden problemen met de interactieve tv, en erg wisselende internet prestaties. Heb een eigen router AVM fritz, met bijbehorende repeaters waarop 1 de interactieve tv is aangesloten. Heeft altijd goed gewerkt tot het moment dat de interactieve tv is geüpgrade met de nieuwe look en menu's e.d. Sindsdien is het een drama, continu happeren en blauw scherm en gebeurt een aantal keer per avond. Meerdere keer gereset en lijkt dan even goed te gaan, maar na een paar dagen weer mis. Zelfs radio luisteren gaat niet zonder problemen. Verder is de tvbox verschrikkelijk traag geworden. Wat me opviel met de tv, als het probleem zich voordoet, en ik hem even op pauze zet en dan weer start hij het vervolgens een stuk beter doet. Enige nadeel is dat je iedere keer als je de gids opent of het menu hij programma terugkijken stopt en het weer begint te haperen. Kpn al zo vaak gebeld, kunnen niks doen omdat ik een eigen router heb, moet ik eerst een abonnementje afsluiten voor het onderhoud. Terwijl het probleem daar waarschijnlijk niet zit. Ik heb nu AVM gemaild, kreeg binnen een paar dagen antwoord vanuit Duitsland ze kunnen nog niks vreemds vinden in de router, en of ik de logbestanden door wil sturen als het probleem zich voordoet. Maar ben bang dat zij ook niks kunnen doen. Overigens werkt momenteel de itv app via mobiel nu gelukkig wel beter, dat is ook weleens anders geweest.

Kun je het eens proberen met een directe kabel tussen de AVM en de iTV? De repeaters zijn nu draad loos neem ik aan? 

Continu deze foutcode in beeld.

Wat gaan jullie hier aan doen heb geen zin in om straks weer in december niets te hebben

Reputatie 7
Badge +17

Hallo allemaal! Zojuist ontdekte we dat er best een aantal klanten de afgelopen dagen last hebben van deze foutmelding. Ik ken de melding niet en heb de techniek gevraagd wat de mogelijke oorzaak én oplossing is. Zodra ik meer weet, laat ik het in een reactie aan jullie weten!:blush:

Nou @Lisa 

 

Ben zeer benieuwd.. 

Hier ook al paar dagen deze foutcode. Kan geen 10 minuten tv kijken zonder dat hij er 3x uit klapt. Opnieuw starten van modem helpt niet

Reputatie 7
Badge +17

Daar ben ik weer. Als het goed is lost een reset van de tv-ontvanger deze foutmelding op. Ik lees dat sommige users dit al hebben geprobeerd, met positief resultaat. 
Ik ben benieuwd of dit een oplossing biedt voor jullie.

Ga naar deze pagina: [Hoe reset ik mijn tv ontvanger?] voor meer informatie!