KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134305 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Hallo @MetFox  en @Basdekruijf , zoals ik al eerder schreef ik haal nagenoeg dezelfde snelheid als bekabeld met wifi 6 ax kanaal 128 160mhz en gebruik geen versterker.

Dit met een Chromebook

Daar heb ik dan overheen gelezen @JanD maar misschien dat @MetFox dit ook kan proberen, kanaal 128 is hier sowieso geen optie met de radar bij schiphol.

Reputatie 7
Badge +24

Dat is wel een tegenvaller. Je zou denken dat er met zo een mesh technologie plus de wifi 6 technologie geen tot weinig snelheidsverlies zou moeten plaatsvinden.

Met een draadloze versterker is er altijd snelheidsverlies. 

Reputatie 4
Badge +2

Hier wat bijzonders mee gemaakt en ik zit er nog steeds in. Alle 3 SW staan draadloos met een paarse led te branden. Modem gereset: krijg via de app door dat ik mijn SSID weer terug heb en ga 1 voor 1 de SW koppelen. Terwijl ik 1 volledig doe en ook groen blijft, denkt een ander : ik kan ook wel op groen. Ik vertrouwde dat zaakje niet en heb eerst nog 1 weer aangesloten en toen de laatste. Alles doorlopen, ook groen en wil ik heb op de locatie zetten ( waar hij altijd al stond) rood en bleef rood, wat ik ook probeerde , dichterbij etc. Anyway, ik dacht dan maar weer resetten en alles weer op opnieuw (bij deze dan), alles goed, alles groen, maar bij het herstarten blijft hij nu op paars staan, 2 x alles bij deze gedaan, maar kon na goede installatie niet van het paarse af. Het enige wat op viel, dat is dat de andere 2 wel even blauw werden ( update), maar deze niet… Dus de spontane groene wil niet van paars af.

Dat is wel een tegenvaller. Je zou denken dat er met zo een mesh technologie plus de wifi 6 technologie geen tot weinig snelheidsverlies zou moeten plaatsvinden.

Met een draadloze versterker is er altijd snelheidsverlies. 

Dubbel verlies dus, eerst draadloos van router naar versterker en dan nog een keer draadloos naar device.

 

Reputatie 5
Badge +2

Om even terug te komen op Wifi 6 5GHZ op 160MHZ
Na alles opnieuw gekoppelt te hebben en 160MHZ te hebben ingeschakeld op kanaal 36 (voor mij het beste resultaat) zie foto voor de snelheden  is het sneller geworden dan op 80MHZ 

LET OP ALS JE 160MHZ INSCHAKELD DUURT HET IETS LANGER VOORSAT WIFI 5 INSCHAKELD OOK NA MODEM RESTART EVEN IETS LANGER GEDULD 

 

Reputatie 3
Badge

Als ik mijn box 12 reset om 528 te installeren, worden mijn SuperWifi 2’s dan automatisch ook geüpdatet ?

Reputatie 7
Badge +8

Om even terug te komen op Wifi 6 5GHZ op 160MHZ
Na alles opnieuw gekoppelt te hebben en 160MHZ te hebben ingeschakeld op kanaal 36 (voor mij het beste resultaat) zie foto voor de snelheden  is het sneller geworden dan op 80MHZ 

LET OP ALS JE 160MHZ INSCHAKELD DUURT HET IETS LANGER VOORSAT WIFI 5 INSCHAKELD OOK NA MODEM RESTART EVEN IETS LANGER GEDULD 

 

Wachttijd voordat 5ghz in de lucht gezet wordt is normaal bij sommige kanalen.

 Dit is een wettelijk protocolvereiste.

Reputatie 7
Badge +8

Als ik mijn box 12 reset om 528 te installeren, worden mijn SuperWifi 2’s dan automatisch ook geüpdatet ?

Nee uit eerdere teksten valt op te maken dat alleen de v12 nu automatisch naar 528 gaat. De sw2,s zijn bij andere mensen op verzoek omgezet.

Reputatie 7
Badge +8

Hier wat bijzonders mee gemaakt en ik zit er nog steeds in. Alle 3 SW staan draadloos met een paarse led te branden. Modem gereset: krijg via de app door dat ik mijn SSID weer terug heb en ga 1 voor 1 de SW koppelen. Terwijl ik 1 volledig doe en ook groen blijft, denkt een ander : ik kan ook wel op groen. Ik vertrouwde dat zaakje niet en heb eerst nog 1 weer aangesloten en toen de laatste. Alles doorlopen, ook groen en wil ik heb op de locatie zetten ( waar hij altijd al stond) rood en bleef rood, wat ik ook probeerde , dichterbij etc. Anyway, ik dacht dan maar weer resetten en alles weer op opnieuw (bij deze dan), alles goed, alles groen, maar bij het herstarten blijft hij nu op paars staan, 2 x alles bij deze gedaan, maar kon na goede installatie niet van het paarse af. Het enige wat op viel, dat is dat de andere 2 wel even blauw werden ( update), maar deze niet… Dus de spontane groene wil niet van paars af.

Ze zijn vanuit de paarse toestand ook gewoon via wps knop aan beide zijden te installeren. Scheelt heen en weer geloop naar v12 indien dit nog niet bekend was.

Reputatie 5
Badge +2

@BruisTablet Dat klopt inderdaad vanaf kanaal 100 en hoger dacht ik zo.
Maar ik merk dat het 5ghz er nu langer over doet om op te starten op 160MHZ dan op 80 MHZ dat verschil is duidelijk aanwezig

Reputatie 4
Badge +2

Hier wat bijzonders mee gemaakt en ik zit er nog steeds in. Alle 3 SW staan draadloos met een paarse led te branden. Modem gereset: krijg via de app door dat ik mijn SSID weer terug heb en ga 1 voor 1 de SW koppelen. Terwijl ik 1 volledig doe en ook groen blijft, denkt een ander : ik kan ook wel op groen. Ik vertrouwde dat zaakje niet en heb eerst nog 1 weer aangesloten en toen de laatste. Alles doorlopen, ook groen en wil ik heb op de locatie zetten ( waar hij altijd al stond) rood en bleef rood, wat ik ook probeerde , dichterbij etc. Anyway, ik dacht dan maar weer resetten en alles weer op opnieuw (bij deze dan), alles goed, alles groen, maar bij het herstarten blijft hij nu op paars staan, 2 x alles bij deze gedaan, maar kon na goede installatie niet van het paarse af. Het enige wat op viel, dat is dat de andere 2 wel even blauw werden ( update), maar deze niet… Dus de spontane groene wil niet van paars af.

Ze zijn vanuit de paarse toestand ook gewoon via wps knop aan beide zijden te installeren. Scheelt heen en weer geloop naar v12 indien dit nog niet bekend was.

Heb het maar een tijdje bekabeld gelaten. Ging van paars naar blauw en daarna groen. Kabel eruit getrokken en bleef groen ook na een tijdje. Nu weer geplaatst op de plek waar hij hoort en weer rood. Deze wil even niet mee werken, blijkbaar.

Hallo @Whiffy ,

De 160mhz werkt perfect als je het kanaal niet hoger zet dan 128.

Ik haal dan tussen mijn chromebook en modem een gelijke downloadsnelheid als bekabeld, ongeveer 930Mbit/s

Gebruik je dan de wifi van je modem or de wifi van het superwifi 2 punt?

Hallo @MetFox ik gebruik alleen de modem, meer heb ik niet nodig.

 

Reputatie 5
Badge +2

Hallo @Whiffy ,

De 160mhz werkt perfect als je het kanaal niet hoger zet dan 128.

Ik haal dan tussen mijn chromebook en modem een gelijke downloadsnelheid als bekabeld, ongeveer 930Mbit/s

Gebruik je dan de wifi van je modem or de wifi van het superwifi 2 punt?

Getest op beide lettend op het modem interface kon ik zien of ik met de box 12 of wifipunt verbonden was. Ben met beide verbonden geweest. Box12 geeft beter resutlaat zoals op mijn foto van een eerdere post te zien was met de wifi punten 750 gemiddeld 

Hallo @MetFox ik gebruik alleen de modem, meer heb ik niet nodig.

 

Aah oké en waar staat je modem ten opzichte van je chromebook?

Getest op beide lettend op het modem interface kon ik zien of ik met de box 12 of wifipunt verbonden was. Ben met beide verbonden geweest. Box12 geeft beter resutlaat zoals op mijn foto van een eerdere post te zien was met de wifi punten 750 gemiddeld 

Is je superwifi punt bedraad of draadloos verbonden aan de modem? Bij jou is het verlies maar 100 mbps wat niet super erg is.

Groetjes,

Metin

Reputatie 4
Badge +2

Pff het is gelukt. Zou graag het naar 40mHZ en 160mHZ brengen, maar laat het maar even zo. Wacht even de verdere ervaringen hieraf. Gezien mijn werk weet ik wat ik allemaal zou kunnen doen, maar ik verneem dat er herven der wat beperkingen zijn.  Ga van de week even verder stoeien met de update van Apples’s HomeKit. In iOS16 wordt het herscheven en wellicht dat dit veel gebruikers gaat helpen. Fijne avond allemaal.

Hallo @MetFox ik gebruik alleen de modem, meer heb ik niet nodig.

 

Aah oké en waar staat je modem ten opzichte van je chromebook?

Hallo @MetFox , mijn modem staat in de woonkamer en mijn Chromebook op mijn werkkamer op de 1e etage.

 

Reputatie 5
Badge +2

Is je superwifi punt bedraad of draadloos verbonden aan de modem? Bij jou is het verlies maar 100 mbps wat niet super erg is.

Groetjes,

Metin

Draadloos 

Draadloos 

Zou ik mogen weten hoe je dit hebt ingesteld? Ik heb het ook draadloos aangesloten. 160 MHz en kanaal 128. Haal van verre niet de snelheid van de wifi van mijn modem via het superwifi2 punt..

Hallo @MetFox , mijn modem staat in de woonkamer en mijn Chromebook op mijn werkkamer op de 1e etage.

 

Ik ga het even proberen zonder superwifi punten

Reputatie 5
Badge +2

Zou ik mogen weten hoe je dit hebt ingesteld? Ik heb het ook draadloos aangesloten. 160 MHz en kanaal 128. Haal van verre niet de snelheid van de wifi van mijn modem via het superwifi2 punt..

 

 

Dit is bij mij al gelukt. Ik bedoel meer hoe je je apparatuur hebt aangesloten. Waar heb je een wifi punt en waar hangt je modem bijvoorbeeld.

Mijn modem hangt in de meterkast. Mijn wifipunt is in de woonkamer. Er zit ongeveer 6-7 meter tussen beiden.

Mijn wifipunt heb ik alleen met de stroomkabel aangesloten in de woonkamer. Aan mijn modem heb ik geen wifipunt.

528 staat op mijn v12 box. Mijn bedrade superwifi punt op zolder draait nog firmware 2.00.23 en ik zie dat er mensen zijn met een .26 versie? is die .26 aan te raden en zo ja, hoe wordt die geinstalleerd?

Ik zie nog steeds wel wat devices op begane grond (waar v12 box staat) connecten naar SW op zolder, maar dat lijkt ook wel weer te wisselen na een 10 tot 15 minuten naar de BG na een reboot van zowel de v12 box als SW. Maar ik geef het even een paar dagen en hou het in de gaten.

Ook heb ik weer de wifi mode naar 802.11ax gewisseld (na het gisteren naar 802.11b+g+n gewisseld te hebben). Even kijken hoe de defaults zich houden.

Reputatie 5
Badge +2

Dit is bij mij al gelukt. Ik bedoel meer hoe je je apparatuur hebt aangesloten. Waar heb je een wifi punt en waar hangt je modem bijvoorbeeld.

Mijn modem hangt in de meterkast. Mijn wifipunt is in de woonkamer. Er zit ongeveer 6-7 meter tussen beiden.

Mijn wifipunt heb ik alleen met de stroomkabel aangesloten in de woonkamer. Aan mijn modem heb ik geen wifipunt.

oh mijn modem staat in de woonkamer dat komt omdat er standaard er een utp kabel vanuit de meterkast onder de vloer naar de woonkamer gaat dan op de 1ste verdieping staan de 2 wifi punten op  2 verschillende slaapkamers allemaal draadloos 

 

Reageer