Beantwoord

Foutcode Verbinding met Zender Verbroken: stb-nmc-400 op de tv-ontvanger

  • 21 November 2020
  • 163 reacties
  • 54315 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

163 reacties

Is niet echt een oplossing te noemen: Ontvanger rechtstreeks aansluiten op modem met de rest los. Meerdere klachten op hetzelfde moment. Dan zoek ik het bij de provider en niet lokaal in mijn netwerk.

Reputatie 1

Hier gisteravond 2x deze foutcode gehad en begin van de week ook al een keer. Ik gebruik een eigen ubiguiti edgerouter4 en voorheen weinig to bijna nooit een probleem gehad. Mijn 500/500 glasvezel verbinding zou geen belemmering mogen zijn. Na alles te hebben gereset, setopbox, switches, router doet alles het weer maar inderdaad wel irritant omdat het toch weer enkele minuten duurt. 

off topic: Wat me daarnaast ook opvalt is de laatste tijd ook steeds meer haperingen in het terugkijken bij uitzendingen of vertraagde uitzendingen (bij gebruik van pause).

Hier ook al maanden problemen met de interactieve tv, en erg wisselende internet prestaties. Heb een eigen router AVM fritz, met bijbehorende repeaters waarop 1 de interactieve tv is aangesloten. Heeft altijd goed gewerkt tot het moment dat de interactieve tv is geüpgrade met de nieuwe look en menu's e.d. Sindsdien is het een drama, continu happeren en blauw scherm en gebeurt een aantal keer per avond. Meerdere keer gereset en lijkt dan even goed te gaan, maar na een paar dagen weer mis. Zelfs radio luisteren gaat niet zonder problemen. Verder is de tvbox verschrikkelijk traag geworden. Wat me opviel met de tv, als het probleem zich voordoet, en ik hem even op pauze zet en dan weer start hij het vervolgens een stuk beter doet. Enige nadeel is dat je iedere keer als je de gids opent of het menu hij programma terugkijken stopt en het weer begint te haperen. Kpn al zo vaak gebeld, kunnen niks doen omdat ik een eigen router heb, moet ik eerst een abonnementje afsluiten voor het onderhoud. Terwijl het probleem daar waarschijnlijk niet zit. Ik heb nu AVM gemaild, kreeg binnen een paar dagen antwoord vanuit Duitsland ze kunnen nog niks vreemds vinden in de router, en of ik de logbestanden door wil sturen als het probleem zich voordoet. Maar ben bang dat zij ook niks kunnen doen. Overigens werkt momenteel de itv app via mobiel nu gelukkig wel beter, dat is ook weleens anders geweest.

Kun je het eens proberen met een directe kabel tussen de AVM en de iTV? De repeaters zijn nu draad loos neem ik aan? 

Bedankt voor het meedenken, maar dat lost mijn probleem niet op, moet ik dan maar een kabel door het hele huis gaan leggen?  Het heeft altijd gewerkt, en het is niet alleen de tv, ook internet verbinding is onstabiel. Ik vind dat kpn moet zorgen dat het werkt, maar gelijk het probleem bij je terug leggen vind ik een beetje te simpel. Je maakt mij niet wijs dat bij iedereen die hier zit de installtie niet op orde is. En ik ga niet een hele avond lekker mijn tvbox zitten updaten, daar betaal ik niet voor. Laat ze hun eigen troep oplossen. En excuus voor de taal, ik waardeer de hulp maar ik erger me enorm naar de lakse maar ook asociale houding van dit soort bedrijven. Het probleem is dat ze toch wel.weten dat je ze nodig hebt. Maar als.je niet in staat bent een fatsoenlijke dienst te leveren, met bijbehorende service.. Ik heb niet zonder reden alle kpn apparatuur eruit gegooid, en zelf apparatuur gekocht. En ja ik snap dat ze niet iedereen kunnen ondersteunen die er zelf wat aanhangt  maar avm fritz leveren ze zelf ook, en geven ondersteuning voor een betaald abbonnement. Maar als je nu wat vraagt doen ze niks, geen abbonnement, geen hulp, ongeacht of het nou aan je eigen installatie ligt of niet. Als zij kunnen aantonen dat het aan mijn installatie ligt, wil ik best een abbonnement afsluiten voor een jaar. Maar kom niet met van die kut oplossingen, of vragen of ik mijn tv in de meterkast kan aansluiten en kijken hoe het dan is. Stuur lekker een monteur die dat even gaat testen,.

 

M.vr.gr.

Michael

Ook ik krijg deze melding sinds vandaag. Maak sinds ruim een week gebruik van deze dienst. Heb twee ontvangers. Wat ik heb geconstateerd is dat deze melding (tot gisteren de melding Zender niet beschikbaar) alleen voorkomt als BEIDE ontvangers aan staan. Als 1 vd 2 dus uit staat, dan is het beeld perfect en kan ik snel tussen de zenders schakelen.

 

Wat heb ik geprobeerd:

-Software opnieuw geïnstalleerd

-Kastjes gereset

-Kastjes omgewisseld

-Netwerkkabels op verschillende poortjes vd modem geprikt (KPNbox 12)

-Andere kabels aangesloten

-Modem uit/aangezet

 

Mijn in ziens had ik dit niet hoeven doen omdat het dus wel goed werkt zolang er maar 1 ontvanger aanstaat. Het lijkt er op dat die 2 ontvangers met elkaar aan het bakkeleien zijn als je van zender wisselt en dan net te laat reageren, of dat de modem iene-miene-mutte aan het spelen is. Ik weet niet of het van belang is, maar ik ben ook overgezet van Telfort.   

 

Probleem word al dagen ervaren, ondanks resetten van modem en interactieve tv box. Zie nu ook dat Ranobi hetzelfde aangeeft.

Het gebeurd op de 2e tv box wanneer ze beide aanstaan. Maar momenteel ook op de tweede tv box als die alleen aanstaat, die achter de door jullie verstrekte wifi-versterker/switch zit...

Graag verneem ik een oplossing, want het meermaals resetten is dus geen oplossing op het moment.

Ook ik krijg deze melding sinds vandaag. Maak sinds ruim een week gebruik van deze dienst. Heb twee ontvangers. Wat ik heb geconstateerd is dat deze melding (tot gisteren de melding Zender niet beschikbaar) alleen voorkomt als BEIDE ontvangers aan staan. Als 1 vd 2 dus uit staat, dan is het beeld perfect en kan ik snel tussen de zenders schakelen.

 

Wat heb ik geprobeerd:

-Software opnieuw geïnstalleerd

-Kastjes gereset

-Kastjes omgewisseld

-Netwerkkabels op verschillende poortjes vd modem geprikt (KPNbox 12)

-Andere kabels aangesloten

-Modem uit/aangezet

 

Mijn in ziens had ik dit niet hoeven doen omdat het dus wel goed werkt zolang er maar 1 ontvanger aanstaat. Het lijkt er op dat die 2 ontvangers met elkaar aan het bakkeleien zijn als je van zender wisselt en dan net te laat reageren, of dat de modem iene-miene-mutte aan het spelen is. Ik weet niet of het van belang is, maar ik ben ook overgezet van Telfort.   

 

Probleem word al dagen ervaren, ondanks resetten van modem en interactieve tv box. Zie nu ook dat Ranobi hetzelfde aangeeft.

Het gebeurd op de 2e tv box wanneer ze beide aanstaan, wanneer een van beide aanstaat zijn er geen problemen.

 

Graag verneem ik een oplossing, want het meermaals resetten is dus geen oplossing op het moment.

Precies, en dan komen ze weer met iets dat jezelf mag gaan testen. Maar ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb hier als kleine ondernemer echt geen tijd voor. Ik moet zorgen dat het werk hier doorgaat voor mij en mijn werknemers. En als ik dan even ontspannen tv wil kijken...kan ik eerst nog die k.. van hun oplossen. .

Reputatie 7
Badge +30

Hier gisteravond 2x deze foutcode gehad en begin van de week ook al een keer. Ik gebruik een eigen ubiguiti edgerouter4 en voorheen weinig to bijna nooit een probleem gehad. Mijn 500/500 glasvezel verbinding zou geen belemmering mogen zijn. Na alles te hebben gereset, setopbox, switches, router doet alles het weer maar inderdaad wel irritant omdat het toch weer enkele minuten duurt. 

off topic: Wat me daarnaast ook opvalt is de laatste tijd ook steeds meer haperingen in het terugkijken bij uitzendingen of vertraagde uitzendingen (bij gebruik van pause).

@DRobbieD, wil je hier eens een apart topic voor aanmaken? Deze foutcode, Niet Verbonden met Zender, gebeurt meestal als de verbinding tussen tv ontvanger en modemrouter niet helemaal ok is. Omdat jij niet de Experia Box gebruikt kan het zijn dat er ergens een updateje is geweest waardoor je wellicht iets moet aanpassen. Geef in de titel van het nieuwe topic aan dat je een Edgerouter hebt. We hebben namelijk experts hier aanwezig met veel kennis van die apparaten.

Reputatie 7
Badge +30

Voor iedereen: Marcia heeft gisteren een reactie geplaatst, ik heb deze vanmiddag aan het startbericht toegevoegd. Het komt erop neer dat deze foutcode niet nieuw is. Het is een andere voor de foutmelding ‘Zender Niet Beschikbaar’. Deze melding heet nu ‘Verbinding met Zender Verbroken’ zoals je ook ziet in de titelbalk van de foutmelding, en het heeft deze nummercode erbij gekregen. Echter blijven de stappen om het op te lossen hetzelfde als ze voorheen waren.

Zender Niet Beschikbaar / Verbinding met Zender Verbroken is iets dat meestal ontstaat als de verbinding tussen je tv ontvanger en de Experia Box (of eventueel eigen router) niet optimaal is. Ik geef even een paar extra tips hieronder voor situaties waarin deze foutcode kan voorkomen. 

 

TV ontvanger aangesloten via draadloze verbindingsset of op draadloos aangesloten Superwifi

De foutmelding komt, naar verhouding, het meeste voor als je gebruik maakt van een draadloze verbindingsset. Dat werkt via het stroomnetwerk en we zitten nu weer in de donkere dagen van het jaar waar er meer lichten aan zijn 's avonds. Tel daar bij op kerstverlichting die je wellicht al hebt. Al dit extra gebruik van het stroomnetwerk kan voor verstoring zorgen op de verbinding naar de tv. Kijk dan ook, als je de foutmelding krijgt, of je rode/oranje lampjes op je DVS ziet. Zo ja, neem dit topic over het oplossen van storingen met DVS eens door.

Heb je de ontvanger verbonden met een draadloos aangesloten Superwifi, kijk dan of je deze ontvanger toch bekabeld kunt aansluiten. Het is technisch mogelijk om hem op een draadloze Superwifi te hebben, maar niet iets wat we officieel ondersteunen.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op Experia Box via een switch / access point / eigen router

Zorg ervoor dat het apparaat IGMP snooping ondersteunt. Als het om een eigen router gaat, zorg dat deze in access point modus staat en niet in router modus.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op eigen router, zonder Experia Box

Zorg dat je instellingen kloppen. We hebben daar nuttige topics over (Vrije modemkeuze bij KPN, Eigen router ipv de Experia Box), waar je info vindt en om hulp kunt vragen. Als je er daarmee niet uitkomt, maak ook gerust een nieuw topic aan.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op Experia Box, Experia Wifi of bekabelde Superwifi

In deze gevallen zou het in principe goed moeten zijn. Als je deze foutcode dan toch met enige regelmaat krijgt, kijk eens naar je internetsnelheid. Meet deze, bekabeld, via speedtest.net. Interactieve tv gebruikt ongeveer 4 Mbit voor SD en ongeveer 8 Mbit voor HD. Als je daar niet heel ver boven zit dan kan het zijn dat tegelijkertijd tv kijken en internet gebruiken niet vlekkeloos verloopt. 

Foutcode STB-NMC-400 [tv-ontvanger]

 

Beste iedereen, de foutcode die iedereen kende ‘zender niet beschikbaar’ heeft plaatsgemaakt voor foutcode  Verbinding met zender verbroken: stb-nmc-400. Op onze website wordt aangegeven wat je hierbij kunt doen.

Het was ons in eerste instantie niet helemaal duidelijk dat deze wijziging had plaatsgevonden, vandaar de verwarring vanuit onze kant. Ook is nog niet helemaal duidelijk of er nu zoveel meldingen zijn omdat men de foutcode niet herkent óf omdat er echt een storing was. Mocht je nu nog tegen deze foutcode aanlopen, volg dan de stappen zoals aangegeven in het linkje onder de foutcode aan het begin van mijn bericht. Mocht het geen soelaas bieden, plaats een reactie in dit topic.

 

Meerdere klanten melden last te hebben van de foutcode stb-nmc-400. Daarom hebben wij iedereen samengevoegd in een topic. We zetten dit door naar onze iTV collegas's en hopen jullie snel, via dit topic, meer te kunnen vertellen. We doen ons best jullie zo snel mogelijk te voorzien van een oplossing. Onze excuses voor het ongemak. 

 

Workaround

Een reset kan het probleem verhelpen. Op onze website vind je uitleg hoe je je tv-ontvanger kunt resetten. Zorg dat de tv-ontvanger tijdens de reset direct bekabeld is aangesloten op het modem. 

 

 

Laatste update: 26-11-2020 om 

 

Foutcode STB-NMC-400 [tv-ontvanger]

 

Beste iedereen, de foutcode die iedereen kende ‘zender niet beschikbaar’ heeft plaatsgemaakt voor foutcode  Verbinding met zender verbroken: stb-nmc-400. Op onze website wordt aangegeven wat je hierbij kunt doen.

Het was ons in eerste instantie niet helemaal duidelijk dat deze wijziging had plaatsgevonden, vandaar de verwarring vanuit onze kant. Ook is nog niet helemaal duidelijk of er nu zoveel meldingen zijn omdat men de foutcode niet herkent óf omdat er echt een storing was. Mocht je nu nog tegen deze foutcode aanlopen, volg dan de stappen zoals aangegeven in het linkje onder de foutcode aan het begin van mijn bericht. Mocht het geen soelaas bieden, plaats een reactie in dit topic.

 

Meerdere klanten melden last te hebben van de foutcode stb-nmc-400. Daarom hebben wij iedereen samengevoegd in een topic. We zetten dit door naar onze iTV collegas's en hopen jullie snel, via dit topic, meer te kunnen vertellen. We doen ons best jullie zo snel mogelijk te voorzien van een oplossing. Onze excuses voor het ongemak. 

 

Workaround

Een reset kan het probleem verhelpen. Op onze website vind je uitleg hoe je je tv-ontvanger kunt resetten. Zorg dat de tv-ontvanger tijdens de reset direct bekabeld is aangesloten op het modem. 

 

 

Laatste update: 26-11-2020 om 

 

Dit is nou juist 1 van de problemen, los je eigen troep op!! Dit is weer zo'n zoethoudertje, maar geef dan per maand dat het niet werkt ook het abbonnement geld terug, tot je een werkende dienst kan leveren! 

 

Reputatie 1

Hier ook al maanden problemen met de interactieve tv, en erg wisselende internet prestaties. Heb een eigen router AVM fritz, met bijbehorende repeaters waarop 1 de interactieve tv is aangesloten. Heeft altijd goed gewerkt tot het moment dat de interactieve tv is geüpgrade met de nieuwe look en menu's e.d. Sindsdien is het een drama, continu happeren en blauw scherm en gebeurt een aantal keer per avond. Meerdere keer gereset en lijkt dan even goed te gaan, maar na een paar dagen weer mis. Zelfs radio luisteren gaat niet zonder problemen. Verder is de tvbox verschrikkelijk traag geworden. Wat me opviel met de tv, als het probleem zich voordoet, en ik hem even op pauze zet en dan weer start hij het vervolgens een stuk beter doet. Enige nadeel is dat je iedere keer als je de gids opent of het menu hij programma terugkijken stopt en het weer begint te haperen. Kpn al zo vaak gebeld, kunnen niks doen omdat ik een eigen router heb, moet ik eerst een abonnementje afsluiten voor het onderhoud. Terwijl het probleem daar waarschijnlijk niet zit. Ik heb nu AVM gemaild, kreeg binnen een paar dagen antwoord vanuit Duitsland ze kunnen nog niks vreemds vinden in de router, en of ik de logbestanden door wil sturen als het probleem zich voordoet. Maar ben bang dat zij ook niks kunnen doen. Overigens werkt momenteel de itv app via mobiel nu gelukkig wel beter, dat is ook weleens anders geweest.

Kun je het eens proberen met een directe kabel tussen de AVM en de iTV? De repeaters zijn nu draad loos neem ik aan? 

Bedankt voor het meedenken, maar dat lost mijn probleem niet op, moet ik dan maar een kabel door het hele huis gaan leggen?  Het heeft altijd gewerkt, en het is niet alleen de tv, ook internet verbinding is onstabiel. Ik vind dat kpn moet zorgen dat het werkt, maar gelijk het probleem bij je terug leggen vind ik een beetje te simpel. Je maakt mij niet wijs dat bij iedereen die hier zit de installtie niet op orde is. En ik ga niet een hele avond lekker mijn tvbox zitten updaten, daar betaal ik niet voor. Laat ze hun eigen troep oplossen. En excuus voor de taal, ik waardeer de hulp maar ik erger me enorm naar de lakse maar ook asociale houding van dit soort bedrijven. Het probleem is dat ze toch wel.weten dat je ze nodig hebt. Maar als.je niet in staat bent een fatsoenlijke dienst te leveren, met bijbehorende service.. Ik heb niet zonder reden alle kpn apparatuur eruit gegooid, en zelf apparatuur gekocht. En ja ik snap dat ze niet iedereen kunnen ondersteunen die er zelf wat aanhangt  maar avm fritz leveren ze zelf ook, en geven ondersteuning voor een betaald abbonnement. Maar als je nu wat vraagt doen ze niks, geen abbonnement, geen hulp, ongeacht of het nou aan je eigen installatie ligt of niet. Als zij kunnen aantonen dat het aan mijn installatie ligt, wil ik best een abbonnement afsluiten voor een jaar. Maar kom niet met van die kut oplossingen, of vragen of ik mijn tv in de meterkast kan aansluiten en kijken hoe het dan is. Stuur lekker een monteur die dat even gaat testen,.

 

M.vr.gr.

Michael

Snap ik, is ook balen. En wat maakt nu dat het opeens slechter werkt dan voorheen.

Ik heb zelf recent geëxperimenteerd met een wifi-connectie van de Experiabox naar de iTV ontvanger door middel van twee (niet goedkope) mesh routers, ter vervanging van twee powerline adapters.
Had er hier een topic/vraag over gemaakt: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/mesh-router-wifi-access-point-interactieve-tv-anno-2020-515664

Ben daar op teruggekomen. Toch in toenemende mate hick-ups. En vorige week liep het helemaal spaak. Ik kreeg consequent de feedback van netwerkspecialisten dat multicast, waar de ip-TV gebruik van maakt, problematisch is over wifi. Kwam bv ook deze quote nog tegen:

Unfortunately, multicast or broadcast on Wi-Fi is a problem………….  There is a proposed standard that is supposed to fix some of the problems with multicast on Wi-Fi, but nothing currently supports it, as far as I can tell.  ……... Many people try to set up something like you describe, but it almost always ends in disappointment. What seems to look good on paper, and would work well on a wired network, will simply not work as envisioned on Wi-Fi.’ link

En of het nou terecht is of niet, risico is dus dat ook een monteur niet heel veel kan betekenen, behalve dan twee Powerline adapters inpluggen.

Ik heb dus de twee powerline adapters die ik nog had weer ingeplugd, en die connectie wordt nu alleen gebruikt door de Arris tv-ontvanger. En dat lijkt nu voor ons goed te werken.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 5
Badge +2

Voor iedereen: Marcia heeft gisteren een reactie geplaatst, ik heb deze vanmiddag aan het startbericht toegevoegd. Het komt erop neer dat deze foutcode niet nieuw is. Het is een andere voor de foutmelding ‘Zender Niet Beschikbaar’. Deze melding heet nu ‘Verbinding met Zender Verbroken’ zoals je ook ziet in de titelbalk van de foutmelding, en het heeft deze nummercode erbij gekregen. Echter blijven de stappen om het op te lossen hetzelfde als ze voorheen waren.

Zender Niet Beschikbaar / Verbinding met Zender Verbroken is iets dat meestal ontstaat als de verbinding tussen je tv ontvanger en de Experia Box (of eventueel eigen router) niet optimaal is. Ik geef even een paar extra tips hieronder voor situaties waarin deze foutcode kan voorkomen. 

 

TV ontvanger aangesloten via draadloze verbindingsset of op draadloos aangesloten Superwifi

De foutmelding komt, naar verhouding, het meeste voor als je gebruik maakt van een draadloze verbindingsset. Dat werkt via het stroomnetwerk en we zitten nu weer in de donkere dagen van het jaar waar er meer lichten aan zijn 's avonds. Tel daar bij op kerstverlichting die je wellicht al hebt. Al dit extra gebruik van het stroomnetwerk kan voor verstoring zorgen op de verbinding naar de tv. Kijk dan ook, als je de foutmelding krijgt, of je rode/oranje lampjes op je DVS ziet. Zo ja, neem dit topic over het oplossen van storingen met DVS eens door.

Heb je de ontvanger verbonden met een draadloos aangesloten Superwifi, kijk dan of je deze ontvanger toch bekabeld kunt aansluiten. Het is technisch mogelijk om hem op een draadloze Superwifi te hebben, maar niet iets wat we officieel ondersteunen.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op Experia Box via een switch / access point / eigen router

Zorg ervoor dat het apparaat IGMP snooping ondersteunt. Als het om een eigen router gaat, zorg dat deze in access point modus staat en niet in router modus.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op eigen router, zonder Experia Box

Zorg dat je instellingen kloppen. We hebben daar nuttige topics over (Vrije modemkeuze bij KPN, Eigen router ipv de Experia Box), waar je info vindt en om hulp kunt vragen. Als je er daarmee niet uitkomt, maak ook gerust een nieuw topic aan.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op Experia Box, Experia Wifi of bekabelde Superwifi

In deze gevallen zou het in principe goed moeten zijn. Als je deze foutcode dan toch met enige regelmaat krijgt, kijk eens naar je internetsnelheid. Meet deze, bekabeld, via speedtest.net. Interactieve tv gebruikt ongeveer 4 Mbit voor SD en ongeveer 8 Mbit voor HD. Als je daar niet heel ver boven zit dan kan het zijn dat tegelijkertijd tv kijken en internet gebruiken niet vlekkeloos verloopt. 

Ik denk dat de melding dieper gaat dan verbinding kwijt tussen kastje en modem. Wij hadden het juist als we een live uitzending pauzeerde en terugspoelen. En dan tijdens het terugspoelen. Al na een seconde of 5 kwam deze melding al. Ik dacht dat het kastje zo'n 2gb aan geheugen had om live uitzendingen op te slaan tijdens het kijken (buffer). Dit betekent dus dat het uit teruglezen uit het geheugen ook deze melding kan veroorzaken.

 

Ik vind dit toch wel te gek voor woorden eerlik gezegd. KPN zet Telfort over/voert wijzigingen door en klanten hebben last van stilstaand beeld. Voorheen werkte alles gewoon prima. En nu moet de klant maar van alles proberen met kabels en instellingen en resetten etc.. om de boel goed te krijgen. KPN moet er gewoon voor zorgen dat het goed werkt. Niet de klant. Als het voorheen bijv. goed werkte met een switch ertussen, moet het nu ook goed werken met een switch ertussen. Ik heb een KPNbox 12 gekregen en nieuwe software en nu hebben we steeds last van die foutcode. Voorheen werkte alles echter prima. Een reset werkt niet, een herstart werkt niet, software opnieuw installeren werkt niet.

Reputatie 1
Badge

Foutcode Verbinding met Zender Verbroken stb-nmc-400 [tv-ontvanger]

 

Beste iedereen, de foutcode die iedereen kende ‘zender niet beschikbaar’ heeft plaatsgemaakt voor foutcode  Verbinding met zender verbroken: stb-nmc-400.  Je ziet dit ook in de titelbalk van de foutmelding

Het was ons in eerste instantie niet helemaal duidelijk dat deze wijziging had plaatsgevonden, vandaar ook de verwarring vanuit onze kant. We zien geen algemene storing rondom deze foutcode. De stappen om het op te lossen blijven dan ook dezelfde als voorheen, deze zijn te vinden op onze website. De link daarvoor wordt ook vermeld in de foutmelding zelf.  

 

Initiële melding

Meerdere klanten melden last te hebben van de foutcode stb-nmc-400. Daarom hebben wij iedereen samengevoegd in een topic. We zetten dit door naar onze iTV collegas's en hopen jullie snel, via dit topic, meer te kunnen vertellen. We doen ons best jullie zo snel mogelijk te voorzien van een oplossing. Onze excuses voor het ongemak. 

Een reset kan het probleem verhelpen. Op onze website vind je uitleg hoe je je tv-ontvanger kunt resetten. Zorg dat de tv-ontvanger tijdens de reset direct bekabeld is aangesloten op het modem. 

 

Update 26/11

Zender Niet Beschikbaar / Verbinding met Zender Verbroken is iets dat meestal ontstaat als de verbinding tussen je tv ontvanger en de Experia Box (of eventueel eigen router) niet optimaal is. Ik geef even een paar extra tips hieronder voor situaties waarin deze foutcode kan voorkomen. 

 

TV ontvanger aangesloten via draadloze verbindingsset of op draadloos aangesloten Superwifi

De foutmelding komt, naar verhouding, het meeste voor als je gebruik maakt van een draadloze verbindingsset. Dat werkt via het stroomnetwerk en we zitten nu weer in de donkere dagen van het jaar waar er meer lichten aan zijn 's avonds. Tel daar bij op kerstverlichting die je wellicht al hebt. Al dit extra gebruik van het stroomnetwerk kan voor verstoring zorgen op de verbinding naar de tv. Kijk dan ook, als je de foutmelding krijgt, of je rode/oranje lampjes op je DVS ziet. Zo ja, neem dit topic over het oplossen van storingen met DVS eens door.

Heb je de ontvanger verbonden met een draadloos aangesloten Superwifi, kijk dan of je deze ontvanger toch bekabeld kunt aansluiten. Het is technisch mogelijk om hem op een draadloze Superwifi te hebben, maar niet iets wat we officieel ondersteunen.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op Experia Box via een switch / access point / eigen router

Zorg ervoor dat het apparaat IGMP snooping ondersteunt. Als het om een eigen router gaat, zorg dat deze in access point modus staat en niet in router modus.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op eigen router, zonder Experia Box

Zorg dat je instellingen kloppen. We hebben daar nuttige topics over (Vrije modemkeuze bij KPNEigen router ipv de Experia Box), waar je info vindt en om hulp kunt vragen. Als je er daarmee niet uitkomt, maak ook gerust een nieuw topic aan.

 

TV ontvanger bekabeld aangesloten op Experia Box, Experia Wifi of bekabelde Superwifi

In deze gevallen zou het in principe goed moeten zijn. Als je deze foutcode dan toch met enige regelmaat krijgt, kijk eens naar je internetsnelheid. Meet deze, bekabeld, via speedtest.net. Interactieve tv gebruikt ongeveer 4 Mbit voor SD en ongeveer 8 Mbit voor HD. Als je daar niet heel ver boven zit dan kan het zijn dat tegelijkertijd tv kijken en internet gebruiken niet vlekkeloos verloopt. 

 

Laatste update: 26-11-2020 om 21:20

Nou Ja zeg, dit is toch wel de bloody limit. Dus omdat de de tekst van de foutmelding veranderd is bestaat het probleem ineens niet meer? Ik HAD helemaal geen problemen totdat er aan jullie kant iets is veranderd. Interesseert me helemaal niks welke foutmelding er op mijn scherm komt maar gezien de reacties op dit forum ligt dit probleem niet bij de gebruiker maar bij de leverancier.
Dus: Snel oplossen of abonnementsgeld opschorten. 

Ja hoor!! Net dit weekend verhuisd en in het nieuwe huis nog geen TV kunnen kijken doordat we continue deze storing krijgen. Van alles geprobeerd, maar niets heeft tot nu toe geholpen. Wel super toevallig dat deze storing ineens weer ‘landelijk’ optreedt…

Inderdaad zijn de problemen (in het oude huis ook al die foutcode meermalen gehad...) gekomen NADAT de software was geupdated. Kan KPN die software niet terugzetten? Kunnen wij testen of dat beter werkt… Kom op KPN, dit is geen doen!

Zijn er alternatieve aanbieders die ook UTP verbindingen aanbieden? Ziggo is met Coax geen serieuze optie...

 

Netflix werkt daarintegen weer wel gewoon, via de settop van KPN… HOE DAN???

Reputatie 7
Badge +15

Hallo iedereen, ik heb de gegevens van de mensen die zich nieuw hebben gemeld in dit topic doorgezet naar mijn collega's. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing en hoe meer voorbeelden we hebben hoe beter. Tot die tijd wil ik adviseren de opties van Erik te proberen.

Door al het gedoe met kabels en proberen en tobben, is de TV gevallen en echt heel erg defect. Ook dat nog :scream:

Mooi excuus een nieuwe te kopen...

Reputatie 1

Netflix werkt daarintegen weer wel gewoon, via de settop van KPN… HOE DAN???

 

Netflix gebruikt geen Multicast, maar ‘gewoon’ HTTP als streaming protocol. Een AppleTV, of bv een Sonos of iets dergelijks zal er ook geen last van hebben. 

 

Balen van die tv die gevallen is. Wellicht handig nu:

https://tweakers.net/reviews/8226/de-grootste-prijsdalers-van-black-friday-ons-overzicht-van-de-beste-deals.html

https://tweakers.net/televisies/vergelijken/

Klantenservice gebeld, die konden ook geen oplossing bieden.. behalve de Mediabox laten vervangen.. Daarnaast ook aangegeven dat mijn wifi versterker van KPN niet meer lijkt te functioneren sinds begin deze week. Wanneer deze problemen zijn gestart. 

Advies was de wifi versterker te checken en het WiFi via de KPN site te verbeteren indien mogelijk. Dit was zonder echt succes, er staat nu gepland dat er donderdag een monteur komt om naar beide problemen te komen kijken.. Oftewel een hoop tijd en mogelijk een hoop werk verder, met de vraag of dit de oplossing gaat zijn.

Reputatie 2
Badge

Hier precies het zelfde van de week 3 keer en vanavond 27-11-2020 ongeveer 45 minuten  geleden stb-nmc-400 experia  gereset wifi is al 2 weken slecht dus heb ik 2 bekabelde wifi versterkers gekregen maar beter is het niet geworden betaal voor 100 maar kom daar niet aan

Reputatie 2
Badge

Ook ik heb de wifi manager  gedaan werd het nog slechter ik denk maar een andere leverancier heb met Telfort nooit problemen gehad

Reputatie 1

Hier gisteravond 2x deze foutcode gehad en begin van de week ook al een keer. Ik gebruik een eigen ubiguiti edgerouter4 en voorheen weinig to bijna nooit een probleem gehad. Mijn 500/500 glasvezel verbinding zou geen belemmering mogen zijn. Na alles te hebben gereset, setopbox, switches, router doet alles het weer maar inderdaad wel irritant omdat het toch weer enkele minuten duurt. 

off topic: Wat me daarnaast ook opvalt is de laatste tijd ook steeds meer haperingen in het terugkijken bij uitzendingen of vertraagde uitzendingen (bij gebruik van pause).

@DRobbieD, wil je hier eens een apart topic voor aanmaken? Deze foutcode, Niet Verbonden met Zender, gebeurt meestal als de verbinding tussen tv ontvanger en modemrouter niet helemaal ok is. Omdat jij niet de Experia Box gebruikt kan het zijn dat er ergens een updateje is geweest waardoor je wellicht iets moet aanpassen. Geef in de titel van het nieuwe topic aan dat je een Edgerouter hebt. We hebben namelijk experts hier aanwezig met veel kennis van die apparaten.

 

Hi Erik, zal ik doen. Ik heb nu ook het forum gevonden met meer expertise over gebruik van Edgerouter ed. Ik hoop in elk geval dat het snel wordt opgelost aangezien het probleem nu continue is.

Hopelijk kan KPN info delen over mogelijke technische wijzigingen / updates. Ik verwacht niet dat het door een wijziging aan mijn kant ligt aangezien ik de firmware (en configuratie) al een jaar niet heb geupdate van mijn router. Na een herinstallatie van de setopbox en  nieuwe directe kabel naar de router (alle switches uit de lijn gehaald) blijft het probleem bestaan. Wat ik in de andere fora zie is dat het lijkt op een bepaalde timeout van 260 seconden die optreed gerelateerd aan de igmp proxy.

Hier gisteravond 2x deze foutcode gehad en begin van de week ook al een keer. Ik gebruik een eigen ubiguiti edgerouter4 en voorheen weinig to bijna nooit een probleem gehad. Mijn 500/500 glasvezel verbinding zou geen belemmering mogen zijn. Na alles te hebben gereset, setopbox, switches, router doet alles het weer maar inderdaad wel irritant omdat het toch weer enkele minuten duurt. 

off topic: Wat me daarnaast ook opvalt is de laatste tijd ook steeds meer haperingen in het terugkijken bij uitzendingen of vertraagde uitzendingen (bij gebruik van pause).

@DRobbieD, wil je hier eens een apart topic voor aanmaken? Deze foutcode, Niet Verbonden met Zender, gebeurt meestal als de verbinding tussen tv ontvanger en modemrouter niet helemaal ok is. Omdat jij niet de Experia Box gebruikt kan het zijn dat er ergens een updateje is geweest waardoor je wellicht iets moet aanpassen. Geef in de titel van het nieuwe topic aan dat je een Edgerouter hebt. We hebben namelijk experts hier aanwezig met veel kennis van die apparaten.

 

Hi Erik, zal ik doen. Ik heb nu ook het forum gevonden met meer expertise over gebruik van Edgerouter ed. Ik hoop in elk geval dat het snel wordt opgelost aangezien het probleem nu continue is.

Hopelijk kan KPN info delen over mogelijke technische wijzigingen / updates. Ik verwacht niet dat het door een wijziging aan mijn kant ligt aangezien ik de firmware (en configuratie) al een jaar niet heb geupdate van mijn router. Na een herinstallatie van de setopbox en  nieuwe directe kabel naar de router (alle switches uit de lijn gehaald) blijft het probleem bestaan. Wat ik in de andere fora zie is dat het lijkt op een bepaalde timeout van 260 seconden die optreed gerelateerd aan de igmp proxy.

Welke andere fora? Ik zou graag meelezen. Dank!

Reputatie 1

Hier gisteravond 2x deze foutcode gehad en begin van de week ook al een keer. Ik gebruik een eigen ubiguiti edgerouter4 en voorheen weinig to bijna nooit een probleem gehad. Mijn 500/500 glasvezel verbinding zou geen belemmering mogen zijn. Na alles te hebben gereset, setopbox, switches, router doet alles het weer maar inderdaad wel irritant omdat het toch weer enkele minuten duurt. 

off topic: Wat me daarnaast ook opvalt is de laatste tijd ook steeds meer haperingen in het terugkijken bij uitzendingen of vertraagde uitzendingen (bij gebruik van pause).

@DRobbieD, wil je hier eens een apart topic voor aanmaken? Deze foutcode, Niet Verbonden met Zender, gebeurt meestal als de verbinding tussen tv ontvanger en modemrouter niet helemaal ok is. Omdat jij niet de Experia Box gebruikt kan het zijn dat er ergens een updateje is geweest waardoor je wellicht iets moet aanpassen. Geef in de titel van het nieuwe topic aan dat je een Edgerouter hebt. We hebben namelijk experts hier aanwezig met veel kennis van die apparaten.

 

Hi Erik, zal ik doen. Ik heb nu ook het forum gevonden met meer expertise over gebruik van Edgerouter ed. Ik hoop in elk geval dat het snel wordt opgelost aangezien het probleem nu continue is.

Hopelijk kan KPN info delen over mogelijke technische wijzigingen / updates. Ik verwacht niet dat het door een wijziging aan mijn kant ligt aangezien ik de firmware (en configuratie) al een jaar niet heb geupdate van mijn router. Na een herinstallatie van de setopbox en  nieuwe directe kabel naar de router (alle switches uit de lijn gehaald) blijft het probleem bestaan. Wat ik in de andere fora zie is dat het lijkt op een bepaalde timeout van 260 seconden die optreed gerelateerd aan de igmp proxy.

Welke andere fora? Ik zou graag meelezen. Dank!

Hi Henri,

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

en als je ook gebruik maakt van ubiguiti apparatuur dan kun je ook nog hier kijken

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1883441

@Hermanus18 : Wifi staat in principe los van deze storing. Het is natuurlijk wel heel vervelend dat je daar ook last van hebt. Ik  wil ik je vragen om de tips in dit topic te bekijken: https://forum.kpn.com/internet-9/oplossingen-voor-trage-en-wegvallende-wifi-490779 Mocht het daar niet mee lukken, kun je zelf een topic aanmaken zodat wij daar individueel mee aan de slag kunnen.