Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561630 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

 

 

Hoe gaat dat in zijn werk? Verstoord dat niet het routed iptv verhaal?

 

Nee Ik heb zelf iptv ook op een apart vlan staan. In jouw switch0 config moet je deze op vlan aware zetten.

Je dient dan op iedere poort het default vlan pvid in te stellen en de overige vlans die je er op wil hebben.

Het vlan wat je dan opgeeft voor iptv daar zet je een ip addres op.

Verder moet je een dhcp server configureren die in dat vlan een ip address uitdeelt aan je tv box.

Vergeet daarna ook niet je igmp proxy settings aan te passen.

Daarna zou het moeten werken.

Maar zou dit dan niet een issue moeten zijn wat iedereen heeft met de configuratie van wjb? Of gaan we ervan uit dat iedereen een vlan creert om iptv en andere verkeer te scheiden?

Alvast bedankt.

Reputatie 4
Badge +2

Nee dit is zeker geen issue. Alleen de meeste zullen geen switch gebruiken in hun config.

En aangezien jij die switch wil gebruiken kan je dit beter op een apart vlan zetten.

wjb heeft trouwens zelf zijn iptv ook op een apart vlan draaien nu.

Reputatie 1

Weet niet zeker of het al vermeld is, maar de Draytek Vigor 2133 serie werkt ook in combinatie met Internet en IPTV van KPN. Firmware 3.9.1.3. Op de Draytek site staat onder documentatie een guide voor de configuratie. Deze matcht niet helemaal meer met de menu structuur van de 2133, maar de strekking blijft gelijk. Ook het updaten van de tv ontvanger (Laatste tijd een dingetje geloof ik) werkt correct. 

 

Reputatie 7

Weet niet zeker of het al vermeld is, maar de Draytek Vigor 2133 serie werkt ook in combinatie met Internet en IPTV van KPN.

Zie dit bericht:wink:

Reputatie 1

Weet niet zeker of het al vermeld is, maar de Draytek Vigor 2133 serie werkt ook in combinatie met Internet en IPTV van KPN.

Zie dit bericht:wink:

Hmm...ik ben een tikkie laat zie ik :wink:

Reputatie 7

wjb heeft trouwens zelf zijn iptv ook op een apart vlan draaien nu.

Klopt, ook ik heb een apart vlan voor IPTV opgezet. In mijn geval is het niet echt nodig immers mijn Netgear switches achter mijn ERL-3 hebben IGMP snooping en ik gebruik alleen eth1 voor mijn LAN.

Helaas heeft Ubiquiti nog steeds niet ingezien dat IGMP snooping een vereiste is bij zware IGMP multicast omgevingen en daarom is het verstandig om de TV ontvangers op een eigen vlan te plaatsen.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is eth1 buiten switch0 houden en een eigen DHCP server geven. Je kunt dan de IGMP proxy server naar eth1 laten wijzen i.p.v. switch0 en de TV ontvanger op eth1 aansluiten. Dit is bij het gebruik van één TV ontvanger ook de eenvoudigste work-around.

 

Is er iemand die kan helpen met het SSL (letsencrypt stuk)?

Heb de router geconfigureerd zonder SIP, daarna wat instellingen voor een gasten VLAN.

Nu heb ik via de Github pagina een SSL certificaat gekoppeld.

Begrijp / snap alleen niet hoe ik dan via mijn LAN kan connecteren naar het externe KPN IP, zonder een firewall poort open te zetten. (wil niet dat de management pagina vanaf het internet te benaderen is)

Zou namelijk graag vanaf mijn LAN connecteren op de FQDN (SSL), maar nu werkt dat niet en krijg ik een cannot connect pagina, connecteren op IP werkt uiteraard wel, maar dan matched het utieraard niet met het certificaat.

Reputatie 7

Begrijp / snap alleen niet hoe ik dan via mijn LAN kan connecteren naar het externe KPN IP, zonder een firewall poort open te zetten. (wil niet dat de management pagina vanaf het internet te benaderen is)

Zou namelijk graag vanaf mijn LAN connecteren op de FQDN (SSL), maar nu werkt dat niet en krijg ik een cannot connect pagina, connecteren op IP werkt uiteraard wel, maar dan matched het utieraard niet met het certificaat.

Daarvoor moet je een static-host-mapping maken voor de FQDN.

Zie Config Tree - system - static-host-mapping.

Voorbeeld:

 

Begrijp / snap alleen niet hoe ik dan via mijn LAN kan connecteren naar het externe KPN IP, zonder een firewall poort open te zetten. (wil niet dat de management pagina vanaf het internet te benaderen is)

Zou namelijk graag vanaf mijn LAN connecteren op de FQDN (SSL), maar nu werkt dat niet en krijg ik een cannot connect pagina, connecteren op IP werkt uiteraard wel, maar dan matched het utieraard niet met het certificaat.

Daarvoor moet je een static-host-mapping maken voor de FQDN.

Zie Config Tree - system - static-host-mapping.

Voorbeeld:

 

Dat had ik gedaan, het is veel erger en dommer..

Zie net dat het op mijn prive pc wel werkt, maar de laptop die ik voor het werk gebruik niet.

Deze knalt keihard zijn eigen DNS servers erin (VPN), hij resolved dus naar het publieke IP in plaats van het lokale adres. Zet ik de VPN stop werkt het.

Bedankt voor je snelle reactie en je super guide!

Ben er toch van overtuigd dat ik ergens iets niet goed heb staan.

Bijvoorbeeld:

Win10 → https://fqdn.nl gaat prima.
nslookup fqdn prima. (lan ip)
ssh fqdn prima.

DNS → IP Router

Macos → https://fqdn.nl niet goed.
nslookup fqdn niet goed. (public ip)
ssh fqdn prima…

DNS → IP Router

Kijk ik in de configuratie voor static host mapping:

static-host-mapping {
host-name home.fqdn.nl {
inet 192.168.1.254
}
}

Begrijp er niets van, waarom een name resolving op windows wel het interne ip oplevert maar op macos niet.

Reputatie 7

MacOS zou wel eens alleen de IPv6 DNS server kunnen gebruiken voor name resolving.

Zet (ter test) IPv6 eens uit op die MacOS machine.

Even een update: EdgeRouter 10X een volledige reset gegeven en opnieuw alle configuratie gedaan icm met het edgerouter X zonder telefonie script. IPv6 lijkt nu correct te werken :grinning:

Voor de vlans te scheiden moet ik nog eerst even wat meer uitzoeken.

Ik vermoed dat tijdens het bugfixen van wat problemen in eerst instantie toch wat teveel is aangepast met wat random oplossingen op het internet.

 

Bedankt voor de hulp!

 

 

Config: https://pastebin.com/2YPgXd6i

Goedemorgen, Nu geeft unms enorm veel discovered devices aan in de range van het IPTV subnet. Iemand een verklaring?

 

 

Reputatie 4
Badge +2

Ja dat zijn er wel veel. Maar dit komt natuurlijk doordat alles in hetzelfde netwerk zit. En het lijkt of dat hij alle device aan de buitenkant ook ziet.

Mede daarom heb ik dat iptv stuke op een apart vlan/netwerk gezet.

Dan heb je dit niet.

Reputatie 4
Badge +2

Goedemorgen, Nu geeft unms enorm veel discovered devices aan in de range van het IPTV subnet. Iemand een verklaring?

 

 

Wat heb je eigenlijk als monitord subnets opgegeven in unms

 

Ik haal het 10.198 subnet eruit.

Thanks!

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik het subnet 86.84.47.0/24 ook verwijderen of anders aanpassen zodat alleen jouw eigen publieke IP adres gemonitored wordt.

Reputatie 4
Badge +2

Morgen krijg ik (als het goed is) mijn spulletjes binnen (Barebone op basis van een intel H310 chipset, intel i3 9100, 8Gb mem, 128GB M-sata) voor het Pfsense bakje, het doel is om morgenavond de basis installatie te hebben draaien. Er zijn al gebruikers die Pfsense hebben draaien met KPN routed IPTV maar ben wel benieuwd hoe de Intel i3 het gaat doen in combinatie met de pppoe verbinding qua snelheid.

Keep you posted.

En de boel al aan de praat.?

Een bedankje aan allen die de hints en tips in het forum en http://netwerkje.com/ hebben gegeven om van de v10a af te komen.

Inmiddels is deze vervangen door een Mikrotik hEX (RB750Gr3) in combinatie met een Grandstream HT802 ATA.

Eindelijk weer controle over mijn thuisnetwerk.

 

Reputatie 4
Badge +2

Een bedankje aan allen die de hints en tips in het forum en http://netwerkje.com/ hebben gegeven om van de v10a af te komen.

 

Ja die V10A is echt een waardeloos product heb der hier nog 3 liggen allen vervangen voor een andere router.

Reputatie 4
Badge +4

Hoi @wjb,

Vraagje: Ik heb, zoals je misschien hebt kunnen lezen, ontzettende lag op mijn VIP5202 en heb met behulp van Paul me vandaag nog kunnen aanmelden voor de beta firmware test op de VIP5202. Noodgedwongen kijk ik nu op mijn Samsung via de ITV app direct op mijn tv, wat verbazingwekkend ook een beter beeld geeft dan de VIP5202. Nu komt de vraag, Stel ik ga kijken via de iTV app direct op de TV, heb ik dan nog steeds Vlan 4 nodig op de WAN port?

 

Deze vraag heeft te maken met het feit dat het testen op het intel i3 bakje met Pfsense en Sophos firewall  home edition goed zijn verlopen, het omzetten van het routed IPTV signal was echter wel een uitdaging. Als nu blijkt dat de beta firmware op de VIP5202 zijn werk ook niet lekker doet dan kan ik altijd overstappen naar de Itv app, vandaar bovenstaande vraag over Vlan 4 op de WAN port.

 

Thx alvast

Reputatie 7

Nu komt de vraag, Stel ik ga kijken via de iTV app direct op de TV, heb ik dan nog steeds Vlan 4 nodig op de WAN port?

De smart TV app van KPN werkt over vlan 6. Ik neem echter aan dat je de beste beeldkwaliteit wilt en dan moet je dus niet via de smart TV app gaan kijken.

Reputatie 4
Badge +4

Nu komt de vraag, Stel ik ga kijken via de iTV app direct op de TV, heb ik dan nog steeds Vlan 4 nodig op de WAN port?

De smart TV app van KPN werkt over vlan 6. Ik neem echter aan dat je de beste beeldkwaliteit wilt en dan moet je dus niet via de smart TV app gaan kijken.

Dank je voor je snelle reactie.

Dat zou je (moeten/mogen) verwachten dat deze kwaliteit beter zou moeten zijn maar helaas is het beeld via de iTV app beter. Overigens neemt de app dezelfde stream in beslag rond de 7mbps. Ik weet zeker dat de slechte kwaliteit te maken heeft met de VIP5202 in combinatie met de Samsung TV. Mijn ouders hebben (bijna) dezelfde TV en ervaren dit niet. Ik wacht even op de push voor de nieuwe firmware. Als dit geen verbetering geeft dan overweeg ik toch echt om via de App iTV of Canal digital te gaan kijken. De rest van de familie kijkt toch nergens anders naar dan NPO plus en netflix;-)

Reputatie 7

Overigens neemt de app dezelfde stream in beslag rond de 7mbps.

De streams van de smart TV app zijn precies dezelfde streams die ook door de iTV app gebruikt worden en de kwaliteit daarvan valt in het niet bij de kwaliteit van de HD-"Glas" streams (12,5Mbps) op mijn TV ontvangers. Geen haar op mijn hoodd die het ook maar een seconde zal overwegen om de smart TV app te gebruiken op één van onze primaire televisies (woonkamer en tuinkamer). Voor televisies die af en toe gebruikt worden of voor onderweg zijn de streams van die apps acceptabel.

 

Ik weet zeker dat de slechte kwaliteit te maken heeft met de VIP5202 in combinatie met de Samsung TV.

Het regent klachten over de beeldkwaliteit van de VIP5202 sinds dat KPN die firmware uitgebracht heeft waarop HDR altijd aangezet wordt, ook bij kanalen die helemaal geen HDR zijn (bijna allemaal). Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat met die nieuwe firmware wel verholpen zal zijn want anders heeft KPN toch echt een probleem denk ik.

Reageer