Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 564120 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Aanvulling op vorige bericht; ik heb het script voor de ER lite 3 gebruikt voor mijn ER 4 (http://kpn.routemehome.com/EdgeRouter-Lite-3-KPN-met-VoIP.zip)

Door rfc3442-classless-static-routes zou de kernel die route automatisch moeten maken op het moment dat de DHCP verbinding op vlan 4 tot stand komt.

Het enige is dat je dan nog een source NAT rule zou moeten maken.

 

Dit was allemaal in place. De trick was de static route die je toe moet voegen. In mijn geval

 

Onder water is de firewall gold een ubuntu linux boxje met een hele fijne ui/app er overheen met veel opties die makkelijk beschikbaar zijn. IPTV werkt nu als een zonnetje :) 
Volgende project is VOIP werkend krijgen. 

Als er interesse is wil ik mijn Firewalla Gold configuratie wel delen. 

Reputatie 2

@wverbeek

Je kunt het subnet voor jouw thuis netwerk probleemloos veranderen van 169.168.2.0/24 naar 192.168.1.0/24 door deze aan te passen op de onderstaande plekken:

  • DHCP server "Thuis"
  • IP adres van switch0
  • Source address in source NAT rule IPTV.

Je zult jouw apparatuur en de TV ontvangers opnieuw moeten opstarten om ze een IP adres uit het nieuwe subnet te laten krijgen.

 

Je kunt ook rustig weer jouw gast vlans opzetten op switch0. Zet wel de optie vlan-aware van switch0 op enable.


Hi @wjb,


Thanks voor de duidelijke uitleg.
Vandaag alles omgezet en uit voorzorg even een nieuwe ER-X geplaatst met de nieuwe config (nog even zonder mijn Gast vlan's), op die manier kan ik snel terug mocht het niet lukken.

Alles netjes aangesloten en geconfigureerd zoals uitgelegd in de Readme. IPTV Werkte helaas niet direct omdat er mogelijk bij het booten van de ER-X een aantal adressen niet meegekomen waren (niet alle kabels waren nog verbonden (NTU, Modem, ed) ten tijde van de eerste boot). Maar goed alles netjes werkend en vervolgens IPTV in spatzuivere kwaliteit.

 

Maar toen ging het fout, een andere IPTV ontvanger achter een aantal Switches (ER-X » SW-1 » SW-2 » SW-3 »  IPTV Ontvanger) werkte wel maar met enorm veel blokjes en haperingen. Zette ik dan vervolgens de 1e IPTV ontvanger uit (die direct op de ER-X zit), dan was het weer goed.

 

Ik neem even aan dat de TP-Link switches (TL-SG1008D), niet goed omgaan met de IPTV Pakketten en dat het probleem daardoor ontstaat?
Ik ben dan ook van plan deze allemaal te gaan vervangen voor; UbiQuiti US-8-60W Unifi zodat het probleem verleden tijd is (daar er straks 6 IPTV ontvangers aangesloten gaan worden 🙂 ).

 

Enig raadsel is voor mij wel dat ik het vreemd vind dat de IPTV ontvanger achter de 3e switch problemen geeft en geen problemen meer heeft als ik de IPTV ontvanger direct op de ER-X uit zet. Enig idee wat hier de gedachtegang achter kan zijn?

 

Kan jij trouwens ook bevestigen dat het blokken komt door de incapabele Switches van TP-Link? zodat ik straks niet honderden euro's ga uitgeven voor switches die ik mogelijk niet eens nodig heb 😉.

 

Alvast bedankt weer en wacht even rustig op je antwoord.

 

Groeten Wouter

Voor IPTV zijn er een aantal zaken.

1) Router moet naast een pppoe verbinding op vlan 6 ook een verbinding o.b.v. dhcp op vlan 4 maken. Hierbij moet de optie IPTV_RG meegegeven worden en moet de subnet-mask, het router adres (gateway) en rfc3442-classless-static-routes opgevraagd worden.

2) Er moet een IGMP proxy server actief zijn op de router die upstream met vlan 4 verbonden is.

3) rfc3442-classless-static-routes moet actief zijn op de router.

4) Verkeer naar 213.75.112.0/21 moet naar vlan 4 gerouteerd worden waarbij natting gehanteerd moet worden.

thanks.

puntje 1, 2 and 3 check. 

puntje 4 is ‘under investigation’ 

 

-wouter

 

Het was dus inderdaad puntje 4. NAT deed de router al maar de static route stond niet goed. In mijn geval heb ik dit toe moeten voegen:
matching: 213.75.112.0/21
next hop: 10.174.44.1
interface: IPTV

Reputatie 7

De trick was de static route die je toe moet voegen.

Dat moet je dus vooral niet willen, die route moet namelijk door de kernel gemaakt worden o.b.v. die rfc3442-classless-static-routes. Anders moet je elke keer dat jouw router een nieuwe DHCP lease op vlan 4 krijgt die static route weer opnieuw gaan instellen.

Reputatie 7

Ik neem even aan dat de TP-Link switches (TL-SG1008D), niet goed omgaan met de IPTV Pakketten en dat het probleem daardoor ontstaat?

Die TP-link switches ondersteunen geen IGMP snooping waardoor de TV streams naar alle poorten doorgestuurd worden. Als je alleen een TV ontvanger op zo'n switch aansluit dan zou het eigenlijk geen problemen mogen geven.

Ook de switch in de ER-X zelf ondersteunt geen IGMP snooping en daarom adviseer ik eigenlijk maar één LAN poort te gebruiken en daar een switch (met IGMP snooping) achter te plaatsen.

Reputatie 2

Ik neem even aan dat de TP-Link switches (TL-SG1008D), niet goed omgaan met de IPTV Pakketten en dat het probleem daardoor ontstaat?

Die TP-link switches ondersteunen geen IGMP snooping waardoor de TV streams naar alle poorten doorgestuurd worden. Als je alleen een TV ontvanger op zo'n switch aansluit dan zou het eigenlijk geen problemen mogen geven.

Ook de switch in de ER-X zelf ondersteunt geen IGMP snooping en daarom adviseer ik eigenlijk maar één LAN poort te gebruiken en daar een switch (met IGMP snooping) achter te plaatsen.


Hoi wjb,

 

Daar was ik dus al een beetje bang voor inderdaad.
Wat betreft het gebruik van 1x LAN Poort op de ER-X, dat ga ik dan ook uitvoeren, is niet zo'n heel groot probleem.

Ik heb de volgende onderdelen besteld;
-  Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts Managed (hoofdswitch in serverkast).
- Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts Managed (kleine verdeel punten).

Moet ik nog een speciale configuratie gebruiken in de switches? Of kan ik alle poorten hangen aan switch0 en dan moet het werken.

Daarnaast ook nog een vraag, ik heb 4x de ER-X over die nu gebruikt worden als switch.
Als ik die zodanig gebruik alleen achter de tv's, kan ik het dan zo maken dat ik bijvoorbeeld 1 poort voor de IPTV box configureer en de andere 3 poorten voor 'gewoon’ internet? En zo dus een soort IGMP Snooping simuleer?

Zoja, hoe kan ik dat dan het beste configureren in de ER-X ?

Thanks :)

Reputatie 7

Moet ik nog een speciale configuratie gebruiken in de switches? Of kan ik alle poorten hangen aan switch0 en dan moet het werken.

Als je IGMP snooping maar aan zet dan zou het probleemloos moeten werken.

 


Daarnaast ook nog een vraag, ik heb 4x de ER-X over die nu gebruikt worden als switch.
Als ik die zodanig gebruik alleen achter de tv's, kan ik het dan zo maken dat ik bijvoorbeeld 1 poort voor de IPTV box configureer en de andere 3 poorten voor 'gewoon’ internet? En zo dus een soort IGMP Snooping simuleer?

Zoja, hoe kan ik dat dan het beste configureren in de ER-X ?

In het openingsbericht van dit topic zie je ook een configuratiescript voor de ER-X waarbij eth1 buiten de switch gehouden wordt zodat daar een TV ontvanger op aangesloten kan worden en de andere poorten voor Internet zijn.

De trick was de static route die je toe moet voegen.

Dat moet je dus vooral niet willen, die route moet namelijk door de kernel gemaakt worden o.b.v. die rfc3442-classless-static-routes. Anders moet je elke keer dat jouw router een nieuwe DHCP lease op vlan 4 krijgt die static route weer opnieuw gaan instellen.

Grappig dat je het aan geeft. Ik las een deel van deze thread terug en kwam al tot de conclusie dat dit niet lekker is om handmatig te doen en dat bevestig je net. Het is net een uitje, telkens iets verder pellen. 

Reputatie 7

Het is net een uitje, telkens iets verder pellen. 

Als je maar niet gaat huilen..:wink:

Reputatie 2

Moet ik nog een speciale configuratie gebruiken in de switches? Of kan ik alle poorten hangen aan switch0 en dan moet het werken.

Als je IGMP snooping maar aan zet dan zou het probleemloos moeten werken.

 


Daarnaast ook nog een vraag, ik heb 4x de ER-X over die nu gebruikt worden als switch.
Als ik die zodanig gebruik alleen achter de tv's, kan ik het dan zo maken dat ik bijvoorbeeld 1 poort voor de IPTV box configureer en de andere 3 poorten voor 'gewoon’ internet? En zo dus een soort IGMP Snooping simuleer?

Zoja, hoe kan ik dat dan het beste configureren in de ER-X ?

In het openingsbericht van dit topic zie je ook een configuratiescript voor de ER-X waarbij eth1 buiten de switch gehouden wordt zodat daar een TV ontvanger op aangesloten kan worden en de andere poorten voor Internet zijn.


Ah,. hmm,. dan ga ik die configuratie maar eens ‘doorpluizen’ en daarna ombouwen tot een pure switch zonder alle extra's welke de EdgeRouter al reeds op zich neemt.

 

Bedankt en laat het weten zodra het allemaal werkt :)

 

PS: Mocht je toevallig een configuratie hebben voor de ER-X voor gebruik als een switch elders in het netwerk waarvan;

  • eth0 input (Vanuit Edgerouter)
  • eth1 IPTV
  • eth2/3/4 INTERNET

is, dan hou ik mij aanbevolen hoor :)

Reputatie 1

De reden waarom ik vraag hoe de TV ontvangers aangesloten zijn is omdat de EdgeRouters geen IGMP snooping ondersteunen en de TV streams dus vrolijk op alle poorten binnen de switch verstuurd worden. Dat kan nog wel eens tot problemen leiden. Het is aan te raden om de TV ontvangers of op een eigen vlan te plaatsen of op LAN poorten aan te sluiten die buiten de switch vallen.

Is het dan een optie om te kiezen voor het script met 1 TV-ontvanger? Dan sluit is op eth1 een switch aan voor de tv ontvanger beneden en de tv ontvanger en internet op zolder. Of komt via eth alleen het tv signaal en geen internet?

Reputatie 7

De reden waarom ik vraag hoe de TV ontvangers aangesloten zijn is omdat de EdgeRouters geen IGMP snooping ondersteunen en de TV streams dus vrolijk op alle poorten binnen de switch verstuurd worden. Dat kan nog wel eens tot problemen leiden. Het is aan te raden om de TV ontvangers of op een eigen vlan te plaatsen of op LAN poorten aan te sluiten die buiten de switch vallen.

Is het dan een optie om te kiezen voor het script met 1 TV-ontvanger? Dan sluit is op eth1 een switch aan voor de tv ontvanger beneden en de tv ontvanger en internet op zolder. Of komt via eth alleen het tv signaal en geen internet?

Dat is een optie maar het is mijns inziens nog eenvoudiger om de switch poorten op de ER-X gewoon te vergeten en er maar één van te gebruiken.

Vraag van een (voor dit onderwerp) noob. Onlangs overgestapt op KPN glasvezel, een mooie nieuwe Experiabox V12 bij gekregen, op papier een prima ding. Echter heb ik zeer veel problemen met de draadloze verbinding. Problemen met de chromecast, Nest home, Domotica, Sonos enz. Ik heb het forumtopic al gevonden, maar tot heden dus geen firmware update. Nu kan ik in de tussentijd een eigen router gebruiken. Ik heb nog een TP-Link AC1750 liggen.

Ik zie dat vooral gebruik gemaakt gaat worden van Edgerouters, fritzboxes of Asus routers, maar het liefste ga ik niet investeren in nieuwe apparatuur, dus mijn vraag is of het met bovenstaande router ook te realiseren is. Ter info, ik neem alleen internet af. VoIP en TV spelen dus geen rol. Welke functies zijn noodzakelijk voor een router wanneer je alleen maar Internet afneemt.

Reputatie 7

Heb je een VDSL aansluiting of een glasvezel aansluiting?

Reputatie 1
Badge

Ik heb sinds gisteren de edgerouter x in gebruik met het script zoals in dit topic aanbevolen.

Ik maak thuis tevens gebruik van een werk-laptop met daarop Zscaler Client Connector, echter deze kan nu geen connectie meer maken.

Op het KPN modem had deze applicatie ook moeite maar dit werd veroorzaakt door het gebruik van Wifi 6. Aangezien ik nu een Ubiquiti AP AC Lite (Wifi 5) variant gebruik kan dit niet de oorzaak zijn.

Om dit uit te sluiten heb ik de laptop bedraad aangesloten en deze geeft nog hetzelfde probleem

 

Zodra ik de laptop tijdelijk via een 4G hotspot aansluit werkt Zscaler weer naar behoren.

Dit geeft de indruk dat er iets wordt geblokkeerd door de Edgerouter.

 

Iemand enig idee/ervaring wat dit zou kunnen zijn?

Reputatie 7

Dan heb ik eerder het gevoel dat dit zich in het netwerk van KPN bevindt want een blokkade door de EdgeRouter zie ik niet.

@wjb 

Ik heb glasvezel (100/100)

Reputatie 7

@wjb

Ik heb glasvezel (100/100)

Aangezien je geen TV van KPN hebt kan je die TP-Link gebruiken.

Je zult wel de pppoe verbinding op vlan 6 moeten opbouwen maar als ik het goed heb kan je dat configureren op zo'n TP-Link. Als dat niet kan op de TP-Link, dan kan dit alsnog opgelost worden door een Netgear GS105Ev2 tussen de TP-Link en de NTU te plaatsen om zo de communicatie op vlan 6 te zetten.

De trick was de static route die je toe moet voegen.

Dat moet je dus vooral niet willen, die route moet namelijk door de kernel gemaakt worden o.b.v. die rfc3442-classless-static-routes. Anders moet je elke keer dat jouw router een nieuwe DHCP lease op vlan 4 krijgt die static route weer opnieuw gaan instellen.

@wjb @WGB 

Mijn beschreven issue van de haperende tv bleek achteraf precies met dit punt te maken te hebben. Bij mij draait alles nu naar behoren, zonder de ‘static route’

Hierbij even een resumé, wellicht dat dit nog helpt voor het issue van WGB en wellicht aanpassing van het script door wjb

  • ik heb het script voor de ER lite 3 opnieuw uitgevoerd op mijn ER-4 zoals de ‘readme’ voorschrijft.
  • VPN nog niet ingesteld en nog geen firewall-aanpassingen gedaan.
  • de switch achter de ER-4 (EdgeSwitch 24 250w) de IMGP snooping enabled. Dit bleek achteraf niets te maken te hebben met mijn haperende tv en is weer uitgezet.
  • Het viel op op dat bij mijn oude ER-X 3 NAT-rules had in tegenstelling tot de nieuwe ER-4 config. De rule 5001 toegevoegd. Ik twijfel of deze rule nodig is gezien de ‘count’ op ‘0’ blijft staan.
  • voor de rule 5001 en 5010 heb ik  de adressering aangepast aan de configuratie van mijn ouder ER-X, zie volgende screendumps:

Nog even voor de goede orde de NAT-config zoals die door het wjb-script wordt opgebouwd (hier had ik rule 5001 al toegevoegd maar de adressering nog niet aangepast, vandaar de extra IPTV-rule)

 

Reputatie 7

Er hoeft maar één source NAT rule aangemaakt te worden en dat is de rule die er voor zorgt dat verkeer gericht aan 213.75.112.0/21 naar vlan 4 doorgezet wordt.

Andere source NAT rules zijn voor IPTV niet nodig. Er wordt wel nog een default rule vastgelegd om al het andere verkeer naar pppoe de leiden.

P.S. De source mag hierbij leeg gelaten worden en standaard wordt hier door het schript het subnet van jouw LAN in geplaatst.

Er hoeft maar één source NAT rule aangemaakt te worden en dat is de rule die er voor zorgt dat verkeer gericht aan 213.75.112.0/21 naar vlan 4 doorgezet wordt.

Andere source NAT rules zijn voor IPTV niet nodig. Er wordt wel nog een default rule vastgelegd om al het andere verkeer naar pppoe de leiden.

P.S. De source mag hierbij leeg gelaten worden en standaard wordt hier door het schript het subnet van jouw LAN in geplaatst.

Goh, wat ben je toch snel ieder keer. Dank en btw nog de allerbeste wensen voor 2021!

Oké, toch te vroeg gejuicht… Excuus.

Het tv-beeld bleek bij bij NPO1 en 2 goed (!) maar bij alle volgende zenders, zelfde issue, blokkerig en na enkele seconden blijven hangen. Vervolgens de stb-nmc-400-error. 

Ik heb de 5001-rule weer verwijderd. Bij opnieuw vergelijken bleek in mijn oude ER-X-config nog een andere static-route actief, zie bijgevoegde screendump. Ik heb deze handmatig toegevoegd (toch als static-route ;-| ).Nu werkt alles weer naar behoren. Alle zenders worden goed weergegeven, geen foutmeldingen. Tevens staat IGMP snooping uit op de switch achter de router.

Twee vragen:

  1. Is de 10.16.0.0/16-route noodzakelijk? Blijkbaar, want die loste mijn probleem op. Dit is in inderdaad iets waar Pim Widdershoven jaren geleden over berichte in zijn blog “Lessons learned”.
  2. Is er een aanvullende kernel-scripting mogelijk waarbij die route dynamisch aangepast wordt als KPN de adressering veranderd? Deze route moest ik afgelopen jaren samen met de route, die nu via rfc3442-classless-static-routes ingesteld wordt, eens in de zoveel tijd handmatig wijzigen (zie mijn eerste bericht)

 

Er hoeft maar één source NAT rule aangemaakt te worden en dat is de rule die er voor zorgt dat verkeer gericht aan 213.75.112.0/21 naar vlan 4 doorgezet wordt.

Andere source NAT rules zijn voor IPTV niet nodig. Er wordt wel nog een default rule vastgelegd om al het andere verkeer naar pppoe de leiden.

P.S. De source mag hierbij leeg gelaten worden en standaard wordt hier door het schript het subnet van jouw LAN in geplaatst.

Goh, wat ben je toch snel ieder keer. Dank en btw nog de allerbeste wensen voor 2021!

Oké, toch te vroeg gejuicht… Excuus.

Het tv-beeld bleek bij bij NPO1 en 2 goed (!) maar bij alle volgende zenders, zelfde issue, blokkerig en na enkele seconden blijven hangen. Vervolgens de stb-nmc-400-error. 

Ik heb de 5001-rule weer verwijderd. Bij opnieuw vergelijken bleek in mijn oude ER-X-config nog een andere static-route actief, zie bijgevoegde screendump. Ik heb deze handmatig toegevoegd (toch als static-route ;-| ).Nu werkt alles weer naar behoren. Alle zenders worden goed weergegeven, geen foutmeldingen. Tevens staat IGMP snooping uit op de switch achter de router.

Twee vragen:

  1. Is de 10.16.0.0/16-route noodzakelijk? Blijkbaar, want die loste mijn probleem op. Dit is in inderdaad iets waar Pim Widdershoven jaren geleden over berichte in zijn blog “Lessons learned”.
  2. Is er een aanvullende kernel-scripting mogelijk waarbij die route dynamisch aangepast wordt als KPN de adressering veranderd? Deze route moest ik afgelopen jaren samen met de route, die nu via rfc3442-classless-static-routes ingesteld wordt, eens in de zoveel tijd handmatig wijzigen (zie mijn eerste bericht)

 

 

Reputatie 7

Twee vragen:

  1. Is de 10.16.0.0/16-route noodzakelijk? Blijkbaar, want die loste mijn probleem op. Dit is in inderdaad iets waar Pim Widdershoven jaren geleden over berichte in zijn blog “Lessons learned”.
  2. Is er een aanvullende kernel-scripting mogelijk waarbij die route dynamisch aangepast wordt als KPN de adressering veranderd? Deze route moest ik afgelopen jaren samen met de route, die nu via rfc3442-classless-static-routes ingesteld wordt, eens in de zoveel tijd handmatig wijzigen (zie mijn eerste bericht)

1) Nee, die route is niet nodig. Onderstaand de routes op mijn ER-4 waarbij eth3 de WAN poort is en eth2 mijn thuisnetwerk met meerdere vlans. Zoals je ziet zijn er geen static routes gedefinieerd.

2) De configuratiescripts in het startbericht van dit topic bevatten ook de scripts om de kernel route voor 213.75.112.0/21 aan te maken. Als het type van de route voor 213.75.112.0/21 van het type kernel is en dat is hij, dan doet dat script netjes zijn werk.

@HTD 

Wellicht IGMP snooping op die edgeswitch weer aan zetten.?

Dat is noodzakelijk om het TV verkeer alleen daarheen te sturen waar het moet komen.

 

Jaap

Reageer