KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134280 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hier is mijn feedback na een weekend de 528 gebruikt te hebben.

 

 

Verbeteringen:

  • Verbindingssnelheid tussen de SuperWifi 2 punten en de box 12 is verbeterd ongeveer van 550mbit/s→ 800-900mbit/s. Resulteert ook in dat het lampje niet meer oranje brandt.
  • Modem valt niet meer uit.
  • Latency lijkt iets lager wanneer er games worden gespeeld.
  • Wifi 6 werkt super!
  • Web interface van de box blijft nu werken en logt niet meer uit.

 

Issues

  • Downloadsnelheid vanaf de SuperWifi punten gemeten is lager dan voor deze update.*
  • Verbinding tussen de SuperWifi punten wordt nog steeds verbroken.
  • Voor de 5GHz band lijkt de a+n+ac optie niet te werken voor de SuperWifi 2 na de update. Wanneer deze wordt ingesteld op de box 12 dan blijven de SuperWifi punten op rood branden ook na een herstart van de punten. Het lijkt alsof de box 12 dan onvindbaar is.(Mogelijk een reset vereist?)
  • Voor de 5GHz band lijk de bandbreedte van 160MHz niet te werken (is deze niet compatible met de SuperWifi 2?) idem voor deze optie blijft het lampje rood branden op beide (Mogelijk een reset vereist?)
  • DNS Servers worden foutief weergegeven onder device info → network. Ik heb 1.1.1.1 en 1.0.0.1 ingesteld staan als DNS servers maar onder device info staan de standaard DNS servers van KPN. Wanneer ik dit controleer op mijn PC staat er wel netjes 1.1.1.1 en 1.0.0.1.

 

 

*De setup ziet er als volgt uit: Modem staat helemaal beneden, op de 1e verdieping staat het 1e SuperWifi punten en op de 2e verdieping staat het 2e SuperWifi punt. Beide punten staan ongeveer 6 meter uit elkaar. 

De snelheden voor de update:

Modem: 200/200

1e SuperWifi punt: 185/200

2e SuperWifi puint: 170/190

 

Na de update:

Modem: 200/250

1e SuperWifi punt: 160/230

2e SuperWifi punt: 140/220

 

Abonnement van 200/200Mbit

 

Over het algemeen wel tevreden over wat er allemaal verbeterd is, helaas dus nog steeds af en toe een verbreking tussen de 2 SuperWifi punten.

Overigens vind ik het raar dat de snelheid tussen de punten sneller is geworden, maar de downloadsnelheid lager. Hoe kan dit?

Reputatie 7
Badge +30

Een bijzonder goede morgen allemaal!

Zoals een aantal al hebben gemerkt, voor iedereen waar we dit afgelopen weekend de gegevens van hebben verzameld is de update naar de 528 versie uitgevoerd. Hierbij blijven je instellingen inderdaad bewaard.

 

Daarnaast heb ik nog meer goed/leuk nieuws. De 528 versie staat sinds deze ochtend als preferred. Voor degenen die niet weten wat dat is, dat betekent dat een reset van je Box 12 ervoor zal zorgen dat de 528 versie geïnstalleerd wordt. Op deze manier updaten zorgt er wél voor dat je instellingen teruggezet worden naar de fabrieksinstellingen. 

Hallo @Whiffy ,

De 160mhz werkt perfect als je het kanaal niet hoger zet dan 128.

Ik haal dan tussen mijn chromebook en modem een gelijke downloadsnelheid als bekabeld, ongeveer 930Mbit/s

Reputatie 7
Badge +30

Hier is mijn feedback na een weekend de 528 gebruikt te hebben.

<knip>

Issues

  • Downloadsnelheid vanaf de SuperWifi punten gemeten is lager dan voor deze update.*
  • Verbinding tussen de SuperWifi punten wordt nog steeds verbroken.
  • Voor de 5GHz band lijkt de a+n+ac optie niet te werken voor de SuperWifi 2 na de update. Wanneer deze wordt ingesteld op de box 12 dan blijven de SuperWifi punten op rood branden ook na een herstart van de punten. Het lijkt alsof de box 12 dan onvindbaar is.(Mogelijk een reset vereist?)
  • Voor de 5GHz band lijk de bandbreedte van 160MHz niet te werken (is deze niet compatible met de SuperWifi 2?) idem voor deze optie blijft het lampje rood branden op beide (Mogelijk een reset vereist?)
  • DNS Servers worden foutief weergegeven onder device info → network. Ik heb 1.1.1.1 en 1.0.0.1 ingesteld staan als DNS servers maar onder device info staan de standaard DNS servers van KPN. Wanneer ik dit controleer op mijn PC staat er wel netjes 1.1.1.1 en 1.0.0.1.

Dank voor je feedback, @Whiffy! Ik neem dit even mee richting het modemteam.

Reputatie 2
Badge +1

Hallo @Whiffy ,

De 160mhz werkt perfect als je het kanaal niet hoger zet dan 128.

Ik haal dan tussen mijn chromebook en modem een gelijke downloadsnelheid als bekabeld, ongeveer 930Mbit/s

Kanaal staat op ‘AUTO’ ik kan proberen om dit handmatig te zetten dan. Het gaat er vooral om dat de SuperWifi 2 punten dan niet meer werken 🙂. Ik ga straks even testen of dat werkt.

Hier is mijn feedback na een weekend de 528 gebruikt te hebben.

<knip>

Issues

  • Downloadsnelheid vanaf de SuperWifi punten gemeten is lager dan voor deze update.*
  • Verbinding tussen de SuperWifi punten wordt nog steeds verbroken.
  • Voor de 5GHz band lijkt de a+n+ac optie niet te werken voor de SuperWifi 2 na de update. Wanneer deze wordt ingesteld op de box 12 dan blijven de SuperWifi punten op rood branden ook na een herstart van de punten. Het lijkt alsof de box 12 dan onvindbaar is.(Mogelijk een reset vereist?)
  • Voor de 5GHz band lijk de bandbreedte van 160MHz niet te werken (is deze niet compatible met de SuperWifi 2?) idem voor deze optie blijft het lampje rood branden op beide (Mogelijk een reset vereist?)
  • DNS Servers worden foutief weergegeven onder device info → network. Ik heb 1.1.1.1 en 1.0.0.1 ingesteld staan als DNS servers maar onder device info staan de standaard DNS servers van KPN. Wanneer ik dit controleer op mijn PC staat er wel netjes 1.1.1.1 en 1.0.0.1.

Dank voor je feedback, @Whiffy! Ik neem dit even mee richting het modemteam.

Top Erik!

Reputatie 2
Badge +1

Hallo @Whiffy ,

De 160mhz werkt perfect als je het kanaal niet hoger zet dan 128.

Ik haal dan tussen mijn chromebook en modem een gelijke downloadsnelheid als bekabeld, ongeveer 930Mbit/s

Kanaal staat op ‘AUTO’ ik kan proberen om dit handmatig te zetten dan. Het gaat er vooral om dat de SuperWifi 2 punten dan niet meer werken 🙂. Ik ga straks even testen of dat werkt.

 

@JanD Dit lijkt inderdaad de oplossing te zijn om het kanaal handmatig in te stellen! SuperWifi 2 punten blijven gewoon werken nu. Bedankt!

Reputatie 7
Badge +8

Hallo @Whiffy ,

De 160mhz werkt perfect als je het kanaal niet hoger zet dan 128.

Ik haal dan tussen mijn chromebook en modem een gelijke downloadsnelheid als bekabeld, ongeveer 930Mbit/s

Kanaal staat op ‘AUTO’ ik kan proberen om dit handmatig te zetten dan. Het gaat er vooral om dat de SuperWifi 2 punten dan niet meer werken 🙂. Ik ga straks even testen of dat werkt.

 

@JanD Dit lijkt inderdaad de oplossing te zijn om het kanaal handmatig in te stellen! SuperWifi 2 punten blijven gewoon werken nu. Bedankt!

Bij noway Dude waren ook de superwifi,s van nieuwe software voorzien. Is dat hier ook het geval of zijn er geen superwifi,s 2 bij betrokken?

Reputatie 2
Badge +1

Hallo @Whiffy ,

De 160mhz werkt perfect als je het kanaal niet hoger zet dan 128.

Ik haal dan tussen mijn chromebook en modem een gelijke downloadsnelheid als bekabeld, ongeveer 930Mbit/s

Kanaal staat op ‘AUTO’ ik kan proberen om dit handmatig te zetten dan. Het gaat er vooral om dat de SuperWifi 2 punten dan niet meer werken 🙂. Ik ga straks even testen of dat werkt.

 

@JanD Dit lijkt inderdaad de oplossing te zijn om het kanaal handmatig in te stellen! SuperWifi 2 punten blijven gewoon werken nu. Bedankt!

Bij noway Dude waren ook de superwifi,s van nieuwe software voorzien. Is dat hier ook het geval of zijn er geen superwifi,s 2 bij betrokken?

Dat is hier het geval beide SuperWifi 2 punten hebben een upgrade gehad naar 2.00.26 .

Reputatie 5
Badge +2

Als ik naar 160MHZ ga op kanaal 48 dan werkt 5GHZ niet meer en kan ik alleen nog maar verbinden met 2.4GHZ 
Ik laat hem dus voornu maar op 80MHZ gaan dan werkt het voor mij prima op 5GHZ Wifi6 en snelheden tot 750 mb

 

Reputatie 5
Badge +3

@Erik_ mag ik zo vrij zijn om te vragen naar de update nu die toch preffered staat? Scheelt mij weer opnieuw instellen ( ben wel zo eerlijk om te zeggen dat ik daar geen zin heb 😇 ).

Als dit niet mogelijk is ook goed hoor dan wacht ik nog even natuurlijk.

Inmiddels heb ik nu ook de update 528 gekregen op mijn modem. Wat ik vooral merk is dat mijn wifi niet meer disconnect, dus ben zeker tevreden over de update.

Wifi 6 werkt nu ook via het superwifi 2 punt. Ik haal ik via wifi 6 van mijn modem een down en uploadsnelheid van +/- 850. Dit is als ik dicht bij mijn modem sta.

Echter als ik dan mijn snelheid ga testen van mijn superwifi 2 punt, haal ik een down en uploadsnelheid van +/- 350. Mijn superwifi 2 punt bevindt zich in de woonkamer en mijn modem in de meterkast. Er zit ongeveer 6-7 meter tussen het superwifi 2 punt en de modem ( kleine woning).

Is er iemand die weet waar het aan kan liggen dat er zoveel verschil is tussen de snelheden van de modem en het superwifi 2 punt?

Een klein verlies zou niet veel uitmaken, maar een verlies van ruim 500 mbps vind ik aan de hoge kant.

En als ik het goed begrijp wordt de wifi snelheid van de modem via het stroomnetwerk doorgegeven, wat je uiteindelijk zou moeten behalen via de wifi van het superwifi 2 punt. Nogmaals een klein verlies vind ik begrijpelijk.

Metin

Reputatie 7
Badge +8

Inmiddels heb ik nu ook de update 528 gekregen op mijn modem. Wat ik vooral merk is dat mijn wifi niet meer disconnect, dus ben zeker tevreden over de update.

Wifi 6 werkt nu ook via het superwifi 2 punt. Ik haal ik via wifi 6 van mijn modem een down en uploadsnelheid van +/- 850. Dit is als ik dicht bij mijn modem sta.

Echter als ik dan mijn snelheid ga testen van mijn superwifi 2 punt, haal ik een down en uploadsnelheid van +/- 350. Mijn superwifi 2 punt bevindt zich in de woonkamer en mijn modem in de meterkast. Er zit ongeveer 6-7 meter tussen het superwifi 2 punt en de modem ( kleine woning).

Is er iemand die weet waar het aan kan liggen dat er zoveel verschil is tussen de snelheden van de modem en het superwifi 2 punt?

Een klein verlies zou niet veel uitmaken, maar een verlies van ruim 500 mbps vind ik aan de hoge kant.

En als ik het goed begrijp wordt de wifi snelheid van de modem via het stroomnetwerk doorgegeven, wat je uiteindelijk zou moeten behalen via de wifi van het superwifi 2 punt. Nogmaals een klein verlies vind ik begrijpelijk.

Metin

Dit ligt eraan hoe de superwifi 2 verbonden is met de V12. Via ethernet op 1Gbps dan zou de snelheid vergelijkbaar moeten zijn als op de V12. Indien de superwifi 2 zelf verbonden is via wifi dan gaat verkeer 2 maal door de lucht. Eenmaal van apparaat naar de superwifi 2 en daarna van de superwifi 2 naar de V12. Deze transmissie vindt dan op min of meer hetzelfde moment plaats en zal dan grofweg door de helft gaan qua snelheid plus nog ietsje minder vanwege wifi protocol inefficientie.

Reputatie 5
Badge +3

@MetFox bedoel je dat je superwifi aangesloten zit via powerline adapters? Als dit geval is dan kan hier je verlies in snelheid ook door komen.

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_ mag ik zo vrij zijn om te vragen naar de update nu die toch preffered staat? Scheelt mij weer opnieuw instellen ( ben wel zo eerlijk om te zeggen dat ik daar geen zin heb 😇 ).

Als dit niet mogelijk is ook goed hoor dan wacht ik nog even natuurlijk.

Nu dat ‘ie door jullie zelf opgehaald kan worden, zetten we klanten niet meer om vanuit hier. Even wachten dan nog, @Basdekruijf 😊

Reputatie 7

Indien de superwifi 2 zelf verbonden is via wifi dan gaat verkeer 2 maal door de lucht. Eenmaal van apparaat naar de superwifi 2 en daarna van de superwifi 2 naar de V12. Deze transmissie vindt dan op min of meer hetzelfde moment plaats en zal dan grofweg door de helft gaan qua snelheid plus nog ietsje minder vanwege wifi protocol inefficientie.

Dat "grofweg door de helft gaan" is nu juist wat met mesh niet zou moeten gebeuren en ik neem aan dat dat ook bij de mesh apparatuur van KPN niet zal gebeuren. Er is, als het goed is, een aparte wifi voor de communicatie tussen de mesh nodes onderling en het snelheidsverlies zou dan ook klein moeten zijn. 

Reputatie 5
Badge +3

@Erik_ mag ik zo vrij zijn om te vragen naar de update nu die toch preffered staat? Scheelt mij weer opnieuw instellen ( ben wel zo eerlijk om te zeggen dat ik daar geen zin heb 😇 ).

Als dit niet mogelijk is ook goed hoor dan wacht ik nog even natuurlijk.

Nu dat ‘ie door jullie zelf opgehaald kan worden, zetten we klanten niet meer om vanuit hier. Even wachten dan nog, @Basdekruijf 

@Erik_ mag ik zo vrij zijn om te vragen naar de update nu die toch preffered staat? Scheelt mij weer opnieuw instellen ( ben wel zo eerlijk om te zeggen dat ik daar geen zin heb 😇 ).

Als dit niet mogelijk is ook goed hoor dan wacht ik nog even natuurlijk.

Nu dat ‘ie door jullie zelf opgehaald kan worden, zetten we klanten niet meer om vanuit hier. Even wachten dan nog, @Basdekruijf 😊

Dan of de resset of toch even wachten dillema's, ik neem aan dat het de superwifi 2 niet opnieuw gekoppeld hoeft te worden toch na een resset ?

 

@MetFox bedoel je dat je superwifi aangesloten zit via powerline adapters? Als dit geval is dan kan hier je verlies in snelheid ook door komen.

Ik heb het superwifi 2 punt draadloos verbonden. Ik ga proberen om de ene punt met draad te verbinden en de andere punt draadloos. Hopen dat beide punten dan verbinding pakken. Ik laat weten wat dan de snelheid is.

Metin

Reputatie 4
Badge +2

Aloha allemaal,

goed uitkijken bij het op 160MHZ zetten van je 5G Wifi, alles SW’s hier op rood. Kanaal 124 geprobeerd en alles letterlijk in de soep. Zelf opnieuw installeren van de WiFi punten werkte niet meer , 2 wel en 1 niet. Er zit voor mij niets anders op om de SW’s te resetten naar fabrieksinstellingen en de modem ook te resetten. Heb ze  inmiddels alle 3 op paars. De dames kijken me hier aan en zeggen tegen me: “het is wel wat hè?! “ Eerst even de stemming gepeild en toen schoorvoetend aangegeven dat het aan mij lag, dat ik een instelling had veranderd. Kreeg de bekende blik en zit nu alles opnieuw te doen in de meterkast 😝😅

Reputatie 5
Badge +2

Aloha allemaal,

goed uitkijken bij het op 160MHZ zetten van je 5G Wifi, alles SW’s hier op rood. Kanaal 124 geprobeerd en alles letterlijk in de soep. Zelf opnieuw installeren van de WiFi punten werkte niet meer , 2 wel en 1 niet. Er zit voor mij niets anders op om de SW’s te resetten naar fabrieksinstellingen en de modem ook te resetten. Heb ze  inmiddels alle 3 op paars. De dames kijken me hier aan en zeggen tegen me: “het is wel wat hè?! “ Eerst even de stemming gepeild en toen schoorvoetend aangegeven dat het aan mij lag, dat ik een instelling had veranderd. Kreeg de bekende blik en zit nu alles opnieuw te doen in de meterkast 😝😅

Ik heb hetzelde ben net klaar met modem reset en wifipunten bij 160MHZ werkte de wifi punten niet meer

Is het mogelijk om de zelfde wifi snelheid van mijn modem te krijgen in de woonkamer met behulp van superwifi 2? 

Snelheid wifi modem +/- 850 mbps.

Ik heb nu een superwifi 2 punt bedraad aangesloten aan mijn modem en 1 superwifi 2 punt in de woonkamer draadloos.

 

Snelheid wifi in de woonkamer +/- 350 mbps. Ik heb nu wel wifi 6 door de nieuwe update van de modem.

 

Metin

Reputatie 5
Badge +3

Is het mogelijk om de zelfde wifi snelheid van mijn modem te krijgen in de woonkamer met behulp van superwifi 2? 

Snelheid wifi modem +/- 850 mbps.

Ik heb nu een superwifi 2 punt bedraad aangesloten aan mijn modem en 1 superwifi 2 punt in de woonkamer draadloos.

 

Snelheid wifi in de woonkamer +/- 350 mbps. Ik heb nu wel wifi 6 door de nieuwe update van de modem.

 

Metin

Zelfde snelheid krijg je alleen door bedraad aansluiten aan de box 12

Reputatie 2
Badge +1

Aloha allemaal,

goed uitkijken bij het op 160MHZ zetten van je 5G Wifi, alles SW’s hier op rood. Kanaal 124 geprobeerd en alles letterlijk in de soep. Zelf opnieuw installeren van de WiFi punten werkte niet meer , 2 wel en 1 niet. Er zit voor mij niets anders op om de SW’s te resetten naar fabrieksinstellingen en de modem ook te resetten. Heb ze  inmiddels alle 3 op paars. De dames kijken me hier aan en zeggen tegen me: “het is wel wat hè?! “ Eerst even de stemming gepeild en toen schoorvoetend aangegeven dat het aan mij lag, dat ik een instelling had veranderd. Kreeg de bekende blik en zit nu alles opnieuw te doen in de meterkast 😝😅

Dit probleem ondervond ik ook helaas, het kan helpen om een ander kanaal te selecteren. Kanaal 124 is een kanaal die ook gebruikt wordt door radars. Mogelijk geeft dit problemen. Bij mij werkt kanaal 52 + 160MHz prima, een hoger kanaal (100+) gaf mij helaas ook dezelfde problemen toen deze automatisch gekozen werd :D

Zag dat voor iemand met superwifi2 ook de firmware van de SW was vernieuwd. Zou dit bij SuperWifi ook gebeurd moeten zijn? Zie nl. Wel de nieuwe firmware op het modem maar niet op mijn 2 bedrade superwifi punten. 

Is het mogelijk om de zelfde wifi snelheid van mijn modem te krijgen in de woonkamer met behulp van superwifi 2? 

Snelheid wifi modem +/- 850 mbps.

Ik heb nu een superwifi 2 punt bedraad aangesloten aan mijn modem en 1 superwifi 2 punt in de woonkamer draadloos.

 

Snelheid wifi in de woonkamer +/- 350 mbps. Ik heb nu wel wifi 6 door de nieuwe update van de modem.

 

Metin

Zelfde snelheid krijg je alleen door bedraad aansluiten aan de box 12

Dat is wel een tegenvaller. Je zou denken dat er met zo een mesh technologie plus de wifi 6 technologie geen tot weinig snelheidsverlies zou moeten plaatsvinden.

Hallo @MetFox  en @Basdekruijf , zoals ik al eerder schreef ik haal nagenoeg dezelfde snelheid als bekabeld met wifi 6 ax kanaal 128 160mhz en gebruik geen versterker.

Dit met een Chromebook

Reageer