Beantwoord

KPN iTV app voor Apple TV

  • 7 April 2020
  • 243 reacties
  • 26219 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

243 reacties

Reputatie 1

Je vlieger gaat niet op. Als ik een 12 mbit stream nu met mijn Arris bekijk en morgen diezelfde stream met mijn Apple TV bekijk, dan heb ik per saldo toch niet meer of minder bandbreedte verbruikt?Ā 

Dan snap je dus echt niet wat IGMP multicasting betekent.

Het rekensommetje bij gebruik van de TV ontvangers:

15% van 2 miljoen is 300.000. 300.000 keer 7,5Mbps is zo'n 2,15Tbps

85% van 2 miljoen is 1.7 miljoen maar dat maakt niet uit, ze kijken life naar 50 zenders en dus hoeft elke zender maar Ć©Ć©n keer verzonden te worden. De benodigde bandreedte voor dir 1,7 miljoen televisies is dus 375Mbps (50 x 7,5Mbps) en dat is te verwaarlozen t.o.v. het uitgesteld kijken

Totaal bij gebruik van de TV ontvanger: zo'nĀ 2,15Tbps.

Ā 

Het rekensommetje bij gebruik van de app:

15% van 2 miljoen is 300.000. 300.000 keer 7,5Mbps is zo'n 2,15Tbps

85% van 2 miljoen is 1.7 miljoen en dat zijn nu ook unicasts. De benodigde bandbreedte is dus 1,7 miljoen keer 7,5Mbps is 12,15Tbpx

Totaal bij gebruik van de app: ruim 14,30Tbps. DaarĀ moet dusĀ heel wat netwerk- en rekencapaciteit voor ingekocht worden en dat zal.een stevige duit kosten.

Ik kan prima rekenen. Je vergelijking slaat alleen nergens op. Mensen kijken / streamen nu toch ook. Daar gaat niets aan veranderen, alleen de dvr wordt vervangen.
Ā 

Verder is je negativiteit echt enorm vermoeiend. Heb je het allemaal niet zo goed door of ben je een internet troll? Ik heb in ieder geval geen zin in een soort van ruzie op een forum waarop ik onderbouwd aangeef dat het tijd is voor een Apple TV app van KPN.

Ga aub iets nuttigs met je tijd doen

Reputatie 7

Ik kan prima rekenen. Je vergelijking slaat alleen nergens op. Mensen kijken / streamen nu toch ook. Daar gaat niets aan veranderen, alleen de dvr wordt vervangen.

Dus je snapt echt niet dat bij gelijk kijkgedrag er bijna 7 keer zo veel data verwerktĀ moet worden als iedereen i.p.v. via de TV ontvanger via de app televisie kijkt en dat daar een stevig prijskaartje aan zal hangen. Het is dus echt veel te simpel om te zeggen dat alleen de dvr vervangen wordt.

Reputatie 1

Ik kan prima rekenen. Je vergelijking slaat alleen nergens op. Mensen kijken / streamen nu toch ook. Daar gaat niets aan veranderen, alleen de dvr wordt vervangen.

Dus je snapt echt niet dat bij gelijk kijkgedrag er bijna 7 keer zo veel data verwerktĀ moet worden als iedereen i.p.v. via de TV ontvanger via de app televisie kijkt en dat daar een stevig prijskaartje aan zal hangen. Het is dus echt veel te simpel om te zeggen dat alleen de dvr vervangen wordt.

Dit is echt je reinste onzin. Mooie ā€˜canā€™t-do mentaliteitā€™ heb je. Fijne avond kerel!Ā 

Reputatie 7

Ik kan prima rekenen. Je vergelijking slaat alleen nergens op. Mensen kijken / streamen nu toch ook. Daar gaat niets aan veranderen, alleen de dvr wordt vervangen.

Dus je snapt echt niet dat bij gelijk kijkgedrag er bijna 7 keer zo veel data verwerktĀ moet worden als iedereen i.p.v. via de TV ontvanger via de app televisie kijkt en dat daar een stevig prijskaartje aan zal hangen. Het is dus echt veel te simpel om te zeggen dat alleen de dvr vervangen wordt.

Dit is echt je reinste onzin. Mooie ā€˜canā€™t-do mentaliteitā€™ heb je. Fijne avond kerel!Ā 

Hoezo is dat jereinste onzin, ik neem aan dat je mijn rekensommetje gezien hebt en echt waar, die klopt als een bus. Het grote verschil zit hem in unicasts (app) versus multicasts (TV ontvanger) bij life televisie kijken.

Ā 

Het is ook niet een "can't do mentaliteit" maar een kosten baten plaatje.

Reputatie 1

Ik kan prima rekenen. Je vergelijking slaat alleen nergens op. Mensen kijken / streamen nu toch ook. Daar gaat niets aan veranderen, alleen de dvr wordt vervangen.

Dus je snapt echt niet dat bij gelijk kijkgedrag er bijna 7 keer zo veel data verwerktĀ moet worden als iedereen i.p.v. via de TV ontvanger via de app televisie kijkt en dat daar een stevig prijskaartje aan zal hangen. Het is dus echt veel te simpel om te zeggen dat alleen de dvr vervangen wordt.

Dit is echt je reinste onzin. Mooie ā€˜canā€™t-do mentaliteitā€™ heb je. Fijne avond kerel!Ā 

Hoezo is dat jereinste onzin, ik neem aan dat je mijn rekensommetje gezien hebt en echt waar, die klopt als een bus. Het grote verschil zit hem in unicasts (app) versus multicasts (TV ontvanger) bij life televisie kijken.

Ā 

Het is ook niet een "can't do mentaliteit" maar een kosten baten plaatje.

Multicast heeft juist als voordeel dat de bandbreedte niet verandert wanneer meerdere mensen dezelfde stream kijken. Als de mediaspeler die stream overneemt is er geen probleem!Ā 

Mooi verhaal dat multicasting maar dat is alleen een voordeel voor kpn en zijn netwerk omdat het goedkoper is (live tv)Ā 

Wat boeit mij dat als klant

En de streaming van bijvoorbeeld Netflix moet die ook over het netwerk

En 4k Netflix heb je ook genoeg bandbreedte nodig verdeeld over de x aantal klantenĀ 

Dat gaat gewoon van je abonnement af die bandbreedte met live tv niet boeieĀ 

Maakt mij niks uit als de tv apps gewoon goed werken klaarĀ 

Als ik daar 7mbit voor in lever primaĀ 

Reputatie 2

Ik denk dat An21 probeert te zeggen dat hij/zij, en ik, en misschien wel velen, dus helemaal geen gebruik maken van de TV ontvanger en dus nu al andere manieren hebben gevonden om wel de AppleTV te gebruiken. Dan kan zijn via een illegale IPTV aanbieder, via NLZiet, via de NPO appĀ of geen live TV meer kijken en dus een streaming dienst aanzetten. Dat is ook allemaal data die over het lijntje gaat en KPN moet verwerken. Grote kans dat meer pijn doet omdat dit verkeer van buiten het KPN netwerk komt en dus duurder is dat enkel intern verkeer.

Ā 

Overigens is de KPN oplossing nu, ā€œGa maar Airplayen naar je Apple TVā€, wat dus ook gewoon over IP naar je KPN app op je iPhone komt.

Ā 

Je hebt helemaal gelijkĀ dat de kwaliteit via de KPN app minder is dan via een TV ontvanger, maar ik vind dat een veel minder groot probleem dan dat ik helemaal geen Apple TV app heb. Bij bijvoorbeeld de Ziggo app hadden we hier geen problemen mee thuis.

Ā 

Los daarvan, KPN is een premium merk, daar betalen we ook premium voor en dan verwacht ik ook dat ze premium diensten leveren.

Reputatie 7

Multicast heeft juist als voordeel dat de bandbreedte niet verandert wanneer meerdere mensen dezelfde stream kijken.

Bingo ... exact, spijker op z'n kop en daar zit hem dus de crux.

Die apps maken gebruik van unicasts via Internet en alleen de TV ontvangers maken gebruik van multicasts. Dat is waarom de benodigde bandbreedte zo zal exploderen.

En om je een idee te geven wat een stijging met 12,15Tbps betekent, lees dit artikel eens over het in november 2020 gevestigde record van Ć©Ć©n van de grootste Internet knooppunten. Wellicht dat je je dan ook een voorstelling kunt maken van de benodigde investeringen.

Reputatie 1

Precies wat Peter en Erik zeggen

Reputatie 7

Precies wat Peter en Erik zeggen

En wie gaat dat betalen want nogmaals, de benodigde investeringen zijn gigantisch.

Niet om de app te maken, dat is peanuts, maar om al die apps te voorzien van UNICAST TV streams.

Ā 

Voor de goede orde, ook ik zou het fantastisch vinden als we afscheid zouden kunnen nemen van de TV ontvangers maar ik ben realistisch ingesteld en dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat dat (voorlopig) nog niet zal gebeuren en dat puur door de enorme kosten die daarmee gemoeid gaan.

Precies wat Peter en Erik zeggen

En wie gaat dat betalen want nogmaals, de benodigde investeringen zijn gigantisch.

Niet om de app te maken, dat is peanuts, maar om al die apps te voorzien van UNICAST TV streams.

Ā 

Voor de goede orde, ook ik zou het fantastisch vinden als we afscheid zouden kunnen nemen van de TV ontvangers maar ik ben realistisch ingesteld en dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat dat (voorlopig) nog niet zal gebeuren en dat puur door de enorme kosten die daarmee gemoeid gaan.

En nu dwalen we afĀ 

Het lijkt mij mogelijk om een kpn Apple tv app uit te brengen

Daar gaat het om t-mobile doet dit omgekeerd

Eerst Apple tv nu Android tv

Ook al is het volgens jou het slechte kwaliteit wjb

Maar echt geloof me maar op de Nvidia shield tv pro is het beeld prima

En dat is op een oude 55 inch lg tv HD

Ā 

Ā 

Reputatie 7

Ach ik speel wel met mijn Die-CastĀ :joy: Die app komt misschien vanzelf en anders maar niet.Ā 

Reputatie 7

Het lijkt mij mogelijk om een kpn Apple tv app uit te brengen

Natuurlijk is het mogelijk om een app voor Apple TV te maken, dat is geen enkel probleem, sterker nog het meerendeel van die app ligt vast al wel op de plank.

De vraag isĀ of het interessant is voor KPN om met een app voor Apple TV te komen.

Het waarom heb ik eerder genoemd dus dat zal ik niet opnieuw doen.

Ā 

Ook al is het volgens jou het slechte kwaliteit wjb

Maar echt geloof me maar op de Nvidia shield tv pro is het beeld prima

Op een Nvidia Shield Pro is het beeld echt niet beter dan met de app op een Sony televisie. Wat jij prima beeld vindt is voor de ander ver onder de maat. Voor mij is de beeldkwaliteit van de app voldoende voor de televisie op slaapkamer maar onacceptabel voor de televisies in woonkamer en tuinkamer.

Maar goed, ondanks het feit dat ik brildragend ben zie ik op grote afstand de kleinste details en dat zal vast bijdragen aan het feit dat ik toch echt bewust kies voor de TV ontvanger.

Ā 

Ik hoop wel dat je begrijpt waarom KPN (en de andere providers) er bewust voor kiezen om functionaliteit en beeldkwaliteit minder te laten zijn dan via de TV ontvanger.

@wjb

Op de Nvidia shield tv pro werkt en is de app beterĀ 

Als op mijn Philips android tv

En die Philips was niet de goedkoopste

Ik spreek dus wat ik ervaar

De apparatuur is via netwerk kabel cat5e aangeloten

Misschien moet je zelf eens een Shield proberen en vergelijken met jou Sony tvĀ 

Kom je er zelf achter wat stabieler draait

Ervaring doet ook wat zou ik maar zeggen

Ā 

Reputatie 7

Op de Nvidia shield tv pro werkt en is de app beterĀ 

Dat kan niet leiden tot een betere beeldkwaliteit immersĀ de TV stream is 100% dezelfde.

Of de app stabieler is op een Nvidia Shield Pro vind ik persoonlijk minder interessant.Ā StabiliteitĀ is immers met nieuwe versies snel te verbeteren maar de kwaliteit van de TV stream niet.

Weet je overigens dat de app op jouwĀ Nvidia Shield Pro precies dezelfde app is als die op mijn Sony televisie.

@wjb

Ik stop nu voor het weer uit de hand loopt

Graag weer on topic!

Ā 

Reputatie 7

@wjb

Ik stop nu voor het weer uit de hand loopt

Graag weer on topic!

Waarom zou het uit de hand lopen, dit is toch een prima uitwisseling van standpunten, daar is toch helemaal niets mis mee?

Reputatie 6
Badge +8

En waarom gewoon niet een app ontwikkelen die gebruik maakt van multicast.Ā 

En dan gewoon een lijst presenteren waarop de app goed op werkt zoals bijvoorbeeld de Nvidia Shield Pro, Chromecast met Google TV of Apple Tv. Dan hoeft de KPN ook geen apps meer te ondersteunen zoals YouTube & Netflix.

Dit is toch echt de toekomst dus KPN kan er beter maar op tijd bij zijn.

Reputatie 7

En waarom gewoon niet een app ontwikkelen die gebruik maakt van multicast.Ā 

Goede vraag.

Het antwoord is waarschijnlijk omdat de app oorspronkelijk bedoeld is voor draadloze apparaten en daarbij is IGMP multicasting onmogelijk (4G) of zeer uitdagend cq stelt het eisen aan de wifi toegangspunten dat deze multicast to unicast conversie doen om het wifi netwerk niet plat te leggen. Zie dit artikel.

Dat betekent dus feitelijk dat alleen bekabeld aangesloten in aanmerking zouden komen.

Reputatie 1

@wjbĀ 

Fijn dat je het allemaal zo goed weet. Tmobile heeft zo een app en beeld is haarscherp. Net zo scherp als KPN kastje! Zelf vergeleken 1 op 1 op beeld. Dit is gewoon de praktijk.. Als je geen app hebt op Apple TV dan loop je anno 2021 toch echt achter qua innovatie.Ā 

Ik wil een 1 apparaat oplossing.. TV, Netflix, Apple+, YouTube, Spotify etc op 1 apparaat.. namelijk Apple TVĀ 

Reputatie 2

Inderdaad!Ā 

Gewoon een Apple-TV App uitbrengen;Ā als Ziggo en T-Mobile het kunnen, moet dat voor KPN ook niet al te moeilijk zijn lijkt me.

Als KPN dan ook nog, net als T-Mobile, korting op het abonnement geeft als je geen TV-kastje hoeft, is het helemaal mooi.

Extra voordeel: als je dan overstapt vanĀ Ziggo of T-Mobile kan je gewoon je Apple-TV laten staan en het KPN-kastje beleefd weigeren...

Reputatie 2

Heel moeilijk zal het niet zijn maar ook commercieel moet het natuurlijk wel interessant zijn.

Daarbij komt dat de huidige smart-TV app op Samsung en LG ook niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit en beeldkwaliteit.

Voor een eventuele Apple-TV app zal dat niet anders zijn.

Ā 

Persoonlijk zie ik de smart-TV app ook nog lang niet als volwaardige vervanging van een TV ontvanger, daar zullen waarschijnlijk nog jaren overheen gaan.

Daarom snap ik ook niet waarom mensen zo ontzettend graag van die TV ontvanger af willen terwijl dat nu juist het apparaat is voor de beste TV ervaring.

Omdat een Apple TV zo veel mĆ©Ć©r doet dan alleen Ā een beetje streamen.

Als er bij ons aangebeld wordt, komt er in beeld een videostream van de camera bij de voordeur. Omdat ook HomeKit op diezelfde Apple TV draait werkte dat naadloos samen met de ziggo app.

Ā 

Wij zijn net overgestaptĀ naar kpn, maar ik voel mij wel genaaid. Er zou volgens de medewerker een app zijn. Die blijkt er niet te zijn! Op deze manier wordt het het jaar aftellen om weer naar ziggo over te stappen.

Ā 

TV ontvangers zijn zoooo 2010ā€¦ Niet blijven hangen in het verleden.

Reputatie 7

TV ontvangers zijn zoooo 2010ā€¦ Niet blijven hangen in het verleden.

Dus jij bent echt bereid om met beduidend mindere beeldkwaliteit en functionaliteit genoegen te nemen.

Ik snap dat echt niet, als er Ć©Ć©n ding belangrijk is dan zou dat toch de beeldkwaliteit moeten zijn.

Reputatie 2

TV ontvangers zijn zoooo 2010ā€¦ Niet blijven hangen in het verleden.

Dus jij bent echt bereid om met beduidend mindere beeldkwaliteit en functionaliteit genoegen te nemen.

Ik snap dat echt niet, als er Ć©Ć©n ding belangrijk is dan zou dat toch de beeldkwaliteit moeten zijn.

Je overschat de waarde die veel mensen aan ā€œTVā€ content hangen. Wat kijk je op TV? Beetje journaal, kansloze programmaā€™s.

Ā 

de zaken waar beeldkwaliteit er echt toe doet:

  • netflix
  • prime
  • videoland
  • disney+

die partijen lukt het trouwens toch ook om 4K beeld door te sturen en ook 5.1 dolby atmos geluid erbij.

Ā 

Waarom zou KPN dat niet kunnen?

Al maken ze er HD streams van, ook prima.

Ā 

Glasvezel ligt er immers alā€¦

Reputatie 7

Waarom zou KPN dat niet kunnen?

Al maken ze er HD streams van, ook prima.

Het zijn al HD streams bij KPN alleen met een enorme compressie en daarmee verlies van kwaliteit.

Het is niet een kwestie van niet kunnen maar van willen en van kosten die niet opwegen tegen de baten. Het gaat daarbij helemaal niet om de app zelf, maar om de hoeveelheid data die over de lijn zou moeten als iedereen zo'n app gaat gebruiken omdat die toch even goed is als een TV ontvanger. De hoeveelheid data zou daardoor exploderen en dat betekent ook veel hogere operationele kosten.

Daarbij is er ook een zeer groot verschil tussen live televisie en on-demand films in de distributie en efficiĆ«ntie van compressie. Voor on-demand titels is er veel meer "tijd" om tot een optimale compressie te komen en daardoor kan metĀ dezelfde hoeveelbeid bytes veel betere kwaliteit gedistribueerd worden. Weet je dat een 4K-Ultra-HD titel van Netflix maar een kleine 16Mbps vergt terwijl een HD-"Glas" uitzending bij KPN al 12,5Mbps verbruikt.

KPN en andere providers houden daarom de functionaliteit en beeldkwaliteit van dergelijke apps bewust lager dan die van de TV ontvangers.