Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563572 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

NetFlow kunnen uitzetten in unms interface. Snelheid is daarna ook weer terug.

 

Nogmaals mijn cfg: https://pastebin.com/K2CPeWQv

Reputatie 4
Badge +2

 

 

Nogmaals mijn cfg: https://pastebin.com/K2CPeWQv

Config ziet er goed uit. Je hebt je TV Box nu op eth1 zitten neem ik aan. 

Werkt je TV nu ook goed. Geen problemen met de VIP5202.

Reputatie 7

Ik heb nog één concern en dat is dat de FTP open hebt staan naar de machine met IP adres 192.168.178.10. Ik neem aan dat je zeer sterke wachtwoorden voor jouw ftp accounts gebruikt en dat die machine IP adressen blokkeert als er te vaak foutieve login pogingen gedaan worden.

Reputatie 3
Badge +1

Iemand hier de Edgerouter Lite 3 al vervangen voor een versie 4?
Zo ja, wat zijn de bevindingen?

Ik heb nog één concern en dat is dat de FTP open hebt staan naar de machine met IP adres 192.168.178.10. Ik neem aan dat je zeer sterke wachtwoorden voor jouw ftp accounts gebruikt en dat die machine IP adressen blokkeert als er te vaak foutieve login pogingen gedaan worden.

En randomized wachtwoorden :)

 

Reputatie 4
Badge +2

Iemand hier de Edgerouter Lite 3 al vervangen voor een versie 4?
Zo ja, wat zijn de bevindingen?

Ik had een er poe5 qua specs vergelijkbaar. Vervangen door een er-p6 niet vanwege performance issues maar gewoon omdat ik deze goedkoop kon krijgen. Ik zie wel verschillen in cpu belasting. waar die bij de er-poe5 wel eens omhoog kon gaan met druk verkeer geeft deze er-6p geen krimp.

CPU belasting komt amper boven de 5% uit.

Reputatie 3
Badge +1

Iemand hier de Edgerouter Lite 3 al vervangen voor een versie 4?
Zo ja, wat zijn de bevindingen?

Ik had een er poe5 qua specs vergelijkbaar. Vervangen door een er-p6 niet vanwege performance issues maar gewoon omdat ik deze goedkoop kon krijgen. Ik zie wel verschillen in cpu belasting. waar die bij de er-poe5 wel eens omhoog kon gaan met druk verkeer geeft deze er-6p geen krimp.

CPU belasting komt amper boven de 5% uit.

Ik heb ook wel eens gekeken naar een 6 poorts of de 5. 
Maar er was toch iets met switch poorten en performance….?

Reputatie 4
Badge +4

Iemand hier de Edgerouter Lite 3 al vervangen voor een versie 4?
Zo ja, wat zijn de bevindingen?

Ik had een er poe5 qua specs vergelijkbaar. Vervangen door een er-p6 niet vanwege performance issues maar gewoon omdat ik deze goedkoop kon krijgen. Ik zie wel verschillen in cpu belasting. waar die bij de er-poe5 wel eens omhoog kon gaan met druk verkeer geeft deze er-6p geen krimp.

CPU belasting komt amper boven de 5% uit.

Ik draai al een tijdje op de ER4 en inderdaad bij volle belasting schommelt het tussen de 3-5% CPU belasting. De specs zijn wel anders, de ER4 draait op een quad core chip en de Er lite 3 op dual core en je hebt 1 extra SFP poort extra.

Bij normaal dagelijks verkeer (TV en internetverkeer) merk je geen verschil in performance, dit is ook afhankelijk van je lijnsnelheid uiteraard. Waar ik last van had op de ER lite 3 is dat als de kids de lijn dichttrekken met download de TV onderuit ging, daar heb ik nu geen last meer van.

Reputatie 3
Badge +1

Iemand hier de Edgerouter Lite 3 al vervangen voor een versie 4?
Zo ja, wat zijn de bevindingen?

Ik had een er poe5 qua specs vergelijkbaar. Vervangen door een er-p6 niet vanwege performance issues maar gewoon omdat ik deze goedkoop kon krijgen. Ik zie wel verschillen in cpu belasting. waar die bij de er-poe5 wel eens omhoog kon gaan met druk verkeer geeft deze er-6p geen krimp.

CPU belasting komt amper boven de 5% uit.

Ik draai al een tijdje op de ER4 en inderdaad bij volle belasting schommelt het tussen de 3-5% CPU belasting. De specs zijn wel anders, de ER4 draait op een quad core chip en de Er lite 3 op dual core en je hebt 1 extra SFP poort extra.

Bij normaal dagelijks verkeer (TV en internetverkeer) merk je geen verschil in performance, dit is ook afhankelijk van je lijnsnelheid uiteraard. Waar ik last van had op de ER lite 3 is dat als de kids de lijn dichttrekken met download de TV onderuit ging, daar heb ik nu geen last meer van.

Soms heb ik het idee dat de Edgerouter lite  de snelheid ook niet haalt (500/500). Geen last dat de TV's het niet meer doen.

Reputatie 7

Soms heb ik het idee dat de Edgerouter lite  de snelheid ook niet haalt (500/500). Geen last dat de TV's het niet meer doen.

De EdgeRouter Lite 3 zou zonder problemen 500Mbps aan moeten kunnen mits hardware offloading goed geconfigureerd is en er geen QoS functionaliteit aan staat.

Kan je de hardware offloading op jouw ERL-3 controleren.

Het zou kunnen zijn dat de IPv6 hardware offloading voor pppoe bij jou nog op disable staat en die voor vlan op enable. Dat kan je het beste omdraaien. 

De instellingen zouden dus precies hetzelfde moeten zijn zoals op de bovenstaande screenshots.

Badge

Hi allen,

Ik ben vanmiddag maar even overnieuw begonnen want de TV haperde zoveel dat we alleen nog maar gepauzeerd konden kijken…

Ik heb mijn edgerouter X een factory default gegeven en het script van de beginpost gehaald en geïnstalleerd. Zoals verwacht begon direct alles te werken maar na (om precies te zijn) 54 minuten stond de tv weer stil met de melding dat ik heen en weer moet zappen.

Tussen beide IPTV kastjes (zolder en woonkamer) zit een Netgear GS105E waarop IGMP snooping enabled is….

Ik ben even het spoor bijster. Iemand tips om me op weg te helpen? 

Reputatie 4
Badge +2

Hi allen,

Ik ben vanmiddag maar even overnieuw begonnen want de TV haperde zoveel dat we alleen nog maar gepauzeerd konden kijken…

Ik heb mijn edgerouter X een factory default gegeven en het script van de beginpost gehaald en geïnstalleerd. Zoals verwacht begon direct alles te werken maar na (om precies te zijn) 54 minuten stond de tv weer stil met de melding dat ik heen en weer moet zappen.

Tussen beide IPTV kastjes (zolder en woonkamer) zit een Netgear GS105E waarop IGMP snooping enabled is….

Ik ben even het spoor bijster. Iemand tips om me op weg te helpen? 

Na het installeren van het script de router een keer herstart ??

Reputatie 7

Hoeveel poorten van jouw ER-X gebruik je voor jouw LAN?

Heb je ook nog een andere router op jouw netwerk zitten (bijvoorbeeld om wifi te verbeteren)?

Badge

Hi allen,

Ik ben vanmiddag maar even overnieuw begonnen want de TV haperde zoveel dat we alleen nog maar gepauzeerd konden kijken…

Ik heb mijn edgerouter X een factory default gegeven en het script van de beginpost gehaald en geïnstalleerd. Zoals verwacht begon direct alles te werken maar na (om precies te zijn) 54 minuten stond de tv weer stil met de melding dat ik heen en weer moet zappen.

Tussen beide IPTV kastjes (zolder en woonkamer) zit een Netgear GS105E waarop IGMP snooping enabled is….

Ik ben even het spoor bijster. Iemand tips om me op weg te helpen? 

Na het installeren van het script de router een keer herstart ??

Yes gedaan! Nu net nog een keer gedaan en zit op 27 minuten runtime dus even afwachten

Badge

Hoeveel poorten van jouw ER-X gebruik je voor jouw LAN?

Heb je ook nog een andere router op jouw netwerk zitten (bijvoorbeeld om wifi te verbeteren)?

 

Ik gebruik 3 poorten (Switch meterkast, Switch Woonkamer, Switch Zolder) er zitten verder geen routers meer in het netwerk.

Reputatie 7

Hoeveel poorten van jouw ER-X gebruik je voor jouw LAN?

Heb je ook nog een andere router op jouw netwerk zitten (bijvoorbeeld om wifi te verbeteren)?

Ik gebruik 3 poorten (Switch meterkast, Switch Woonkamer, Switch Zolder) er zitten verder geen routers meer in het netwerk.

Is het mogelijk om de switches in de woonkamer en op zolder aan te sluiten op de switch in de meterkast en alleen die op de ER-X aan te sluiten?

De reden is dat de EdgeRouters geen IGMP snooping aan boord hebben en daardoor wordt de TV stream dus naar alle drie de switches gestuurd.

Badge

Is het mogelijk om de switches in de woonkamer en op zolder aan te sluiten op de switch in de meterkast en alleen die op de ER-X aan te sluiten?

De reden is dat de EdgeRouters geen IGMP snooping aan boord hebben en daardoor wordt de TV stream dus naar alle drie de switches gestuurd.

 

Op de woonkamer switch en de zolder switch zit beide een iptv kastje. op de meterkast zit geen iptv maar puur een “domme” switch voor wat iot in de meterkast. is het dus beter om 1 poort specifiek voor iptv te gebruiken?

Reputatie 7

Mijn advies is om maar één LAN poort op de ER-X te gebruiken en alle apparatuur op een achterliggende switch aan te sluiten die IGMP snooping ondersteunt.

Reputatie 4
Badge +2

 

Op de woonkamer switch en de zolder switch zit beide een iptv kastje. op de meterkast zit geen iptv maar puur een “domme” switch voor wat iot in de meterkast. is het dus beter om 1 poort specifiek voor iptv te gebruiken?

Zorg wel dat als je alles via de switch in de meterkast laat lopen dat deze ook igmp snooping ondersteund. Want wat voor een switch is nu de domme switch in de meterkast.

Reputatie 3
Badge +1

Soms heb ik het idee dat de Edgerouter lite  de snelheid ook niet haalt (500/500). Geen last dat de TV's het niet meer doen.

De EdgeRouter Lite 3 zou zonder problemen 500Mbps aan moeten kunnen mits hardware offloading goed geconfigureerd is en er geen QoS functionaliteit aan staat.

Kan je de hardware offloading op jouw ERL-3 controleren.

Het zou kunnen zijn dat de IPv6 hardware offloading voor pppoe bij jou nog op disable staat en die voor vlan op enable. Dat kan je het beste omdraaien. 

De instellingen zouden dus precies hetzelfde moeten zijn zoals op de bovenstaande screenshots.

Offloading staat aan, ip heb IP6 nog niet actief.

 

 

Reputatie 7

Offloading staat aan, ip heb IP6 nog niet actief.

En ook geen QoS geactiveerd?

 

Badge

Zorg wel dat als je alles via de switch in de meterkast laat lopen dat deze ook igmp snooping ondersteund. Want wat voor een switch is nu de domme switch in de meterkast.

De switch in de meterkast is alleen gs105e maar fungeert meer als domme switch dus het omzetten naar deze switch is vrij gemakkelijk

Reputatie 4
Badge +2

Zorg wel dat als je alles via de switch in de meterkast laat lopen dat deze ook igmp snooping ondersteund. Want wat voor een switch is nu de domme switch in de meterkast.

De switch in de meterkast is alleen gs105e maar fungeert meer als domme switch dus het omzetten naar deze switch is vrij gemakkelijk

Dan zou ik alles via deze ene switch laten lopen. Heb dit nu al enkele weken zo draaien zonder een probleem.

Reputatie 7

Zorg wel dat als je alles via de switch in de meterkast laat lopen dat deze ook igmp snooping ondersteund. Want wat voor een switch is nu de domme switch in de meterkast.

De switch in de meterkast is alleen gs105e maar fungeert meer als domme switch dus het omzetten naar deze switch is vrij gemakkelijk

Doen!!

Zelf gebruik ik een EdgeRouter Lite 3 en deze heeft (gelukkig) maar drie poorten.

Ik gebruik eth0 als WAN poort, eth1 voor mijn LAN en eth2 voor IoT.

Ik hoop dat Ubiquiti ooit nog eens komt met goed werkende IGMP snooping op de EdgeRouters met ingebouwde switch. 

Hallo

 

Ik hoop dat jullie mij met het volgende kunnen helpen.

Afgelopen Januari heb ik via dit topic mijn experiabox v10a vervangen voor een EdgeRouter X.

De vermelde config geinstalleerd. Het enige wat ik verder zelf had geinstalleerd waren meerdere static ip's en 2 poorten opengezet (80 en 443).

Resultaat: Alles werkte perfect, internet en tv.

Ik gebruikte destijds de Arris VIP2952 tv ontvanger. Geen problemen mee gehad.

 

Nu heb ik onlangs mijn KPN abbonement gewijzigd en heb ik hierbij de Arris VIP5202 ontvanger gekregen. Ik begreep al dat er omtrent HDR wat problemen waren (mijn beeld is er niet beter op geworden met de geforceerde HDR, maar dit gaat (hopelijk) in de volgende firmware versie veranderd worden.

 

Wat ik daarnaast heb gedaan is de nieuwste geupdate config op mijn EdgeRoute X gezet.

Aanvankelijk leek dit goed te werken. Met internet heb ik geen problemen, echter de TV blijft problemen geven.

Ik heb een aantal seconden beeld, waarop deze vervolgens vastloopt met de melding dat ik moet gaan zappen. Uiteraard maakt dit weinig uit en blijft het beeld vastlopen. Ook de zenderinformatie wordt niet geladen.

 

Als ik de router en de tv ontvanger opnieuw opstart, werkt het heel even waarna vervolgens hetzelfde probleem ontstaat.

 

Ik heb het vermoeden dat er wat mis is met de instellingen in mijn router, echter heb ik niet heel veel verstand van de instellingen die tijdens het laden van het script worden gedaan dus ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

 

Bijgevoegd een screenshot van mijn router. De 4 ethernet poorten heb ik in de router een naam gegeven, zodat ook direct zichtbaar is welke poort ik waarvoor gebruik.

 

 

*EDIT*: Zag dat er vlak voor mijn bericht nog een bericht over hetzelfde euvel ging. Misschien ter overvloede, maar in mijn geval heb ik achter de EdgeRouter enkel 2 'domme’ switches hangen (eth2 & eth3). Verder 2 AP's (de experia wifi's) en diverse verbruikers (pc, rPi etc etc)

 

Reageer