KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Reputatie 7
Badge +20

@Harry nieboer , ik denk dat het meer zegt over de kwaliteit van sommige HDMI kabels.

Ik weet niet welke KPN TV decoder je hebt, maar goede kabels adviseer ik altijd.

Reputatie 2

@Harry nieboer , ik denk dat het meer zegt over de kwaliteit van sommige HDMI kabels.

Ik weet niet welke KPN TV decoder je hebt, maar goede kabels adviseer ik altijd.

Als een kabel het al jaren doet ga ik er van uit dat het een goede kabel is. En als je dan nog twee andere kabels hebt geprobeerd, krijg je toch het idee dat het niet aan de kabel ligt.

Overigens is een “goede” kabel ook nog steeds geen garantie
 

 

Reputatie 7
Badge +7

@Harry nieboer , ik denk dat het meer zegt over de kwaliteit van sommige HDMI kabels.

Ik weet niet welke KPN TV decoder je hebt, maar goede kabels adviseer ik altijd.

Als een kabel het al jaren doet ga ik er van uit dat het een goede kabel is. En als je dan nog twee andere kabels hebt geprobeerd, krijg je toch het idee dat het niet aan de kabel ligt.
----

@Harry nieboer en @joop2011  Ik heb toch echt het idee dat het niet (alleen) aan de hdmi-kabel ligt. Met wat ik bij mij gezien heb en ook wat ik getest en uitgesloten heb, heb ik toch heel sterk het vermoeden dat het iets in de software en/of het kpn-netwerk is. En dan misschien in combinatie met een bepaald merk/type tv.

Gelukkig gaat het de laatste tijd best goed bij mij.

Reputatie 3
Badge +1

@wieleke

 

 

Persoonlijk vind ik dit heel irrationeel. Die stroomschakkelaars van jou. Zijn dat opwindschakelaars?

 

In antwoord op je vraag: kantel schakelaars, geen tijdklokken dus. We moeten er dus zelf aan denken de apparaten aan en uit te schakelen. Dit wordt tweede natuur, maar wordt soms ook wel eens vergeten (maar echt heel soms).

Je gebruikt toch geen schakelaars met lampjes erin hè?


Die schakelaars hebben lampjes.  En ik zie je al denken,  stroombesparen wordt het hem niet. De emotie is ook meer om apparatuur niet aan te laten, spaarstand of niet. 

Eigenlijk vind ik het wel een maffe ervaring dat ik hier loop uit te leggen (verantwoorden…?) dat het best logisch is apparaten uit te schakelen wanneer ze niet worden gebruikt. Het is logisch geworden ze permanent aan te laten. Maar waarom eigenlijk? Het is toch niet meer nodig? Opnemen gebeurt in de cloud.  Hardware kan snel genoeg worden uitgelegd  om on the fly te updaten, of desnoods op de achtergrond, of tijdens de start.  Evenzo kan starten heel snel. Het lijkt mij dus heel logisch om als klanten vlotte hardware te vragen die zonder sanctie voor de gebruikservaring aan en uit te zetten is.

De boel omdraaiende is het eigenlijk best wel maf dat we het als een geaccepteerd verschijnsel zijn gaan zien dat apparaten die we maar op zijn best enkele uren per dag gebruiken permanent aan laten. Het is laaghangend fruit dit uit te zetten.

En die magnetron van ons, die is misschien een half uur per dag aan, waar zijn we mee bezig,  waar is die kantel schakelaar op dat ding? Lampje mag van mij dan ook nog wel, maar alleen als hij aan is.

Het is allemaal mindset mensen, en een beetje omdenken.

Reputatie 7
Badge +30

@Theo v H, @An-DH, jammer te horen dat jullie dit (weer) ervaren. Zouden jullie beiden een keer een Frisse start willen uitvoeren (Menu > Instellingen > Systeem) en kijken of het daarna nog steeds gebeurt?  

En, An-DH, aan welke moderator heb je dit doorgegeven? Zodat we niet onverhoopt dingen dubbel gaan lopen doen. 

 

Gisteren zag ik NMC-versie 8.0.118_1 op  m'n 8001. Zoals gebruikelijk was de resolutie weer teruggesteld naar 720P (van UHD@50Hz). Maar deze keer liep de ontvanger niet vast (zoals de vorige keren sinds het nieuwe menu) toen ik 'm weer op UHD@50Hz instelde, een vooruitgang :thinking:

Hmmm, halve vooruitgang. Ik blijf het idee hebben dat er op accountniveau bij jou iets niet helemaal 100% is. Maar ik kan er dan ook niet echt de vinger op leggen wat daarin dan dit effect zou kunnen hebben. Ik denk er nog even verder over door, misschien dat ik nog een idee of ingangetje kan vinden voor verdere navraag/checken.

 

 

@Jasper @Erik_  Zwart beeld probleem opgelost, eindelijk.

 

De situatie met continue zwarte beelden bij mij is opgelost. Uiteindelijk bleek vervanging van de HDMI kabel het probleem op te lossen.

Wat kanttekeningen:
 

Hiervoor al DRIE andere hdmi kabels geprobeerd, maar daarmee bleven de zwarte beelden.

De wel werkende VIERDE kabel is er één die meegeleverd is met een nieuw computer beeldscherm.

Dat de KPN TV-ontvanger problemen heef met 75% van de kabels is wel schrijnend.

 

Voor de problemen begonnen zat de TV al geruime tijd verbonden met de zelfde HDMI kabel.
Eerst met de TV-ontvanger van XMS, later Telfort, daarna KPN.
Pas na een tijd KPN ontstonden de problemen. 
 

Mijn conclusie is dat de software in de TV-ontvanger van KPN niet goed om kan gaan met sommige HDMI kabels. En dat dat probleem op enig moment is ontstaan door installatie van nieuwe software.

De oorzaak van het probleem ligt m.i. daarmee bij KPN.

 

Mijn tip zou zijn om de TV-ontvangers in het vervolg te leveren met een HDMI kabel, en die combinatie voor het versturen te testen.

Heb nu maanden problemen gehad en alles geprobeerd wat mij door KPN is aangereikt. Inclusief een paar maal vervangen van de HDMI kabel zonder succes. Heb in die periode weinig kijkplezier gehad en veel functionaliteit waar ik wel voor heb betaald niet kunnen gebruiken (zoals ongestoord TV kijken, en opnames terugkijken van zenders die alleen met de TV-ontvanger terug te kijken zijn).

 

Ben benieuwd naar de reactie van KPN.

Harry Nieboer

 

Fijn dat het nu opgelost is, @Harry nieboer! We vermoedden inderdaad al wel dat het een HDMI ding is. Het is alleen lastig om dan te kunnen zeggen wat precies. TV ontvangers (bij nieuwe bestelling, niet bij een servicewissel) worden geleverd met een kwalitatief goede HDMI kabel. Als er structureel iets met die kabel aan de hand zou zijn, dan zouden we veel meer problemen zien. Wil niet zeggen dat er dan niet eens individueel een bij kan zitten waar een probleem mee is. Of dat een kabel bij een individuele klant toch niet goed werkt. Ik heb je bericht in ieder geval doorgezet naar de technische mensen, dan kunnen ze het in ieder geval meenemen. 

Reputatie 5
Badge +5

@Erik_ 

Is na te vragen bij moderator Shyrin.  
En de “frisse Start” is al vaker uitgevoerd. 

Reputatie 2

@Jasper @Erik_ zwarte beelden - te vroeg gejuigd

vanavond weer continue zwarte beelden.

de nieuwe kabel, net als vorige week, nu niet netjes van ontvanger naar achteren laten lopen, maar over ontvanger heen voor de kast langs.

Kabel staat nu onder spanning, zwarte beelden zijn over. Zou aansluiting van HDMI in ontvanger speling of defect hebben? 

 

 

@Theo v H@An-DH, jammer te horen dat jullie dit (weer) ervaren. Zouden jullie beiden een keer een Frisse start willen uitvoeren (Menu > Instellingen > Systeem) en kijken of het daarna nog steeds gebeurt?  

En, An-DH, aan welke moderator heb je dit doorgegeven? Zodat we niet onverhoopt dingen dubbel gaan lopen doen. 

@Erik_

Wanneer stoppen de moderators met die vraag over een frisse start van de STB’s. Op dit gebied ben ik niet zonder ervaring. Een reboot is echt het laatste redmiddel als de software waardeloos is en een diskwalificatie van de ontwikkelaar die er aan heeft gewerkt. Ik weet niet wie jullie hebben ingehuurd of wie de leiding had. Maar met de STB’s die wij hebben werkt het nu uitstekend, niet perfect, maar de laatste opmerking van wjb over het niet meer leveren van de 5202 doet mijn hoop rijzen.

De ontwikkelaars die aan de nieuwste STB software voor KPN hebben gewerkt, hebben een perfecte job gedaan. Toen het de eerste keer op onze STB’s was gedumpt leek het net als onderstaande. Maar nu hebben wij niets hierover klagen. (Wel nog wensen).

https://www.youtube.com/watch?v=5p8wTOr8AbU

Reputatie 7

Maar met de STB’s die wij hebben werkt het nu uitstekend, niet perfect, maar de laatste opmerking van wjb over het niet meer leveren van de 5202 doet mijn hoop rijzen.

Welke opmerking doel je dan op?

Maar met de STB’s die wij hebben werkt het nu uitstekend, niet perfect, maar de laatste opmerking van wjb over het niet meer leveren van de 5202 doet mijn hoop rijzen.

Welke opmerking doel je dan op?

Daar wilde je niets over schrijven, dus vraag me nu niet om dat wel te doen. :joy: Ik vond jouw opmerking enigzins cryptisch maar zeer gepast. 

Reputatie 7

Maar met de STB’s die wij hebben werkt het nu uitstekend, niet perfect, maar de laatste opmerking van wjb over het niet meer leveren van de 5202 doet mijn hoop rijzen.

Welke opmerking doel je dan op?

Daar wilde je niets over schrijven, dus vraag me nu niet om dat wel te doen. :joy: Ik vond jouw opmerking zeer gepast. 

Heb je een link naar die opmerking en waarom doet die opmerking jouw hoop rijzen?

Maar met de STB’s die wij hebben werkt het nu uitstekend, niet perfect, maar de laatste opmerking van wjb over het niet meer leveren van de 5202 doet mijn hoop rijzen.

Welke opmerking doel je dan op?

Daar wilde je niets over schrijven, dus vraag me nu niet om dat wel te doen. :joy: Ik vond jouw opmerking zeer gepast. 

Heb je een link naar die opmerking en waarom doet die opmerking jouw hoop rijzen?

Dat zou oneerlijk zijn want ik weet wat de werkelijke reden is maar ik laat het graag aan KPN om dat te communiceren.

Jouw tekst over het niet meer leveren van de 5202 in een draad die te lang is om een link te sturen.

Ik erger me wel erg aan jouw vragen hierover, ik schreef iets aan @Erik_  waarin ik niet mijn 100% tevredenheid wilde tonen. En jij begint hier een hele off topic discussie over. . 

 

Reputatie 7

Maar met de STB’s die wij hebben werkt het nu uitstekend, niet perfect, maar de laatste opmerking van wjb over het niet meer leveren van de 5202 doet mijn hoop rijzen.

Welke opmerking doel je dan op?

Daar wilde je niets over schrijven, dus vraag me nu niet om dat wel te doen. :joy: Ik vond jouw opmerking zeer gepast. 

Heb je een link naar die opmerking en waarom doet die opmerking jouw hoop rijzen?

Dat zou oneerlijk zijn want ik weet wat de werkelijke reden is maar ik laat het graag aan KPN om dat te communiceren.

En waarom doet die opmerking jouw hoop rijzen?

Reputatie 7
Badge +30

@Theo v H@An-DH, jammer te horen dat jullie dit (weer) ervaren. Zouden jullie beiden een keer een Frisse start willen uitvoeren (Menu > Instellingen > Systeem) en kijken of het daarna nog steeds gebeurt?  

En, An-DH, aan welke moderator heb je dit doorgegeven? Zodat we niet onverhoopt dingen dubbel gaan lopen doen. 

@Erik_

Wanneer stoppen de moderators met die vraag over een frisse start van de STB’s.

Korte antwoord: nooit. 

Langer antwoord: een frisse start is géén reboot. Frisse start zet de ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen en laad de software opnieuw in. Soms kunnen problemen ontstaan als een update net niet helemaal lekker is binnengekomen of dat ‘gewoon' bij het opstarten de ontvanger zich ergens in verslikt. Door dan de frisse start te doen gaat alles even terug naar de basis. Bij heel veel dingen zien we ook gewoon dat dit het probleem verhelpt. Daarom is (na een reguliere herstart) een Frisse start een van de dingen waar we eigenlijk altijd om zullen vragen en ook zullen aanraden.

 

@Jasper @Erik_ zwarte beelden - te vroeg gejuigd

vanavond weer continue zwarte beelden.

de nieuwe kabel, net als vorige week, nu niet netjes van ontvanger naar achteren laten lopen, maar over ontvanger heen voor de kast langs.

Kabel staat nu onder spanning, zwarte beelden zijn over. Zou aansluiting van HDMI in ontvanger speling of defect hebben? 

Neem ik ook nog even mee richting de tv mensen, Harry!

 

 

@Erik_ 
Is na te vragen bij moderator Shyrin.  
En de “frisse Start” is al vaker uitgevoerd. 

Dank je, An-DH, dan heb ik op het moment even geen verdere vragen/suggesties voor je. 

 

Reputatie 2

Sinds de vorige update (volgens mij de NMC 8.0.116_2 / HTML 4.117.211) hebben we bij allebei onze VIP2952 V2 ontvangers nu verschillende keren gehad dat na het op standby zetten van de ontvangers het display (waarop het kanaalnummer te zien is) aan blijft, terwijl de ontvanger wel in standby lijkt te gaan (beeld gaat op zwart en standby knop bovenop de ontvanger gaat van groen naar rood). Het maakt dan niet uit of het op standby zetten via de afstandsbediening gaat of via het knopje op de ontvangers. Het gebeurt soms en dus niet structureel. Met de laatste update is dat overigens nog steeds zo.
Aangezien we dit nog nooit eerder hebben gezien vermoeden we dat dit geïntroduceerd moet zijn met de vorige update. Verzoek bij dezen om dit a.u.b. weer te fixen. ;-)

Reputatie 7

Sinds de vorige update (volgens mij de NMC 8.0.116_2 / HTML 4.117.211) hebben we bij allebei onze VIP2952 V2 ontvangers nu verschillende keren gehad dat na het op standby zetten van de ontvangers het display (waarop het kanaalnummer te zien is) aan blijft, terwijl de ontvanger wel in standby lijkt te gaan (beeld gaat op zwart en standby knop bovenop de ontvanger gaat van groen naar rood). Het maakt dan niet uit of het op standby zetten via de afstandsbediening gaat of via het knopje op de ontvangers. Het gebeurt soms en dus niet structureel. Met de laatste update is dat overigens nog steeds zo.
Aangezien we dit nog nooit eerder hebben gezien vermoeden we dat dit geïntroduceerd moet zijn met de vorige update. Verzoek bij dezen om dit a.u.b. weer te fixen. ;-)

Dit is een bekend probleem en het treedt op als je de TV ontvanger uit zet terwijl je uitgesteld televisie aan het kijken was. (Terugkijken uit de gids of opname kijken)

Reputatie 7
Badge +30

De vorige HTML release is voltooid, de NMC release staat gepland om op 4 mei afgerond te zijn. Dus gaan we daarna gelijk weer door met de volgende HTML En dat is HTML 4.120.209.

Planning voor de uitrol is van 4 t/m 13 mei en dit zit erin:

  • Zoeken heeft een ander uiterlijk gekregen dat past bij de rest van het menu. Ook is de performance van het zoeken verbeterd (sneller).
     
    ​​
  • Vanwege de komende sportzomer hebben we een tweetal aanpassingen.
    • Verbeterde Sportomgeving, die qua uiterlijk past bij de overige On Demand onderdelen. Je vindt deze via Menu > Sport. Je vindt hier alle beschikbare sportuitzendingen zowel binnen je pakket, als los huurbare wedstrijden.

       

    • Extra Oranje Boven kleurinstelling. Via Menu > Instellingen > TV Menu kun je nu kiezen voor Oranje. Dit geeft je het dark mode menu maar dan met oranje highlights.

       

  • Notificatie op het scherm als de batterijen bijna leeg zijn (alleen voor de nieuwere afstandsbedieningen)
  • Op de 5202 ontvanger: onder Menu > Instellingen > Informatie wordt nu ook de softwareversie van de afstandsbediening getoond
  • Andere, kleinere, bug fixes en verbeteringen

@Theo v H@An-DH, jammer te horen dat jullie dit (weer) ervaren. Zouden jullie beiden een keer een Frisse start willen uitvoeren (Menu > Instellingen > Systeem) en kijken of het daarna nog steeds gebeurt?  

En, An-DH, aan welke moderator heb je dit doorgegeven? Zodat we niet onverhoopt dingen dubbel gaan lopen doen. 

@Erik_

Wanneer stoppen de moderators met die vraag over een frisse start van de STB’s.

Korte antwoord: nooit. 

Langer antwoord: een frisse start is géén reboot. Frisse start zet de ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen en laad de software opnieuw in. Soms kunnen problemen ontstaan als een update net niet helemaal lekker is binnengekomen of dat ‘gewoon' bij het opstarten de ontvanger zich ergens in verslikt. Door dan de frisse start te doen gaat alles even terug naar de basis. Bij heel veel dingen zien we ook gewoon dat dit het probleem verhelpt. Daarom is (na een reguliere herstart) een Frisse start een van de dingen waar we eigenlijk altijd om zullen vragen en ook zullen aanraden.

 

 

 

Sorry Erik, het is wel een reboot. Het gebeurt al heel lang bij auto’s en PC’s. Als je deze van stroom afhaalt (accukabels lostrekt), wordt vanuit de bios de instellingen weer geladen.

In garages gebruikte men dat vroeger veel als men geen vertrouwen had in de software. Tegenwoordig is de software van auto’s jonger dan zeg maar 25 jaar zover geavalueerd, dat men dat in garages gewoon niet meer doet om een storing op te lossen.  Men steekt een steker in de auto en met de meetcomputer wordt aangegeven wat stuk is. 

Bij verouderde auto’s doet men het natuurlijk nog steeds en dat zal ook nooit veranderen. 

Bij de oudere computers betekende een reboot  (opnieuw aanschoppen) dat je een stappeltje ponskaarten inlas. Later werd dat 1 kaartje die de commando’s had om der data van een pereferie af te halen, totdat de bios kwam en het gewoon van daaruit wordt ingelezen. 

Maar het was maar een advies om niet in de categorie verouderd te gaan vallen. 

 

Sorry, maar een reboot gebeurt met het al geïnstalleerde besturingssysteem. Voor kpn ontvangers is dat zoiets als opnieuw starten. Een Frisse Start laadt het besturingssysteem weer van de kpn servers en installeert het weer van scratch af aan. Dat is dus niet hetzelfde.

Reputatie 2

Sinds de vorige update (volgens mij de NMC 8.0.116_2 / HTML 4.117.211) hebben we bij allebei onze VIP2952 V2 ontvangers nu verschillende keren gehad dat na het op standby zetten van de ontvangers het display (waarop het kanaalnummer te zien is) aan blijft, terwijl de ontvanger wel in standby lijkt te gaan (beeld gaat op zwart en standby knop bovenop de ontvanger gaat van groen naar rood). Het maakt dan niet uit of het op standby zetten via de afstandsbediening gaat of via het knopje op de ontvangers. Het gebeurt soms en dus niet structureel. Met de laatste update is dat overigens nog steeds zo.
Aangezien we dit nog nooit eerder hebben gezien vermoeden we dat dit geïntroduceerd moet zijn met de vorige update. Verzoek bij dezen om dit a.u.b. weer te fixen. ;-)

Dit is een bekend probleem en het treedt op als je de TV ontvanger uit zet terwijl je uitgesteld televisie aan het kijken was. (Terugkijken uit de gids of opname kijken)

Bedankt voor de tip @wjb!

Ik heb het vanmiddag even gecheckt en dit is inderdaad de manier om het probleem te laten zien.

Weet iemand of hier al iets aan gedaan wordt door KPN?

Reputatie 7

Sinds de vorige update (volgens mij de NMC 8.0.116_2 / HTML 4.117.211) hebben we bij allebei onze VIP2952 V2 ontvangers nu verschillende keren gehad dat na het op standby zetten van de ontvangers het display (waarop het kanaalnummer te zien is) aan blijft, terwijl de ontvanger wel in standby lijkt te gaan (beeld gaat op zwart en standby knop bovenop de ontvanger gaat van groen naar rood). Het maakt dan niet uit of het op standby zetten via de afstandsbediening gaat of via het knopje op de ontvangers. Het gebeurt soms en dus niet structureel. Met de laatste update is dat overigens nog steeds zo.
Aangezien we dit nog nooit eerder hebben gezien vermoeden we dat dit geïntroduceerd moet zijn met de vorige update. Verzoek bij dezen om dit a.u.b. weer te fixen. ;-)

Dit is een bekend probleem en het treedt op als je de TV ontvanger uit zet terwijl je uitgesteld televisie aan het kijken was. (Terugkijken uit de gids of opname kijken)

Bedankt voor de tip @wjb!

Ik heb het vanmiddag even gecheckt en dit is inderdaad de manier om het probleem te laten zien.

Weet iemand of hier al iets aan gedaan wordt door KPN?

Ik heb begrepen dat het issue doorgegeven is aan de ontwikkelaars en dat dit in één van de komende versies verholpen zal worden.

@Erik_Met de update naar de HTML 4.119.205 gaat het goed, geluidsvertraging staat nog op nul, nu even afwachten wat de NMC doet de komende dagen, ik hou het in de gaten.


En nu met de nieuwe NMC is het ook goed gegaan, dus de bug die ik ervaarde is opgelost of een paar keer stom toeval.🤗

Reputatie 7
Badge +22


​​​Extra Oranje Boven kleurinstelling. Via Menu > Instellingen > TV Menu kun je nu kiezen voor Oranje. Dit geeft je het dark mode menu maar dan met oranje highlights.

 

​​​

@Erik_ dit hadden jullie 27 april moeten doen! :joy::rofl:

Geldt deze instellingen voor alle TV ontvangers?

Reputatie 7
Badge +16

Haha, eigenlijk wel hè @Dennis Schreve:wink: Als ik het goed begrepen heb, geldt de Oranje Boven kleurinstelling voor alle TV ontvangers!

Reputatie 7
Badge +16

Grappig dat oranje! Komt dat ook later nog in het groen? Vind dat witte op dat zwart aardig vloeken. :wink: